The Soviet Authority and old-believers: the development of relations in 1920-1930s (on materials of Tomsk county)
The process of relations between soviet authority and old-believers peasants of Tomsk county in 1920-1930s were reconstructed based on party and state documents and oral memories. Author try to explain all reasons for the conversion of regional administration from partnership to confrontation. He paid attention to perception old-believers by local party employees. Old-believers appeared after the Schism in XVII century and were very conservative group of Russian peasantry. So they didn't approve soviet reforms in different spheres of peasants traditional mode of life, in particular collectivization and atheism. They sought to live in a deep taiga in isolation from «profane» peasantry and had specific system of education, prayers and holy books. They were considered as a sacred among the peasants because of their traditions. But in Siberia part of them lived together with «profane» peasants and were involved in the class struggle inspired by bolsheviks. But soviet administration viewed them as a threat for the new order because old-believers influence was wide and their ideas very popular from peasants. This contradiction led to the open conflict and oppression against old-believers. In this policy communists were forced to find secret settlements of old-believers in the taiga, using information from local peasants and destroyed these hermitages.They considered hermitages the centers of counter-revolution, «white bands» and religious propaganda based on the teaching about the Apocalypses and Bolsheviks as a services of Antichrist. Moreover personalities of the communistic party members were very unusual too. A lot of them were young people who believed in ideals of Revolution and viewed old-believers as a alien phenomenon for usual peasants when old-believers were an integral part of traditional society and custodians of his religious customs for several centuries. They hadn't wide experience of social, cultural and economic relationships with old-believers than older people. Most of them educated in cities or arrived from city's committees generally. In this article we tried to describe their attitude toward old-believers in according to party documents, reports, characteristics and photos what made local communists. Author focused on the issue of old-believers as a counter elite group in the regional political relations system. Some of them became heads of regional committees and councils because of their wide influence and authority. Author tried to explain some social and psychological aspects of these processes in order to understand more in social history of the Soviet Union.
Keywords
старообрядчество,
советская власть,
крестьянство,
антирелигиозная политика,
old-believers,
soviet authority,
peasantry,
antireligious policyAuthors
Shigapov Saveliy R. | Tomsk State University | shigapovs94@mail.ru |
Всего: 1
References
Зольникова Н. Д. Сибирские староверы и власть после революции: судьбы и дороги // Социально-демографические проблемы истории Сиби ри XVII-XX вв.: Бахрушинские чтения 1995 г. : межвуз. сб. науч. тр. / Новосиб. гос. ун-т ; редкол. В.И. Шишкин (отв. ред.) и др. Новосибирск, 1996. С. 109-118.
Дутчак Е.Е. Из «Вавилона» в «Беловодье» : адаптационные возможности таежных общин староверов-странников (вторая половина XIX начало XXI в.) / Е.Е. Дутчак ; под ред. В.В. Керова. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2007. 410 с.
Костров А.В. Советская власть и старообрядцы Байкальской Сибири в 1920-е гг. // Новый исторический вестник. 2010. № 23. С. 35-42.
Куприянова И.В. Революция и Гражданская война - годы политического самоопределения старообрядчества Алтая // Мир науки, культуры, образования. 2013. № 5. С. 369-373.
Дутчак Е.Е., Васильев А.В., Ким Е.А., Полежаева Т.В. Православный ландшафт таежной Сибири: концепция исследования // Сибирские исторические исследования. 2013. № 1. С. 79-90.
Шигапов С.Р. Двойственность религиозного ландшафта томско-чулымской тайги (вторая половина XIX - начало XX в.) // Региональная идентичность в историческом и культурном пространстве России : материалы VIII Междунар. Сытинских чтений. Ульяновск, 2015. С. 5966.
Протоколы Комиссии по проведению отделения церкви от государства при ЦК РКП(б) (Антирелигиозной комиссии). 1922-1929 гг. / сост. B.В. Лобанов. М. : Изд-во ПСТГУ, 2014. 381 с.
Приль Л.Н. К характеристике белокриницких обителей Томской области в 1920-1930-х годах // Традиционная книга и культура позднего русского средневековья : труды Всерос. науч. конф. к 40-летию полевых археографических исследований МГУ им. М. В. Ломоносова (Москва, 27-28 октября) / [Отв. ред. И.В. Поздеева] : в 2 ч. Ярославль : Ремдер, 2008. С. 194-217.
Отдел книжных рукописей и памятников Научной библиотеки Томского государственного ун-та (далее - ОКРП НБ ТГУ). Ф. 24.
Центр документации новейшей истории Томской обл. (далее - ЦДНИ ТО). Ф. 30. Оп. 1. Д. 6.
ЦДНИ ТО. Ф. 1. Оп. 1. Д. 55.
Каленова Г.М. Репрессии против старообрядцев-странников на территории Томской области в 1933-1941 гг. (по материалам архивных дел ФСБ Томской области) // Проблемы истории, историографии и источниковедения России XIII-XX вв. : материалы конф., посв. памяти проф. А. А. Говоркова / под ред. А.Н. Жеравиной. Томск, 2003. С. 293-295.
ЦДНИ ТО. Ф. 77. Оп. 1. Д. 178.
Керов В.В. Русская история сквозь призму старообрядческого фактора // Российская история. 2014. № 4. С. 203-213.
ЦДНИ ТО. Ф. 21. Оп. 1. Д. 42.
ЦДНИ ТО. Ф. 76. Оп. 1. Д. 132.
Государственный архив Томской области (далее - ГАТО). Ф. Р. 214. Оп. 1. Д. 64.
ЦДНИ ТО. Ф. 4030. Оп. 1. Д. 1.
ЦДНИ ТО. Ф. 25. Оп. 1. Д. 189.
ЦДНИ ТО. Ф. 25. Оп. 1. Д. 129.
ЦДНИ ТО. Ф. 27. Оп. 1. Д. 48.
Как мы жили: воспоминания и устные свидетельства томских крестьян / Нац. исслед. Том. гос. ун-т, Том. с.-х. ин-т ; [публикация Н.М. Дмитриенко, Г.В. Шипилиной ; науч. ред. Э.И. Черняк]. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2014. 199 с.
Дутчак Е.Е. Конфессионально-экономическая природа старообрядческой «пустыни» (конец XIX - начало XX в.) // Былые годы. 2014. № 1 (31). С. 38-42.
ЦДНИ ТО. Ф. 27. Оп. 1. Д. 143.
ЦДНИ ТО. Ф. 93. Оп. 1. Д. 39.
ГАТО. Ф. Р. 476. Ф. 109.
Приль Л.Н. Староверы: пространство, путь, дорога // Русские старожилы : материалы III Сиб. симп. «Культурное наследие народов Западной Сибири» (11-13 дек. 2000 г., Тобольск) / отв. ред. А.В. Головнев. Тобольск ; Омск : Тобол. гос. ист.-архитект. музей-заповедник, 2000. C. 195-197.
Барсагаев П.А. Краткая история сел и деревень Первомайского (Пышкино-Троицкого) района // Земля Первомайская : сб. науч.-популяр. очерков / под ред. Я.А. Яковлева. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2001. С. 391-451.
ЦДНИ ТО. Ф. 93. Оп. 1. Д. 5.
Рубцов А.В. Реноме и легитимность. Репутация как условие «права править» // Отечественные записки : электронный журнал. 2014. Вып. 6 (63). URL: http://www.strana-oz.ru/2014/1/renome-i-legitimnost, свободный (дата обращения: 22.10.2015).
Паско М.Ю. Номенклатура Сибирского краевого комитета РКП(б) - ВКП(б) во второй половине 1920-х годов : численность и состав // Сибирская заимка. URL: http://zaimka.ru/pasko-nomenclature, свободный (дата обращения: 12.09.2015).
Селезнев Ф.А. Старообрядчество как контрэлита // Российская история. 2014. № 4. С. 188-192.