Tobolsk akhuns in the XVI-XVIII centuries | Tomsk State University Journal of History. 2021. № 70. DOI: 10.17223/19988613/70/8

Tobolsk akhuns in the XVI-XVIII centuries

The main purpose of the article is to examine a poorly studied issue about the structure of the Muslim clergy in Siberia in the 16th-18th centuries. To achieve the set goal, it was planned to solve the following tasks: to identify the composition of Muslim clergy and determine the status and functions of different groups of Muslim clergies in Siberia during the Siberian Khanate and during later historical stages. The author has given the special attention to the category of Akhuns. The source of the research was the materials of central and regional archives. In the course of the study, the author concluded that as a result of the Islamization of the Siberian Khanate, representative of the Muslim clergy also entered the ruling stratum of this state, including sheikhs, mullahs, hodjis, hafizis, muftiys and mudarrises. A special place in the Muslim leadership of the Siberian Khanate was assigned to the Sayyid, who was the highest clerics in Turkic-Tatars states. According to the author in the 16th century in the Siberian Muslim elite was already known the category of Akhuns. Akhuns was Muslim theologians, the main clergymen, who have the right to make judgments and issue religious legal orders. The names of the Tobolsk Akhuns were revealed: the turn of the 16th- 17th centuries the Tobolsk akhun was Khojam-Shukur b. Yusuf, and in the 18th century was Khwajam-Shukur b. Avvas-Baki. On the base of identified archival documents it was found that Khwajam-Shukur b. Avvas-Baki was a son of the head of Tobolsk service Tatars Avazbakey Kulmametev. Murzes Kulmametevs had great authority among the Muslim population of Siberia. They opposed the policy of Christianization of the Tatar population. In the second half of the 18th century, the Imperial government instructed the supervision of “Mohammedan law” in the exclusive jurisdiction of Kulmametevs. Apparently during the 18th century the main clerics Akhun were appointed members of the clan Kulmametevs. In this example we can see that this powerful clan of the Tobolsk murzes Kulmametevs sought to keep the secular and clerical power in theirs hands.

Download file
Counter downloads: 75

Keywords

Tobolsk, Siberia, Kulmametev, Akhune, Muslim clergy

Authors

NameOrganizationE-mail
Tychinskikh Zaytuna A.Tobolsk Complex Scientific Station, Ural branch of Russian Academy of Scienceszaituna.09@mail.ru
Всего: 1

References

Мусульманское духовенство // Ислам на территории бывшей Российской империи : энцикл. словарь. М., 2006. Т. I. С. 286-292.
Указ Именной, данный Генерал-Поручику Каменскому 28 января 1783 г. - О дозволении подданным Магометанского закона избирать сами у себя ахунов // Ислам в Российской империи (законодательные акты, описания, статистика). М., 2001. С. 46-47.
Клюева В.П. К вопросу о деятельности Следственной о татарах и бухарцах комиссии (сер. XVIII в.) // Тюркские народы : материалы V Сибирского симпозиума «Культурное наследие народов Западной Сибири». Тобольск-Омск, 2002. С. 186-188.
Государственное бюджетное учреждение Тюменской области Государственный архив в г. Тобольске (ГБУТО «ГА в Тобольске»). Ф. 156. Оп. 2. Д. 265.
Валеев Ф.Т. Сибирские татары. Культура и быт. Казань : Татар. кн. изд-во, 1993. 208 с.
Щеглов И.В. Хронологический перечень важнейших данных из истории Сибири (1032-1882 гг.). Иркутск : Вост.-Сиб. отдел ИРГО, 1883. 779 с.
Огрызко И.И. Христианизация народов Тобольского Севера в XVIII в. Л. : Учпедгиз, Ленингр. отд-ние, 1941. 148 с.
Головнев А.В. Говорящие культуры: традиции самодийцев и угров. Екатеринбург : УрО РАН, 1995. 606 с.
Миллер Г.Ф. Сибирь XVIII в. в путевых описаниях // История Сибири. Первоисточники. Новосибирск : Сиб. хронограф, 1996. Вып. 6. 310 с.
Андриевич В.К. История Сибири. СПб. : тип. и лит. В.В. Комарова, 1889. Ч. 2. 487 с.
Юшков И.Н. Сибирские татары // Тобольские губернские ведомости. Тобольск, 1861. № 35-45.
Рукописный отдел Тобольского историко-архитектурного музея-заповедника (РО ТИАМЗ). Д. № 12864.
Государственный архив Пермского края (ГАПК). Ф. 314. Оп. 1. Д. 109.
Тычинских З.А. Служилые татары и их роль в формировании этнической общности служилых татар (XVII-XIX вв.). Казань : Фэн, 2010. 288 с.
Бахрушин С.В. Сибирские служилые татары в XVII в. // Бахрушин С.В. Научные труды. М. : Изд-во Акад. наук СССР, 1955. Т. III: Избранные работы по истории Сибири XVI-XVII вв., ч. 2: История народов Сибири в XVI-XVII вв. С. 153-175.
Миллер Г.Ф. История Сибири. 2-е изд. М. : Вост. лит., 1999. Т. 1. 630 с.
Полное собрание русских летописей. М., 1987. Т. 36: Сибирские летописи, ч. 1: Группа Есиповской летописи. 384 с.
Радлов В.В. Образцы народной литературы тюркских племен, живущих в Южной Сибири и Дзунгарской степи. СПб., 1872. Ч. IV: Наречия барабинцев, тарских, тобольских и тюменских татар. 411 с.
Исхаков Д.М., Измайлов И.Л. Этнополитическая история татар (III - середина XVI вв.). Казань : Школа, 2007. 356 с.
Акты исторические, собранные и изданные Археографическою комиссией. СПб. : Тип. Экспедиции заготовления гос. бумаг, 1841. Т. 2. 472 с.
DeWeese D. The Descendants of Sayyid Ata and the Rank of Naqib in Central Asia // Journal of the American Oriental Society. 1995. Vol. 115, № 4. P. 619-634.
DeWeese D. Islamization and Native Religion in the Golden Horde: Baba Tukles and Conversion to Islam in Historical and Epic Tradition. Pennsylvania University Press, 1994. 638 p.
Маслюженко Д.Н. Процесс исламизации населения юга Западной Сибири в XIII-XVI вв. // Золотоордынское обозрение. 2019. Т. 7, № 1. С.131-158.
Селезнев А.Г., Селезнева И.А. Религиозная культура // Тюменское и Сибирское ханства. Казань : Изд-во Казан. ун-та, 2018. С. 232-255.
Татауров С.Ф., Корусенко М.А. История ислама в Западной Сибири: междисциплинарный подход к хронологии и периодизации // Былые годы. 2015. Т. 38, ч. 4. С. 798-807.
Маслюженко Д.Н. Деятельность суфийских орденов на территории Тюменского и Сибирского ханств // Вестник Томского государственного университета. История. 2015. № 2 (34). С. 5-9.
Бустанов А.К. Книжная культура сибирских мусульман. М. : Марджани, 2013. 264 с.
Бустанов А.К. Суфийские легенды об исламизации Сибири // Тюркологический сборник. 2009-2010. Тюркские народы Евразии в древности и средневековье. М. : Вост. лит., 2011. С. 33-78.
Исхаков Д.М. Институт сеййидов в Улусе Джучи и позднезолотоордынских тюрко-татарских государствах. Казань : Фэн, 2011. 228 с.
Селезнев А.Г., Селезнева И.А., Белич И.В. Культ святых в сибирском исламе: специфика универсального. М. : Марджани, 2009. 216 с.
Бустанов А.К. Манускрипты суфийских шайхов: туркестанская традиция на берегах Иртыша // Этнографо-археологические комплексы: проблемы культуры и социума. Омск : Наука, 2009. Т. 11. С. 195-229.
Бустанов А.К. Ранняя версия сочинения об исламизации Сибири // «Сулеймановские чтения» : материалы XII Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием. Тобольск : Тобольск. гос. пед. ин-т им. Д.И. Менделеева, 2009. С. 159.
Бустанов А.К. Фамильная хроника сибирских сайидов. Шаджара Рисаласи (текст, перевод, комментарии) // Ислам в современном мире, 2009. № 1-2 (13-14). С. 45-61.
Селезнев А.Г., Селезнева И.А. Сибирский ислам: региональный вариант религиозного синкретизма. Новосибирск : Изд-во Ин-та археологии и этнографии СО РАН, 2004. 72 с.
Исхаков Д.М. Сеиды в позднезолотоордынских татарских государствах. Казань : Татар. кн. изд-во, 1997. 78 с.
 Tobolsk akhuns in the XVI-XVIII centuries | Tomsk State University Journal of History. 2021. № 70. DOI: 10.17223/19988613/70/8

Tobolsk akhuns in the XVI-XVIII centuries | Tomsk State University Journal of History. 2021. № 70. DOI: 10.17223/19988613/70/8

Download full-text version
Counter downloads: 1033