Siberian and Central Asian turkic-time personages in three-horned headdresses and petroglyphs of the Wujiachuan rock-art site | Tomsk State University Journal of History. 2020. № 68. DOI: 10.17223/19988613/68/5

Siberian and Central Asian turkic-time personages in three-horned headdresses and petroglyphs of the Wujiachuan rock-art site

In the article, a comparative analysis of images of characters in 3-horned headdresses of various monuments is carried out in a wide space-time range. The main materials are the petroglyphs of the Wujiachuan rock-art site in Jingyuan County of the Gansu Province (China), analogies to which the authors find in burial complexes, stone statues, among the rock carvings and graffiti in South Siberia and Central Asia. The article sets the following tasks: to clarify the dating and reveal the semantics of "3-horned" anthropomorphic images of the Wujiachuan site by analysing similar 3-horned characters and their interpretations on other monuments; to evaluate the significance of this plot of Chinese petroglyphs for further study. The west surface of the Wujiachuan rock-art site has carvings of 8 horsemen and several anthropomorphic figures. 6 of these riders and one standing man are wearing headdresses resembling a crown with 3 ‘horns’. Chinese archaeologists date the site from Neolithic to the beginning of the CE. The standing figure however can also be perceived as a seated one if its very long, downward ‘arms’ are to be considered as the outline of a wide-brimmed robe, and the carved lines within it are the ‘real’ arms folded on the chest or on the stomach with bent legs. This interpretation corresponds with ancient Turkic images of Gorny Altai and other regions. A boulder with engraved ‘knee bending scene’ was excavated in the grave 16 of the Kudyrge burial ground in Altai. A seated woman in a 3-horned headdress with a child is depicted, before whom three much smaller in size dismounted horsemen are bowing. The middle horseman is also wearing a 3-horned headdress. Engraved images of women in 3-horned headdresses were also met on rocks and on bone artefacts from Kirgizia, Kazakhstan and Khakasia. Considering a version that this was a presentation of the ancient Turkic deities or shamans, Yu. S. Khudyakov came to the conclusion these ‘3-horned’ images conveyed the headdresses with a high conical top and side ear-flaps of ancient Turkic women. However, the engraving from Dyalbak in Eastern Altai testifies that such headdress may not necessarily be ceremonial or ritual, but a variation of a conical combat helmet with horns. P.P. Azbelev interprets the ‘knee bending scene’ from Kudyrge as a reflection of the Christian (Nestorian) narrative of worship of the Magi. It can be assumed that the Wujiachuan horsemen in horned headdresses, grouped in threes on the left and right sides of the west surface are rushing to worship the standing (or rather sitting) figure also in a 3-horned headdress. This personage, like on the Kudyrge boulder, surpasses both riders and even their horses in height. Rock carvings of riders in 3-horned headdresses have also been found in North-Western China in the Badain Jaran Desert at the west of Inner Mongolia and in Zhongwei County of the Ningxia Province. The authors believe that plots with 3-horned characters, like images of horsemen with banners, are markers for petroglyphs of the ancient Turkic period.

Download file
Counter downloads: 110

Keywords

North-Western China, Ancient Turkic period, petroglyphs, three-horned headdresses, Wujiachuan rock-art site

Authors

NameOrganizationE-mail
Varenov Audrey V.Novosibirsk State Universityavvarenov@mail.ru
Kudinova Maria A.Peking Universitymaria-kudinova@yandex.ru
Всего: 2

References

Чжан Баоси. Ганьсу шэн Цзинъюань сянь Уцзячуань фасянь яньхуа [张宝玺。甘肃省靖远县吴家川发现岩画] Петроглифы, обнаруженные в Уцзячунаь, уезда Цзинъюань пров. Ганьсу // Вэньу. 1983. № 2. С. 46-47. (На кит. яз.).
Руденко С.И., Глухов А.Н. Могильник Кудыргэ на Алтае // Материалы по этнографии. Л. : Изд. Гос. Русского музея, 1927. Т. III, вып. 2. С. 37-52.
Гаврилова А.А. Могильник Кудыргэ как источник по истории алтайских племен. М. ; Л. : Наука, 1965. 144 с.
Азбелев П.П. Кудыргинский сюжет. СПб. : ЛЕМА, 2010. 60 с.
Кызласов Л.Р. К истории шаманских верований на Алтае // КСИИМК. 1949. Вып. XXIX. С. 49-52.
Суразаков А.С. К семантике изображений на Кудыргинском валуне // Этнокультурные процессы в Южной Сибири и Центральной Азии в I-II тысячелетии н.э. Кемерово : Кузбассвузиздат, 1994. С. 45-55.
Шер Я.А. Каменные изваяния Семиречья. М. ; Л. : Наука, 1966. 138 с.
Ахинжанов С.М. Об этнической принадлежности каменных изваяний в «трехрогих» головных уборах из Семиречья // Археологические памятники Казахстана. Алма-Ата : Наука, 1978. С. 65-79.
Ермоленко Л.Н. К проблеме каменных изваяний в «трехрогих» головных уборах // Наскальное искусство Азии. Кемерово : Кузбассвузиздат, 1995. Вып. 1. С. 54-55.
Худяков Ю.С., Табалдиев К.Ш., Солтобаев О.А. Новые находки предметов изобразительного искусства древних тюрок на Тянь-Шане // Российская археология. 1997. № 3. С. 142-147.
Худяков Ю.С., Табалдиев К.Ш., Солтобаев О.А. Многофигурные композиции на костяных пластинах из памятника Суттуу-Булак // Новейшие археологические и этнографические открытия в Сибири. Новосибирск : ИАЭ СО РАН, 1996. С. 242-245.
Рогожинский А.Е. Новые находки памятников древнетюркской эпиграфики и монументального искусства на юге и востоке Казахстана // Роль номадов в формировании культурного наследия Казахстана. Алматы : Print-S, 2010. С. 329-344.
Кызласов И.Л. Изображение Тенгри и Умай на Сулекской писанице // Этнографическое обозрение. 1998. № 4. С. 39-53.
Скобелев С. Г. Иконография образа богини Умай в древнетюркскую эпоху // Евразия: культурное наследие древних цивилизаций. Новосибирск : Изд-во НГУ, 1999. Вып. 2: Горизонты Евразии. С. 162-167.
Худяков Ю.С. Об изображении божеств древнетюркского пантеона на памятниках искусства номадов Южной Сибири и Центральной Азии эпохи раннего средневековья // Древности Сибири и Центральной Азии. Горно-Алтайск : ГАГУ, 2010. № 3 (15). С. 93-103.
Константинов Н.А., Урбушев А.У. Раннесредневековые гравировки Дялбака // Современные решения актуальных проблем евразийской археологии. Барнаул : Изд-во Алт. ун-та, 2018. Вып. 2. С. 270-272.
Чжоу Синхуа. Чжунвэй яньхуа [周兴華。中卫岩画]. Петроглифы Чжунвэя. Иньчуань : Нинся жэньминь чубаньшэ, 1991. 6. 442 с. (На кит. яз.)
Ли Сянши, Чжу Цуньши. Хэланьшань юй Бэйшань яньхуа [李祥石,朱存世。 賀蘭山與北山岩画]. Петроглифы гор Хэланьшань и Бэйшань. Иньчуань : Нинся жэньминь чубаньшэ, 1993. 369 с. (На кит. яз.)
Ду Чэнфэн. Сунань яньхуа [杜成峰。肃南岩画]. Петроглифы Южной Ганьсу. Ланьчжоу : Ганьсу миньцзу чубаньшэ, 2014. 200 с. (На кит. яз.)
Хань Цзиган. Субэй яньхуа [韩积罡。肃北岩画]. Петроглифы Северной Ганьсу. Ланьчжоу : Ганьсу жэньминь мэйшу чубаньшэ, 2015. 270 с. (На кит. яз.)
Тан Хуйшэн, Чжан Вэньхуа. Цинхай яньхуа - шицянь ишу чжун эръюань дуйли сывэй цзи ци гуаньнянь дэ яньцзю [汤惠生, 张文华。青海岩画一史前艺术中二元对立思维及其观念的研究]. Петроглифы Цинхая - исследование дуалистического мышления и его идей в первобытном искусстве. Пекин : Кэсюэ чубаньшэ, 2001. 280 с. (На кит. яз.)
Гай Шаньлинь. Иньшань яньхуа [蓋山林。陰山岩画]. Петроглифы гор Иньшань. Пекин : Вэньу чубаньшэ, 1986. 2, 20, 442 с. (На кит. яз.)
Гай Шаньлинь. Уланьчабу яньхуа [蓋山林。 烏蘭察部岩画]. Петроглифы степи Уланьчаб. Пекин : Вэньу чубаньшэ, 1989. 22, 336 с. (На кит. яз.)
Гай Шаньлинь. Баданьцзилинь шамо яньхуа [盖山林。巴丹吉林沙漠岩画]. Петроглифы пустыни Баданьцзилинь. Пекин : Бэйцзин тушугу-ань чубаньшэ, 1997. 400 с. (На кит. яз.)
Сю Чэн, Вэй Чжун. Хэланьшань яньхуа [许成,卫忠。 贺兰山岩画]. Петроглифы гор Хэланьшань. Пекин : Вэньу, 1993. 34, 398 с. (На кит. яз.)
Konstantinov N., Soenov V., Cheremisin D. Battle and hunting scenes in Turkic rock art of the early Middle Ages in Altai // Rock Art Research. 2016. Vol. 33, № 1. P. 8-18.
Серегин Н.Н., Мухарева А.Н. История изучения петроглифов раннего средневековья на территории Алтая // Научное обозрение Саяно-Алтая. 2015. № 1 (9). Сер. Археология. Вып. 2. С. 95-106.
Кубарев В.Д. Петроглифы Калбак-Таша I (Российский Алтай). Новосибирск : ИАЭТ СО РАН, 2011. 444 с.
Güneri A.S. Altay Dağları Bölgesi Kaya Resimleri: Klasik Türk Dönemi-2 Evresi Türk Tasvir Sanatına Dair Yeni Kavramlar // Arkeoloji ve Sanat. 2018. № 159: Eylül-Aralik. P. 149-160. (На тур. яз.)
Рогожинский А.Е. Флаги на скалах (изображения знамен в ландшафтах с петроглифами тюркской эпохи Казахстана) // Изобразительные и технологические традиции ранних форм искусства (2). Памяти Е.Г. Дэвлет. М. ; Кемерово : Кузбассвузиздат, 2019. С. 275-289. (Труды САИПИ; вып. XII).
 Siberian and Central Asian turkic-time personages in three-horned headdresses and petroglyphs of the Wujiachuan rock-art site | Tomsk State University Journal of History. 2020. № 68. DOI: 10.17223/19988613/68/5

Siberian and Central Asian turkic-time personages in three-horned headdresses and petroglyphs of the Wujiachuan rock-art site | Tomsk State University Journal of History. 2020. № 68. DOI: 10.17223/19988613/68/5

Download full-text version
Counter downloads: 518