The role of consumption in the processes of human survival as a subject of culture | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2025. № 58. DOI: 10.17223/22220836/58/13

The role of consumption in the processes of human survival as a subject of culture

The mankind existence suggests the constant process of transformations and changes of those things that were created by nature and the invention of technologies and methods to survive, that become a supra-biological experience of human existence. Consumption is directly related to the everyday life of a particular society, the values and value orientations of consumers and their personal, group and public interests, which necessitates their scientific analysis and explanation. Consumption processes have repeatedly become the subject of scientific interest from a variety of angles. Starting with M. Weber, consumption began to be analysed as an expression of status differences, a demonstration of prestige. T. Veblen points out that consumption is a way to preserve and form an opinion about oneself as a person belonging to a certain status or group. P. Bourdieu also writes about the consolidation and maintenance of status differences through consumption. J. Baudrillard speaks about t forming a consumer culture that is based on subtle differences in the social hierarchy. I.V. Pechkurov, Ya. M. Roshchina, S.V. Borodulina and others develop concepts of “economic identity” and “consumer identity”. K.V. Arkhangelskaya, L.A. Zaks consider consumption as a way of self-identification and a mechanism of identity construction. The purpose of this article is to analyze the types of consumption in the context of sociocultural history, to identify the forms and connections of consumption with the type of subject in the context of accepting the role of “Other,” as well as to analyze the dynamics of the relationship between the consumer and the product (thing) in the history of culture. The author identifies and analyzes three types of consumption: pragmatic, demonstrative and selfish. Pragmatic consumption differs by the rationalism and greater stability in relation to the list of consumed goods. Its aim is to survive and maintain vital interests. It is associated with the formation of a sense of “We”, belonging to the same culture, same lifestyle, possessing a collective “I”. Demonstrative consumption is distinguished by its focus on others, the desire of a person to show himself to others, to tell others about himself, therefore it is aimed at others and has an extroverted nature. Relationships here are built on the “We-Others” principle. They are static in nature, since the class system fixed the boundaries between social groups. This type of consumption is aimed primarily at drawing boundaries. Since the second half of the 19th century, consumption has become variable, especially in modern culture, since there can be many such “Others” depending on the situation, free choice (where I myself decide who I will be with today). Selfish consumption is personal in nature. It is the most emotionally charged and less rational of all, and represents a system of a person’s relationship with himself “I-I”. The author declares no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 3

Keywords

consumption, consumerism, identification, consumer culture, consumer society

Authors

NameOrganizationE-mail
Chaplya Tatyana V.Novosibirsk State Pedagogical Universitychap_70@mail.ru
Всего: 1

References

Лем С. Философия случая. М. : АСТ : АСТ Москва : Траюит книга, 2005. 767 с.
Вебер М. Основные понятия стратификации // Политология. Хрестоматия. М. : Гардарики, 2000. С. 256-273.
Веблен Т.Б. Теория праздного класса. М. : Прогресс, 1984. 367 с.
Бурдье П. Различие: Социальная критика суждения. М. : РОССПЭН, 2004. 680 с.
Бодрийяр Ж. Общество потребления. Его мифы и структуры. М. : Республика. Культурная революция, 2006. 269 с.
Зиммель Г. Мода // Избранное. Т. 2: Созерцание жизни. М. : Юрист, 1996. С. 266-291.
Желнина А.А. Социокультурное значение пространств потребления в постсоветском городе (на примере торговых центров Санкт-Петербурга) // Вестник СПбГУ. Серия 12. 2010. Вып. 1. С. 330-334.
Ворожейкин С.И. Потребление как способ конструирования социальной идентичности // Вестник РГГУ. Серия: Философия. Социология. Искусствоведение. 2015. № 2. С. 57-61.
Ечевская О.Г. Практики потребления и различения в контексте социально обусловленных оправданий бедности и богатства // Регион: экономика и социология. 2010. № 1. С. 129-148.
Архангельская К.В., Закс Л.А. Потребление брендов как практика самоидентификации современного человека // Известия УрГЭУ. 2011. № 5 (37). С. 128-132.
Овруцкий А.В. Социальные модели потребления // Гуманитарные и социальные науки. 2010. № 5. С. 55-64.
Токмачева О.С. Торговые центры: подходы к определению сущности и классификации с учетом российской специфики // Вестник РЭУ. 2012. № 7. С. 91-98.
Посыпанова О.С. Экономическая психология: психологические аспекты поведения потребителей. Калуга : Изд-во КГУ им. К.Э. Циолковского, 2012. 296 с.
Щавель С.А. Синдром потребительства и стиль жизни // Социологический альманах. 2019. № 10. С. 8-21.
Филимонова О.Ф. Публичное пространство города. Саратов : Саратовский источник, 2017. 185 с.
Тихомирова Е.Е. Вещный мир культуры // Культурно-антропологические исследования. 2022. № 1. С. 24-31.
Харламов А.В. Солидарность и проблема морали: социально-философский анализ современных концепций // Вестник Удмуртского университета. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2023. Т. 33, № 1. С. 5-14. doi: 10.35634/2412-9550-2023-33-1-5-14.
Голофаст В.Б. Люди и вещи // Социологический журнал. 2000. № 1/2. С. 61-69.
Копытофф И. Культурная биография вещей: товаризация как процесс // Социология вещей : сб. статей. М. : Изд. дом «Территория будущего», 2006. С. 134-166.
Печкуров И.В. Аксиология престижа и статуса в практиках демонстративного поведения в российской социальной действительности // Гуманитарий юга России. 2018. Т. 7, № 1. С.192-200.
Рьюен К. Покупка одежды в царской России: развитие культуры потребления // Социальные и гуманитарные науки. 1996. № 3. С. 111-116.
Кинселла Софи. Тайный мир шопоголика. М. : Эксмо, 2009. 409 с.
Кинселла Софи. Шопоголик на Манхэттене. М. : Эксмо, 2016. 441 с.
Поддячая Е.А. Актуализация проблемы виртуального социального капитала: мета-анализ публикаций // Вестник Томского государственного университета. 2023. № 491. С. 74-81. doi: 10.17223/15617793/491/9.
 The role of consumption in the processes of human survival as a subject of culture | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2025. № 58. DOI: 10.17223/22220836/58/13

The role of consumption in the processes of human survival as a subject of culture | Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History. 2025. № 58. DOI: 10.17223/22220836/58/13

Download full-text version
Counter downloads: 122