Semiotic-spatial metaphors about Kainsk: “Siberian Jerusalem” or “The second Jerusalem” | Tomsk State University Journal of History. 2020. № 64. DOI: 10.17223/19988613/64/15

Semiotic-spatial metaphors about Kainsk: “Siberian Jerusalem” or “The second Jerusalem”

The article is devoted to the creation, evolution and transformation of semiotic-spatial constructs on the example of metaphors about Kainsk: “Siberian Jerusalem” and “The Second Jerusalem”. When and how have appeared these metaphors about Kainsk? What is the role of science and the media? How does toponymy denote the trajectory of the development of the city history? When is the question about searching a new semiotic-spatial city idea actualized? This is the main aim of our researching. Siberian researchers (G.A. Nozdrin, M.V. Shilovsiky, Yu.V. Goncharov) used the semiotic-spatial metaphors about Kainsk in their works in 1900-2000, they named Kainsk (it is Kuibyshev today) “Siberian Jerusalem”. But we see the different metaphor about Kuibyshev (“The Second Jerusalem”) in official documents and the media in 2010. We can say about different associative bases of these metaphorconstructs: Kainsk as the city for Jews and Kainsk as the city that is important place of many religious objects. The values contained in the symbol “Jerusalem” are displayed, which determine the plans for the metaphors content: “Siberian Jerusalem” means “Jewish”, “The Second Jerusalem” means “interfaith”. We continue to research the Jews as one of the main origins of Palestinian toponymy. The method of realizing of Palestinian place names in the region is illustrated. As an argument we can read about Vilnius as “Lithuanian Jerusalem” in works by Yu. Schyauchyunayte-Verbitsken. Our attention is accented to the importance of citing scientific works that can create, disseminate and improve of toponymy meanings that can be contributing to a certain trajectory of the historical development of the city. The article analyzes the text of the newspaper “Evening Novosibirsk” (“Vecherniy Novosibirsk”) about Kainsk that is headlined “Siberian Jerusalem”. This text began to use and to boost this metaphor-construct that was created in scientific discourse. Why do this quoted texts contain metaphors about Kainsk as “Siberian Jerusalem” but at the same time there are no such metaphors in the original texts? There is the significance of the mass-media and scientific discourse in the implementation of semiotic-spatial constructs which forms a cultural and spatial phenomenon. Also, the metaphor “Siberian Jerusalem” continues to live in fiction literature. We see that the question about searching a new semiotic-spatial idea is actualized. At the same time the metaphor “The Second Jerusalem” does not become in demand in scientific sphere. The article mentions that the metaphor about Kainsk “Siberian Jerusalem” introduces to creating “Siberian Jerusalems” in Yeniseisk, in Barguzin (“Transbaikalian Jerusalems”), in Albazino, in Blagoveshchensk, in Birobidzhan (“Far East Jerusalems”).

Download file
Counter downloads: 120

Keywords

national identity, Judaic science, Kainsk, toponymy, Siberian Jerusalem, The Second Jerusalem, национальная идентичность, Каинск, иудаика, топонимика, Второй Иерусалим, Сибирский Иерусалим

Authors

NameOrganizationE-mail
Shapovalov Mikhail. S.Dostoevsky Omsk State Universityelizagri@mail.ru
Grigoryan Eliza R.Dostoevsky Omsk State Universityshapovalov_ms@mail.ru
Всего: 2

References

Лотман М.Ю. Символ в системе культуры : труды по знаковым системам // Ученые записки Тартуского униврситета. Тарту, 1987. Вып. 754. 144 с.
Крестьянников Е.А. Города и горожане Западной Сибири во второй половине XIX - начале ХХ в.: недавние исследования сибирских историков // Российская история. 2016. № 6. С. 171-174.
Бойко В.П., Ситникова Е.В., Богданова О.В., Шагов Н.В. Формирование архитектурного облика городов Западной Сибири в XVII - начале XX в. и местное купечество (Тобольск, Тюмень, Томск, Тара, Омск, Каинск). Томск : Изд-во ТГАСУ, 2017. 324 с.
Инвестиционный паспорт Куйбышевского муниципального района. Куйбышев, 2016. 24 с.
Павлова Н.И. Мы возрождаем историю... (о проекте «Каинск исторический» Куйбышевского района) // Народное творчество Новосибирской области. 2017. № 1. С. 16-20.
Игошин В. Автопробег «Комсомольской правды» «Ворота в Азию»: чудеса, которые мы открывали в Новосибирской области // Комсомольская правда - Новосибирск. 2017. URL: http://bks-premier.tilda.ws/page1704742.html (дата обращения: 18.12.2019).
Дай А.Ю. Без поводыря : фантастический роман. М. : АЛЬФА-КНИГА, 2014. 377 с.
Смирнов А. В Сочи - через Сибирский Иерусалим // Советская Сибирь. 2012. 6 дек. URL: http://www.sovsibir.ru/news/126336 (дата обращения: 18.12.2019).
Шабесзон П. Морозоустойчивые евреи. Так полтора века говорили о жителях сибирского Каинска // Еврейская панорама. 2016. № 1. С. 42.
Максимов С.В. Каторга империи. М. : ЭКСМО-Пресс, 2002. 478 с.
Кузменкин В.И. Сибирский Иерусалим // Вечерний Новосибирск. 2006. 6 окт. С. 6-7.
«Мал городок да талантлив» : информационный справочник по культуре города Куйбышева Новосибирской области : (к 290-летию г. Куйбышева). Куйбышев, 2012. 403 с.
Гончаров Ю.М. Еврейские общины Западной Сибири (XIX - начало XX в.). Барнаул, 2013. 174 с.
Шайдуров В.Н. Евреи, немцы, поляки в Западной Сибири XIX - начала ХХ в. СПб., 2013. 260 с.
Гончаров Ю.М. «Сибирский Иерусалим»: еврейская община города Каинска в XIX - начале XX в // Известия Алтайского государственного университета. 2010. № 4-3 (68). С. 54-57.
Горюшкин Л.М. Из истории Каинска в дореволюционный период // Исторические аспекты экономического, культурного и социального развития Сибири. Новосибирск : Наука, 1978. Ч. I. С.49-65.
Гончаров Ю.М. «Сибирский Иерусалим» (город Каинск в XIX - начале XX века) // Проблемы еврейской истории : материалы науч. конференций Центра «Сэфер» по иудаике 2007 г. 2008. С. 212-221.
Кальмина Л.В. Еврейское купечество Забайкалья в конце XIX - начале ХХ в.: элита сословия // Сибирские исторические исследования. 2016. № 2. С. 21-40.
Завалишин И.И. Описание Западной Сибири. Тюмень : Мандр и Ка, 2005. 512 с.
Максимов С.В. Сибирь и каторга : в 3 ч. СПб., 1900. Ч. 1. 492 с.
Щяучюнайте-Вербицкене Ю. Наша общая культура: «выученная память» о литовском Иерусалиме // Ab imperio. 2004. № 4. С. 155-167.
Шиловский М.В. Черносотенно-монархическое движение в Сибири начала XX в. // Вопросы истории Сибири XX в. Новосибирск, 1999. С. 16-37.
Герасимова В.А. Сибирь толерантная? К вопросу об отношении к евреям в Западной Сибири в дореволюционный период // Вестник Перм ского университета. Сер. История. 2018. № 3 (42). С. 54-63.
Ноздрин Г. Ерофеевы // Деловая элита старой Сибири : исторические очерки. Новосибирск : Сова, 2005
Гончаров Ю.М. Очерки истории еврейских общин Западной Сибири (XIX - начало XX в.). Барнаул : АзБука, 2005. 108 с.
Ноздрин Г. Взаимодействие уездных городов и деревни Сибири во второй половине XIX - XX в. (на примере Каинска) // Сибирь на рубеже XIX-XX веков. Новосибирск, 1997. 116 с.
 Semiotic-spatial metaphors about Kainsk: “Siberian Jerusalem” or “The second Jerusalem” | Tomsk State University Journal of History. 2020. № 64. DOI: 10.17223/19988613/64/15

Semiotic-spatial metaphors about Kainsk: “Siberian Jerusalem” or “The second Jerusalem” | Tomsk State University Journal of History. 2020. № 64. DOI: 10.17223/19988613/64/15

Download full-text version
Counter downloads: 1233