The problem of compromising humanitarian knowledge in Russia during the creation of the “big science”
The purpose of the research is analysis of the features of changes in attitudes toward the Humanities in Russia during the construction of the “Big Science”. The author turned to the problem ol compromising and discrediting humanitarian knowledge, which is still topical. He considered the ideas of such little-known figures of Russian science and education as Dmitry Martynov, Wolf Gordin and Pavel Arbuzov. The research based on published works of chosen scholars and manuscripts of their works and correspondence found in the collections of the State archive of the Russian Federation and the St. Petersburg branch of the Archive of the Russian Academy of Sciences. The author also used the works of their contemporaries: scientists and politicians, which allowed understanding their attitude toward the role and importance of humanitarian knowledge during the large-scale social transformations of the 1st third of the 20 century. Time ol building “Big Science” was characterized by a desire to scientilic revisionism, to reduce established scientific knowledge, which could be combined with attempts to undermine the dominant conservative customs and practices. Instead, they could offer theories that were far from scientific and contributed to compromising and discrediting humanitarian knowledge. Bright examples are the ideas of Dmitry Martynov, especially his language theory. With the coming to power of the Bolsheviks, the topic of protection of humanitarian knowledge has not lost its relevance, but for other reasons: attention began to focus on the development of technical and natural science disciplines. In such circumstances, the idea of a complete rethinking of the role of humanitarian knowledge found radical supporters. One of the thinkers who most loudly declared this was the anarchist Woll Gordin. In his unpublished book “Pantechnicalism” (1918) he wrote about the need to refute all the basic principles of science and assertion the truth of technology alone. Another striking example of a non-trivial theory of reforming scientific knowledge, which appeared in the first post-revolutionary years, is the “method ol scientilic syncretism” proposed by Arbuzov to Nikolas Marr. In it, he argued that scientilic syncretism is a communism ol ideas, and all sciences must be combined into one. The author comes to the conclusion that the chosen examples were ideas transferred by both scientists and the authorities, but brought to radicalism: revision of humanitarian knowledge on new grounds, strict subordination to the official ideology, and the principle of utility as the main argument lor their implementation. Such “paper science” is interesting as an additional characteristic ol the climate of the era. On the one hand, the phenomena of Martynov, Gordin, or Arbuzov are example of the Dunning-Kruger effect. On the other hand, it is an integral feature of the field of scientific experiments that led to the devaluation of humanitarian knowledge.
Keywords
the Gordin brothers,
science in the USSR,
science and state power,
methodology of Humanities,
history of science,
братья Гордины,
наука в СССР,
методы гуманитарных наук,
наука и власть,
история наукиAuthors
Sidorchuk Ilya V. | Peter the Great St. Petersburg Polytechnic Universit | sidorchuk_iv@spbstu.ru |
Всего: 1
References
Лейферт Л. Математика и диалектический материализм // Ленинградский университет. 1930. 15 дек. № 4-5 (57-58). С. 2.
Kruger J., Dunning D. Unskilled and Unaware of It: How Difficulties in Recognizing One's Own Incompetence Lead to Inflated Self-Assessments // Journal of Personality and Social Psychology. 1999. Vol. 77, № 6. P. 1121-1134.
Арбузов П. Метод научного синкретизма (материалистический синкретический метод схватывания) // Санкт-Петербургский филиал Архива Российской Академии наук (СПФ АРАН). Ф. 800. Оп. 3. Д. 4.
Рашковский А. Из переписки Е.Д. Петряева и Павла Михайловича Арбузова и выдержек из рукописей П.М. Арбузова // Топос : сетевое изд. 2013. 25 апр. URL: http://www.topos.ru/article/zhizn-kak-est/lyubopytnye-podrobnosti-zhizni-v-vyatskom-krae (дата обращения: 05.07.2019).
Сидорчук И.В. От триумфа до гротеска: развитие идей междисциплинарного синтеза в гуманитарном знании в России первой трети XX в. // История : электрон. науч.-образ. журнал. 2012. № 7 (15). С. 32-33. URL: http://history.jes.su
Аролович А.В. Концепция слова и языка у русских анархистов-универсалистов начала XX в. // Анархизм: pro et contra : социальнополитическое явление глазами его российских сторонников, критиков и отечественных ученых-исследователей : антология. СПб. : Изд-во Русской христианской гуманитарной акад., 2015. С. 788-797.
Перед выборами новых академиков // Ленинградская правда. 1928. 12 мая. № 109. С. 2.
Записка В. Гордина о его труде Пантехникализм. 24 июля 1918 г. // Государственный архив Российской Федерации (ГАРФ). Ф. А2307. Оп. 2. Д. 159. Л. 14-15.
Державин Н.С. Высшая школа и революция. М. ; Петроград : Гос. изд-во, 1923. 46 с.
Державин Н. Трагедия интеллигенции // Последние новости. 1923. 26 марта. № 13 (35). С. 2.
Шаттенберг С. Инженеры Сталина: Жизнь между техникой и террором в 1930-е годы. М. : РОССПЭН, 2011. 477 с.
Graham L.R. Science in Russia and The Soviet Union. A Short Story. Cambrige University Press, 1993. 352 p.
Долгова Е.А. «Проектная наука»: ученые и механизм государственной поддержки научных инициатив в постреволюционные годы // Эпоха социалистической реконструкции: идеи, мифы и программы социальных преобразований: сб. науч. тр. Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2017. С. 405-416.
Супоницкая И.М. Американизация Советской России в 1920-1930-е гг. // Вопросы истории. 2013. № 9. С. 46-59.
Шпотов Б.М. Участие американских промышленных компаний в советской индустриализации, 1928-1933 гг. // Экономическая история : ежегодник. М. : Ин-т Рос. истории РАН, 2005. Т. 2005. С. 172-196.
Стенографический отчет 4-го Чрезвычайного Съезда Советов рабочих, солдатских, крестьянских и казачьих депутатов. М. : Гос. изд-во, 1920. 160 с.
Jakobson R. Autobiographical notes on N.S. Trubetzkoy // Trubetzkoy N.S. Principles of phonology. Second print. Berkeley ; Los-Angeles, 1971. P. 309-323.
Мартынов Д.П. Раскрытие тайны языка человеческого и обличение несостоятельности ученого языкознания. М. : Тип. М.Г. Волчанинова, 1897. 91 с.
Радин Е.П. Футуризм и безумие. Параллели творчества и аналогии нового языка кубо-футуристов. СПб. : Н.П. Карбасников, 1914. 48 с.
Stites R. Revolutionary Dreams. Utopian Vision and Experimental Life in the Russian Revolution. New York : Oxford University Press, 1989. 308 p.
Сидорчук И.В., Мосенц М.С. Курс «первой любви к вере, царю и отечеству»: Д.П. Мартынов и его книга по истории для народных училищ // Коммуникативные стратегии информационного общества: труды XI Междунар. науч.-теор. конф., 25-26 октября 2019 г. СПб. : Политех-Пресс, 2019. С. 469-473.
Мартынов Д. Русская история в самых простых рассказах со сборником исторических стихотворений : для школы и народа. М. : Тип. Э. Лесснера и Ю. Романа, 1894. 98 с.
Д[митрий] П[авлович] Мартынов [1856] ↑ 28 мая 1900 г. : [некролог, речи и стихотворения по поводу его кончины]. Петрозаводск : Губернская тип., 1900. 24 с.
Ширшова О.Б. Педагогическая деятельность Д.П. Мартынова как пример организации дела народного просвещения в регионе в конце XIX в. // Вестник Тверского государственного университета. Сер. Педагогика и психология. 2017. Вып. 3. С. 73-78.
Crawford El. Nationalism and Internationalism in Science, 1880-1939. Four Studies of the Nobel Population. Cambridge : Cambridge University Press, 1992. 158 p.
Рождественский В.Г. О долге исповедания веры // Церковный вестник. 1901. 13 дек. № 50. Стб. 1585-1588.
Дмитриев А.Н. «Академический марксизм» 1920-1930-х годов: западный контекст и советские обстоятельства // Новое литературное обо зрение. 2007. № 6 (88). С. 10-38.
Александров Д.А. Почему советские ученые перестали печататься за рубежом: становление самодостаточности и изолированности отече ственной науки, 1914-1940 // Вопросы истории естествознания и техники. 1996. № 3. С. 3-24.
Дмитриев А.Н. От академического интернационализма к системе национально-государственной науки // Наука, техника и общество России и Германии во время Первой Мировой войны. СПб. : Нестор-История, 2007. С. 32-56.
Баранова Е.В. Соотношение гуманитарной и технической составляющих в системе образования студентов технических вузов // Вестник Костромского государственного университета. Сер. Педагогика. Психология. Социокинетика. 2016. Т. 22, № 1. С. 121-124.
Mittelstrass J. Humanities under Pressure // Humanities. 2015. № 4. P. 80-86.
Могильницкий Б.Г. История исторической мысли XX века : курс лекций. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2001. Вып. 1. 206 с.
Кожевников А. Первая мировая война, Гражданская война и изобретение «большой науки» // Власть и наука, ученые и власть: 1880-е начало 1920-х годов. СПб. : Дмитрий Буланин, 2003. С. 87-111.
Hassan I. The Educated Heart: The Educated Heart: The Humanities in the Age of Marketing and Technology // The Antioch Review. 2015. Vol. 73. № 4. P. 600-611.