Study on the Genesis of the Moscow Medieval Ceramic Tiles
The studies on Russian ceramic tiles (izrazets) from the very beginning of the XIX century were among other focused on the origin of this applied art form, which was often considered as a part of European art history. The genesis of the Russian medieval ceramic tile consists of few remarkable episodes, one of which is spreading of the terracotta relief tiles at the turn of XVI century. The old Russian monuments decorated with the terracotta were strongly influenced by the Italian architectural tradition. The other case is the development of enameled ceramics in medieval Russia. Enameled ceramic tiles in Muscovy (re)emerged as an architectural decoration in the middle of XVI century after the relatively long oblivion from the era of Kievan Rus. The enameled tiles on the St. Basil's Cathedral tabernacle (1561) and the ceramic icons of the Staritsa Cathedral (1558-1561) show the important impulses gained by Russian culture in that period. The latest archaeological excavations at the Moscow Kremlin made it possible to assume that in 1550s - 1560s there was a court ceramic workshop that produced enameled tiles. The important part of the Russian ceramic tiles genesis was the tiled stoves development. The end of the XVI century is signified with the so-called "red" Moscow ceramic tiles. It seems that during the XVI century Russian artisans were trying to implement ceramic tiles, that they were able to make, to the buildings' interiors (floors, early stove forms, perhaps wall coatings) as well as exteriors to show the owner's status. The genesis of the Moscow tile has a large, more than a century, stretching from the end of the XV century. There was a time when the tiles were brought to Moscow and to Russia from the western and south-western areas occasionally, although it is still unclear in what ways. Most likely, it was not the import of completed products, but rather a migration of skilled artisans equipped with technology, tools, and possibly printing forms for ceramic tiles. These cases were short, unrelated to each other and did not developed further, but they introduced decorative ceramics as a status item. As a result Russian ceramic tile was gradually transformed into a stable element of the national culture. A prerequisite for this was the organizational and technological readiness of Moscow potters to meet emerging demand among the court and the clergymen to adopt the "cultural code" of European cities.
Keywords
enamel,
terracotta,
genesis,
ceramic tile,
глазурь,
терракота,
генезис,
изразецAuthors
Baranova Svetlana I. | The Moscow State Integrated Museum-Reserve; Russian State University for the Humanities | svetlanbaranova@yandex.ru |
Всего: 1
References
История о великом княжестве Московском, происхождении великих русских князей, недавних смутах, произведенных там тремя Лжедмитриями, и о московских законах, нравах, правлении, вере и обрядах, которую собрал, описал и обнародовал Петр Петрей де Ерлезунда в Лейпциге 1620 года. М., 1867.
Баталов А.Л. Литвины польской короны на службе московского царя: К постановке проблемы // Пинакотека. 2005. № 1. С. 190-193.
Баталов А.Л. Итальянизирующая архитектура без итальянцев на Руси в XVI в. // Пинакотека. 2003. № 16-17. С. 40-43.
Бакланова Н.А. Обстановка московских приказов в XVII в. // Труды Государственного исторического музея. М., 1926. Вып. 3. С. 53-100.
Кренке Н.А. Надворные печи-очаги XVI в. из раскопок на Романовом дворе в Москве // Московская Русь: Проблемы археологии и истории архитектуры. М. : Ин-т археологии РАН, 2008. С. 356-373.
Розенфельдт Р.Л. Московское керамическое производство XII-XVIII вв. М., 1991.
Дубынин А.Ф., Соболева Д.А. Археологические работы в Зарядье. Москва (1957-1961 гг.) // Краткие сообщения Института археологии. М., 1963. Вып. 96. С. 55-63.
Паничева Л.Г. Архитектурно-декоративная керамика позднесредневекового Пскова: (печные изразцы) // Проблемы изучения древнерусского зодчества (по материалам архитектурно-археологических чтений, посвященных памяти П.А. Раппопорта). СПб. : Дмитрий Буланин, 1996. С. 169-171.
Сергина Т.В. Изразцы XV-XVII вв. из раскопок в Смоленске // Тверь. Тверская земля и сопредельные территории в эпоху Средневековья. Тверь, 1996. Вып. 1. С. 246-252.
Раппопорт П. А. Полоцкое зодчество XII в. // Советская археология. 1980. № 3. С. 142-161.
Раппопорт П.А., Шолохова Е.В. Дворец в Полоцке // Краткие сообщения Института археологии. М. : Ин-т археологии АН СССР, 1981. Вып. 164. С. 95-98.
Паничева Л. Г. Изразцы и изразцовые печи позднесредневекового Полоцка // Советская археология. 1981. № 3. С. 274-280.
Strauss K. Die Kachelkunst des 15. bis 17. Jahrhunderts in europaischen Landern. MUnchen, 1983. Bd. 3. Taf. 2-15.
Яковлева Л.П., Жегурова О.В. Изразцы в собрании Новгородского музея: Каталог выставки Великий Новгород : Моби Дик, 2006.
Розенфельдт Р.Л. Московское керамическое производство XII-XVIII вв. М. : Наука, 1968.
Баранова С.И. Русский изразец. Записки музейного хранителя. М. : Изд-во МГОМЗ, 2012.
Кавельмахер В.В., Чернышев М.Б. Древний Борисоглебский собор в Старице. М. : Моск. учеб., 2008.
Баранова С.И. Новые данные о ранних видах московского керамического декора // Московская Русь: Проблемы археологии и истории архитектуры. М. : Ин-т археологии РАН, 2008. С. 374-393.
Рындина А.В. Историко-художественное значение изразцов Успенского собора в г. Дмитрове // Древнерусское искусство. М., 1970. Т. 5: Художественная культура Москвы и прилегающих к ней княжеств XIV-XVI вв. С. 561-472.
Филиппов А.В. Русские поливные изразцы XVI в. М. : Товарищество Типографии А.И. Мамонтова, 1915.
Жизневский А. Изразцы на Старицком соборе, построенном в 1561 г. Тверь : Типография Губернского правления, 1888.
Филиппов А.В. Древнерусские изразцы. М. : Изд-во Всесоюз. Академии архитектуры, 1938. Вып. 1.
Плешанова И.И. Керамическое надгробие из Псково-Печерского монастыря // Краткие сообщения Института археологии. М. : Наука, 1963. Вып. 96. С. 113-115.
Спегальский Ю.П. Псковские керамические киоты // Избранные статьи. Псков, 2009. С. 48-51.
1000-летие русской художественной культуры. М. : Schloss Gottorf, 1988.
Баранова С.И. Русский изразец. Записки музейного хранителя. М. : Изд-во МГОМЗ, 2013.
Выголов В.П. Русская архитектурная керамика конца XV - начала XVI в.: (О первых русских изразцах) // Древнерусское искусство. М. : Наука, 1975. Т. 9: Зарубежные связи. С. 282-317.
Седов Вл.В. Изразцы церкви Георгия со Взвоза в Пскове и готическая архитектура Заморья // Архитектурное наследство. М. : Эдиториал УРСС, 2011. Вып. 55. С. 25-38.
Баранова С.И. Московский изразец в пространстве городской культуры конца XV - XVII века : дис.. д-ра ист. наук. М., 2014.
Беляев Л.А., Кренке Н.А. Раскопки в Зачатьевском монастыре в Москве // Археологические открытия 2003 г. М., 2004. С. 149-152.
Беляев Л.А. «Бачини»: бытовая глазурованная керамика в архитектуре позднего Средневековья // Российская археология. 2007. № 3. С. 133 140.
Евдокимов Г.С., Рузаева Е.И., Яковлев Д.Е. Архитектурная керамика в декоре московского великокняжеского дворца в середине XVI в. // Древнерусское искусство. СПб. : Дмитрий Буланин, 2003. Т. 24: Русское искусство позднего Средневековья: XVI в. С. 120-129.
Овсянников Ю.М. Русские изразцы. Л. : Художник РСФСР, 1968.
Евдокимов Г.С., Рузаева Е.И., Яковлев Д.Е. Архитектурная керамика в декоре московского великокняжеского дворца в XVI в. // Русское искусство Позднего Средневековья XVI в. : тез. докл. междунар. конф. (Москва, 12-14 января 2000 г.). СПб., 2000. С. 6-9.
Borrmann R. Die Keramik in der Baukunst. Stuttgart, 1897.
Протоколы заседания ученой комиссии «Старая Москва» // Отдел письменных источников Государственного исторического музея. Ф. 402. Д. 5.
Вестник Общества древнерусского искусства. М., 1874.