Welfare as dignity: public discussions in the periodical press of the Muslim Tatars of the Russian Empire in the early twentieth century
This study deals with public theological discussions on economic issues that took place in the Tatar Muslim community of the Russian Empire of the early twentieth century. The work is based on the analysis of the materials of the periodical press of the Muslim Tatars of the Russian Empire in the early 20th century, in which questions related to the economic problems of the Muslim community of Russia the most frequently raised. Among the periodicals analyzed are the specialized economic journal «Iktisad» / «Economics», the most authoritative periodical of that time «Shura» / «Council», «traditional» Muslim journal «Din va magishat» / «Religion and Life». The purpose of the article is to study the theological discourse on the economic situation of Muslims through the prism of the category of dignity proposed by Avishai Margalit. Issues raised and discussed in the periodical press of Muslim Tatars of the Russian Empire in the early twentieth century were considered in connection with the fate of the nation (millet) and its progress. In this regard, the authors of the articles divided the peoples of the world into «backward» and «developed», putting the Muslims in the first category. This differentiation turned into a divide of nations (millet) into communities of dignity and communities of humiliation. The authors of the periodicals saw one of the most urgent problems of that time in the difficult economic situation of Muslims both in Russia and around the world. The authors of the articles regarded the economic backwardness of the Muslims of Russia as a humiliated position in the all-Russian context. According to A. Margalit, humiliation is easier to describe than dignity. In the opinion of the authors of the periodicals, the unsatisfactory economic situation of Muslims was an expression of the collective (self)-humiliation of Muslims. Defining their position as humiliating, Muslims contrasted themselves to the Other - non-Muslims who existed in the absence of collective economic humiliation. In their turn, the reasons for such a situation were seen by the authors of the articles in connection with other problems, such as ineffective approaches to the management of compulsory Muslim tax funds (zakah), theological uncertainty regarding the issue of interest (riba), an irresponsible attitude to labor. The answer to this challenge of the time was the desire for a society of dignity, which could become possible through the solution of the above-mentioned problems. Thus, the thoughts of the authors of the articles about the economic problems of the Tatar Muslims of Russia were part of a general discourse about the desire for a decent life.
Keywords
journal «Iktisad»,
journal «Shura»,
the Tatar periodical press,
history of Islam in Russia,
history of the Russian EmpireAuthors
Brileva Diliara S. | Krymsky Institute of Oriental Studies National Academy of Sciences of Ukraine | diliarabrileva@gmail.com |
Всего: 1
References
Без банканы ничек юлга салдык // Икътисад. 1913. № 4. 105 б.
Бәрди М. Риба хакында // Дин вә мәгыйшәт. 1907. № 24. 375 б.
Измайлов Ш. Фәкыйрьлек // Шура. 1914. № 18. 560 б.
Риба һәм вак бурыч җәмгыятьләре // Шура. 1913. № 2. 40 б.
Садыйков Ш. Зәкәт вә андан файдалану // Шура. 1916. № 7. 176 б.
Милләт өчен кем файдалы? // Икътисад. 1909. № 8. 237 б.
Әл-Әмини Г. Кәсеп вә ширкәт // Дин вә мәгыйшәт. 1907. № 14 (15 апр.). 221 б.
Жданов М. Шәргъ назарында: дөнья, фәкър, гыйнә, тәвәккүл һәм кәсеп // Шура. 1915. № 4. 100 б.
Ислам : энциклопедический словарь. М. : Наука, 1991.
Бикмеев А. Ислам тиҗәрәте вә әҗнәбиләр // Шура. 1909. № 5. 136 б.
Вак бурыч җәмгыятьләре вә риба // Шура. 1912. № 15. 466 б.
Мухаметшин Р.М. Система образования у татар в начале XX века: состояние, проблемы и перспективы // Источники существования исламских институтов в Российской империи : сб. ст. Казань : Ин-т истории АН РТ, 2009. С. 198-211.
Төркиядә мөселманлар вә әҗнәбиләр // Шура. 1909. № 8. 229 б.
Жданов М. Шәргъ назарында: дөнья, фәкър, гыйнә, тәвәккүл һәм кәсеп // Шура. 1914. № 21. 655 б.; № 22. 682 б.; № 24. 752-753 б.
Джераси Р. Окно на Восток: империя, ориентализм, нация и религия в России. М. : Новое литературное обозрение, 2013.
Газиз Г. Дин мәдрәсәләрендә мантыйк // Мәктәп. 1913. № 2. 43 б.
Верт П. Арбитры свободной совести: конфессиональная идентификация и смена веры в России (1905-1917) // Православие, инославие, иноверие : очерки по истории религиозного разнообразия Российской империи. М. : Новое литературное обозрение, 2012. С. 43-64.
Dudoignon S. Echoes to al-Manar among the Muslims of the Russian Empire. A preliminary research note on Riza al-Din b. Fakhr al-Din and Sura (1908-1918) // Intellectuals in the Modern Islamic world. Transmission, transformation, communication. London-New York, 2006. P. 85-116.
Margalit A. The Decent Society. Translated by Naomi Goldblum. Cambridge, MA ; London, 1998.
Сибгатуллина А.Т. Контакты тюрок-мусульман Российской и Османской империй на рубеже XIX-XX вв. М. : Ин-т востоковедения РАН, 2010.
Насыров Т. Репрессированная татарская пресса (1917-1918 гг.) // Эхо веков. 2006. № 1. URL: http://www.archive.gov.tatarstan.ru/magazine/go/ anonymous/main/?path=mg:/numbers/2006_1/02/02_2/&searched=1 (дата обращения: 22.02.2018).
Брилева Д.С. О женщине и устами женщины: мусульманка в татарской периодической печати начала ХХ в. // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2018. № 2 (36). С. 17-36.
Зарипов И.А. Джадидистская экономика: татарские религиозные реформаторы начала XX в. о ростовщичестве и банках // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2018. № 3 (36). С. 42-59.
Зарипов И.А. Татарские джадиды о соотношении религиозных и светских налогов // Ученые записки Казанского университета. Сер. Гуманитарные науки. 2014. Т. 156, № 4. С. 181-188.
Зарипов И.А. Закир Аюханов и проблемы захиритской методологии в татарском богословии начала ХХ века // Научный Татарстан. 2013. № 3. С. 13-19.
Зарипов И.А. «Икътисад» - первый российский журнал по исламской экономике // Филология и культура. Philology and Culture. 2013. № 1 (31). С. 193-197.
Фәхретдин Р. Мәсләк вә максат // Шура. 1908. № 1. 1 б.
Галихузина (Брилева) Д.С. Религиозное реформаторство и социальные реформы в татарском мусульманском сообществе России в начале XX века (на примере публикаций журнала «Шура» (1908-1917)) // Исторические судьбы народов Поволжья и Приуралья : сб. ст. Казань : Ихлас ; Ин-т истории им. Ш. Марджани АН РТ, 2011. Вып. 2 (Казань, 5-6 октября 2011 г.). С. 196-201.
Андерсон Б. Воображаемые сообщества. Размышления об истоках и распространении национализма. М. : КАНОН-пресс-Ц ; Кучково поле, 2001.
Lazzerini E.J. Ismail Bey Gasprinskii's Perevodchik/Tercüman // Central Asian monuments / ed. by H. Paksoy. Istanbul, 1992. P. 143-156.
Загидуллин И.К. Перепись 1897 года и татары Казанской губернии. Казань : Татарское кн. изд-во, 2000.
Фәхретдин Р. Мәктәп вә зәкәт. Хәзинә вә земство ярдәме. Оренбург : Кәримов, Хөсәенов вә ширкәсе, елы билгесез.
Манифест об усовершенствовании государственного порядка 17 октября 1905 г. // Российское законодательство X-XX вв. : в 9 т. / отв. ред. О.И. Чистяков. М., 1994. Т. 9: Законодательство эпохи буржуазно-демократических революций. С. 41.
Фаизханов Х. Реформа медресе. Н. Новгород : Медина, 2007.
Фаизханов Г.Ф. Мухаррик аль-афкар (Двигатель мыслей). Н. Новгород : Махинур, 2006.
Камали З.Д. Философия ислама : в 2 т. Казан ь: Татарское кн. изд-во, 2010. Т. 1, ч. I: Философия вероубеждения.
Ананьич Б.В. Банкирские дома в России 1860-1914 гг. : очерки истории частного предпринимательства. Л. : Наука, 1991.
DeWeese D. It was a Dark and Stagnant Night (‘til the Jadids Brought the Light): Clichés, Biases, and False Dichotomies in the Intellectual History of Central Asia // JESHO. 2016. Vol. 59, № 1-2. P. 37-92.
Бустанов А., Дородных Д. Джадидизм как парадигма в изучении ислама в Российской империи // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2017. № 3. С. 112-133.
Хабутдинов А.Ю. Воспитание личности мусульманина в системе джадидского образования в медресе // Система мусульманского религиозного образования у татар: история, проблемы, перспективы : сб. материалов науч.-практ. конференции. Казань : Ин-т истории АН РТ, 2005. С. 22-26.
Исхаков Д.М. Феномен татарского джадидизма: введение к социокультурному осмыслению. Казань : Иман, 1997.
Фәхретдин Р. Әхмәт бай (1837-1906). Оренбург : Тип. газеты «Вакт», 1911.
Беккин Р.И. Исламская экономическая модель и современность. М. : Марджани, 2009.
Буби Г. Зәкәт вә земство // Шура. 1917. № 4. 90-91 б.
Салихов Р.Р. Татарская буржуазия Казани и национальные реформы второй половины XIX - начала XX вв. Казань : Мастер Лайн, 2001.