To the issue of anthropomorphization of cremated remains in the funeral rite of the population Andronovo cultural-historical community
In the Bronze Age the Andronovo cultural-historical community occupied vast expanses of steppe and forest-steppe zone of the Southern Urals, Kazakhstan and Western Siberia. The Problem of the ethnicity of Andronovo population is controversial. Many researchers refer the Andronovo population to the Indo-Iranians. This allows to draw to the interpretation of the Andronovo material written sources of peoples with Indo-European roots (ancient Iranian, Indic, Hittite, Greek, etc.). One of the striking elements of the funeral rite An-dronovo (Fedorovo) population was the ritual burning of the deceased. The rite of cremation was carried out on the side, and compact accumulations of calcified bones placed in the burial. Materials of Andronovo burials with cremated remains attract attention because they allow us to trace the emergence of different ways of anthropomorphization of cremated remains. We can distinguish three main variants: 1) cremated remains are arranged in the form of compact accumulations and accompanied by ornaments; 2) cremated remains are given anthropomorphic form; 3) cremated remains are placed in a vessel. In the first variant the anthromorphization was happening, probably, by creating a funeral "doll", or by placing the cremated remains in the clothes of the deceased, on which were sewed embellishments. Despite the presence of embellishments should not uniquely determine such burial as female. Cremation could be applied to a male warrior, for example, who died far from home, and the embellishments are the details of the funeral suit, which was more rich. In the third variant, means of anthropomorphization was placing cremated remains in the vessel. In this regard the particular interest is the M.P. Gryaznov’s assumption about the possibility of transferring ornament from clothes on the vessels. Analogies to considered way handling with cremated remains there are in Homer's "Iliada". Also these analogies are interesting that this rite was used by the ancient Greeks in relation to the warriors. Cremation destroyed human form, therefore to reconstruct destroyed by fire image Andronovskoe people used different ways anthropomorphization. In the environment of the Andronovo population cremated remains, anthropomor-phizated by different ways, probably, was regarded as the receptacle of the soul of the deceased. This is confirmed by the subsequent ritual feeding of the deceased, as evidenced by the presence vessels and ribs of animals (mostly horses) in the Western half of the burial chamber.
Keywords
бронзовый век,
андроновская культурно-историческая общность,
погребальный обряд,
кремация,
антропо-морфизация,
The Bronze Age,
Andronovo cultural-historical community,
funeral rite,
cremation,
anthropomorphismAuthors
Sotnikova Svetlana V. | Branch of Tyumen State University in Tobolsk | svetlanasotnik@mail.ru |
Всего: 1
References
Кузьмина Е.Е. Происхождение индоиранцев в свете новейших археологических данных // Этнические проблемы истории Центральной Азии в древности (II тыс. до н.э.). М., 1981. С. 101-125.
Кузьмина Е.Е. Классификация и периодизация памятников андроновской культурно-исторической общности // Информационный бюллетень Международной ассоциации по изучению культур Центральной Азии UNESCO. М., 1985. Вып. 9. С. 24-45.
Маргулан А.Х., Акишев К.А., Кадырбаев М.К., Оразбаев А.М. Древняя культура Центрального Казахстана. Алма-Ата, 1966. 435 с.
Кадырбаев М.К., Курманкулов Ж.К. Культура древних скотоводов и металлургов Сары-Арки (по материалам Северной Бетбак-Далы). Алма- Ата, 1992. 247 с.
Усманова Э.Р. Могильник Лисаковский I: факты и параллели. Караганда-Лисаковск, 2005. 232 с.
Ковтун И.В. Андроновский могильник Кожа-Бала // Археология, этнография и музейное дело. Кемерово, 1999. С. 27-31.
Оразбаев А.М. Северный Казахстан в эпоху бронзы // Труды Института истории, археологии, этнографии АН Каз ССР. 1958. Т. 5. С. 216-294.
Абетеков А. Погребения эпохи бронзы могильника Тегирмен-Сай // Краткие сообщения Института археологии. 1963. Вып. 93. С. 93-95.
Кожемяко П.Н. Погребения эпохи бронзы в Киргизии // Известия АН КиргССР. Сер. общ. наук. 1960. Т. 2, Вып. 3. С. 81-107.
Максимова А.Г. Могильник эпохи бронзы в урочище Тау-Тары // Труды Института истории, археологии, этнографии АН КазССР. 1962. Т. 14. С. 37-56.
Виноградов Н.Б. Кулевчи VI - новый алакульский могильник в лесостепях Южного Зауралья // Советская археология. 1984. № 3. С. 136-153.
Бобров В.В., Михайлов Ю.И. Памятники андроновской культуры Обь-Чулымского междуречья // Рукопись депонирована ИНИОН, № 38518 от 26.06.1989. Кемерово, 1989. 199 с.
Кирюшин Ю.Ф., Папин Д.В., Позднякова О.А., Шамшин А.Б. Погребальный обряд древнего населения Кулундинской степи в эпоху бронзы // Аридная зона юга Западной Сибири в эпоху бронзы. Барнаул, 2004. С. 62-85.
Уманский А.П. Раскопки в Нижней Суетке в 1964 г. // Краеведческие записки. Барнаул, 1999. Вып. 3. С. 83-99.
Блохин А.А. Некоторые особенности андроновского погребального обряда (по материалам могильника Фирсово XIV) // 275 лет сибирской археологии: матер. XXXVII Региональной археолого-этнографической студенческой конф. (РАЭСК). Красноярск, 1997. С. 51-53.
Зданович Г.Б. Бронзовый век Урало-Казахстанских степей. Свердловск. 1988. 184 с.
Виноградов Н.Б., Костюков В.П., Марков С.В. Могильник Солнце-Талика и проблема генезиса федоровской культуры бронзового века в Южном Зауралье // Новое в археологии Южного Урала. Челябинск, 1996. С. 131-150.
Грязнов М.П. Пастушеские племена Средней Азии в эпоху развитой и поздней бронзы // Краткие сообщения Института археологии. 1970. Вып. 122. С. 35-38.
Кузьмина Е.Е. Откуда пришли индоарии? Материальная культура племен андроновской общности и происхождение индоиранцев. М., 1994. 464 с.
Кирюшин Ю.Ф. Особенности погребального обряда и погребальной посуды андроновской культуры // «Моя избранница наука, наука, без которой мне не жить..». Барнаул, 1995. С. 58-75.
Шевцова А.А. Казахский традиционный свадебный костюм (XIX - начало XX века) // Среднеазиатский этнографический сборник. М., 2006. Вып. V. С. 33-46.
Герни О.Р. Хетты. М., 1987. 234 с.
Дюмезиль Ж. Скифы и нарты. М., 1990. 229 с.
Коновалов А.В. Одежда в похоронно-поминальной обрядности казахов // Вещь в контексте культуры : материалы науч. конф. СПб., 1994. С. 68-69.
Шишло Б.П. Среднеазиатский тул и его сибирские параллели // Домусульманские верования и обряды в Средней Азии. М., 1975. С. 248-260.
Бойс М. Зороастрийцы. Верования и обычаи. М., 1987. 316 с.
Бобров В.В. К проблеме вертикально установленных объектов в погребениях эпохи бронзы Сибири и Казахстана // Северная Евразия от древности до Средневековья : тез. конф. к 90-летию со дня рождения М.П. Грязнова. СПб., 1992. С. 54-57.
Савинов Д.Г. Ранние кочевники Верхнего Енисея. Археологические культуры и культурогенез. СПб., 2002. 204 с.
Грязнов М. П. О монументальном искусстве на заре скифо-сибирских культур в степной Азии // Археологический сборник Государственного Эрмитажа. Л., 1984. Вып. 25. С. 76-82.
Кузьмина Е.Е. Арии - путь на юг. М., 2008. 558 с.
Кулланда С.В. Рец. на: E.E. Kuzmina. The Origin of the Indo-Iranians / е4. by J.P. Mallory. Leiden Indo-European Etymological dictionary Series / ed. By Lubotsky. Vol. 3. Leiden-Boston: Brill, 2007. XVIII + 762 p. // Вестник древней истории. 2010. № 3. С. 202-211.
Стефанов В.И., Днепров С.А., Корочкова О.И. Курганы федоровского типа могильника Урефты I // Советская археология. 1983. № 1. С. 155-165.
Усманова Э.Р., Варфоломеев В.В. Уйтас-Айдос - могильник эпохи бронзы // Вопросы археологии Казахстана. Алматы-М., 1998. Вып. 2. С. 46-60.
Атхарваведа. Избранное / пер., коммент. и вступ. статья Т.Я. Елизаренковой. М., 1995. 406 с.
Андроновская культура. Памятники западных областей // Свод археологических источников. 1966. Вып. В 3-2. 144 с.
Молодин В.И., Новиков А.В., Жемерикин Р.В. Могильник Старый Тартас-4 (новые материалы по андроновской историко-культурной общ ности) // Археология, этнография и антропология Евразии. 2002. № 3 (11). С. 48-62.
История Европы. Т. 1. Древняя Европа. М., 1988. 704 с.
Гомер. Илиада // Гомер. Илиада / пер. с древнегреч. Н. Гнедича; Одиссея / пер. с древнегреч. В. Жуковского. М., 1996. С. 23-416.
Акимова Л.И. Об отношении геометрического стиля к обряду кремации // Исследования в области балто-славянской духовной культуры. Погребальный обряд. М., 1990. С. 228-237.