The influence of the processes of russification and globalization on traditional culture and daily life of the peoples of Dagestan in the post-soviet period | Tomsk State University Journal of History. 2021. № 70. DOI: 10.17223/19988613/70/22

The influence of the processes of russification and globalization on traditional culture and daily life of the peoples of Dagestan in the post-soviet period

Research of the issues of preservation the traditional culture of the peoples of the Russian Federation, especially Dagestan, in the process of integration with neighboring state formations in 1990-2010 is one of the most important directions in the formation of a modern state strategy to preserve the linguistic and cultural wealth of Russia. The relevance of the study is due to the need to carefully study the processes of integration of Dagestan into the common space of Russia, transformation of its traditional foundations under the influence of the globalization and russification processes and their results. The main purpose of this paper is a brief analysis of the current state of traditional culture and daily life of the peoples of Dagestan and its transformation under the influence of Russian and world cultures, as well as of the global information openness in 1991-2000. On the basis of field ethnographic material, non-fiction, periodicals, sociology opinions and data on the Internet in the article traced the transformation of the external appearance of the inhabitants of the Dagestan, their houses, national cuisine, the ways of the celebration associated with the traditional spiritual life and others. The prerequisites and reasons for these changes are revealed, concrete ways of cultural transfer of Russian, European and eastern traditions to Dagestan, and the degree of exposure to their globalization are also discovered. It is also noted that the loss of the traditional heritage of the Dagestan peoples is associated with an increase in the level mobility among the middle generation and youth in educational, labor and leisure, as well as the transfer of cultural values they perceived in foreign countries and the subsequent replacement of their own. This leads to the upbringing by cultural migrants of new generation of children in accordance with Russian or European cultural standards. The main reason for this is an attempt to facilitate the further integration of adolescents and young people into the globalizing world. In addition, the process of polarization of the Dagestan society in the field of spiritual heritage transfer has been revealed. On the one hand, they raise their children mainly within the framework of the Dagestan traditions, strengthened by Islamic views (in some cases they turn into the extreme degree of Muslim radicalism), and on the other hand - European and Russian etiquette and culture (they often completely perceive their norms of morality, behavior, etc.). Moreover, the second group has a significant advantage, and consequently, is the source of innovative ideas that lead to oblivion of the traditional foundations of the life of the Dagestanis and the deformation of the national mentality. It is emphasized that despite the intensive introduction of cultural and other innovations in post-Soviet times, the modern urban and especially rural population of Dagestan is trying to preserve a number of components of its traditional material and spiritual culture.

Download file
Counter downloads: 80

Keywords

russification, globalization, household, daily life, traditional culture, peoples of Dagestan, modernity

Authors

NameOrganizationE-mail
Khalilova Amina S.Dagestan Federal Research Center RASkadja.ol@mail.ru
Seferbekov Ruslan I.Dagestan Federal Research Center RASruslan-seferbekov@rambler.ru
Gebekov Gebek F.Dagestan Federal Research Center RASgebekoff@mail.ru
Всего: 3

References

Полищук Н.С. У истоков советских праздников // Советская этнография. 1987. № 6. С. 3-14.
Мусаева М.К. Традиционные обычаи и обряды, связанные с рождением и воспитанием детей. Махачкала : Алеф, 2006. 216 с.
Алигаджиева З.А. Современная свадебная обрядность аварцев (традиции и инновации). Махачкала : Алеф, 2015. 210 с.
Гаджиева С.Ш. Традиционное и новое в современной свадебной обрядности народов Дагестана // Брак и свадебные обычаи народов современного Дагестана. Махачкала : Дагфилиал АН СССР, 1988. С. 6-19.
Цаллагова З.Б. Традиционная и ритуальная пища осетин // Народы Кавказа: этнокультурные традиции и модернизации. М. : Три квадрата, 2016. С. 199-219.
Канукова З.В. Город и традиционная культура жизнеобеспечения горожан Владикавказа (вторая половина XIX -нач. XX в.) // Кавказский город: потенциал этнокультурных связей в урбанистической среде. СПб. : Музей антропологии и этнографии им. Петра Великого, 2013. С. 5-13.
Булатова А.Г. Традиционное и новое в современном быте и культуре дагестанцев-переселенцев / ред. А.И. Исламммагомедов, Г.А. Сергеева. М. : Наука, 1988. 320 с.
Зульпукарова Э.М., Сефербеков Р.И. Особенности мусульманского «дресс-кода» городской молодежи Дагестана (на примере студенток Дагестанского государственного университета) // История, археология и этнография Кавказа. 2018. Т. 14, № 1. С. 85-91.
Махмудова З.У. Урбанистический универсализм и этнические традиции в женском костюме народов Дагестана (вторая половина XX -начало XXI в.) // Народы Кавказа: этнокультурные традиции и модернизации. М. : Три квадрата, 2016. С. 54-63.
Будина О.Р., Шмелева М.Н. Значение города в интеграции бытовой культуры (по материалам русского города 1970-1980 гг.) // Советская этнография. 1991. № 4. С. 17-27.
Качабекова Ф. Дагестан: покинутая история// Кавполит. URL: http://kavpolit.com/articles/dagestan pokinutaja istorija-20793/ (дата обращения: 02.08.2017). ' '
Букаров И. Села-призраки // Федеральная лезгинская национально-культурная автономия. URL: http://flnka.ru/kultura/884-sela-prizraki.html (дата обращения: 15.09.2017).
Ниналов С. «Дидо» - фермерское хозяйство и бренд республики // Московский комсомолец в Дагестане. URL: http://mkala.mk.ru/articles/ 2015/03/06/dido-fermerskoe-khozyaystvo-i-brend-respubliki.html (дата обращения: 14.09.2017).
Кубачи - легендарное место производства лучших изделий из серебра и золота // Кавказ-сувенир. URL: https://kavkazsuvenir.ru/blog/kubachi (дата обращения: 12.09.2017).
Лучшие образцы дагестанской керамики представят на выставке-ярмарке в Махачкале // РИА Дагестан. URL: https://www.riadagestan.ru/ news/economy/luchshie_obraztsy_dagestanskoy_keramiki_predstavyat_na_vystavke_yannarke_v_makhachkale/ (дата обращения: 12.09.2017).
Гаджалова Ф.А. Традиционный гончарный промысел Дагестана с. Сулевкент: из истории народных художественных традиций второй половины ХХ в. // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2016. № 5. С. 60-62.
Фарманов Р.Ф., Фарманов М.Ф. Развитие малых форм хозяйствования в аграрном секторе АПК. М. : Перо, 2014. 142 с.
Ибрагимов М.А. АПК Дагестана и рыночные реформы. Махачкала : Госкомиздат Республики Дагестан, 1997. 111 с.
Сефербеков Р.И. Влияние процессов модернизации на хозяйственно-культурный тип Дагестана в постсоветский период // Междунар. науч.практ. конф., посвящ. памяти В.П. Дзагуровой. Махачкала : Изд.-полиграф. центр Дагестан. гос. ун-та, 2016. Вып. XIV. С. 260-263.
Османов М.О. Хозяйственно-культурные типы (ареалы) Дагестана в советскую эпоху: закономерности развития и трансформации, вымыва ние традиционных форм. М. : Наука, 2002. 220 с.
Амирханова М.М. Социальное развитие дагестанского села (70-е годы XX века). Махачкала : ИИАЭ ДНЦ РАН, 2000. 112 с.
Халилова А.С. Причины и основные направления миграции жителей высокогорного Дагестана в постсоветский период (на примере с. Бежта Цунтинского района) // Фундаментальные исследования. 2015. № 2-26. С. 5945-5949.
Бондаренко В.И. Помощь кубанцев Дагестану в ликвидации последствий землетрясения 1970 г. // Общество: философия, история, культура. 2013. № 2. С. 66-70.
Искендеров Г.А., Талибова Д.Б. Социально-экономическое развитие дагестанского села (1950-1985 гг.). Махачкала : Изд.-полиграф. центр Дагестан. гос. ун-та, 2007. С. 85-102.
Османов А.И. Аграрные преобразования в Дагестане и переселение горцев на равнину (20-70-е годы XX в.). Махачкала : Ин-т истории, археологии и этнографии Дагестанского науч. центра Рос. акад. наук (ИИАЭ ДНЦ РАН), 2000. 335 с.
Анчабадзе Ю.А. От составителя // Народы Кавказа: этнокультурные традиции и модернизации : науч. сб., посвящ. памяти Г.А. Сергеевой. М. : Три квадрата, 2016. С. 5-7.
Blejch H. The landmarks in history of formation and development of the enlightenment and pedagogical thought of the peoples of the North Caucasus. Raleigh, NC : Lulu Press, 2015. Vol. 1. 184 p.
 The influence of the processes of russification and globalization on traditional culture and daily life of the peoples of Dagestan in the post-soviet period | Tomsk State University Journal of History. 2021. № 70. DOI: 10.17223/19988613/70/22

The influence of the processes of russification and globalization on traditional culture and daily life of the peoples of Dagestan in the post-soviet period | Tomsk State University Journal of History. 2021. № 70. DOI: 10.17223/19988613/70/22

Download full-text version
Counter downloads: 1033