Myth and collective memory: images of Slavic «tradition» on social networks | Tomsk State University Journal of History. 2014. № 4 (30).

Myth and collective memory: images of Slavic «tradition» on social networks

The article is devoted to the visual representation of Slavic history as a myth on social networks. The particular field of exploration concerns virtual communities of modern Russian traditionalists adhering to Rodnoverie, formed from Russian words [Rodnaya vera] "native faith", the group of new religious and politic ideologies focusing on revival of Slavic polytheistic mythology, folklore and pre-Orthodox spirituality, often combined with nationalism and anti-globalism. It is assumed that participating in social networking services, such as Vkontakte mostly examined in the article, has a definite influence on the perception of History among individuals. Different "tools" of this process are determined through the observing how users consume visual information on Internet. Some of the examples described in the article are "like" and "repost" actions, which promote social approval; "profile" personalization, connecting people with common interests; polls that cause participants to identify themselves with the majority opinion. Enumerating of related societies is difficult. Though Vkontakte search engines make an approximate number of members data relatively reliable. The interface of biggest communities demonstrates an increasing importance of visual information (pictures, photos and other materials) in daily renewed content. Some specific images of symbolically romanticized past, such as Slavic demotivational posters, are examined. Findings summarized in the article indicate the presence of not only rationalized "state like" propaganda in these materials but also the irrational emotional level of Slavic traditionalist's beliefs and ideas, e.g. strong disappointment, embodied in the ironical and sarcastic attitude to both westernized and post-soviet cultures, pride for the ancestors way of living, a desire to form new «presence» based on the images of past. The article creates the preconditions for substantive analysis of this phenomenon in the context of the Pierre Nora concept of lieux de memoire, "sites of memory", or E. Runia paradigm of "presence". The survey of the community's photo albums indicates the general circulative symbols and plots which have a strong emotional attachment for informants. Reported findings point out potential areas of their social activities, such as military preparations, religious practices, reconsideration of family life values and woman role in the society and other important topics that bothers people loyal to the nationalistic and romanticized Vedic ideals in modern Russian culture.

Download file
Counter downloads: 362

Keywords

неоязычество, традиционализм, мифологизация истории, историческая память, виртуальные сообщества, neo-paganism, traditionalism, Russia, rodnovery, mythologizing, visual images, virtual communities, Slavic demotivational posters

Authors

NameOrganizationE-mail
Zharchinskaya Xeniya A.Tomsk State Universityzharch@mail2000.ru
Всего: 1

References

Астафьева О. Виртуальные сообщества: «сетевая» идентичность и развитие личности в сетевых пространствах // Вкник Харювського нацюнального ушверситету iм. В.Н. Каразша. Видавництво ХНУ iм. В.Н. Каразша. 2007. С. 120-133.
Барт Р. Избранные работы: Семиотика. Поэтика. М. : Изд. группа «Прогресс» ; «Универс», 1994. С. 72-130.
Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура. М. : Изд. ГУ-ВШЭ, 2000. С. 9-40.
Шнирельман В.А. Русское родноверие. Неоязычество и национализм в современной России. М. : Изд-во ББИ, 2012. 302 с.
Шнирельман В.А. Неоязычество на просторах Евразии / под ред. В. А. Шнирельмана. М. : Изд-во ББИ, 2001. 177 с.
Runia E. Presence // History and Theory. 2006. № 45. P. 5.
Жарчинская К., Хазанов О. Трансформация национальной идеи и религиозный историзм в условиях модернизации на примере славянского неоязычества и еврейского ортодоксального движения // Вестник Томского государственного университета. 2014. № 378. C. 120-124.
Барт Р. Смерть автора // Избранные работы: Семиотика. Поэтика. М. : Изд. группа «Прогресс» ; «Универс», 1994. С. 384-391.
Славянская община «Беловодье». URL: http://belovodye.ucoz.ru, свободный.
Музей славянской мифологии. URL: http://slav-museum.ru, свободный.
Нора П. Проблематика мест памяти // Франция-память. П. Нора, М. Озуф, Ж. де Пюимеж, М. Винок. СПб. : Изд-во С.-Петерб. ун-та, 1999. С. 17-50.
Сеть славянских сайтов. URL: http://rodrus.com/top, свободный.
Ведическое информационное агентство «Мидгард-инфо». URL: http://via-midgard.info, свободный.
Гайдуков А. Идеология и практика славянского неоязычества : автореф. дис.. канд. филос. наук. СПб. : Гос. музей истории религий, 2000. 19 с.
Братья-славяне. Сообщество сайта «Вконтакте». URL: http://vk.com/bratya_slavyne, свободный.
Ставицкий. А. Современный миф. Структура функционирования. URL: http://rusprostranstvo.com/article/view/564, свободный.
«Иду на Вы!» В Севастополе установят монумент князю Святославу. URL: http://seabreeze.org.ua/idu-na-vyi-v-sevastopole-ustanovyat-monument-knyazyu-svyatoslavu, свободный.
Элиаде М. Аспекты мифа / пер. с фр. В. Большакова. М. : «Инвест-ППП» ; СТ «ППП», 1996. 240 с.
 Myth and collective memory: images of Slavic «tradition» on social networks | Tomsk State University Journal of History. 2014. № 4 (30).

Myth and collective memory: images of Slavic «tradition» on social networks | Tomsk State University Journal of History. 2014. № 4 (30).

Download file