Kalacheevskaya cave in the Middle Don: interpretation of sacred topos in the context of the Via Dolorosa | Tomsk State University Journal of History. 2021. № 70. DOI: 10.17223/19988613/70/7

Kalacheevskaya cave in the Middle Don: interpretation of sacred topos in the context of the Via Dolorosa

The aim of this work is to identify the semantic meaning of Kalacheevskaya cave’s sacred space. The sources of research are the underground complex itself, located on the south of Voronezh region, maps and descriptions of places by pilgrims to the Holy Land. There are no written sources left about building of Kalacheevskaya cult cave. However, the object under study is one of the longest caves in European part of Russia, which attaches particular relevance to field studies of the caves. The total length of the cave passes makes today 892 m. So far, the intended purpose of most of them has been unknown. The study suggests and justifies a hypothesis for reflection in the structure of Kalacheevskaya cave of Jerusalem sacred space, where passes of the cave are town streets and its separate premises are buildings, that makes the scientific novelty of the study. The possibility of such problem setting and solving was inspired by the existing precedent in the caves of Divnogorskiy and Ust-Medveditskiy monasteries in the Don region, where the symbols of the labyrinths can be interpreted as Via Dolorosa. Via Dolorosa is a street in Jerusalem where symbolic stops on the last day of Christ’s sufferings are reflected. Its sanctity began to shape in Jerusalem in the 14th century. The embodiment of Jerusalem sacred topos in Russian architecture gets its development in 16-17th centuries. The Kalach city, with a high chalk outlier and the cave in the middle of the town, was founded in the early 18th century by Cossacks of Ostrogozhskiy regiment. Its inhabitants could see the sacred space of Jerusalem during pilgrimage to the Holy Land, trying to repeat it at home within the folk tradition of cave digging. If to compare the plan of Via Dolorosa in Jerusalem with the central and northern parts of cave labyrinths in Kalach, it is possible to see eight stops of the Way of the Cross. Hence, the second stop, “the place of the flagellation and the place where the Savior took his Cross to bear it to Golgotha”, is marked by a cu t in chalk column decorated with graffiti. The third stop is marked with a big cross cut on chalk. It is impossible to identify on the plan the location of stops from the tenth to fourteenth owing to their location in Jerusalem prototype inside the Church of the Resurrection and its absence in Kalacheevskaya cave. We can only make an assumption about the location of some of them on the basis of distinct architectural elements. For example, Golgotha can be symbolically identified in the circle up-going and down-going pass in the area of the eighth stop of Via Dolorosa in Kalacheevskaya cave. The method of structural-semantic analysis developed in the article based on comparison of individual elements of the cave with a particularly revered Christian sacred loci, allows to take a fresh look at the numerous religious caves of the Great Russian Plain. Thus, in the case of similar semantics, we can speak about increasing of recreational potential of these objects.

Download file
Counter downloads: 102

Keywords

pilgrimage to Jerusalem, Ae Russian Orthodox Church, Via Crucis, Via Dolorosa, Kalacheevskaya cave

Authors

NameOrganizationE-mail
Stepkin Vitaliy V.Pavlovsk Secondary Schoolarcheolog@mail.ru
Всего: 1

References

Степкин В.В. Пещеростроительство как вид христианского подвижничества в лесостепном Придонье // Вестник церковной истории. М. : Православная энцикл., 2008. № 3 (11). С. 141-150.
Свиридова Е. С. Уникальный храм земли Калачеевской. Калач : Яниза, 2017.
Никольский П.В. Монашество на Дону в XIX веке. Очерк 1. Пещерокопательство в XIX в. // Воронежская Старина. Воронеж : Изд.е Воронеж. Церковного ист.-археолог. комитета, 1910. Вып. 9. С. 149-181.
Никонов Ф. О благочестивых обычаях и религиозных учреждениях, существующих у жителей Воронежской Епархии // Воронежский литературный сборник. 1861. Вып. I. С. 321-372.
Беляев Л.А. Иерусалим видимый и невидимый: о типологии визуальных отражений Святой Земли в древнерусской культуре // Новые Иерусалимы. Иеротопия и иконография сакральных пространств. М. : Индрик, 2009. С. 202-220.
Крохина Н.П., Бредний А.А. Символика Нового Иерусалима в русской архитектуре XVI-XVII веков // Научный поиск. 2012. № 1. С. 52-56.
Бережной А.А. Миграционные процессы на юге Воронежской губернии (XVIII в.). // Из истории Воронежского края : сб. ст. / отв. ред. А.Н. Акиньшин. Воронеж, 2006. Вып. 14. С. 17-23.
Гусев Н. Путешествие во Святую землю // Вятские епархиальные ведомости. 1900. № 8. С. 333-355.
The Holy Land : an Oxford Archaeological Guide / gen. ed. B. Cunliffe. New Yor k: Oxford University Press, 2008. 576 p.
Норов А.С. Иерусалим и Синай : записки второго путешествия на Восток / под ред. В.Н. Хитрово. СПб. : Изд. Н.П. Поливанова, А.А. Ильина и Ко, 1878. [2], XII, 171 с.
Лаврецкий Г.А. Модель Святой Земли в сакральной топографии Полоцка // Вестник Полоцкого государственного университета. Сер. F. Строительство. Прикладные науки : науч.-теор. журнал. 2012. № 8. С. 2-5.
Уваров А.С. Христианская символика. М. : Изд-во Ун-та истории культур ; СПб. : Алетейя, 2001. Ч. I. Символика древнехристианского периода. 256 с.
Шлегель А.А., Рукин М.Д., Мазур И.И. Средневековые паломничества к Святой земле в текстах пилигримов. М. : Акад. Тринитаризма, 2013. 308 с.
Гунько А.А., Кондратьева С.К., Степкин В.В. К изучению пещер Спасо-Преображенского Усть-Медведицкого монастыря // Спелеология и спелестология. : сб. материалов VIII Междунар. науч. конф. Набережные Челны : НГПУ, 2017. С. 111-120.
Степкин В.В. Виа Долороза в пещерах урочища Малые Дивы на Среднем Дону // Вестник Томского государственного университета. 2018. № 426, январь. С. 167-179.
Бойко А.М. Свиридова Е.С. Тайна старой фотографии, или Они жили в пещере // Пещеры как объекты истории и культуры: материалы междунар. науч. форума, Воронеж-Дивногорье, 19-22 апр. 2016. Воронеж : Науч. книга, 2016. С. 33-36.
Бойко А.М. Свиридова Е.С. Калачеевская меловая пещера по воспоминаниям местных жителей // Дивногорский сборник : тр. музея-заповедника «Дивногорье». Воронеж : Науч. книга, 2015. Вып. 5. С. 61-74.
Гунько А.А., Степкин В.В., Кондратьева С.К., Леоньтьев М.В. Новые данные о культовых пещерах Дона по материалам исследований 2012-2013 гг. // Христианские пещерные комплексы Восточной Европы : тез. междунар. науч.-практ. конф. (24-27 апр. 2014, Дивногорье, Воронежская обл., Россия). Воронеж : Истоки, 2014. С. 10-11.
Гайдуков Н.Е. Степкин В.В. Калачеевская пещера на Среднем Дону (по материалам Д. Струкова и современным исследованиям) // Могилянські читання. 2007: Музейники ХХ століття - дослідники украінськоі сакрально! культури : зб. наук. праць. Киів : Нац. Киево-Печерський історико-культурний заповідник, 2008. С. 372-381.
Степкин В. В. Калачеевская пещера (к истории изучения) // Верхнедонской археологический сборник. Липецк : ЛГПУ, 2001. Вып. 2. С. 261 269.
Степкин В.В. Пещерные памятники Среднедонского региона // Культовые пещеры Среднего Дона. М. : РОСИ, 2004. Вып. 4. С. 41-137. (Сер. Спелестологические исследования).
Вязкова О.Е. Проблемы инженерно-геологического изучения и сохранения пещерных храмов на юге Воронежской области // Геоэкология. Инженерная геология. Гидрогеология. Геокриология. 2004. № 3. С. 237-243.
Вязкова О.Е. Инженерно-геологические проблемы изучения и сохранения пещерных храмов Воронежской области // Тезисы 1-го Междуна родного научно-практического симпозиума «Природные условия строительства и сохранения храмов православной Руси», 7-11 окт. 2000 г. Сергиев Посад, 2000. С. 48-50.
Пашкин Е.М. Техническое заключение по теме: «Инженерно-геологическое обследование состояния Калачеевской пещеры» : рукопись. М., 1998.
Гольянов Э.В. Донские пещеры // Заповедные уголки Воронежской области. Воронеж : Центр.-Чернозем. кн. изд-во, 1983. С. 68-71.
Стрелков П.П. Материалы по зимовкам летучих мышей в Европейской части СССР // Труды Зоологического института Академии наук СССР. 1958. Т. XXV. С. 255-304.
Дубянский В.А. О характере растительности меловых обнажений (по исследованиям в Воронежской губ.) // Известия Императорского Санкт-Петербургского ботанического сада. 1903. Т. 3, вып. 7. С. 209-227.
Материалы из фонда Струкова Д.М. в Отделе рукописей Российской государственной библиотеки (ОР РГБ): 31/21.
Трунов М.П. О пещерных храмах Воронежской губернии - по неизданным документам Д.М. Струкова // Труды Воронежской ученой архив ной комиссии. 1904. Вып. 2.
 Kalacheevskaya cave in the Middle Don: interpretation of sacred topos in the context of the Via Dolorosa | Tomsk State University Journal of History. 2021. № 70. DOI: 10.17223/19988613/70/7

Kalacheevskaya cave in the Middle Don: interpretation of sacred topos in the context of the Via Dolorosa | Tomsk State University Journal of History. 2021. № 70. DOI: 10.17223/19988613/70/7

Download full-text version
Counter downloads: 1033