Symbolic Meaning of Some Household Items in the Traditional Teleut Culture | Tomsk State University Journal of History. 2017. № 45. DOI: 10.17223/19988613/45/15

Symbolic Meaning of Some Household Items in the Traditional Teleut Culture

This article explores the symbolic meaning of certain household items in the traditional Teleuts culture - indigenous minority of South Siberian Turkic peoples, on the basis of participant observation (Bekovsky rural settlement, 2015-2016), as well as scientific publications. The phenomenon of granting household items and tools specific symbolic meaning in the traditional Teleut culture has not been sufficiently studied so far. Ethnographers have done a huge amount of work collecting the Teleut folklore, describing various rituals, forms of subsistence activities etc. The authors relied on published materials by V.I. Verbitsky, N.P. Dyrenkova, L.E. Karunovskaya and other scientists while carrying out the study. Researchers, who worked in the framework of a structural-semiotic approach, contributed greatly to the understanding of the essence of the thing as a symbol and method of transmission of cultural meanings. For instance, the authors cite works by A.K. Bayburina and D.M. Segal. The thing as a symbol in the traditional Turkic culture was studied by E.L. Lvova, I.V. Oktyabrskaya, A.M. Sagalaev, M.S. Usmanova, P.K. Dashkovskiy, S.M. Karymova and others. The study revealed that the Teleuts traditionally associated household items, such as utensils and tools, mostly with fertility. There are several reasons for that. Firstly, the object's shape was important. Concave items such as pot, ladle, wooden cup, mortar represented the feminine principle. It is worth noting that, when objects were turned over or broken, they were associated with death and misfortune. Convex objects like pestle, whisk, knife handle and so on, respectively, represented the masculine principle. Another important characteristic of objects associated with fertility in the traditional Teleut culture was their dyad, when the use of one item is impossible without the other, such as mortar and pestle, pot and ladle. The same applies for composite objects, the convex part of which (handle, haft) correlated with the masculine, and the other part - with the feminine. Such ideas are reflected in Teleut language, folklore, customs and rituals. Thus, the allegorical names of different objects may be associated with birth or death. For example, in Teleut language a mortar and pestle are called soky (mortar) and soky balazy ("mortar's child," pestle). Shamanic rituals include a cauldron in which the body of a future shaman is created anew. A divination by a wooden bowl could predict whether a year will be favorable or not. There are other examples confirming the conclusions made by the authors. The article shows the extent to which such ideas are preserved in the Teleut culture to this day. These findings could be useful in the development of museum festivals and museum lessons, which help to preserve the intangible cultural heritage of indigenous peoples.

Download file
Counter downloads: 276

Keywords

телеуты, символика, предметы домашнего обихода, традиционное мировоззрение, Teleuts, symbols, household items, traditional worldview

Authors

NameOrganizationE-mail
Orlova Yelena A.State Autonomous Cultural Institution of Kemerovo region "Historical Cultural and Natural Museum-Reserve "Tomskaya Pisanitsa"orlovaea42@gmail.com
Cheloukhoev Vladimir V.Municipal Budgetary Institution "Museum of History and Ethnography "Cholkoi"cholkoi@yandex.ru
Всего: 2

References

Информационные материалы об окончательных итогах Всероссийской переписи населения 2010 года. URL: http://www.gks.ru/free_doc/new_site/perepis2010/perepis_itogi1612.htm, свободный (дата обращения: 27.10.2016).
Белозёрова М.В. Глобализация и некоторые проблемы коренных малочисленных народов // Малочисленные этносы в пространстве домини рующего общества: практика прикладных исследований и эффективные инструменты этнической политики : сб. науч. ст. по итогам всероссийской с международным участием науч.-практ. конф. (г. Кемерово, 17-18 окт. 2014 г.) / отв. ред.: В.В. Поддубиков ; редкол.: B.Г. Дружинин [и др.] ; сост. В.В. Поддубиков ; КемГУ. Кемерово : Практика, 2014. С. 96-101.
Сегал Д.М. Мир вещей и семиотика // Декоративное искусство СССР. 1985. № 6. С. 38-41.
Байбурин А.К. Семиотические аспекты функционирования вещей // Этнографическое изучение знаковых средств культуры. Л., 1989. С. 63-88.
Карымова С.М. Особенности бытия вещи в традиционной культуре : автореф.. дис. канд. философ. наук. Барнаул, 2010. URL: http://cheloveknauka.com/osobennosti-bytiya-veschi-v-traditsionnoy-kulture, свободный (дата обращения: 3.11.2016).
Дыренкова Н.П. Шорский фольклор. Записи, перевод, вступительная статья и примечания Н.П. Дыренковой / отв. ред. акад. И.И. Мещанинов. М. ; Л. : Изд-во АН СССР, 1940. 448 с.
Абрамзон С.М. Рождение и детство киргизского ребенка (из обычаев и обрядов тянь-шанских киргизов) // Сборник Музея антропологии и этнографии / Институт этнографии им. Н.Н. Миклухо-Маклая АН СССР ; отв. ред. С.П. Толстов. М. ; Л. : Изд-во АН СССР, 1949. Т. 12. C. 78-138. URL: http://www.kunstkamera.ru/files/lib/mae_xii/mae_xii_03.pdf, свободный (дата обращения: 2.11.2016).
Дыренкова Н.П. Получение шаманского дара по воззрениям турецких племён // Сборник Музея антропологии и этнографии. Л., 1930. Т. IX. С. 267-291. URL: http://web1.kunstkamera.ru/siberia/Texts/DyrenkPoluchenie.pdf, свободный (дата обращения: 23.11.2016).
Дыренкова Н.П. Материалы по шаманству у телеутов // Сборник Музея антропологии и этнографии. Л., 1949. Т. 10. С. 107-190. URL: http://web1.kunstkamera.ru/siberia/Texts/DyrenkovaMaterialy.pdf, свободный (дата обращения: 01.11.2016).
Каруновская Л.Э. Из алтайских верований и обрядов, связанных с ребенком // Сборник Музея антропологии и этнографии. Л., 1927. Т. 6. С. 19-36.
Традиционное мировоззрение тюрков Южной Сибири. Пространство и время. Вещный мир / Л.Э. Львова, И.В. Октябрьская, А.М. Сагалаев, М.С. Усманова. Новосибирск : Наука. Сиб. отд-е, 1988. 225 с.
Вербицкий В.И. Словарь алтайского и аладагского наречий тюркского языка. Горно-Алтайск : Ак Чечек, 2005. 496 с.
Маадай-Кара. Алтайский героический эпос. М. : Наука. Глав. Ред. вост. лит-ры, 1973. 476 с.
Архив музея-заповедника «Томская Писаница». Ф. 3. Оп. 1. Д. 138.
Шатинова Н.И. Семья у алтайцев. Горно-Алтайск : Горно-Алтайское отд-е Алт.о кн. изд-ва, 1981. 182 с.
Севортян Э.В. Этимологический словарь тюркских языков: Общетюркские и межтюркские основы на букву «К». М. : Вост. лит., 2000. 265 с.
 Symbolic Meaning of Some Household Items in the Traditional Teleut Culture | Tomsk State University Journal of History. 2017. № 45. DOI: 10.17223/19988613/45/15

Symbolic Meaning of Some Household Items in the Traditional Teleut Culture | Tomsk State University Journal of History. 2017. № 45. DOI: 10.17223/19988613/45/15

Download full-text version
Counter downloads: 2668