The promotion of national cultural heritage: Beijing Opera in Chinese social media
The role of social media in preserving of intangible cultural heritage is analyzed in this paper. The subject matter is the Art of Beijing Opera, included in the UNESCO's List of Intangible Cultural Heritage of Humanity. The purpose of the article is to study examples of demonstrating the art of Beijing Opera on the Douyin platform from the traditional arts presentation authenticity in the Chinese blogosphere point of view. The empirical grounds of the research were videos posted on the Douyin platform on behalf of the authors: Guo Xiaojing (果小菁); Guo Yuan (郭雨昂); Beijing Opera Liu Lei (爱京剧), I Love Beijing Opera 13 (爱京剧13), etc. The research methodology includes historical and cultural approach, comparative analysis and content analysis. The study showed that the short video format is popular among Internet users. The uploaded content is dedicated to various aspects of the art of Beijing Opera: plots, music, makeup, costume, etc. The authors of the videos not only show scenes from performances, the rehearsal process, preparation for performances, but also talk about the history of the genre, outstanding performers, and reveal the meaning of what is happening on stage. Thus, bloggers are involved in cultural and educational activities. In addition, the use of 3D technologies and VR effects, the combination of traditional performing practices with modern popular music, and the rejection of traditional age standarts and limits for performers contribute to the renewal of Beijing Opera and its integration into the modern cultural space. From the national and cultural identity formation and support point of view, such capacities of online communications are great importance. However, the quality of online content and the ability of social media to convey information about a phenomenon while maintaining its authenticity, original aesthetic and semantic essence is open to question. The analysis showed that the video content represents only partial aspects of the art of Beijing Opera (a separate musical scene or dramatic action, makeup application, hair styling, textual reference, the daily life of the actors-performers, etc.). Traditional artistic practice is not covered as a holistic phenomenon, but in bits and pieces. The identified contradiction reflects the general trend of the cultural heritage existence in the digital age. The authors declare no conflicts of interests.
Keywords
Chinese theatre,
social media,
network communication,
Douyin platformAuthors
Savelieva Elena N. | Tomsk State University | limi77@inbox.ru |
Budenkova Valeriya E. | Tomsk State University | dissovet_iik@mail.ru |
Gorbunova Sofiya V. | Tomsk State University | post_delo@mail.ru |
Hou Qingran | Tomsk State University | 2597595750@qq.com |
Всего: 4
References
2024抖音非遗数据报告 (Отчет Douyin о нематериальном культурном наследии за 2024 год). URL: https://m.thecover.cn/news_details.html?from=web&eid=poOpS7AsO/6H90qSdq8Jkw==×tamp=1738080148516 (дата обращения: 20.06.2024).
Отчет о данных о нематериальном культурном наследии. 2024. URL: https://www.douyin.com/search/2024非遗数据报告统计图?modal_id=7377591779735932170&type=general (дата обращения: 01.07.2024).
Fu Jin. Chinese theater: happiness and sorrows on the stage / transl. by Wang Wenliang [et al.]. Beijing : China intercontinental press, 2010. 153 р.
Xu Chengbei. Peking opera: the performance behind the painted faces / transl. by Chen Gengtao. 2nd ed., 3rd print run. Beijing : China intercontinental press, 2010. 130 р.
Ли Бинь. История традиционного китайского театра. М. : Шанс, 2019. 215 с.
Ли Цзяхуэй. Музыкальная драма кунцюй в контексте национальных традиций : дис.. канд. искусствоведения. СПб., 2023. 146 с.
Жуань Юнчэнь. Пекинская опера как синтетическое сценическое действо : дис.. канд. искусствоведения. М., 2013. 177 с.
杨青青 中国戏曲服饰纹样元素码设计研究 (Yang Qingqing. Chinese Opera Costume Patterns). 出版社 东华大学出版社 323页.
Ли Юбин. Символика пекинской оперы // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2022. № 59. С. 139-145. doi: 10.31773/2078-1768-2022-59-139-145.
Yan Z., Tianyu L., Yanwen X. An exploration into the revival path of Peking Opera in the perspective of Cooperative Communication: Discussion on the dispute between Leehom Wang and Peiyu Wang in a Chinese Talk Show // Journal of Media and Communication Studies. 2019. № 11 (4), P. 31-37. doi: 10.5897/jmcs2019.0651.
Li Y. The Impact of Social Media on Propaganda of Peking Opera // Proceedings of the 2nd International Conference on Interdisciplinary Humanities and Communication Studies. Series: Communications in Humanities Research. 2024. P. 87-92. doi: 10.54254/2753-7064/24/20231506.
Хуан Сяньюй. Пекинская опера в XXI веке // Научное мнение. 2014. № 12. С. 90-93.
Анчуков С., Фу Шуай. Пекинская опера: история, традиции, визуальные символы в дизайне и пластическом искусстве. СПб. : Астерион, 2020. 474 с.
Будаева Т.Б. Истоки пекинской оперы: музыкальная драма куньцюй // Общество и государство в Китае. 2015. Т. 45, № 2. С. 402-409.
Будаева Т.Б. Пекинская опера и китайская музыкальная драма через призму Летней школы Шанхайской театральной академии // Общество и государство в Китае. 2018. Т. 48, № 2. С. 809-831.
Лукинский Н.А., Шерстова Л.И. Пекинская опера: происхождение и эволюция // Вестник Томского государственного университета. История. 2018. № 54. С. 161-165. doi: 10.17223/19988613/54/25.
Мазницин А.В. Ушу как музыкально-пластический элемент пекинской оперы // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2012. № 150. С. 216-220.
Мозгот С.А., Ли Я. Амплуа персонажей в пекинской опере и формы их репрезентации // Культурная жизнь юга России. 2021. № 1 (80). С. 22-27. doi: 10.24412/2070-075X-2021-1-27-35.
Ли Эрюн, Чжан Хунчжэнь. Пекинская опера и западная опера: опыт сравнительной интерпретации / The Way of Science. 2019. № 7 (65). С. 57-61.
Ху Яньли. Китайская опера как нематериальное культурное наследие Китая // Общество: философия, история, культура. 2015. № 4. С. 25-29.
张旭. 戏曲类短视频传播现状及发展策略研究[J]. 新闻传播科学, 2024, 12 (3): 623-629. (Xu Zhang Research on the Current Situation and Development Strategies of Short Video Communication in Traditional Chinese Opera // Journalism and Communications. 2024. № 12 (3). P. 623-629.
Yinzi Yi. Negotiating performance between policy and platform - heritage practice of a Chinese craftsperson on Douyin (TikTok) // International Journal of Heritage Studies. 2023. Vol. 29, № 10. P. 1089-1109. doi: 10.1080/13527258.2023.2237495.
耿欣怡. 自媒体短视频对京剧文化的传播特点研究--以抖音为例 / 耿欣怡 // 汉字文化. 2021. № 18. 书页 187-189. doi: 10.14014/j.cnki.cn11-2597/g2.2021.18.078.
范红 周鑫慈. 中华优秀传统文化短视频传播的内容创新与优化策略--以“#谁说京剧不抖音”为例 / 范红 周鑫慈 // 出版广角. 2021. № 11. 书页 67-71. doi: 10.16491/j.cnki.cn45-1216/g2.2021.11.019.
Го Сяодзин (果小菁). URL: https://www.douyin.com/user/MS4wLjABAAAARWOavQl9YM6rtnx56O1w4ispwgcX5bTq3M4GTfBtu2o?from_tab_name=main (дата обращения: 05.10.2024).
Го Сяоцзин (果小菁). 10 марта 2023 г. URL: https://www.douyin.com/user/MS4wLjABAAAARWOavQl9YM6rtnx56O1w4ispwgcX5bTq3M4GTfBtu2o?from_tab_name=main%20%28.&modal_id=7208891161686068536 (дата обращения: 08.10.2024).
Го Сяоцзин (果小菁). 8 сентября 2023 г. URL: https://v.douyin.com/iyyUCwqv/(дата обращения: 05.10.2024).
Го Сяоцзин (果小菁). 8 марта 2024 г. URL: https://www.douyin.com/user/MS4wLjABAAAARWOavQl9YM6rtnx56O1w4ispwgcX5bTq3M4GTfBtu2o?from_tab_name=main&modal_id=7343987522722172179 (дата обращения: 08.10.2024).
Го Сяоцзин (果小菁). Эпизод 37. URL: https://www.douyin.com/video/7165826965843365158 (дата обращения: 25.11.2024).
Го Сяоцзин (果小菁). 20 июля 2023 г. URL: https://www.douyin.com/user/MS4wLjABAAAARWOavQl9YM6rtnx56O1w4ispwgcX5bTq3M4GTfBtu2o?from_tab_name=main&modal_id=7257852935340625206&relation=0&vid=7165826965843365158 (дата обращения: 22.11.2024).
Го Сяоцзин (果小菁). 05.08.2022 / URL: https://v.douyin.com/iyyxXJag/(дата обращения: 15.11.2024).
Го Сяоцзин (果小菁). Эпизод 33. Дань классической опере. URL: https://v.douyin.com/iyyy8sGQ/(дата обращения: 05.10.2024).
Го Сяоцзин (果小菁). 11 декабря 2022 г. Дуэт с Чэн Сю. URL: https://v.douyin.com/if93CWN5/(дата обращения: 01.12.2024).
10-й Нишанский Всемирный форум цивилизаций. URL: https://v.douyin.com/iyyuC8xY/(дата обращения: 07.11.2024).
Хенань. Спутниковое телевидение. 2022 Гала-концерт «Чудесный тур фестиваля двойной девятки». URL: https://v.douyin.com/iyykM8GP/f@O.Kw (дата обращения: 10.11.2024).
Го Юан (郭雨昂ANG, Guo Yu'ang ANG). URL: https://www.douyin.com/root/search/%E9%83%AD%E9%9B%A8%E6%98%82ANG%20?aid=1ec26c91-7a95-455a-8ef6-8e8eef6111c4&type=general (дата обращения: 07.12.2024).
Люблю пекинскую оперу 13 (爱京剧13, Ai Jingju 13). URL: https://www.douyin.com/root/search/%E7%88%B1%E4%BA%AC%E5%89%A713%E6%8A%96%E9%9F%B3%E5%8F%B7?aid=5b18a2e0-7679-41af-92db-f6477e49e365&type=general (дата обращения: 07.12.2024).
Пекинская опера Лю Лэй (京剧刘垒, Jingju Liulei). URL: https://www.douyin.com/root/search/%E4%BA%AC%E5%89%A7%E5%88%98%E5%9E%92?aid=155aa21a-85ba-46a8-b717-3a2910632da7&type=general (дата обращения: 07.12.2024).
Театр пекинской оперы в Пекине (北京京剧院, Beijing Jingjuyuan). URL: https://www.douyin.com/root/search/%E5%8C%97%E4%BA%AC%E4%BA%AC%E5%89%A7%E9%99%A2%E5%AE%98%E6%96%B9%E6%8A%96%E9%9F%B3%E7%9B%B4%E6%92%AD%E9%97%B4?aid=e7ccd6e6-2ec0-4478-895c-f1d74df3c1ba&type=general (дата обращения: 03.11.2024).
Энциклопедия. Научная популяризация китайской пекинской оперы (抖音百科 中国京剧的学术普及). URL: https://www.douyin.com/search/%E6%8A%96%E9%9F%B3%E7%99%BE%E7%A7%91%E3%80%82%E4%B8%AD%E5%9B%BD%E4%BA%AC%E5%89%A7%E7%9A%84%E5%AD%A6%E6%9C%AF%E6%99%AE%E5%8F%8A?aid=5b19df11-39ba-4b44-8279-348abd31e7e3&type=general (дата обращения: 15.11.2024).
Иноязычная версия оперы Му Гуйин. URL: https://v.douyin.com/iyyQNTjE/(дата обращения: 13.12.2024).
British Man Devotes Life to Mastering Beijing Opera / PERFORMING ARTS. URL: https://www.npr.org/2007/01/03/6696442/british-man-devotes-life-to-mastering-beijing-opera (дата обращения: 13.12.2024).
Это Китай. Пекинская опера: современность и вечность. URL: https://yandex.ru/video/preview/13179466894482183431 (дата обращения: 15.12.2024).