Traditional domestic painting in Poland and Western Siberia in the XIX-XX centuries | Tomsk State University Journal of History. 2018. № 56. DOI: 10.17223/19988613/56/15

Traditional domestic painting in Poland and Western Siberia in the XIX-XX centuries

This article is devoted to comparative analysis of domestic traditional painting of Poland and one of the varieties of Uralian-Siberian folk art in Altai, that existed among the old believers of the steppe and mountain Altai, Eastern Kazakhstan. The considered time period is the 19-20 centuries. The transformation of the original cultural traditions brought by migrants to Siberia touched such a form of folk painting as household interior painting, the study of which is an interesting and relevant problem. The purpose of the work is to identify similar elements in the Polish and Altai paintings and the factors that influenced the development of this field of folk art. This work contains, first of all, of the materials collected during the internship in Torun (Poland) in October, 2017. They include pictures taken during the excursions to the museum of ethnography of Torun, and a Skantsen (the open-air museum in Serpts). The material from the library of the University of N. Copernicus (Torun), that contains the collection of books on ethnography of Poland (some copies are dated the beginning of the 19th century) became a big contribution. The Internet resources of the historical and ethnographic museums of Poland were actively used. The materials concerning household painting of Old Believers of Altai are collected also from the websites of the ethnographic museums of the cities of Barnaul, Gornoaltaysk (the village of Uymon) and from the publications submitted in the Scientific Library of TSU. During the research, the author came to the following results and conclusions. In traditional painting of the population of Poland and Altai three main motives have been revealed, they relate to so-called, archetypical images. These are 1) solar symbols; 2) a tree of life (vegetation); 3) a vessel (vase or bottle). The important aspects are their functional purpose in an interior, the symbolical significance, that the artist or the owner put into these drawings made on walls either inside or outside a dwelling or on some domestic items. The factor which has influenced not only formation, but development of household painting in Poland and Western Siberia (Altai, in particular) between the 19th and the 20th centuries is the population reaction to cultural and economic changes caused by the industrialization. On the one hand we have prestige of life in the cities, fashion for a "city" way of life and urban, "status" elements of life, on the other hand items of national life, country style, folk crafts become fashionable. It is connected with national history and development of national consciousness.

Download file
Counter downloads: 157

Keywords

народная бытовая живопись Польши и Сибири, алтайская роспись, трансформация народной культуры, national domestic painting of Poland and Siberia, Altai painting, transformation of folk culture

Authors

NameOrganizationE-mail
Kalashnikova Tatyana V.Tomsk State Universitytaya.kalashnikova.2017@mail.ru
Всего: 1

References

Блинов А.С. Национальное государство в условиях глобализации: контуры построения политико-правовой модели формирующегося гло бального порядка. М. : МАКС Пресс, 2003. 149 с.
Зязева Л.К. Традиционная русская культура как основа формирования национального самосознания молодого поколения : автореф. дис.. канд. культурологии. СПб., 2004. 22 с.
Денисов Ю.Н. Россия и Польша. История взаимоотношений в XVII-XX вв. М. : Флинта; Наука, 2012. 612 с.
Липинская В.А. Старожилы и переселенцы. Русские на Алтае XVIII - нач. XX в. М. : Наука, 1996. 269 с.
Дроздов Н.И. Сибирский характер // Сибирский субэтнос: культура, традиции, ментальность : материалы VII Всерос. науч.-практ. интернетконф. на сайте sib-subethnos.narod.ru. 15 сентября 2011 - 12 января 2012 г. Красноярск, 2012. 232 с.
Барадулин В.А. Народные росписи Урала и Приуралья (Крестьянский расписной дом). Л. : Xудожник РСФСР, 1987. 200 с.
Наговицына Т.Е. Урало-сибирская роспись на Алтае. Новосибирск : ИЦ РОССАЗИЯ, 2016. 64 с.
Бломквист Е.Э., Гринкова Н.П. Кто такие бухтарминские старообрядцы? // Бухтарминские старообрядцы. Л., 1930. 463 с.
Кучуганова Р.П. Уймонские староверы. Новосибирск : Сибирское соглашение, 2000. 161 с.
Особенности домовой росписи семейских. Наружная и внутренняя роспись жилища старообрядцев Забайкалья. URL: https://buryatia.drugiegoroda.ru/culture/7941-osobennosti-domovoj-rospisi-semejskix/ (дата обращения: 25.03.2018).
Шелегина О.Н. Адаптация русского населения в условиях освоения Сибири: Историко -этнографические аспекты. Социокультурные аспекты. XVII-XX в. : учеб. пособие. М. : Логос, 2001. Вып. 1. 181 с.
Ядринцев Н.М. Поездка по Западной Сибири и в Горный Алтайский округ // Записки ЗСО РГО. 1880. Кн. 2. 147 с.
Швецова М. «Поляки» Змеиногорского округа // Записи ЗСО РГО. Омск, 1899.
Бломквист Е.Э. Искусство бухтарминских старообрядцев // Бухтарминские старообрядцы. Л., 1930. 463 с.
Каплан Н.И. Очерки по народному искусству Алтая. М., 1961. 145 с.
Черкашина В.А. Расписные изделия конца XIX - начала XX в. (из фондов Восточно-Казахстанского обл. этнографического музея-заповедника) : каталог. Усть-Каменогорск, 2005. 53 с.
Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie (Музей этнографии в Кракове). URL: http://etnomuzeum.eu/ (дата обращения: 25.03.2018).
Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Gorze (Музей Любушского края в Зеленой Гуре). URL: http://mzl.zgora.pl/ (дата обращения: 25.03.2018).
Colberg O. Lud : jego zwyczaje, sposob zycia, mowa, podania, przyslowia, obrz^dy, gusla, zabawy, piesni, muzyka i tance. Ser. 1, Sandomierskie. Warszawa : Druk. Jana Jaworskiego, 1865. 283 s. URL: http://bc.wbp.lublin.pl/dlibra/docmetadata?id=2091&from=&dirids=1&ver_id=&lp= 16&QI=AEEEE91EA53243605868ABD3C932E7D5-3 (дата обращения 25.03.2018).
Reinfuss R. Skrzynie zdobione z okolic Krakowa // Polska Sztuka Ludowa - Konteksty. 1949. T. 3. Z. 1-2. S. 9-25. URL: http://cyfrowaetnografia.pl/dlibra/publication?id=3868&from=&dirids=1&tab=1&lp=1&QI=4126E594BB585053726157549E8F0F92-23 (дата обращения: 25.03.2018).
Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej. Polska Akademia Nauk. Instytut Historii Kultury Materialnej. Wroclaw : Zaklad N arodowy im. Ossolinskich, 1981. T. 1. 415 s.
Самая красивая деревня в Польше // Традиции в Польше. URL: http://studentportal.pl/samaya-krasivaya-derevnya-polshi/ (дата обращения: 25.03.2018).
Гончарство, живопись поляков/ Кузнечное ремесло и художественная обработка металла // Этнографический блог о народах и странах мира их истории и культуре. URL: http://lib7.com/evropa/704-gonchar-poland.html (дата обращения: 25.03.2018).
Рыбаков Б.А. Язычество древних славян. М. : Академический проект, 2014. 640 с.
Культ звезд и ангелов в Римско-католической церкви. URL: https://infopedia.su/8x116f.html (дата обращения: 22.07.2018).
Горяева Н.А. Декоративно-прикладное искусство в жизни человека. М. : Просвещение, 2005. 176 с.
Живова Л.В. Расписные дома в селах Солонешского района, зафиксированные экспедициями Н.И. Каплан в 50-х гг. XX в. // Этнография Алтая и сопредельных территорий. Барнаул : Алт ГПУ, 2015. 388 с.
Дмитриева С.И. Традиционное искусство русских Европейского Севера: этнографический альбом. М. : Наука, 2006. 284 с.
 Traditional domestic painting in Poland and Western Siberia in the XIX-XX centuries | Tomsk State University Journal of History. 2018. № 56. DOI: 10.17223/19988613/56/15

Traditional domestic painting in Poland and Western Siberia in the XIX-XX centuries | Tomsk State University Journal of History. 2018. № 56. DOI: 10.17223/19988613/56/15

Download full-text version
Counter downloads: 2973