Peculiarities of the process of russian film production (1989–2024) | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2025. № 58. DOI: 10.17223/22220836/58/9

Peculiarities of the process of russian film production (1989–2024)

One of the consequences of the changes in the social life of the Soviet Union that began in 1985 was a change in the aesthetic and ethical paradigm of Russian cinema. The aesthetics of socialist realism, which limited the thematic and genre spectrum of film production, was replaced by critical realism: new films began to focus on reinterpretation of the recent and distant past and harsh depiction of the present. The heroes of the pictures are increasingly becoming criminals, asocial and marginalized individuals who evoke neither sympathy nor compassion of the viewer. It is not surprising that soon the interest of movie audiences to this kind of pictures, popularly known as “blackness”, begins to fall. The accompanying circumstances contributing to the loss of the communicative appeal of Russian films were the absence of protectionist measures aimed at supporting national cinematography in a free market, as well as the unregulated flow of Hollywood products that have displaced domestically produced films. The article explores the complex of reasons why the protracted crisis of the domestic film industry has been going on for three decades. One of the main reasons for this phenomenon is that, according to the new “film production model,” the structure of film studios, which had been a single production and creative complex, was destroyed. The new numerous creative studios, which had no experience in realizing film productions, went bankrupt after a while, as they began to make films that were unable to arouse the interest of the audience. It was at this time that there was a sharp division of cinema into films for mass audiences (with the authors having absolutely no sense of audience expectations) and “author's films” for festival audiences. A significant reason for the change in the aesthetic and ethical paradigm of post-Soviet cinema was the worldview factor. The idea that any problematic film is better than any entertaining film, which was cultivated by film critics back in Soviet times, being realized, led to the creation of films dominated by denial and bleak realism. This was partly a generational factor - young directors were looking for new themes and new screen images. However, the main thing was the change in the artists' worldview, which was permeated with pessimism and skepticism, which led to the final breakdown of contact between the audience and domestic cinema. Since the 2000s, producers have made attempts to create genre cinema, but they have been largely unsuccessful. The most successful films have been those created in the fantasy and fairy tale genres, as well as films about past achievements in sports, science, and technology. The problem of national identity remains significant, since the dramaturgical models and visual images of Russian films are influenced by Hollywood products, as well as the problem of creating auteur films that are of interest to large audiences. The author declares no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 10

Keywords

cinema and the audience, post-soviet cinema, Russian films, cultural globalization, mass culture, auteur cinema

Authors

NameOrganizationE-mail
Poznin Vitaly F.Russian Institute of Art Historypoznin@mail.ru
Всего: 1

References

Отечественный кинематограф: стратегия выживания : науч. докл. / Л. Алова, В. Баскаков, О. Боброва и др. ; рук. и отв. ред. Д. Дондурей ; Науч.-иссл. ин-т киноискусства. М. : НИИ киноискусства, 1991 (1992).
Жабский М.И. Социокультурная драма кинематографа. Аналитическая летопись 1969-2005 гг. М. : «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2009.
Караваев Д.Л., Фомин В.И. История киноотрасли в России: управление, кинопроизводство, прокат. Отчет о научно-исследовательской работе. М. : НИИК ВГИК, 2012. С. 1352.
Косинова М.И., Фомин В.И. История российской кинематографии (1968-1991 гг.). М. : Канон+ : РООИ «Реабилитация», 2023.
Летопись российского кино. 1981-1991 / авт. и рук. проекта В.И. Фомин. М. : РООИ «Реабилитация», 2016. 688 с.
Медведев А.Н. Только о кино // Искусство кино. 1999. № 8.
Эпоха бездарей.. Так говорил о нашем времени Алексей Герман, которому 75 // Невское время. 27.05.2021.
Брейтман А.С. Традиционные ценности русской культуры в эпоху постмодернизма (на материале «нового» кино России) // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2004. Т. 4, № 7.
Савельева Е.Н., Буденкова В.Е. Кино эпохи коллективизма как зеркало национальнокультурной идентичности // Вестник Томского государственного университета. 2017. № 27.
Масленников И.Ф. Бейкер-стрит на Петроградской. СПб. : ИП Князев (Амаркорд), 2007.
Валентин Черных. «.И ничего, кроме правды // Советский экран. 1986. № 5.
Пятый съезд кинематографистов СССР, 13-15 мая 1986 года. Стенографический отчет. М. : Союз кинематографистов СССР. Всесоюзное бюро пропаганды киноискусства, 1987.
Медведев А.Н. Только о кино // Искусство кино. 1999. № 11.
Думать о тех, за кого отвечаешь / Интервью с Борисом Хлебниковым // Сеанс. 2023. № 24.
Достоевский Ф.М. Собр. соч. : в 15 т. Т. 13. Л. : Наука, Ленинградское отделение, 1988-1996.
Безенкова М.В. Становление канонических элементов в российском кинематографе первого десятилетия XXI века // Человек и культура. 2019. № 4.
Кара-Мурза С.Г. Манипуляция сознанием. М. : Родина, 2022.
Малышев В.С. Дарить надежду или погружать в депрессию? О тенденциях осмысления жизни в современном российском кино // Вестник ВГИК. 2020. Т. 12, № 2.
Гусарова С., Коноплев М. Художественно-концептуальные и компенсаторные функции литературного жанра фэнтези // Наука и образование: Сохраняя прошлое, создаем будущее : сб. ст. VIII Междунар. науч.-практ. конф. 15.03.2017 / под общ. ред. Г. Гуляева. Пенза : МЦНС «Наука и просвещение», 2017.
Сахарнова К. «Книга мастеров»: Герои русских сказок в стране Disney. Информационный портал для профессионалов кинобизнеса «Профисинема». URL: https://www.proficinema.ru/questions-problems/reviews/detail.php?ro=69936 (дата обращения: 15.01.2024).
Раззаков Ф.И. Гибель советского кино. Тайны закулисной войны 1973-1991. М. : Эксмо, 2008.
Туманов А.И. Отечественный кинематограф и его значение в формировании национальной идентичности // Наука. Культура. Общество. 2021. Т. 27, № 3. С. 35-49.
Хёйзинга Й. Homo ludens. Человек играющий. М. : Азбука, 2022.
Арабов Ю.Н. «Виртуальная реальность» поглотит кино // Киноведческие записки. 1995. № 28.
Меньшов В.В. Судьба протягивает руку. М. : Эксмо, 2023.
Стенографический отчет «Обсуждение тематического плана на XII пятилетку. 18 марта 1986 года // ЦГАЛИ СПб. Ф. 257. Оп. 37. Д. 28. Л. 117-155.
Косинова М.И. История взаимоотношений отечественного кинематографа со зрительской аудиторией // Культура и общество. 2014. № 4.
 Peculiarities of the process of russian film production (1989–2024) | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2025. № 58. DOI: 10.17223/22220836/58/9

Peculiarities of the process of russian film production (1989–2024) | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2025. № 58. DOI: 10.17223/22220836/58/9

Download full-text version
Counter downloads: 122