Semantics of the Oprichny Palace and the Sense of the Oprichnina: to the Question of the Evidence System in the Historical Reconstruction
The aim of the presented article is to consider the conditions in which intuitive conjectures in historical constructions transform into a scientific hypothesis. In order to prove it, the author takes into account the procedure of identifying verbal texts which underlie the descriptions found in the historical source, and which explicitly reveal the meaning of the retrospective information. The methodological basis of the study is the hermeneutic approach. One of the unique sources was taken as an example: the only preserved description of the Oprichny Palace, left by the German oprichnik Heinrich Staden. A. L. Yurganov connected a number of details of this description (the square form of the palace, the three gates facing north, south and east, the absence of the western gate, the fact that only the Grand Duke could enter through the eastern gate, etc.) with the City of God described by the prophet Ezekiel. However, Yurganov tried to comprehend the details of the Staden's description through the Revelation of John the Theologian in order to emphasize the connection of the Palace with the eschatological expectations of the 16th century. Yurganov simply did not notice a number of other details (the coincidence of dimensions, the topography of the Palace, the dates of the creation of the Palace and the designation of the oprichnina, the connection of the Palace with other buildings that appeared in Moscow at the same time, etc.). All of this raised serious doubts about the accuracy of the proposed interpretation of Staden's description of the Oprichny Palace, if not discredited Yurganov's idea. These details receive correct interpretation when we turn to the Book of the Prophet Ezekiel and to the Third Book of Enoch. They are also the additional sources on which the article is based. A systematic analysis of the details of the Oprichny Palace makes it possible to assume with full justification that the oprichnina was a preparation for the End of the World, which was expected in 7077 (1569). Ivan the Terrible assumed the functions of the Savior, believing that he was the Messiah himself. The burning of the Oprichny Palace by the Crimean Khan Devlet Giray in 1572 was a sign for Ivan IV that God did not accept this claim. Oprichnina was abolished and the very word oprichnina was prohibited. Thus, a systematic appeal to the correct sources makes it possible to transform a clever assumption into a scientific hypothesis.
Keywords
исторические источники,
ретроспективная информация,
историческая реконструкция,
государственная идеология,
historical sources,
retrospective information,
historical reconstruction,
state ideologyAuthors
Danilevsky Igor N. | National Research University Higher School of Economics | viddanin@mail.ru |
Всего: 1
References
Барац Г.М. О библейско-агадическом элементе в повестях и сказаниях начальной русской летописи. Киев, 1907 (Отд. отт. из журн. «Украи на»).
Барац Г.М. Библейско-агадические параллели к летописным сказаниям о Владимире Святом. Киев, 1908.
Барац Г.М. Собрание трудов о еврейском элементе в памятниках древнерусской письменности. Париж, 1926. Т. 1, кн. 1; Париж, 1927. Т. 1, кн. 2 ; Берлин, 1924. Т. 2.
Ключевский В.О. Боярская дума Древней Руси. 3-е изд., пересм. М., 1902.
Каштанов С.М. К изучению опричнины Ивана Грозного // История СССР. 1963. № 2.
Зимин А. А. Опричнина Ивана Грозного. М., 1964.
Скрынников Р.Г. Опричнина и последние удельные княжества на Руси // Исторические записки. 1965. Т. 76.
Скрынников Р.Г. Опричный террор. Л., 1969.
Кобрин В.Б. Власть и собственность в средневековой России: (XV-XVI вв.). М., 1985.
Юрганов А.Л. Опричнина и страшный суд // Отечественная история. 1997. № 3.
Юрганов А.Л. Категории русской средневековой культуры. М., 1998.
Юрганов А.Л. Опричнина и Страшный суд // Каравашкин А.В., Юрганов А.Л. Опыт исторической феноменологии: трудный путь к очевидности. М., 2003.
Штаден Г. О Москве Ивана Грозного. М., 1925.
Лихачев Д.С. Движение «жидовствующих» 70-90-х годов XV в. // История русской литературы : в 10 т. М. ; Л., 1945. Т. 2, ч. 1 : Литература 1220-х - 1580-х гг.
Успенский Б.А. Царь и патриарх: харизма власти в России. Византийская модель и ее русское переосмысление. М., 1998.
Книга Степенная царского родословия по древнейшим спискам : тексты и комментарий : в 3 т. / отв. ред. Н.Н. Покровский, Г.Д. Ленхофф ; изд. подг. под рук. Н.Н. Покровского // Полное собрание русских летописей. М., 2008. Т. 21, т. II: Степени XI-XVII. Приложения. Указатели.
Курбский А.М. История о великом князе Московском // Русская историческая библиотека. СПб., 1914. Т. 31 : Сочинения князя Курбского. Т. 1 : Сочинения оригинальные.
Русский хронограф. Часть первая // Полное собрание русских летописей. М., 2005. Т. 22 : Русский хронограф.
Острожская Библия. Острог, 1581.
Библия: Книги Священного Писания Ветхого и Нового Завета на церковнославянском языке с параллельными местами. М., 1993 [воспр.: 2-е изд. СПб., 1900].
Опарина Т.А. К вопросу об использовании III книги Ездры в русской публицистике XVI-XVII вв. // Общественное сознание, книжность, литература периода феодализма. Новосибирск, 1990.
Freidhof G. Vergleichende sprachliche Studien zur Gennadius-Bibel (1499) und Ostroger Bibel (1580/1581). Die BUcher Paralipomenon, Esra, Tobias, Yudith, Sapientia und Makkabaer. Frankfurt am Main, 1972.
Алексеев А. А. Текстология славянской Библии. СПб, 1999.
Изборник Святослава 1073 года. Факс. изд. М., 1983.
Stremooukhoff D. Mouskou the Third Rome: Sources of the doctrine // Speculumm. 1953. XXVIII, Yan. l.
Ипатьевская летопись // Полное собрание русских летописей. М., 1998. Т. 2.
Артамонов Ю.А. Княжеская символика в архитектуре древнего Холма // Столичные и периферийные города Руси и России в средние века и раннее новое время (XI-XVIII вв.) : тезисы докладов научной конференции (Москва, 3-5 декабря 1996 г.). М., 1996.
Соболева Н.А. Русские печати. М., 1991.
Хорошкевич А.Л. Символы русской государственности. М., 1993.
Лурье Я.С. Заметки к истории публицистической литературы конца XV - первой половины XVI в. // Труды Отдела древнерусской литературы. М. ; Л., 1960. Т. 16.
Карамзин Н.М. История государства Российского. СПб., 1842. Т. 8. Гл. 3.
Собрание государственных грамот и договоров, хранящихся в Государственной коллегии иностранных дел. М., 1819. Ч. 2.
Платонов С.Ф. К истории московских земских соборов. СПб., 1905.
Хронограф редакции 1512 г. // Полное собрание русских летописей. М., 2005. Т. 22 : Русский хронограф, ч. 1.
Псковская I летопись: продолжение Погодинского списка // Полное собрание русских летописей. М., 2003. Т. 5, вып. 1 : Псковские летописи.
Соловьев С.М. История России с древнейших времен. М., 1855. Т. 5. Гл. 3.
История Иакова о рождении Марии // Свенцицкая И.С. Апокрифические евангелия: исследования, тексты, комментарии. М., 1996.