Sacral space: architectural embodiment of traditional outlook | Tomsk State University Journal of History. 2016. № 39.

Sacral space: architectural embodiment of traditional outlook

The Mogol Urasa - monumental fixed structure of the Sakha people, covered with birch-bark paintings. The housing settlement complexes Mogol Urasa was a kind of summer homes. It acted as a measure of nobility and wealth of man. In the semantic context Mogol Urasa was associated with a model of the universe, with the iconic architecture that has remained conscious ideological program of symbolic simulation of the universe. Analysis of folklore and ethnographic materials revealed that birch bark Urasa as the home - the keeper of life was associated with the cult of the mother goddess (the cult of the earth) and ancestor worship. The cultural heritage of the Sakha people is a key symbol of the sacred space. Sakha people is the northernmost Turkic peoples of Siberia, in the ethnogenesis of which various Turkic-Mongol tribes and autochthonous attended. The uniqueness of this people is that they are an island of south culture of Turkic-speaking ancestors in the space of the Arctic civilization. One of the key symbols of the culture of the Sakha people, has incorporated into its semantic, functional and structural space tradition of nomadism, is a Mogul - Uras - saving stationary housing, covered with birch-bark. Mogul Uras is riding architectural taste, absorbed all the richness of people's knowledge and understanding. It is no accident it is called Us kurduulaah Mogul Uras 'With three bowls Mogul Uras'. The Yakut people as a result of a complex of ethno - and cultural genesis created the unique architectural culture with southern elements in the Far North. Researchers differently explain the origin of this type of housing. Some thought that the lack of housing with the construction as in Mogul Uras at the Turko-Mongol peoples suggests that it arose as a result of sedentary farming, instead of the transfer of light portable conical dwellings taken over from indigenous peoples (Tungus). Others argued that Mogul Uras had its prototypes in the south, then to the extent of adaptation to the new climatic conditions in the North there was a change, part complexity and improve its structure. Data on language picture of the world, the symbolic content and design features indicate that the Mogul Uras was possible roots of the palace buildings of nomadic tribes. So, Uras Mogul could build only head of the clan, as it performed a measure of nobility and wealth. Having examined the complex semantic loading Mogul Uras ritual space and cultural linguistic analysis of the term "Mogul", we come to the conclusion that the birchbark Uras as the home - the keeper of human life, was associated with the cult of the mother goddess (the cult of the earth) and ancestor worship. In this context, as a special ritual object is allocated elm - concluded in its semantic load of mediation, produced and apotropaic functions, ie as a kind of envelope, promoting regeneration of the soul-kut neophyte and his reincarnation. Thus, the use of Mogul Uras rites of the life cycle, connects it with the idea of rebirth and reincarnation.

Download file
Counter downloads: 360

Keywords

Могол ураса, семантика и образ, миф и ритуал, культурная традиция, сакральное пространство, Sakha people, model of the world, outlook, Mogol Urasa, semantics and image, the myth and ritual, cultural tradition, sacred space

Authors

NameOrganizationE-mail
Danilova Nataliya K.Institute of the Humanities and the indigenous peoples of the Siberian Branch of the Russian academy of sciences (Yakutsk)Tachika@mail.ru
Всего: 1

References

Гоголев А.И. Историческая этнография якутов. Якутск : Изд-во ЯГУ, 1986.
Оразов А., Чарыев Д. Некоторые верования и обряды туркмен, связанные с юртой (XIX - начало ХХ в.) // Кочевое жилище народов Средней Азии и Казахстана. М., 2000.
Алексеев Р.П. Ура Иалар // Архив Якутского научного центра Сибирского отделения Российской академии наук (далее - Архив ЯНЦ СО РАН). Ф. 5. Оп. 6. Д. 98. Л. 24-32.
Ионова О.В. Жилые и хозяйственные постройки якутов (историко-этнографический очерк). 1951 г. // Архив ЯНЦ СО РАН. Ф. 5. Оп. 1. Д. 224. Л. 1-351.
Жамбалова С.Г. Поселения и жилища // Буряты. Серия «Народы и культуры». М. : Наука, 2004. С. 136-151.
Саввин А.А. Этнографические записи и заметки. 1938-1941 гг. // Архив ЯНЦ СО РАН. Ф. 4. Оп. 12. Д. 6. Л. 1-56.
Ионова О.В. Жилые и хозяйственные постройки якутов // Сибирский этнографический сборник. М. ; Л., 1952. Т. 1. С. 239-319.
Жамбалова С.Г. Традиционная охота бурят. Новосибирск : Наука, 1991.
Зыков Ф.М. Поселения, жилища и хозяйственные постройки якутов XIX - начала ХХ в. : историко-этнографическое исследование. Новоси бирск : Наука, 1986.
Ксенофонтов Г.В. Материалы об Ысыахе // Архив ЯНЦ СО РАН. Ф. 4. Оп. 1. Д. 12 а/б. Л. 1-189.
Романова Е.Н. Якутский праздник Ысыах. Истоки и представления. Новосибирск : Наука, 1994.
Львова Э.Л., Октябрьская И.В., А.М. Сагалаев, М.С. Усманова. Традиционное мировоззрение тюрков Южной Сибири. Пространство и время. Вещный мир. Новосибирск : Наука, 1988.
Неустроев Б.Ф.-Мандар. Саха туоИа (Якутская береста). Якутск : Бичик, 1996 (на якут. яз.).
Эргис Г.У. Очерки по якутскому фольклору. М. : Наука, 1974.
Дьяконова Е.Н. Символика в якутском обряде «ысыах» // Проблемы изучения традиций в культуре народов мира. М., 1990. Вып. 1. С. 4857.
Антонов Н.К. Материалы по исторической лексике якутского языка. Якутск : Кн. изд-во, 1971.
Дьяконова В.П. Алтайцы (материалы по этнографии теленгитов Горного Алтая. Горноалтайск : Юч-Сюмер, 2001.
Васильев В.Е. Саха терут итэгэлэ былыргы сэИэннэргэ (Якутское традиционное верование в преданиях). Якутск : Бичик, 2006 (на якут. яз.).
Константинов И.В. Материальная культура якутов XVIII века. Якутск : Кн. изд-во, 1971.
Боло С.И. Прошлое якутов до прихода русских на Лену : (По преданиям якутов бывшего Якутского округа). Якутск : Бичик, 1994 (на якут. яз.).
Сивцева В., Баишева А. Дьиэ малааИына (Новоселье). Якутск : Бичик, 2005 (на якут. яз.).
Содномпилова М.М. Семантика жилища в традиционной культуре бурят. Иркутск, 2005.
Попов А.А. Старинная якутская берестяная юрта // Сборник Музея антропологии и этнографии. Л., 1949. Т. 10.
Слепцов П.А. Традиционная семья и обрядность у якутов. XIX - начало XX в. Якутск : Кн. изд-во, 1989.
Васильева Н.К. Знаковые функции одежды в мифоритуальной традиции народа саха // Гуманитарная наука в трудах молодых исследователей. Якутск : ИГИ АН РС (Я), 2005. С. 21-37.
Саввин А.А. Материалы Вилюйского улуса // Архив ЯНЦ СО РАН. Ф. 4. Оп. 12. Д. 33. Л. 1-67.
Иванов С.В. Старинный якутский обряд, связанный с рождением ребенка // Сборник Музея антропологии и этнографии. Л., 1971. Т. 27.
Романова Е.Н., Слепцов П.А., Колодезников С.К. Жизненный круг у якутов // Илин. 1992. № 1. С. 36-40.
Алексеев Н.А. Ранние формы религии тюрко-язычных народов Сибири. Новосибирск : Наука, 1980.
 Sacral space: architectural embodiment of traditional outlook | Tomsk State University Journal of History. 2016. № 39.

Sacral space: architectural embodiment of traditional outlook | Tomsk State University Journal of History. 2016. № 39.

Download full-text version
Counter downloads: 4640