Old believer historiography of the last 3rd part of the 20th century: purpose and method
The article discusses the approaches to the presentation and assessment of the reliability of historical material used by the monk Fedosey, a custodian of the archive of the taiga old believer's monastery, when compiling the hand-written collected sammelband. Along with his own historical writings, the code includes dogmatic and polemical treatises of the leaders of the Skete community of the 1920s and 1940s, letters from Siberian Old Believers, extracts of different years from the works of historians and encyclopedias, etc. The circumstances of the appeal of the monk Fedosey to the history of the Christian church were reconstructed on the basis of clerical documentation and interview materials from residents of the taiga hermitage. The need to revise the provisions of the dogma and test them with historical evidence and facts provoked the actions of local authorities in the 1970s - 1980s, aimed at breaking the ties of the taiga monastery with the rural district. The study found that the late Old Believer historiography preserves the eschatological vision of the historical process, actively uses ecclesiological vocabulary to evaluate historical information and sees its purpose in constructing confessional genealogy and proof of ideological continuity between different generations of adherents of “ancient piety”. At the same time, the characteristics of secular scientific ideas about the correct methods of historical research that it learns are the construction of a text based on an analytical-synthetic model, the desire to indicate the origin of the sources of information used and the criteria for checking the information contained. The author concludes that among the features of the Old Believer historiography of the period of modernity, it is necessary to attribute, firstly, the narrowing of the scale and geography of historical narration, and secondly, the equating of local Old Believers to the early Christian and ancient Russian writers. Reorientation to local events has a practical meaning, it helps the Old Believer communities to consider themselves as a part of the world history of the Christian church and create commemorative strategies that are adequate to contemporary realities.
Keywords
Сибирь,
старообрядческий таежный скит,
старообрядческая историография,
Siberia,
Old Believers' taiga skete (monastic-type community),
Old Believer historiographyAuthors
Dutchak Elena E. | Tomsk State University | dee010@mail.ru |
Всего: 1
References
Гурьянова Н.С. История и человек в сочинения старообрядцев XVIII вв. Новосибирск : Наука, 1996. 232 с.
Покровский Н.Н., Зольникова Н.Д. Староверы-часовенные на востоке России в XVIII-XX вв.: проблемы творчества и общественного со знания. М. : Памятники исторической мысли, 2002. 471 с.
Мангилев П.И. «Родословие поморской веры на Урале и в Сибири» (Исследование. Текст. Комментарии) // Проблемы истории России. Екатеринбург : Волот, 2005. Вып. 6. С. 328-413.
Никаноров И.Н. Сборник «Отеческие завещания» и эпистолярное наследие федосеевцев // Проблемы сохранения отечественной духовной культуры в памятниках письменности XVI-XXI в. Новосибирск : Ин-т истории, 2017. С. 214-220.
Покровский Н.Н. Пути изучения истории старообрядчества российскими исследователями // Археографический ежегодник за 1998 год. М. : Наука, 1999. С. 3-20.
Клепиков С.А. Филиграни и штемпели на бумаге русского и иностранного производства XVII-XX вв. М. : Изд-во Всесоюз книжной пала ты, 1959. 236 с.
Викулов М.С. Краткое описание жизни скитников Чулымской тайги / публ. И. Беневоленского // Томские епархиальные ведомости. 1900. № 24, 15 дек. С. 8-11.
Российский государственный архив древних актов (РГАДА). Ф. 1431. Оп. 1. Д. 1324-1326.
Государственный архив Томской области (ГАТО). Ф. 3. Оп. 4. Д. 763.
ГАТО. Ф. 3. Оп. 54. Д. 261.
Дутчак Е.Е. Литературная история таежного скита: от жанра поучения к культуре самоописания // Старообрядческая культура и современный мир. Киев : Нац. акад. наук Украины, 2018. Вып. 8. С. 161-188.
Солдатов А.А. Старообрядческая традиция через призму теории памяти // Вестник Томского государственного университета. 2016. № 405. С. 129-136.
Красный Яр: полевой дневник 2016 г. // Архив археографической экспедиции ТГУ. Тетр. 6.
ГАТО. Ф. р1786. Оп. 1.
От Азбуки Ивана Федорова до современного букваря. М. : Просвещение, 1974. 238 с.
Василевская Н.Ю. Основные направления развития советской букваристики // Вестник Московского государственного университета печати им. Ивана Федорова. 2011. № 3. С. 8-13.
Пиккио Р. Slavia Orthodoxa. Литература и язык. М. : Знак, 2003. 703 с.
Козеллек Р. К вопросу о темпоральных структурах в историческом развитии понятий // История понятий, история дискурса, история менталитета. М. : Новое лит. обозрение, 2010. С. 22-33.
Гурьянова Н.С. Старообрядческие сборники как «архивы» ценных материалов для ведения полемики // Вестник Новосибирского государственного университета. Сер. История, филология. 2012. Т. 11. С. 139-144.
Гене Б. История и историческая культура средневекового Запада. М. : Языки славянской культуры, 2002. 496 с.
Корогодина М.В. «Правила Иппонского собора» и старообрядческие подделки начала XIX в. // Современные проблемы археографии. СПб. : БАН, 2016. Вып. 2. С. 476-486.
Кирилл, архиепископ Иерусалимский. Поучения огласительные и тайноводственные. М., 1822.
Кириллические издания старообрядческих типографий конца XVIII - первой половины XIX века : каталог / сост. А.В. Вознесенский Л. : Изд-во Ленинград ун-та, 1991.
Полный церковно-славянский словарь (с внесением в него важных древнерусских слов и выражений) / мост. протоиерей Г. Дьяченко. М., 1899.
Урало-сибирский патерик: тексты и комментарии : в 3-х т. М. : Языки славянской культуры, 2014-2016.
Панченко А.М. Русская стихотворная культура XVII века. Л. : Наука, Ленинград. отд-ние, 1973. 281 с.
Понырко Н.В. Эстетические позиции писателей выговской литературной школы // Книжные центры Древней Руси: XVII век. СПб. : Наука, 1994. С. 109-112.
Журавель О.Д. Литературное творчество старообрядцев XVIII - начала XXI в.: темы, проблемы, поэтика. Новосибирск : Изд-во СО РАН, 2012. 442 с.
Эпштейн М. От знания - к творчеству: как гуманитарные науки могут изменять мир. СПб. : Центр гуманитарных инициатив, 2016. 480 с.