Medieval Westernizations in Russia and the Oriental factor: an archaeological approach
The paper aims to enrich the study of impact of the Orient and Islam on Russia within the so-called Russian archaeology. The need for such discourse is rooted deeply in the Russian tradition of cultural dichotomy between 'the East' and 'the West'. In essence, we believe in contacts with the East being extremely fruitful for the development of Northern Eurasia/Rus. However, we have no evidence of it being the case in archaeology, architecture or art. There is nothing similar to the forms which are typical of the civilizational frontier territories (Spain, the coast of Italy and Sicily, Balkan and Trans-Caucasian countries, etc.). Is this gap real? The archaeology of Siberia may help solve the issue. The Age of Discovery and the fall of Constantinople were a decisive factor in the competition between land and sea. Caravans became less profitable (in the mid XVI century, it was proved by the Muscovy Company's failure to create a trade route to Central Asia via Russia). This means that goods from Oriental and Southern countries reached Russia not directly but through Europe, with sailors and traders. Importantly, the rulers of Muscovy chose not Eastern but Western historical models as prototypes for their insignia. For Tsar Alexei Mikhailovich insignia were ordered in Constantinople (1660-1662) as 'replicas' of the insignia of 'Pious Emperor Constantine the Great', just as others ordered Tamerlan's, Alexander the Great's or Julius Caesar's helmets. Images of the East were attractive for Renaissance artists and that is reflected in 'ethnographic portraits' by Pisanello, Lorenzetti and de Ferrara, or in paintings depicting Eastern art objects (form carpets to spheroconical vessels). However, there is nothing of the kind seen in the art of Muscovy of the XIII to XVII centuries. Even Eastern ornaments found their way to Russian art through Europe. For example, there are only few cases known of the bacini technique being used in architectural decoration in Muscovy. Also, Tsar's richly carved stone tombs of the XVII century at the Archangel Mikhail Cathedral in the Kremlin replicate oriental patterns of Italian textiles. And vice versa, the XVII century ordinary headstones of Moscow and Kazan are directly connected to Volga Bulgaria's carved ornaments. There are also other visible examples of direct acquaintance with Eastern ornamentation in Muscovy. XV century carved friezes follow Turkic, particularly Anatolian (Cappadocian), Seljuk patterns. They were apparently introduced through Crimea (Solhat, Chufut Kale) or/and the Lower and Middle Volga (Sarai Berke, Great Bulgar). On the whole, though, the impact of the East even on the ornaments of Muscovy is limited. There is little or no evidence of that available in architecture and construction engineering. Moving beyond the Urals and across Siberia, Russians gained profits from overland trade with the Far East and Central Asia up to the XIX century. But trade and diplomatic relations with China had been only established by the end of the XVII century. It is the task of archaeology in Siberia to evaluate the real scale of exotic goods (such as porcelain) going to the European part of Russia through China in the XVI and XVII centuries.
Keywords
zapadnichestvo (west-ernizers),
exchange of prestige values,
historical archaeology,
orientalism,
archaeology of Islam,
Moskoviya,
западничество,
обмен престижными ценностями,
историческая археология,
ориентализм,
археология ислама,
Московская РусьAuthors
Belyaev Leonid A. | Institute of Archaeology of the Russian Academy of Sciences; Tomsk State University | labeliaev@bk.ru |
Всего: 1
References
Коваль Ю.В. Ордынцы на Руси // Русь и Восток в IX-XVI веках: новые археологические исследования / отв. ред. Н.А. Макаров, В.Ю. Коваль. М. : Ин-т археологии РАН; Наука, 2010. С. 76-85.
Беляев Л.А. Архитектура собора Покрова на Рву в контексте раннего европейского ориентализма // 450 лет Покровскому собору. Покровский собор в истории и культуре России. М., 2013. С. 28-37.
Беляев Л.А. Орнаментальные фризы на фасадах раннемосковских храмов конца XIV - первой четверти XV в.: генезис мотивов и композиции // Сергий Радонежский и русское искусство второй половины XIV - первой половины XV в. в контексте византийской культуры : тез. докл. Междунар. научн. симп. Москва, 10-12 ноября 2014 г. М., 2014. С. 7-8.
Беляев Л.А. «Восточные влияния» или общеевропейский «ориентализм»? О методических подходах к характеристике исламских элементов в культуре средневековой Москвы // Русь и Восток в IX-XVI веках: новые археологические исследования М. : Ин-т археологии РАН; Наука, 2010. С. 18-27.
Английские путешественники в Московском государстве в XVI веке / пер. с англ. Ю.В. Готье. Л., 1937. 306 c.
Тананаева Л.И. О маньеризме и барокко. Очерки искусства Центрально-Восточной Европы и Латинской Америки конца XVI - XVII века. М. : Прогресс-Традиция, 2013.
Беляев Л.А. Исламский восток и формирование материальной культуры Московской Руси: о методических подходах к оценке // Поволжская археология. 2016. № 2 (16). С. 18-43.
Беляев Л.А. De archeologia abrahamica // Archeologia abrahamica. Исследования в области археологии и художественной традиции иудаизма, христианства и ислама / ред.-сост. Л.А. Беляев. М. : Индрик, 2009. С. 5-28.
Беляев Л.А., Чернецов А.В. Средневековая Русь и Восток: некоторые проблемы и перспективы // Древнерусская культура в мировом контексте: археология и междисциплинарные исследования : материалы конф. М., 1999. С. 205-226.
Беляев Л.А. Древняя Русь в кругу средневековых цивилизаций и культур // Древнерусская культура в мировом контексте: археология и междисциплинарные исследования : материалы конф. М., 1999. С. 40-47.
Beliaev L.A., Chernetsov A.V. The Eastern Contribution to Medieval Russian Culture Mugarnas. An Annual on the Visual Culture of the Islamic World. Leiden, 1999. Vol. 16. P. 97-124.
Гусач И.Р. Керамические материалы Северо-Восточного Приазовья в Позднем Средневековье: Османский период // Труды IV (XX) Всероссийского археологического съезда в Казани. Казань, 2014. Т. III.
Гусач И. Р., Валид Али Мухаммед. Мусульманские клинки с надписями из коллекций донских музеев // Историко-археологические исследования в г. Азове и на Нижнем Дону в 2011 г. Азов, 2013. Вып. 27. С. 268.
Козлова А.В. Восточные традиции украшений и предметов быта из цветных металлов в городах северо-западной Руси и сопредельных территорий : автореф. дис. канд. ист. наук. М., 2006.
Генуэзская Газария и Золотая Орда = The Genoese Gazaria and the Golden Horde / отв. ред.: С.Г. Бочаров. Кишинев : Stratum Plus, 2015. 711 с.
Коваль В.Ю. Керамика Востока на Руси IX-XVII века. М., 2010.
Русь и Восток в IX-XVI веках: новые археологические исследования / отв. ред. Н.А. Макаров, В.Ю. Коваль. М. : Ин-т археологии РАН; Наука, 2010. 265 с.
Лелеков Л.А. Искусство Древней Руси и Восток. М. : Советский художник, 1978. 157 с.
Ремпель Л.И. Искусство Руси и Восток как историко-культурная и художественная проблема: историография вопроса. Ташкент, 1969.
Даркевич В.П. Связи Восточной Европы со странами Азии и Византией в IX-XIII вв. (по материалам художественного ремесла : автореф.. д-ра ист. наук. М., 1976.
Даркевич В.П. Художественный металл Востока VIII-XIII вв. Произведения Восточной торевтики на территории Европейской части СССР и Зауралья. М. : Наука, 1976. 199 с.
Фонвизин М.А. Сочинения и письма. Иркутск, 1982. Т. I.
Беляев Л.А., Григорян С.Б. Испания: археология // Православная энциклопедия. М., 2011. Т. 27. С. 485-494.
Лазарев В.Н. Искусство средневековой Руси и Запад (XI-XV вв.). М. : Наука, 1970. 68 с.
Беляев Л.А. Археология Позднего Средневековья и Нового времени в России: заметки о самоопределении // Культура русских в археологи ческих исследованиях : сб. науч. ст. Омск ; Тюмень ; Екатеринбург, 2014. Т. I. С. 11-18.
Беляев Л.А. Археология и большой нарратив русской истории: от основания Москвы к Петровским преобразованиям // Историкокультурное наследие и духовные ценности России. Программа фундаментальных исследований Президиума РАН. М., 2012. С. 179-191.