Traditional beliefs held by the Ukrainians who lived in the Carpathians concerning the link between livestock and characters of "lower" mythology | Tomsk State University Journal of History. 2017. № 47. DOI: 10.17223/19988613/47/16

Traditional beliefs held by the Ukrainians who lived in the Carpathians concerning the link between livestock and characters of "lower" mythology

Given the fact that domestic animals were not only beasts of burden and the basic source of food, but also played a decisive role in numerous family rituals and calendar cycle rites, the analysis of Ukrainian beliefs about livestock should be a priority in ethnological science. Different aspects of this problem have been covered by the researchers in the fields of ethnology, archaeology, linguistics and folk studies - they devoted a sufficient number of books, essays and articles to the problem in question. However, mythological aspect that constitutes the main problem of the given article remains underexplored. Therefore, the aim of this paper is to analyze the beliefs of Ukrainian people who lived in the Carpathians concerning the direct link between livestock and main characters of "lower" mythology. In order to achieve the goals, the author sets the task to explore the peculiarities of the way the Ukrainians who lived in the Carpathians applied traditional magical methods to protect livestock, including preventative measures; to focus on the demonological views of Ukrainian mountaineers, who clearly associated livestock with domestic spirits - namely, weasel, home snake and spirit of enrichment; to analyze the main methods of protecting livestock from harmful influence of witches, "unclean" dead, and other characters of traditional Ukrainian demonology. Resources. Although some materials for writing the article were collected using ethnological literature on the given subject, as well as ethnographic information recorded by the ethnographers in the 19th - early 20th century, the research is mainly based on the ethnographic materials collected by the author herself during her field trips to the Ukrainian Carpathians, namely Boykivshchyna region, which she undertook between 2003 and 2008. At present, these materials are stored in the archive of Lviv National Ivan Franko University. Conclusion. The indigenous population of the Ukrainian Carpathians believed that for successful animal breeding, health and well-being of the livestock it was necessary to gain goodwill and guardianship of their deceased ancestors, whose souls were embodied in the images of the domestic spirits of different kinds, e.g. home snake, adder, weasel and spirit of enrichment. Assistance in running the household successfully depended on people conforming to the requirements and rules, set by domestic spirits, concerning keeping livestock and selecting their coat colour, as well as on ritual "feeding" of the spirits in question. In addition to the rational methods, the Ukrainians who lived in the Carpathians used to apply a variety of magical methods to protect domestic animals from harmful influence of the witch, "unclean" dead or the intruder.

Download file
Counter downloads: 213

Keywords

домашние духи, домашний скот, «нечистые» покойники, народная демонология, украинцы Карпат, livestock, domestic spirits, "unclean" dead, folk demonology, Ukrainian people who lived in the Carpathians

Authors

NameOrganizationE-mail
Voitovych Nadiia N.Lviv National University of Veterinary Medicine and Biotechnologies named after S. Gzhytskyjwojtovych@ukr.net
Всего: 1

References

Гладкий М. Традицшне скотарство Середнього Полкся друго! половини Х1Х - першо! третини ХХ ст. (1сторико-етнолопчне дослщження). Дрогобич, 2007. 198 с.
Глушко М. Вш у рiздвяно-новорiчнiй обрядовост украшщв: Реконструкщя первкного образу та вторичного змкту // Вкник Л^вського ушверситету. Серiя кторична. Л^в, 2000. Вип. 35-36. С. 399-425.
Глушко М. Генезис тваринного запрягу в Укра!ш (Культурно-кторична проблема). Л^в, 2003. 444 с.
Гура А.В. Символика животных в славянской народной традиции. М., 1997. 910 с.
Журавлев А.Ф. Домашний скот в поверьях и магии восточных славян. Этнографические и этнолингвистические очерки. М., 1994. 256 с.
Пастух Н. Символжа тварин в укра!нському фольклор^ зозуля. Львiв, 2013. 224 с.
Тиводар М. Традицшне скотарство Укра!нських Карпат друго! половини Х1Х - першо! половини ХХ ст. (1сторико-етнолопчне дослщжен ня). Ужгород, 1994. 559 с.
Виноградова Л.Н., Левкиевская Е.Е. Духи домашние // Славянские древности : этнолингвистический словарь : в 5 т. / под общ. ред. Н.И. Толстого. М., 1999. Т. 2: Д-К (Крошки). С. 153-155.
Архiв Львiвського нацюнального ушверситету iменi 1вана Франка. Ф. 119. Оп. 17. Спр. 208-Е (Польовi етнографiчнi матерiали до теми «Народна демонолопя Бойювщини», зафшсоваш у Старосамбiрському р-ш Львiвсько!' обл.).
Онищук А. Матерiяли до гуцульсько! демонольогй. Записаш у Зеленици Надвiрнянського повгта, 1907-1908 // Матерiяли до укра!нсько! етнольогй. Львiв, 1909. Т. Х1. С. 1-139.
Толстая М.Н. Из материалов карпатских экспедиций // Восточнославянский этнолингвистический сборник. Исследования и материалы. М., 2001. С. 477-495.
Архiв Львiвського нацюнального ушверситету iменi 1вана Франка. Ф. 119. Оп. 17. Спр. 215-Е (Польовi етнографiчнi матерiали до теми «Народна демонолопя Бойювщини», зафшсоваш у Рожнятгвському р-ш Твано-Франювсько! обл.).
ApxiB Львiвського нацюнального унiверситету iMeHi 1вана Франка. Ф. 119. Оп. 17. Спр. 214-Е (Польовi етнографiчнi матерiали до теми «Народна демонолопя Бойкiвщини», зафiксованi у Богородчанському p-Hi 1вано-Франювсько1 обл.).
Кайндль Р.Ф. Гуцули: 1х життя, звича! та народш перекази / [пер. з шм. (за вид. 1884 р.) З.Ф. Пенюк; пiслямова О. М. Масана]. Чершвщ, 2000. 208 с.
Аpхiв Львiвського нацiонального ушверситету iменi 1вана Франка. Ф. 119. Оп. 17. Спр. 211-Е (Польовi етногpафiчнi матеpiали до теми «Народна демонолопя Бойювщини», зафiксованi у Долинському р-ш 1вано-Франювсько1 обл.).
Аpхiв Львiвського нацiонального унiвеpситету iменi 1вана Франка. Ф. 119. Оп. 17. Спр. 210-Е (Польовi етногpафiчнi матеpiали до теми «Народна демонологiя Бойювщини», зафiксованi у Мiжгipському p-нi Закарпатсько! обл.).
Гнатюк В. Знадоби до украшсько! демонольоГп // ЕтноГpафiчний збipник. Львiв, 1912. Т. XXXIV. 280 с.
Франко I. Людовi вipування на Пiдгipю // ЕтноГpафiчний збipник. Львiв, 1898. Т. V. С. 160-218.
ApxiB Львiвського нацiонального унiвеpситету iменi 1вана Франка. Ф. 119. Оп. 17. Спр. 207-Е (Польовi етногpафiчнi матеpiали до теми «Народна демонологiя Бойювщини», зафiксованi у Сколiвському p-нi Львiвськоl обл.).
ApxiB Львiвського нацюнального ушверситету iменi 1вана Франка. Ф. 119. Оп. 17. Спр. 209-Е (Польовi етногpафiчнi матеpiали до теми «Народна демонолопя Бойювщини», зафiксованi у Турювському p-нi Львiвськоl обл.).
Falkowski J., Pasznycki B. Na pograniczu lemkowsko-bojkowskiem: Zarys etnograficzny. Lwow, 1935. 128 s.
Вшценз С. На високiй полонинi (правда старовжу). Львiв, 1997. 452 с.
Скорик М. Бойювсью писанки // Лггопис Бойкiвщини. Самбip, 1934. № 4. С. 20-28.
Белова О.В. Круг // Славянские древности : этнолингвист. словарь : в 5 т. / под общ. ред. Н.И. Толстого. М., 2004. Т. 3: К(Круг)-П(Перепелка). С. 11-12.
Срезневский И. Дополнения и замечания // Сементовский К. Замечания о праздниках у малороссиян. Харков, 1843. С. 45-57.
Apxiв Львiвського нацюнального ушверситету iменi 1вана Франка. Ф. 119. Оп. 17. Спр. 216-Е (Польовi етногpафiчнi матеpiали до теми «Народна демонолопя Бойювщини», зафшсоваш у Сколiвському р-ш Львiвськоl обл.).
Лепкш Д. Домашш звipята в деяких людових верованях // Ватра: Лiтеpатуpний Зборник. Стрий, 1887. С. 161-166.
Дашкевич В.Я. До питання про заложних тварин в уявленнях украшського народу // Укра1нщ: наpоднi вipування, повip'я, демонологiя. Ки1в, 1991. С. 527-539.
Жизнь верховинскаго земледельца // Свет. Унгвар, 1870. Ч. 44. С. 354-355.
Толстой Н.И. Выворачивание одежды // Славянские древности : этнолингвист. словарь : в 5 т. / под общ. ред. Н.И. Толстого. М., 1995. Т. 1: А-Г. С. 465-466.
Агапкина Т.А., Невская Л.Г. Гость // Славянские древности : этнолингвист. словарь : в 5 т. / под общ. ред. Н.И. Толстого. М., 1995. Т. 1: А-Г. С. 531-533.
 Traditional beliefs held by the Ukrainians who lived in the Carpathians concerning the link between livestock and characters of

Traditional beliefs held by the Ukrainians who lived in the Carpathians concerning the link between livestock and characters of "lower" mythology | Tomsk State University Journal of History. 2017. № 47. DOI: 10.17223/19988613/47/16

Download full-text version
Counter downloads: 2984