Underside of the good: pupils suicide and reformation of the Russian education system in the early 20th century | Tomsk State University Journal of History. 2021. № 72. DOI: 10.17223/19988613/72/3

Underside of the good: pupils suicide and reformation of the Russian education system in the early 20th century

The article formulates and justifies the hypothesis of the connection between the «epidemic of school suicide» in the early 20th century with the transformations of Russian educational structures. Historians (A.B. Lyarsky, I.V. Sinova, N.S. Vatnik, S.A. Zavrazhin, S.I. Belentsov) connect «epidemic of school suicide» with crisis of an education system and/or the Russian Empire. The establishment of the public education system on a nationwide scale has increased the value of education in society and made it the right, duty and main activity of the younger generation. It was recognized as an important social elevator, grades and exams from ordinary regulators of the educational process turned into social risks, influencing the future of children and creating a predisposition to suicidal behavior. Along with the mass educational school, the emerging vocational education became increasingly important. With the erosion of social boundaries, the social structure of the Russian Empire began to be based on the institutionalization of professions, which began to be perceived as a criterion of social stratification and a factor of social mobility. Getting primary, secondary and vocational education in the early 20th century became the most important career resource that gave an advantage on the labor market. These epochal shifts, sharply increasing the importance of education, turned it into a powerful suicidal factor. Connection between the anti-vital experiences of the youth and the educational institutions caused serious concern in Russian society (G.V. Hlopin, N.M. Popov, V.A. Bernadsky, M.Ya. Fenomenov). However, parents and even experts, pediatricians and pedagogical innovators, attributed all the harm from these destructive manifestations to the inertness and retrogradeness of the domestic school system, demanding its reformation. They fought against the «old» school for the «new» one. While increasing access to education and introducing universal education, increasing the value of knowledge and developing the vocational education system are markers of modernization, which traditionalist criticism finds guilty for the emergence of the suicide problem in general. The rise in student suicidal activity that took the form of an «epidemic of school suicide» could be associated with attempts (or the initial stages) of the educational and social reforms took place at the beginning of the 20th century and interrupted by the era of wars and revolutions.

Download file
Counter downloads: 54

Keywords

Russian Empire, social anxiety, social elevator, value, education system, juvenile suicide

Authors

NameOrganizationE-mail
Golikova Svetlana V.Institute of History and Archaeology, Ural Branch of the Russian Academy of Sciencesavokilog@mail.ru
Всего: 1

References

Сысоева Е.К. Общеобразовательная школа в России в условиях модернизации начала XX в. // Вестник Московского университета. Сер. 8. История. 2010. № 2. С. 61-76.
Юж-ин П. Эпидемия самоубийства // Сибирская жизнь. 1910. № 114. С. 3.
Ищенко О.В. «Ужас нашего времени..»: сибирские печатные издания о самоубийствах воспитанников учебных заведений в конце XIX -начале XX вв. // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2015. № 12-2. С. 104-109.
Келли К. Попытка самоубийства Михаила Зощенко // Новое литературное обозрение. 2006. № 80. С. 172-183.
Галанин Д.Д. Мысли и наблюдения по вопросу о средней школе. М. : Тип. Г. Лиснера и А. Гешеля, 1902. 44 с.
Марков В.Н. О школьной молодежи. (по данным одной анкеты). М. : Типо-лит. Т-ва И.Н. Кушнерев и Ко, 1913. 68 с.
В.Б. О самоубийстве гимназиста Жукова // Сибирская жизнь 1914. № 58. С. 5.
Бернадский В.А. Самоубийства среди воспитанников военно-учебных заведений. СПб. : Тип. М.М. Стасюлевича, 1911. 73 с.
Сибирская жизнь. 1910. № 14. С. 3.
Хлопин Г.В. Самоубийства, покушения на самоубийства и несчастные случаи среди учащихся русских учебных заведений // Журнал Ми нистерства народного просвещения. Новая серия. 1906. Ч. 2: Отдел народного образования. С. 1-81.
Полянская Е.И. Открытое письмо в Государственный совет. М. : Тип. Окружного штаба, 1911. 7 с.
Попов Н.М. Современная эпидемия школьных самоубийств в России. Казань : Типо-лит. Императорского университета, 1911. 102 с.
Феноменов М.Я. Причины самоубийств в русской школе. М. : печ. А. Снегиревой, 1914. 130 с.
Начальные училища ведомства Министерства народного просвещения в 1914 году. Петроград : Типо-лит. М.П. Фроловой, 1916. XVI, 77, XII с.
Беленцов С.И. Ученическое движение в России второй половины XIX - начала XX века. СПб. : Нестор-История, 2013. 183 с.
Завражин С.А. Самоубийства среди учащихся в дореволюционной России (из истории вопроса) // Педагогика. 1992. № 9-10. С. 86-88.
Синова И.В. Самоубийства детей как социальная проблема на рубеже XIX-XX вв. // Вестник Ленинградского государственного университе та им. А.С. Пушкина. 2012. № 4. С. 29-35.
Ватник Н.С. «Школьный фактор» в самоубийствах учащихся центральной России начала XX в. // Вестник Московского государственного областного университета. Сер. История и политические науки. 2012. № 2. С. 96-102.
Лярский А.Б. Самоубийства учащихся как феномен системы социализации в России на рубеже XIX-XX веков. СПб. : МИЭП, 2010. 383 с.
 Underside of the good: pupils suicide and reformation of the Russian education system in the early 20th century | Tomsk State University Journal of History. 2021. № 72. DOI: 10.17223/19988613/72/3

Underside of the good: pupils suicide and reformation of the Russian education system in the early 20th century | Tomsk State University Journal of History. 2021. № 72. DOI: 10.17223/19988613/72/3

Download full-text version
Counter downloads: 208