Piligrimage relics of the Holy Land of the late XIX – early XX centuries as objects of artistic heritage: (based on the materials of collections of orthodox churches and private collections of residents of Siberia) | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2025. № 57. DOI: 10.17223/22220836/57/22

Piligrimage relics of the Holy Land of the late XIX – early XX centuries as objects of artistic heritage: (based on the materials of collections of orthodox churches and private collections of residents of Siberia)

The study of such a phenomenon in Russian culture as pilgrimage to Palestine at the turn of the XIX-XX centuries has not lost its relevance over the past decades. The traditions of “going to the Holy Land” have deep roots. Descriptions of some trips have entered the world book heritage. Modern researchers pay special attention to the monuments of material culture that are directly related to this phenomenon: icon images made in various techniques, oral and written testimonies, printed images. Scientists consider the role of the Imperial Orthodox Palestinian Society in the dissemination of lithographs. The preserved monuments bear witness not only to a certain event, but also to a special attitude towards the Holy Land among the population of Russia for more than a hundred years. The purpose of the work is to identify the diversity of fine art monuments associated with the Russian pilgrimage to Palestine at the turn of the XIX-XX centuries on the territory of the Altai Territory. Studying this issue on a nationwide scale, researchers note the circulation and preservation of such monuments as an important factor in determining their significance. The article provides an analysis of the plot and iconographic fullness of the presented works, as well as the stylistic characteristics of the written images. Among the identified compositions, the theme of the Passion of Christ is widely represented. This content is due to the context of pilgrimage sites, which are closely related to the actual stay of pilgrims at the sites of the suffering of Christ and His Resurrection. Various versions of the interpretation of the iconography of the “Resurrection of Christ” are described. The relationship between composition and text on lithographic images is determined. Stylistic, iconographic and compositional analysis of paintings, as well as identification of signatures on paintings is a necessary component of attribution of a group of icons with a similar place of origin. The identification of individual photographs of views of Jerusalem and Palestine are of interest as documentary sources and works of art of photography of the turn of the XIX-XX centuries. The article presents the facts of the special veneration of these iconographic images and historical monuments Most of the considered relics are in the temple collections of the Altai Territory and were identified by the author during scientific expeditions. The diversity of monuments makes us turn to their comprehensive study and outlines further research prospects. The authors declare no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 8

Keywords

cultural heritage, art, pilgrimage relics, Palestine, iconography, lithography, Orthodox tradition, Holy Land, Siberia

Authors

NameOrganizationE-mail
Truevtseva Olga N.Altai State Pedagogical Universitytruevtseva@yandex.ru
Bulgaeva Galina D.Novosibirsk State Pedagogical UniversityBulgaevaGD@yandex.ru
Всего: 2

References

Кочеляева Н.А. Паломничество в контексте русской культуры XII-XVII вв. // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2008. № 6. С. 34-42.
Колпакова Г.С. Искусство Византии. Ранний и средний периоды. СПб.: Азбука-классика, 2004. 528 с.
Апанасенок А.В. "Матушка с кипарисовым сундучком": к вопросу о влиянии паломничества в Святую землю на персональную историю сельского верующего в первой половине ХХ века // Провинциальные научные записки. 2020. № 2 (12). С. 5-13.
Нечаева М.Ю., Микитюк В.П. Императорское Православное Палестинское Общество в культурной среде российской провинции. М.: Индрик, 2014. 383 с.
Кондаков Н.П. Археологическое путешествие по Сирии и Палестине. СПб.: Имп. Акад. наук, 1904. 308 с.
Сухова Н.Ю. Научные командировки российских богословов за границу и их значение для российского духовного образования и богословской науки (вторая половина XIX - начало XX в.) // Вертоград наук духовный: сб. ст. по истории высшего духовного образования в России (XIX - начало XX века). М., 2007. С. 172-216.
Чернышова Н.К. Императорское Православное Палестинское Общество: издательская и культурно-просветительская деятельность сибирских отделов // Традиции и современность. 2002. № 1. С. 77-85.
Валитов А.А., Шаповалов М.С. Образ и практика сибирского паломничества в Палестину в XIX - начале XX в. // Вестник Т омского государственного университета. История. 2021. № 71. С. 148-154.
Цысь В.В., Цысь О.П. Паломничество жителей Западной Сибири в Палестину в конце XIX - начале ХХ в. // Вестник ПСТГУ. II: История. История Русской православной церкви. 2014. Вып. 6 (61). С. 73-90.
Валитов А.А., Герасимова В.А. Образ евреев в записках сибирских паломников как фактор определения русской идентичности // Вестник Томского государственного университета. История. 2020. № 64. С. 149-155.
Отчет о деятельности Тобольского отдела Императорского Православного Палестинского Общества за 1908. 190 с.
Дмитриевский А.А. Беседы о русском паломничестве и Православном Палестинском Обществе. СПб., 1889. 16 с.
Шарков И.Г., Симонян Л.Г. Паломнические реликвии из перламутра как свидетельство православного паломничества XYIII - начала XX в. // Материалы международной (заочной) научно-практической конференции / под общ. ред. А.И. Вострецова. М.: Мир науки, 2017. С. 174-181.
Елькова Е.Ю. Паломнические реликвии из собрания ГИМ. Святая земля в русском искусстве. Каталог. М., 2001. 278 с.
Черкашина Г.П. "Перламутровая ризница" Гефсиманского Успенского скита (к вопросу о производстве) // Сергиево-Посадский музей-заповедник. Сообщения 2000. М., 2000. 371 с.
Чижикова Е.И. Паломнические реликвии из перламутра XVIII-XIX вв. в собрании Государственного Владимиро-Суздальского музея-заповедника. Владимир, 2011. 40 с.
Капустина В.И. Издательская деятельность Императорского Православного Палестинского Общества в XIX - начале XX века // Книга в современном мире: проблемы чтения и чтение как проблема: материалы междунар. науч. конф. / науч. ред. Ж.В. Грачева; ред. М.К. Попова, М.Я. Розенфельд, Т.Ф. Ускова, О.В. Сулемина, Н.В. Токарева. Воронеж: Воронеж. гос. ун-т, 2014. С. 86-91.
Михайлова С.И. Образ Спасителя в терновом венце в русской религиозной живописи второй половины XIX в. Эскиз Н.А. Кошелева из собрания Музея Москвы // Вестник славянских культур. 2014. №" 4 (34). С. 196-207.
Цаферис Василиос. Путеводитель православного христианина по местам паломничества Святой земли / пер. с греч. И. Айзенштадт. Израиль, 1999. 144 с.
Шмелев И. Лето Господне. М.: Сибирская благозвонница. 2013. 540 с.
Крестный путь // Большая российская энциклопедия: в 35 т. URL: https://bigenc.ru/religious_studies/text/2109787 (дата обращения: 29.09.2022).
Бельтинг Х. Образ и культ. История образа до эпохи искусства. М.: ПрогрессТрадиция, 2002. 752 с.
Старый город Иерусалима и его стены - Центр Всемирного наследия ЮНЕСКО (unesco.org). URL: https://whc.unesco.org/en/list/148 (дата обращения: 28.10.2022).
Труевцева О.Н., Булгаева Г.Д., Гибельгаус Т.А. Идентификация сакральных родников как объектов природного, материального и нематериального культурного наследия // Гуманитарные науки в Сибири. 2022. Т. 29, № 1. С. 99-106.
 Piligrimage relics of the Holy Land of the late XIX – early XX centuries as objects of artistic heritage: (based on the materials of collections of orthodox churches and private collections of residents of Siberia) | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2025. № 57. DOI: 10.17223/22220836/57/22

Piligrimage relics of the Holy Land of the late XIX – early XX centuries as objects of artistic heritage: (based on the materials of collections of orthodox churches and private collections of residents of Siberia) | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2025. № 57. DOI: 10.17223/22220836/57/22

Download full-text version
Counter downloads: 229