Cultural and educational activities amongst peasants of the Tomsk province (1880-1917) | Tomsk State University Journal of History. 2021. № 69. DOI: 10.17223/19988613/69/21

Cultural and educational activities amongst peasants of the Tomsk province (1880-1917)

The article examines the cultural life and “out-of-school education” in the Tomsk province, which in those years occupied the territory of the modern Tomsk, Kemerovo, Novosibirsk regions and the Altai Territory, i.e. in the most populated part of Western Siberia, where peasants accounted for more than 90% of the population. The source base of our research was made by a wide range of the archival and published sources, various on capacity and content: current records, reference works, periodical press, materials of a personal origin. The methodology and research technique include three main levels: general scientific, general historical and concrete-historical; our scientific text is based on the principles of objectivity and historicism; historiographic, comparative historical, genetic historical and bibliographic methods have been used among concrete-historical ones. Due to the lack of zemstvos in the Tomsk village until the summer of 1917 and the insufficient interest of the government in enlightening the peasantry, public-cultural societies were initially engaged in the organization of out-of-school education. The most widely used of the Society for the care of primary and public education. They were engaged not only in elementary schools, but also in setting up Sunday schools for adults, they organized free libraries and reading rooms, opened amateur theaters. The activities of many of them went beyond the scope of cities and encompassed the countryside. During the First World War, trying to protect out-of-school education from the influence of democratic and revolutionary forces, the government sharply increased the number of popular readings and free libraries in the village, which was largely facilitated by the activities of non-commercial cooperatives. As a result of the penetration into the cultural and educational organizations of representatives of the revolutionary parties and the establishment of political education of the people, they ultimately led to the politicization of the peasantry, which the government tried so hard to avoid. After the February Revolution, the struggle for influence over cultural and educational organizations began to spread between various political forces in order to attract the peasantry to their side, whose purely cultural inquiries were largely forgotten. The cultural life of the rural population of the provincial, trans-Ural Tomsk province of the late XIX and early XX centuries, especially the period of the First World War and the Revolutionary 1917, is a vivid illustration of the famous Bloc Triad about the inseparability and at the same time the unfolding of life, art and politics in the culture of the revolutionary time.

Download file
Counter downloads: 129

Keywords

cultural and educational work, out-of-school education, public education, Tomsk village, cultural life

Authors

NameOrganizationE-mail
Kosykh Evgenii N.Tomsk State University of Architecture and Buildinghistory@tsuab.ru
Fadeev Konstantin V.Tomsk State University of Architecture and Buildingfadeevk@rambler.ru
Andryukova Svetlana V.Tomsk State University of Architecture and Buildingandryukova@rambler.ru
Всего: 3

References

Большаков В.Н., Плотников А.Е. О грамотности, общем и профессиональном образовании рабочих в дореволюционной Сибири // Классы и партии в Сибири накануне и в период Великой Октябрьской социалистической революции. Томск : Изд-во Том. ун-та, 1977. С. 13-31.
Сибирская газета (Томск). 1884. 28 окт.
Юрцовский Н.С. Очерки по истории просвещения в Сибири. Общий ход развития школьного дела в Сибири. Новониколаевск : Сиб. обл. гос. изд-во, 1923. 246, IV с.
Состояние начального образования в Томской губернии в 1916 г. // Постановления первой сессии Томского губернского народного собра ния (20 апреля - 18 мая 1917 г.). Томск, 1917.
Карташова Т.П. Отражение в документах канцелярии попечителя Западно-Сибирского учебного округа процесса создания просветительных обществ конца XIX в. (по материалам ГАТО) // Документ в системе социальных коммуникаций. Томск, 2008. С. 244-247.
Карташова Т.П. Издательская и книготорговая деятельность Общества попечения о начальном образовании в г. Томске // Региональное книговедение: Сибирь и Дальний Восток. Новосибирск, 2008. С. 142-155
Войтик П.Д. Из истории народных чтений в Западной Сибири // Библиотечное дело, библиография и история книги в Сибири и на Дальнем Востоке. Новосибирск, 1975. Вып. 20. С. 59-66.
Сибирская газета (Томск). 1883. 17 янв.
Сибирский вестник (Томск). 1894. Прибавление к № 124.
Государственный архив Томской области (ГАТО). Ф. 3. Оп. 2. Д. 6887.
ГАТО. Ф. 3. Оп. 2. Д. 1696.
ГАТО. Ф. 100. Оп. 1. Д. 179.
ГАТО. Ф. 3. Оп. 2. Д. 4879.
ГАТО. Ф. 3. Оп. 2. Д. 4887.
ГАТО. Ф. 3. Оп. 2. Д. 4888.
ГАТО. Ф. Р-1582. Оп. 1. Д. 4.
ГАТО. Ф. 126. Оп. 2. Д. 2975.
Алексеева В.К. Культурно-просветительная деятельность сибирских кооператоров в дореволюционный период // Развитие культуры сибирской деревни в XVII - начале XX вв. Новосибирск, 1986. C. 133-139.
Алекторов А.Е. Внешкольное образование в Западно-Сибирском учебном округе // Журнал Министерства Народного Просвещения. Новая серия. 1917. Ч. LXVII, № 2.
Народное образование и церковное достояние в III Государственной думе : речи, доклады, статьи Е. П. Ковалевскаго / сост. А. А. Ольгинский. СПб. : Тип. Р.В. Коротаевой, 1912. Ч. 1: Народное образование. III, 358 с.
Журнал Министерства Народного Просвещения. Новая серия. 1916. Ч. XIV, август.
ГАТО. Ф. 126. Оп. 2. Д. 3084.
Государственный архив Алтайского края (ГААК). Ф. 72. Оп. 1. Д. 6.
Утро Сибири (Томск). 1915. 13 сент.; 1916. 13 нояб.
Алтайский крестьянин (Барнаул). 1917. № 3.
ГАТО. Ф. 167. Оп. 1. Д. 38.
Циркуляры по Западно-Сибирскому учебному округу (Томск). 1915. № 6.
Косых Е.Н. К истории внешкольного образования в сибирской деревне (август 1914 - февраль 1917 гг.) // Некоторые вопросы истории крестьянства Сибири. Томск, 1976. С. 65-75.
Прокошев П.А. Краткий очерк жизни и деятельности Петра Ивановича Макушина // Известия томского городского общественного управления. 1916. № 1 -2.
Киржниц А.Д. Начальное образование в Сибири // Сибирь (Иркутск). 1916. 6 мая; 8 июня. [Без учета данных по Дальнему Востоку.]
Шамахов Ф.Ф. Начальная школа Западной Сибири между двумя буржуазно-демократическими революциями (1907-1917 гг.) // Ученые записки / Том. пед. ин-т. Томск, 1958. С. 3-77.
Доклад комиссии по народному образованию при губернском народном собрании // Школа и жизнь Сибири (Томск). 1917. № 1. С. 61.
Обский кооператор (Новониколаевск). 1916. № 2-3.
Сибирское сельское хозяйство (Томск). 1916. № 6.
Алтайский крестьянин (Барнаул). 1916. № 1.
Обский кооператор (Новониколаевск). 1916. № 10-11.
Иркутский хозяин. 1916. № 10-11.
Вельман В. Февральская революция в Сибири // Пролетарская революция (Москва). 1925. № 3 (38).
Протоколы заседания Западно-Сибирского съезда крестьянских депутатов в городе Омске. Омск, 1917.
ГАРФ. Ф. 1788. Оп. 6. Д. 24.
ГАТО. Ф. Р-1118. Оп. 1. Д. 2.
Народные мысли (Мариинск). 1917. № 6.
Доклад о деятельности культурно-просветительного отдела Алтайских кооперативов за 1917 год общим собраниям Алтайских кооперативных союзов. Барнаул, 1918.
ГААК. Ф. 236. Оп. 1. Д. 1.
Государственный архив Новосибирской области (ГАНО). Ф. 51. Оп. 1. Д. 914.
Народные мысли (Мариинск). 1917. № 11-12.
ГАНО. Ф. 144. Оп. 1. Д. 86.
Алтайский крестьянин (Барнаул). 1917. № 26.
Алтайский крестьянин (Барнаул). 1917. № 41.
Цаплин М. Кто такие большевики и чего они хотят // Алтайский крестьянин (Барнаул). 1917. № 29.
 Cultural and educational activities amongst peasants of the Tomsk province (1880-1917) | Tomsk State University Journal of History. 2021. № 69. DOI: 10.17223/19988613/69/21

Cultural and educational activities amongst peasants of the Tomsk province (1880-1917) | Tomsk State University Journal of History. 2021. № 69. DOI: 10.17223/19988613/69/21

Download full-text version
Counter downloads: 1434