Ethnocultural renaissance and mythmaking in the modern rituals of the peoples of Pretomya | Tomsk State University Journal of History. 2016. № 5 (43). DOI: 10.17223/19988613/43/20

Ethnocultural renaissance and mythmaking in the modern rituals of the peoples of Pretomya

The article analyzes the current theoretical approaches to understanding the nature of revitalization processes of the Turkic peoples of Tom River region prevailing mainly in the environment of ethno-political elite of the Turkic-speaking Shors, Teleuts, and Siberian Tatars. Among the indigenous peoples of Tom River region the most acceptable was ethnic or ethnocultural neotraditionalism in the mindset of urban residents «with the inclusion of traditional values, forms of activity, social relations of ethnicity in modernization processes for attaining ethnic group integrity through time and space». One of the important and often left without scientific attention remains the problem of the correlation of the concept of «the revival of traditional culture» with modern revitalization processes. The primary ethnic and cultural environment of urban Shors, Teleuts and Kalmyks is restored and artificially supported by local authorities for culture only among the members of folk groups and cannot be relayed on rural residents. In this regard, the problem of creating efficient and understandable for the indigenous rural people system of preservation of ethnic and cultural heritage in places of their compact residence is not solved. After years of Sovietization of the three previous generations of Shors, Teleuts and Kalmyks it is hardly possible to expect maintaining any old traditions that once formed the primary ethnic and cultural space. Elements of the revival of the traditional religions of neoshamanism and neotengriism, manifested at the theatrical festivals of Algadec-Pyram, Miltek, Pataki, Cyl-Pages are more decorative and entertaining, generously sponsored by the local post-Soviet authorities - the former ideologists of atheism, for maintaining a directive of the ruling party: «Kuzbass - region of consent!». Prospects of preservation of ethnocultural heritage and traditions really visible only in the two ecomuseums under the open sky: «Tazgol» in Mountain Shoriya and Teleut «Calkoy» in Belovo district. Eco-museums are one of the form of preservation of primal ethnic and cultural space, their main tasks are preservation and optimum development of natural and ethnic and cultural environment as interrelated parts of a whole, the maintenance of environmental balance between humans, the natural environment and monuments, the preservation of national identity of local population, creation of a system of self-regulation of social relations.

Download file
Counter downloads: 328

Keywords

ecomuseum, mythmaking, multiresistant, ethnocultural neotraditionalism, экомузей, мифотворчество, мультиренессанс, этнокультурный неотрадиционализм

Authors

NameOrganizationE-mail
Kimeev Valeriy M.Kemerovo State UniversityKimeev@mail.ru
Всего: 1

References

Кимеев В.М. Экомузеи Притомья в постиндустриальном обществе: генезис, архитектоника, функции. Томск, 2008. 452 с.
Ламажаа Ч.К. Архаизация в период социальных трансформаций (социально-философский анализ тувинского феномена) : автореф. дис.. д-ра филос. наук. М., 2011. 41 с.
Попков Ю.В. Социокультурный неотрадиционализм в этносоциальном развитии : избр. тез. выступлений участников Междунар. семинара «Этносоциальные процессы во Внутренней Евразии» (г. Петрозаводск, июнь 2011 г.) // Новые исследования Тувы. 2011. № 2-3. С. 93-94. URL: http://www.tuva.asia/journal/issue_2-3/3780-tezisy.html, свободный.
Мадюкова С.А. Социокультурный неотрадиционализм в обрядах жизненного цикла (на примере женщин тюркских народов Южной Сиби ри : автореф. дис. канд. филос. наук. Новосибирск, 2008. 22 с.
Иванова С.А. Феномен социокультурного неотрадиционализма: к постановке проблемы // Вестник Новосибирского государственного уни верситета. Серия: Философия. 2006. Т. 4, вып. 2. С. 93-97.
Анжиганова Л.В. Этнокультурное пространство Республики Хакасия: основные проблемы, противоречия и субъекты развития // Население Сибири: межнациональные отношения, образование и культурная идентичность / под ред. М.А. Жигуновой, Е.М. Данченко. Омск : Полиграфический центр КАМ, 2011. С. 201-214.
Грошева Г.В. Хакасский этнос в системе российского федерализма (1990-е - 2000-е гг.) : автореф. дис.. канд. ист. наук. Томск, 2003. 28 с.
Самушкина Е.В. Символические и соционормативные аспекты современного этнополитического движения Республики Алтай, Республики Тыва, Республики Хакасия (конец XX - начало XXI в.) : автореф. дис.. канд. ист. наук. Томск, 2008. 32 с.
Октябрьская И.В. Общественное движение в Республике Алтай: традиционализм и проблема мобилизации этничности (конец XX - начало XXI века) / И.В. Октябрьская, Е.В. Самушкина // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: история, филология. 2006. Т. 5, вып. 3: Археология и этнография (приложение 1). С. 98-108.
Попков Ю.В. Государственная национальная политика Российской Федерации: концептуальные установки и проблемы // Этносоциологию молодым : матер. Междунар. школы молодых этносоциологов / под ред. Ю.В. Попкова, Е.А. Ерохиной. Новосибирск, 2012. Вып. 2. С. 917.
 Ethnocultural renaissance and mythmaking in the modern rituals of the peoples of Pretomya | Tomsk State University Journal of History. 2016. № 5 (43). DOI: 10.17223/19988613/43/20

Ethnocultural renaissance and mythmaking in the modern rituals of the peoples of Pretomya | Tomsk State University Journal of History. 2016. № 5 (43). DOI: 10.17223/19988613/43/20

Download full-text version
Counter downloads: 3928