Power: on the issue of defining it | Tomsk State University Journal of History. 2019. № 58. DOI: 10.17223/19988613/58/18

Power: on the issue of defining it

Among the phenomena having the social nature, the power is the phenomenon providing institutionalization and designing of structure and the system of the organization of society. It sets not only the levels of institutionalizing, but also the levels of the relationship influencing the tradition per se, its ethic and legal system. The power, being initially individual and public “institute”, also forms two types of standard institutionalization - axiological eschatological system and civil and political (etatist) system, which provides several types of hierarchization and subordination: generic / specific and hierocratic, implemented in the history as ethnocultural national tradition. Thus, the power as a functional and institutional phenomenon represents itself as a reproduction process the essence of which is realization of sacralization, codification, legitimation and management principles. All this in complex also defines the status of the power - its place in the social system which also has direct expression in the image of its sender - the actor/subject acting on its behalf. While analyzing the phenomenon of power, namely the volume and the essence of this notion the article emphasizes/highlights its qualitative semantic (genetic) characteristic - alienation, which at the same time serves as the fundamental platform for forming the sovereign - “I” (subjectivity). The nature of “alienation” as the basic function is unique in its ability to reveal, provide manifestation of universals and/or categories, the most basic of which are binomials, such as: “being and nothingness”, “sacred - profane”, “spiritual -material”, “ideal - real”, “The god / Absolute - a person”, “transcendent - transcendental / immanent”, “the power - a right / duty”, “one whole - concrete / individual”, “common - private”, etc. The hypothesis is made that it is due to this “natural” similarity that processes of sacralization/clericalisation of power and religization of policy, as well as ideologization and politicization (etatization) of religion, occur (being, in fact, defamation of each category) if the institutes of science and education do not provide the onto-axiological grounds, and legislative and law enforcement agencies do not provide separation of powers and development of civil and state processes and institutes. In conclusion, the following author's definition is put forward: power is the actor's ability to alienate the right of self-determination in favor of a subject of a higher level, for the purpose of distribution of powers for all types of the actors forming the system (society). In the course of delegation and social interaction the power gains the nature of the dynamic institutional system which is in a condition of continuous development. This system within an episteme appears as well as the function providing dialectic unity of the elements by means of continuous communication through sacralization/coercion, legitimation/defamation, certification (sanction)/restriction.

Download file
Counter downloads: 177

Keywords

власть, власть как социальное явление, власть в системе политики, философия власти, аксиология власти, power, power as a social phenomenon, power in the system of politics, philosophy of power, axiology of power

Authors

NameOrganizationE-mail
Schmidt William V.Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administrationwilliam@list.ru
Rizoev Shamsiddin Kh.Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administrationrizoye@gmail.com
Всего: 2

References

Алексеева Т.А. Власть // Новая философская энциклопедия : в 5 т. М., 2010. Т. 1. 504 с.
Власть (Authority). URL: http://economic-defmition.com/Politics/Vlast__Authority__eto.html или https: investments.academic.ru 800 Власть (дата обращения: 25.07.2018).
Халипов В.Ф. Власть: основы кратологии. М., 1995. 304 с.
Халипов В.Ф. Энциклопедия власти. М., 2005. 1054 с.
Методическое руководство подготовкой проектов правовых актов // Национальный центр законодательства и правовых исследований Рес публики Беларусь. URL: http://center.gov.by/normotvorcheskaya-deyatel-nost/podgotovka-proektov-normativny-h-pra/metodicheskoe-rukovodstvo-podgotovko/ (дата обращения: 25.07.2018).
Шмидт В.В. «Старый» Сократ и «новый» Платон: хочешь иметь Мир - будь его Творцом // Миссия конфессий. 2018. № 32 (5).
Энгельс Ф. Происхождение семьи, частной собственности и государства // Маркс К., Энгельс Ф. Избранные произведения : в 3 т. М., 1986. Т. 3. 639 с.
Шмидт В.В. Религия: определенность как проблема безопасности (философский, теологический, религиоведческий контекст) // Религия как фактор взаимодействия цивилизаций : материалы IV Конгресса российских исследователей религии (24-26 сент. 2018 г., г. Благовещенск). Благовещенск, 2018.
Аллахвердян Я.О., Шмидт В.В. Религия в системе гражданских и государственных отношений: вызовы, контекст, задачи // Религия как фак тор взаимодействия цивилизаций : материалы IV Конгресса российских исследователей религии (24-26 сент. 2018 г., г. Благовещенск). Благовещенск, 2018.
Категории политической науки / рук. авт. кол. А.Ю. Мельвиль. М., 2002. 656 с.
Выдрина О.В. «Философский и культурно-исторический контексты определения понятия власти» // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 322. С. 69-71.
Попов В. Особенности системно-теоретической проблематики власти в социологии Т. Парсонса, Н. Лумана и Р. Мюнха // Социологическое обозрение. 2008. № 2. С. 69-85.
Канетти Э., Московичи С. Монстр власти. М., 2009. 240 с.
Арендт Х. О насилии / пер. с англ. Г.М. Дашевского. М., 2014. 148 с.
Дугин А.Г. Основы геополитики. М., 2000. 928 с.
Дугин А.Г. Социология русского общества: Россия между Хаосом и Логосом. М., 2010. 583 с.
Дугин А.Г. Международные отношения: парадигмы, теория, социология. М., 2013. 348 с.
Дугин А.Г. Философия войны. М., 2004. 256 с.
Дугин А.Г. Философия политики. М., 2004. 614 с.
Панарин И.Н. Информационная война и геополитика. М., 2006. 560 с.
Хоружий С.С. Злоключения традиции, или Почему нужно защищать традицию от традиционалистов // Вопросы философии. 2017. № 9. С. 104-120.
Харитонов А.С., Шмидт В.В. Практикующая философия: к обоснованию телеологического подхода // Евразия: духовные традиции народов. 2012. № 3. 15-38.
Шмидт В.В. Религиоведение в системе вызовов и народохозяйственных задач России начала XXI в. // Религиоведческие исследования. 2015. № 1. С. 167-186.
Козлов М.В., Шмидт В.В. Религиозный фактор и идеология: проблемы метода социально-политического моделирования // Евразия: духовные традиции народов. 2013. № 3-4. С. 85-98.
Бурдьё П. Социальное пространство и символическая власть // Альманах THESIS. 1993. Т. 1, вып. 2.
Хайдеггер М. Время картины мира: новая технократическая волна на Западе. М., 1986. 453 с.
Гоббс Т. Левиафан, или Материя, форма и власть государства церковного и гражданского // Гоббс Т. Избранные произведения : в 2 т. M., 1991. Т. 2. 731 с.
Уайтхед А.Н. Избранные работы по философии / сост. И.Т. Касавина, общ. ред. и вступ. ст. М.А. Кисселя. М., 1990. 720 с.
Льюкс С. Власть: радикальный взгляд / пер. с англ. А.И. Кырлежева. М., 2010. 240 с.
Милгрэм С. Подчинение авторитету: научный взгляд на власть и мораль. М., 2016. 282 с.
Фуко М. Интеллектуалы и власть / пер. с франц. С.Ч. Офертаса; под общ. ред. В.П. Визгина и Б.М. Скуратова. М., 2002. 384 с.
Чернышов А.Г. Власть как ценность // Власть. 2014. № 9. С. 42-49.
Антропология власти : хрестоматия по политической антропологии: в 2 т. / сост. и отв. ред. В.В. Бочаров. СПб., 2006. Т. 1: Власть в антропологическом дискурсе. 491 с.
Луман Н. Власть / пер. с нем. А.Ю. Антоновского. М., 2001. 256 с.
Шмидт В.В. О знаке и символе в религии и обществе в аспектах межинституционального диалога // Религиоведение. 2011. № 3. С. 69-74.
Бурдьё П. Практический смысл / пер. с фр.: А.Т. Бикбов, К.Д. Вознесенская, С.Н. Зенкин, Н.А. Шматко; отв. ред. пер. и послесл. Н.А. Шматко. СПб., 2001. 562 с.
 Power: on the issue of defining it | Tomsk State University Journal of History. 2019. № 58. DOI:  10.17223/19988613/58/18

Power: on the issue of defining it | Tomsk State University Journal of History. 2019. № 58. DOI: 10.17223/19988613/58/18

Download full-text version
Counter downloads: 2815