Structuring of the living space of home in groups living in another ethnic environment
Dwelling house is an image of human-cultural space, it is a material reflection of identities and values of its inhabitants, and its location and internal structure organizes social relations of households. Structuring of the living space is a generalist of proxemics human behavior. In all cultures we found rules of etiquette governing the location of individuals in the house, depending on their status, age, sex and relationship. In proxemics it is expressed in the form of ethnic and etiquette regulations of ritualized communication in typical situations of interaction. The spatial organization of living space of house is absorbed in the process of socialization of children and reproduced and unchanged during adult life. These cultural standards are stereotyped and extremely stable, many of them remain almost unchanged for hundreds of years, preserving the imprint of an ancient culture. At the same time in a living space of home there is a change all the time. Such example is the structuring of the living space of home of a compact ethnic group living in another ethnic environment. This paper deals with the transformations of the organization of living space of home, taking place in the family of Caucasus ethnics migrated to Moscow. The study was conducted by interviewing children and adolescents of different ethnics and ages. It was found that ethnicity, number of family members, their age and gender composition and the number of rooms in the house or flat are the determining factors in the structuring of living space. Our data showed that the majority of children and adolescents strictly observes norms and traditions of the spatial behavior in the family (gender segregation, respect for elders, the rules of seating at the dining table). Girls stricter follow the norms of behavior of their ethnic, which dictated to them by both parents and boys of their nationality. However, at school, in another ethnic environment, migrants are slowly beginning to adopt standards of behavior of the ethnic majority. They note that in Moscow they can do something that is unacceptable in their own region, but for Moscow it is a normally. According to the classification of the J. Fast, in our study in proxemic category "open" families we included Armenians and Georgians, and to the "closed" - Nakhs (Chechens and Ingush), Dagestanis and Azerbaijanis. These differences explain of different religious settings, and greater freedom of the Armenian and Georgian women.
Keywords
организация пространства,
жилой дом,
народы Кавказа,
мигранты Москвы,
проксемика,
proxemics,
organization of space,
living house,
Caucasus ethnics,
migrants of MoscowAuthors
Fedenok Ju. N. | Institute of Ethnology and Anthropology RAS | fedenok.julia@gmail.com |
Burkova Valentina N. | Institute of Ethnology and Anthropology RAS | burkovav@gmail.com |
Всего: 2
References
Leroi-Gourhan A. Le geste et la parole. La memoire et les rythmes. Paris, 1965.
Байбурин А.К. Жилище в обрядах и представлениях восточных славян. Л., 1983.
Баак ван Й. Дом и мир // Антропология культуры. Вып. 3. К 75-летию Вяч. Всеволод. Иванова / Вяч.Вс. Иванов, М.В. Акимова, Е.В. Пермяков, Т.В. Цивьян (ред.). М., 2005. С. 40-74.
Тишков В.А. Культурный смысл пространства // Этнографическое обозрение. 2004. № 1. С. 14-31.
Bloch M. Placing the Dead: Tombs, Ancestral Villages, and Kinship Organization in Madagaskar. London ; New York, 1971.
Levi-Strauss C. The Way of the Masks. London, 1983.
Marcus C.C. House as a Mirror of Self: Exploring the Deeper Meaning of Home. Berkeley, CA, 1995.
Бгажноков Б.Х. Этнография адыгов. Нальчик, 2011.
Традиционное жилище народов России XIX - начало XX века / отв. ред. Л.Н. Чижикова. М., 1997.
Будина О.В. Жилище компактных этнических групп в иноэтничном окружении // Традиционное жилище народов России: XIX - начало XX вв. / Л.Н. Чижикова (ред.). М., 1997. С. 353-379.
Феденок Ю.Н. Структурирование пространства в доме у болгар // Полевые исследования студентов РГГУ : этнология, фольклористика, лингвистика, религиоведение. М., 2007. Вып. II. / Д.П. Бак (ред.). С. 44-51.
Феденок Ю.Н. Трансформация структуры пространства дома в локальных этнических группах (на примере болгар села Криничное Республики Украина и татар поселка Октябрьский Челябинской области) // Традиционная культура. 2009. № 2 (34). С. 42-48.
Бутовская М.Л. Язык тела: природа и культура (эволюционные и кросс-культурные основы невербальной коммуникации человека). М., 2004.
Лич Э. Культура и коммуникация: Логика взаимосвязи символов. К использованию структурного анализа в антропологии. М., 2001.
Бгажноков Б.Х. Коммуникативное поведение и культура (к определению предмета этнографии общения) // Советская этнография. 1978. № 5. С. 3-17.
Бутовская М.Л., Феденок Ю.Н., Буркова В.Н. Взаимопонимание и толерантность в поведении детей и подростков в условиях многоэтнич-ных школьных коллективов // Молодежь Москвы: адаптация к многокультурности / М.Ю. Мартынова, Н.М. Лебедева (ред.). М., 2007. С.314-366.
Фаст Дж. Язык тела // Холл Э. Как понять иностранца без слов. М., 1997. С. 11-224.
Всероссийская перепись населения 2010. URL: http://www.perepis2002.ru/index.html?id=11.
Курбатова О.Л., Победоносцева Е.Ю., Свежинский Е.А. Влияние этноконфессиональных факторов на динамику генофонда населения Москвы // Мусульмане изменяющейся России / Ю.М. Кобищанов (ред.). М., 2002. С. 113-128.
Тишков В.А. (ред.) Этноэтикет народов Северного Кавказа : науч.-учеб. пособие. Москва ; Пятигорск, 2014.
Карпов Ю.Ю. Мужской и женский лики Кавказа: два вечных воплощения единого // Татарский мир. 2004. № 8. URL: http://www.tatworld.ru/article. shtml?article=547.
Газданова В.С. Традиционная культура осетин. Владикавказ, 2006.
Тер-Саркисянц А.Е. История и культура армянского народа с древнейших времен до начала XIX века. М., 2005.
Буркова В.Н., Феденок Ю.Н., Бутовская М.Л. Пространственное поведение у детей и подростков (на примере русских и осетин) // Этнографическое обозрение. 2010. № 3. С. 77-91.
Варданян Л.М., Закарян Т.З., Закарян Б.Е. Род, семья и система родства // Армяне. Серия «Народы и культуры» / Л.М. Варданян, Г.Г. Саркисян, А.Е. Тер-Саркисянц (ред.). М., 2012. С. 307-327.
Карпов Ю.Ю. Женское пространство в культуре народов Кавказа. СПб., 2001.
Чечиев А.Р. Очерки истории социальной культуры осетин. Цхинвали, 1985.
Буркова В.Н. Агрессивное и постконфликтное поведение детей и подростков в кросскультурной перспективе (на примере русских и осетинских школьников) : дис.. канд. ист. наук. М., 2011.
Тишков В.А. (ред.) Российский Кавказ. Книга для политиков. М., 2007.
Анчабадзе Ю.Д. Прекрасный обычай гостеприимства // Советская этнография. 1985. № 4. С. 110-120.
Васильева О.А. Гостеприимство как элемент культурной традиции народов северного Кавказа // Народы Северного Кавказа: история и современность : матер. Всерос. науч.-практ. конф. / Р.М. Касумов (отв. ред.). Хасавюрт, 2012. С. 42-47.
Мартынова М.Ю. Мир традиций и межкультурное общение. М., 2004.
Франгуланди А. Греки-понтийцы: дорога длиной в 2,5 тысячи лет. Сухум, 1991.
Барцыц М.М. Культура мира и ненасилия в абхазской традиции // Агрессия и мирное сосуществование: универсальные механизмы контроля социальной напряженности у человека / М.Л. Бутовская (ред.). М., 2006. С. 233-245.
Хадикова А.Х. Осетинский этикет. Владикавказ, 2006.
Дзуцев Х.В., Бесаева Т.З. Этнография детства осетин. Владикавказ, 1994.
Бредникова О., Ткач О. Дом для номады // Laboratorium. Журнал социальных исследований. 2010. № 3. С. 72-95.
Смирнова Я.С. Культурное взаимодействие и семья (по материалам Северного Кавказа) // Советская этнография. 1977. № 5. С. 81-92.
Саватеев А.Д. Мусульмане Чечни между адатом, шариатом и исламским революционизмом // Мусульмане изменяющейся России / Ю.М. Кобищанов (ред.). М., 2002. С. 284-308.
Хайретдинов Д.З. Этнический состав мусульманской общины Москвы // Мусульмане изменяющейся России / Ю.М. Кобищанов (ред.). М., 2002. С. 113-128.
Буркова В.Н. Табуирование частей тела в традиционной культуре осетин // Телесность как социокультурный феномен: опыт междисциплинарного анализа : тез. докл. М., 2009. С. 122-123.
Феденок Ю.Н. Пространственное поведение детей и подростков в полиэтничных коллективных коллективах : дис.. канд. ист. наук. М., 2011.
Бутовская М.Л., Феденок Ю.Н. Коммуникативное поведение мигрантов в школьных коллективах: путь к адаптации // Миры культур и культура мира : сб. матер. III Всерос. науч.-практ. конф. «Практическая этнопсихология: актуальные проблемы и перспективы развития» / О.Е. Хухлаев (ред.). М., 2011. С. 23-26.