Cults of the dead in archaeological cultures of the Baraba forest-steppe: spatial and chronological dynamics | Tomsk State University Journal of History. 2021. № 69. DOI: 10.17223/19988613/69/3

Cults of the dead in archaeological cultures of the Baraba forest-steppe: spatial and chronological dynamics

The article examines features of the burial rituals of archaeological cultures that existed on the territory of the Baraba forest-steppe in the Bronze Age. The study of large necropolises of different times made it possible to trace the traditionality and variability of ritual activities within the framework of a cultural community. In the course of the research, we analyzed the materials of the autochthonous Neolithic, Ust-Tartas, Odinovo, Krotov, Andronovo, Irmen and Pakhomovo archaeological cultures. Similar elements in burial rites may indicate the similarity of certain aspects of the worldview among representatives of different cultures of the region which we are considering. Biritual and syncretic burials could personify a gradual transformation of ritual activity, when traditional and introduced elements were included in the cult. This testifies to the peaceful nature of the process. Ancestor cults were probably the basis of ideological concepts. The ceramic material, in addition to evidence of accompanying food, could indicate the performance of rites of sacrifice - to ancestors or higher powers. The existence of cult complexes on the necropolises and the traces of human sacrifice recorded on them indicate the degree of significance for society of ideas about the other world. The presence of tools, weapons and ornaments is a criterion of social status and evidence of belief in an afterlife, as well as, possibly, of the ambiguous connotations of certain artifacts. The emergence of cremation rites may indicate the growing role of fire as an element of purification or as a mediator in rites of passage. The appearance of ditches in the ritual indicates the need to localize the sacred space and clearly separate the world of the living from the world of the dead, where the ditch could perform both a restrictive and a protective function. The fact that monuments have disturbed burials, where the process of destruction is associated not only with grave robbing, but also with certain irrational views, seems to be of great importance. Thus, a review of the burial rites of the archaeological cultures of Baraba suggests the presence of complex ideological concepts associated with the other world among the ethnic groups who lived here. Similar features of the funeral rite that took place among the carriers of successive cultures here indicate the possible continuity of the most important aspects of the worldview for society and the transformation of funeral cults in accordance with the vector of ethno-cultural processes that took place here.

Download file
Counter downloads: 75

Keywords

burial ground, funeral rite, worldview, ritual

Authors

NameOrganizationE-mail
Efremova Natalya S.Institute of Archaeology and Ethnography SB RASens77@mail.ru
Всего: 1

References

Молодин В.И. Бараба в эпоху бронзы. Новосибирск : Наука, 1985. 200 с.
Молодин В.И. Этнокультурная мозаика в Западной Барабе (эпоха поздней бронзы - переходное время от эпохи бронзы к железному веку. XIV-VIII века до н.э. // Археология, этнография и антропология Евразии. 2014. № 4 (60). С. 54-63.
Молодин В.И., Кобелева Л.С., Дураков И.А., Райнхольд С., Ненахова Ю.Н., Борзых К.А., Швецова Е.С. Могильник Усть-Тартас-2 - новый погребальный комплекс эпохи неолита, ранней и развитой бронзы в Барабинской лесостепи // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий. Новосибирск : Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2017. Т. XXIII. С. 363-367.
Молодин В.И. Устьтартасская культура // Проблемы историко-культурного развития древних и традиционных обществ Западной Сибири и сопредельных территорий. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2005. С. 180-184.
Молодин В.И., Кобелева Л.С., Райнхольд С., Ненахова Ю.Н., Ефремова Н.С., Дураков И.А., Мыльникова Л.Н., Нестерова М.С. Стратигра фия погребальных комплексов ранней-развитой бронзы на памятнике Усть-Тартас-2 // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий. Новосибирск : Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2018. Т. XXIV. С. 293-298.
Молодин В.И. Памятник Сопка-2 на реке Оми: культурно-хронологический анализ погребальных комплексов одиновской культуры. Ново сибирск : Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2012. Т. 3. 220 с.
Молодин В.И. Одиновская культура в Восточном Зауралье и Западной Сибири. Проблема выделения // Россия между прошлым и будущим: исторический опыт национального развития. Екатеринбург : УрО РАН, 2008. С. 9-13.
Молодин В.И., Гришин А.Е. Памятник Сопка-2 на реке Оми: культурно-хронологический анализ погребальных комплексов кротовской культуры. Новосибирск : Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2016. Т. 4. 452 с.
Молодин В.И., Дураков И.А., Ненахов Д.А., Райнхольд С., Ефремова Н.С., Селин Д.В., Нестерова М.С., Ненахова Ю.Н., Хансен С., Мыль никова Л.Н., Кобелева Л.С. Система организации сакрального пространства в погребальных комплексах андроновского (федоровского) населения Барабинской лесостепи. Памятник Тартас-1 // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий. Новосибирск : Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2017. Т. XXIII. С. 358-362.
Алаева И.П. Вариативность погребального обряда федоровской культуры Южного Зауралья // XXI Уральское археологическое совещание, посвященное 85-летию со дня рождения Г.И. Матвеевой и 70-летию со дня рождения И.Б. Васильева. Самара : Изд-во СГСПУ, 2018. С. 89-92.
Бобров В.В. Биритуализм андроновского погребального обряда - нетрадиционная форма развития культуры // Проблемы историкокультурного развития древних и традиционных обществ Западной Сибири и сопредельных территорий. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2005. С. 60-63.
Кузьмина Е.Е. Древнейшие скотоводы от Урала до Тянь-Шаня. Фрунзе : Илим, 1986. 135 с.
Ковалевский С.А. О роли огня в погребально-поминальной обрядности населения ирменской культурно-исторической общности юга Западной Сибири // Известия Алтайского государственного университета. 2010. № 4-2 (68). С. 105-110.
Тырышкина Ю.Ю. Погребальный обряд ирменского населения Барнаульского Приобья // Этнокультурные процессы в Верхнем Приобье и сопредельных регионах в конце эпохи бронзы. Барнаул : Изд-во Алт. гос. ун-та, 2008. С. 122-124.
Ковалевский С.А. Погребально-поминальные памятники ирменской культуры на территории Кузнецкой котловины. Кемерово : Изд-во КРИПКиПРО, 2006. 111 с.
Молодин В.И., Ефремова Н.С. Ритуальный комплекс ирменской культуры: семантические реконструкции (по материалам могильника Сопка-2) // Археологические изыскания в Западной Сибири и на сопредельных территориях. Новосибирск : Изд-во НГПУ, 2015. С. 71-77.
Молодин В.И., Наглер А., Хансен С., Дураков И.А., Кобелева Л.С., Ефремова Н.С., Новикова О.И., Мыльникова Л.Н., Васильев С.К., Васильева Ю.А., Ковыршина Ю.Н., Кудинова М.А., Мосечкина Н.Н., Ненахов Д.А., Нестерова М.С., Сальникова И.В. Ритуальные комплексы восточного ареала пахомовской культуры на памятнике Тартас-1 (Обь-Иртышская лесостепь) // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий. Новосибирск : Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2012. Т. XVIII. С. 231-236.
Ефремова Н.С., Молодин В.И., Дураков И.А., Васильев С.К., Селин Д.В. Животные в обрядовой практике носителей восточного варианта пахомовской культуры // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий. Новосибирск : Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2019. Т. XXV. С. 381-387.
Бессмертная О.Ю., Рябинин А.П. Предки // Мифы народов мира : энциклопедия. М. : Сов. энциклопедия, 1982. Т. 2. С. 333-335.
 Cults of the dead in archaeological cultures of the Baraba forest-steppe: spatial and chronological dynamics | Tomsk State University Journal of History. 2021. № 69. DOI: 10.17223/19988613/69/3

Cults of the dead in archaeological cultures of the Baraba forest-steppe: spatial and chronological dynamics | Tomsk State University Journal of History. 2021. № 69. DOI: 10.17223/19988613/69/3

Download full-text version
Counter downloads: 1434