Earth and sky equites of the Berezov city: the question of mytho-epic tradition in the historical consciousness of the Russian population in Asian part of Russia (XVII - early XX century)
The aim of this article is to explore the mytho-epic tradition role in the identity formation of the population of Asian part of Russia. The methodological basis of the research is a systematic approach that allows us to present social consciousness as a system consisting of structured elements that integrate society in accordance with their functions. Reconstruction of the historical identity in the preindustrial era involves the use of not only written sources, but also folklore, religious beliefs, and toponymy. In the administrative and religious center of the Lower Ob region, city Berezov, there were ancestral traditions about “descendants of the Yermak Cossacks” among the service class. The basis for forming such ideas was the popular story of the “Yermak’s capture of Siberia” as well as the desire to get a promotion or to keep a social status. As a result the inhabitants of many villages and rural areas from the Urals to the Yenisei considered themselves as a descendants of Yermak’s Cossacks. Images on the gonfanons and subjects of icons that were supposedly brought to Berezov by Yermak’s Cossacks are evidence of the sacred component of self-consciousness folding. The “Yermak’s gonfanon” depicts Michael the Archangel in the image of the “Terrible warlord”. In the same image he is depicted on one of the “Yermak icons”. The second icon is “Nikola Mozhaysky”. Saint Nicholas was considered as the patron saint of travelers, sailors and merchants in the North Russia and Siberia. Michael the Archangel was perceived as the patron saint of soldiers. The Trans-Urals and then Siberia were inhabited by people from the Russian North, where there were many representatives of the Finno-Ugric peoples. Analyzing the folklore of the Russian North and the Northern Trans-Urals, the author comes to the conclusion that the “folk Orthodoxy” of the newcomer population of the Berezovsky region contains Finno-Ugric religious motives. On the other hand, under the influence of the Christian message, the Ob Finno-Ugric’s idea of the main deities triad, which had existed before, became stronger. The next step was to rethink this triad in Christian images. The subjects of the “Yermak” icons were corresponded to the essence of the aboriginal religious representations. (Mansi, Khanty, Nenets) The “Russian God Nikola” was perceived as one of the numi-Torum incarnations -the presiding deity and Michael the Archangel practically had a complete iconic and functional coincidence with Mir-susne-Hume, the son of numi-Torum. In this regard, another ancient icon - the mother of God, fit into pagan ideas as the wife of numi-Torum and mother of Mir-susne-huma-Kaltasekva. There is how the local Orthodox tradition was developed, which has been repeatedly reflected on the level of venerated icons and dedications of Church thrones throughout the entire review period.
Keywords
Northern Trams-Urals,
Russian North,
Yermak,
Cossacks,
folklore,
ethno-cultural interactionAuthors
Turov Sergei V. | Tyumen State University | svtur57@mail.ru |
Всего: 1
References
ГБУТО ГАТ. Ф. 353. Оп. 1. Д. 202 а.
Соколов А. Из дневника ханды-батько // Тобольские епархиальные ведомости. 1910. № 11. С. 251-257.
Акишин М.О. Материалы к истории Кондинского Троицкого монастыря. XVII в. // Российское государство в XIV-XVII вв. СПб. : Дмитрий Буланин, 2002. С. 509-532.
Путинцев М. Юбилейное торжество в г. Березове // Тобольские епархиальные ведомости. 1892. № 13-14. С. 279-283.
Российский государственный архив древних актов (РГ АДА). Ф. 214. Оп. 1, ч. 8. Д. 6046.
Абрамов Н.А. Исторические сведения о церквах города Березова // Известия Императорского археологического общества. 1861. Т. 3. С. 328-332.
ГБУТО ГАТ. Ф. 716. Оп. 1. Д. 35.
Карьялайнен К.Ф. Религия югорских народов : в 3 т. Томск : Изд-во Том. ун-та, 1995. Т. 2. 284 с.
Отчет Тобольского епархиального комитета высочайше утвержденного православного миссионерского общества за 1888 г. // Тобольские епархиальные ведомости. 1889. № 11-12. С. 276-289.
Малоземова О.В. Русские художественные бронзы на севере Западной Сибири // Научный вестник. Салехард : Департ. информ. и соц.-пол. исслед. Адм. ЯНаО, 2002. Вып. 9. С. 10-16.
Гемуев И.Н. Мировоззрение манси: Дом и Космос. Новосибирск : Наука. 1990. 232 с.
Русские заговоры из рукописных источников XVII - первой половины ХІХ в. / сост. и коммн. А.Л. Топорков. М. : Индрик, 2010. 832 с.
Туров С.В. Русское Северное Зауралье. Церковно-исторические и этнологические очерки. Салехард : Красный Север, 2006. 143 с.
Дунин-Горкавич А.А. Тобольский Север : в 3 т. М. : Либерия, 1996. Т. 3. 208 с.
Гондатти Н.Л. Следы язычества у инородцев Северо-Западой Сибири // Пархимович С.Г., Туров С.В. Выдающиеся губернаторы тобольские и сибирские. Тюмень : Изд-во Ю. Мандрики, 2000. С. 404-444.
Шашков А.Т. К истории Воскресенского монастыря и церквей города Березова // Известия Уральского государственного университета. Сер. 2. Гуманитарные науки. 2004. Вып. 8, № 33. С. 187-203.
Головнев А.В. Смотрящий за миром // Самодийцы : материалы VI Сибирского симпозиума «Культурное наследие народов Западной Сибири». Тобольск-Омск : Омский гос. пед. ун-тет, 2001. С. 34-35.
Зенько А.П. Представления о сверхъестественном в традиционном мировоззрении обских угров. Новосибирск : Наука, 1997. 152 с.
Краткая Сибирская летопись (Кунгурская). СПб. : Тип. Ф.Г. Елеонского и Ко, 1880. 52 с.
Древлехранилище ЛАИ УрГУ. Кировское (XVII) собр. 112р / 4411.
Отреченное чтение в России XVII-XVIII веков / отв. ред. А.Л. Топорков, А.А. Турилов. М. : Индрик, 2002. 584 с.
Белобородов С.А. «Кто, яко Бог?» (к истории почитания Архангела Михаила на Урале и в Западной Сибири) // Архангел Михаил : альбом-каталог. Екатеринбург : Локомотив, 2009. С. 149-165.
Быкова В.М. О почитании архангела Михаила на Севере (текстологическая характеристика Чуда в Хонех) // Локальные традиции в народной культуре Русского Севера. Петрозаводск : Изд-во Карельского науч. ц-тра РАН, 2003. С. 349-352.
Перевалова Е.В. Атых Микола-Торум (Милостивый бог Николай) // Уральский исторический вестник. 2008. № 4 (21). С. 119-130.
Хомич Л.В. Влияние христианизации на религиозные представления и культы ненцев // Христианство и ламаизм у коренного населения Сибири. Л. : Наука, 1979. С. 25-28.
Велижанина Н.Г. У истоков сибирской иконописи // Культурно-бытовые процессы у русских Сибири. XVIII - начало XX в. Новосибирск : Наука, 1985. C. 155-170.
Катанаев Г. Справка о старых знаменах // Сибирские войсковые ведомости. 1916. № 2, 3.
Почитание святителя Николая Чудотворца и его отражение в фольклоре, письменности и искусстве. М. : М-Сканрус, 2007. 255 с.
Абрамов Н.А. О церквах города Березова от основания его до настоящего времени // Тобольские губернские ведомости. 1859. № 9. С. 32-37.
Путевые журналы миссионеров Обдорской миссии (60-70-е гг. XIX века) / сост. и коммент. В.Я. Темплинг; вступ. ст. и коммент. С.В. Турова. Тюмень : Изд-во Юрия Мандрики, 2002. 224 с.
Жеребцов И.Л. Коми - жители первых западносибирских городов в конце XVI - первой четверти XVII вв. // Культурное наследие Азиатской России. Тобольск : Тобольск. гос. пед. ин-т, 1997. С. 77-78.
История Ханты-Мансийского автономного округа с древности до наших дней / отв. ред. Д.А. Редин. Екатеринбург : Волот, 1999. 466 с.
Coлодкин Я.Г. Казачество Северо-Западной Сибири на рубеже XVI-XVII столетий : очерки ранней истории. Нижневартовск : Изд-во Нижневартовск. гос. ун-та, 2018. 142 с.
Балюк Н.А., Зайцев Г.С., Туров С.В. и др. Ермак - гордость России : краткий исторический справочник. Тюмень : Изд-во Тюмен. гос. ун-та, 2016. 344 с.
Отдел рукописей РГБ. Ф. 542. Картон № 80. Ед. хр. 11.
Ермак Тимофеевич: славный сын земли русской : летописные материалы, народные песни, предания / сост. и авт. примеч. В.П. Кругляшова. Свердловск : Сред.-Урал. кн. изд-во, 1989. 129 с.
Российский государственный исторический архив (РГИА). Ф. 159. Д. 138.
Блажес В.В. Фольклор Урала: народная история о Ермаке (исследование и тексты). Екатеринбург : Изд-во Урал. гос. ун-та, 2002. 186 с.
Вершинин Е.В. Русские старожилы Березова (XVII-XVIII вв.) // Русские старожилы. Тобольск-Омск : Омск. гос. пед. ун-т, 2000. С. 271274.
Сибирские летописи : издание императорской Археографической комиссии. СПб. : Тип. И. Н. Скороходова, 1907. 464 с.
Скрынников Р.Г. Сибирская экспедиция Ермака. Новосибирск : Наука, 1986. 252 с.
Ромодановская Е.К. Строгановы и Ермак // История СССР. 1976. № 3. С. 139-148.
Жеребцов Л.Н. Историко-культурные взаимоотношения коми с соседними народами. М. : Наука, 1982. 224 с.
Вершинин Е.В. Русская колонизация Северо-Западной Сибири в конце XVI-XVII вв. Екатеринбург : Уральский рабочий, 2018. 502 с.
Преображенский А.А. Урал и Западная Сибирь в конце XVI - начале XVIII в. М. : Наука, 1972. 392 с.
Шунков В.И. Очерки по истории колонизации Сибири в XVII-XVIII в. М. ; Л. : Изд-во Акад. наук СССР, 1946. 228 с.
Никитин Н.И. Соратники Ермака после «сибирского взятия» // Проблемы истории России. Екатеринбург : Волот, 2001. Вып. 4: Евразийское пограничье. С. 51-87.
Шашков А.Т. Начало присоединения Сибири // Проблемы истории России. Екатеринбург : Волот, 2001. Вып. 4: Евразийское пограничье. С. 8-51.
Летопись сибирская. СПб. : Тип. Департамента народного просвещения, 1821. 82 с.
Государственное бюджетное учреждение Тюменской области Государственный архив в г. Тобольске (ГБУТО ГАТ). Ф. 716. Оп. 1. Д. 26.
Александров В.А., Покровский Н.Н. Власть и общество: Сибирь в XVII в. Новосибирск : Наука, 1991. 401 с.