Creating a border cultural code in the iconography of sts Ggeorge and Christopher as a special type of meta-lingual christian sermon
In the paper, the history of the development of a special “border” type of icon painting is studied, that reflects the compromise in the religious world outlook between the Christian and pagan one. The place and role of icons written within this tradition in the visual (iconic) preaching of Christianity, are investigated. A special attention is paid to the analysis of border cultural codes in such iconography and their transformation into a new pagan-Christian code. The author of the article analyses the ways in which this new cultural code influenced the history of re-thinking the iconographic Christian sermon in Byzantine Orthodoxy (the 9th-15th centuries), Russian Orthodoxy (12th-19th centuries), Ossetian religion and Orthodoxy in Georgia (the 9th-15th centuries) and even medieval Roman Catholicism. The related processes in the history of corresponding Christian churches are taken into account. The transformation of the border states of Christian and pagan cultural codes is studied in the article by the example of the metalinguistic visual homiletics of Christian icons. It is shewn that the border state of the “friend - foe” cultural code in this case is unstable and eventually turns into a new autopoetic (self-generated) cultural code, which leads to a fundamentally different reading of the symbolism of the icon and, accordingly, another meta-linguistic Christian sermon. In the article, the author analyses three examples of the new autopoietic pagan-Christian cultural code generation and three related examples of the historical transformation of the meta-lingual sermon: “The Miracle of St George and the dragon”, and the Martyr St Christopher. The methodology used in the article is constituted by the semiotic analytical method developed by Roland Barthes. The author of the paper comes to the following conclusions. 1. The history of icon painting proves that the state of cultural codes “on the border” can generate completely new and often unexpected cultural codes, which will become generators of a new homiletic metalanguage over time. 2. The visual religious sermon broadcast by means of iconography can undergo radical changes over time, not expected by iconographers. From a canonical Christian sermon, in several centuries it can gradually transform to in a completely non-canonical, pagan-Christian sermon that absorbs a layer of ancient Eastern and antique pagan religious meanings. 3. The iconic (metalinguistic) level of Christian preaching can generate a textual (linguistic) one. An example of this is the historical change of versions of life of St Christopher. His icons did not change, but the meta-language of their interpretation radically changed, and the homiletic narrative was heavily transformed. 4. In the visual iconic homiletics, the connotative (polysemantic) components of the cultural code that provide access to reading the icon outweigh the denotative (unambiguous) components.
Keywords
история иконописи,
христианская гомилетика,
металингвистическая проповедь,
визуальная проповедь,
icon painting history,
Christian homiletics,
meta-lingual preaching,
visual sermonAuthors
Sharov Konstantin S. | Institute of Development Biology named after N.K. Koltsova RAS | const.sharov@mail.ru |
Всего: 1
References
Изотова О.Н. Дидактическая функция священных изображений в византийском богословии иконоборческой эпохи // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Сер. Гуманитарные и социальные науки. 2017. № 6. С. 82-89.
Бычков В.В. Феномен иконы. М. : Ладомир, 2009. 638 с.
Томасович М. Икона как метод толкования священного писания // Христианское чтение. 2017. № 2. С. 10-19.
Марков А. В. Феноменология образа и попытка русского августинианства // Art&Cult. 2014. № 1. С. 37-4.
Вильчикова Е.В., Рябова М.Ю. Эволюция теории знака в зарубежной и российской лингвистике // Вестник Читинского государственного университета. Филологические науки. 2010. № 5. С. 33-38.
Ермолина Л.А. Культура как сингулярность: сжатие и развертывание смыслов // Вестник Вятского государственного гуманитарного универ ситета. Философские науки. 2016. № 4. С. 16-20.
Анашкина Т.Ю. Социокультурное значение православного культа: постмодернистская и традиционалистская интерпретации // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2011. № 2. С. 45-51.
Сиднева Т.Б. Классическое искусство в глобальном мире: о границах художественного опыта // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Искусствоведение. 2013. № 1. С. 371-374.
Сиднева Т.Б. Искусство в поисках истины: между элитой и массой // Вопросы культурологии. 2009. № 1. С. 18-22.
Сиднева Т.Б. Концепт «искусство» как предмет современных культурологических рефлексий // Вестник Вятского государственного университета. Культурология. 2013. № 1. С. 142-145.
Символы на загадочных фресках // Galeneastro. URL: https://galeneastro.livejournal.com/63654.html (дата обращения: 21.02.2019).
Барт Р. Избранные работы: Семиотика: Поэтика / пер. с фр. ; сост., общ. ред. и вступ. ст. Г.К. Косикова. М. : Прогресс, 1989. 616 с.
Гирц К. Искусство как культурная система // Социологическое обозрение. 2010. Т. 9, № 2. С. 31-54.
Барт Р. S/Z. М. : УРСС, 2001. 232 с.
Барт Р. Camera lucida. Комментарий к фотографии / пер. с фр. М. Рыклина. М. : Ad Marginem, 2011. 272 c.
Барт Р. Третий смысл / пер. с фр. С. Зенкина, Г. Косикова, М. Ямпольского. М. : Ad Marginem, 2015. 104 c.
Барт Р. Работы о театре / сост., пер. с фр. и послесл. М. Зерчаниновой. М. : Ad Marginem, 2014. 176 c.
Барт Р. Как жить вместе: романические симуляции некоторых пространств повседневности / пер. с фр. Я. Бражниковой. М. : Ad Marginem, 2016. 272 c.
Барт Р. Мифологии / пер. с фр. С. Зенкина. М. : Академический Проект, 2010. 352 с.
Степанова Н.И. Коды культуры: семиотический и культурологический аспекты // Идеи и идеалы. 2012. № 1 (11). Т. 2. С. 130-136.
Матюгин М. С кем сражался святой Георгий Победоносец? // Православный взгляд. 15.11.2017. URL: http://orthoview.ru/s-kem-zhe-srazhalsya-svyatoj-georgij-pobedonosec (дата обращения: 15.02.2019).
Jung C.G. The Archetypes and The Collective Unconscious, Collected Works. Princeton, NJ : Princeton University Press, 1981. 470 p.
Jung C.G. Psychology and Religion. New Haven, CT : Yale University Press, 1938. 181 p.
Снегирева Э.А. Образ святого Христофора: предания и действительность // Проблемы формирования и изучения музейной коллекции государственного музея истории религии. Л. : ГМИР, 1990. С. 47-81.
Кравченко Н.І. Атрибуція ікони святого Христофора // Культура і Сучасність. Мистецтвознавство. 2014. № 1. С. 125-130.
Желтов М.С. Реликвии в византийских чинопоследованиях // Реликв ии в Византии и Древней Руси. Письменные источники / под ред. А. М. Лидова. М. : Прогресс-Традиция, 2006. С. 110-114.
Гувакова Е.В. Святой Песьеголовец - абберация, дань православной традиции или иконографический курьез? Обзор икон святого мученика Христофора в собрании фонда древнерусской живописи ГИМ // Труды Государственного исторического музея. Вып. 143: Забелинские чтения - 2003. М. : ГИМ, 2004. С. 48-62.
Полное собрание постановлений и распоряжений по ведомству Православного исповедания Российской империи. СПб. : Типография Священного Синода, 1872. Т. II: 1722 г. Постановление № 625. С. 294.
Чернова С.К. Образ св. Христофора в русской иконописной традиции // Традиции в контексте русской культуры. Череповец : ЧГУ, 1999. Вып. VI. С. 167-172.