Organization of the educational process in the field of external educational migration on the example of Tomsk State University | Tomsk State University Journal of History. 2021. № 73. DOI: 10.17323/19988613/73/23

Organization of the educational process in the field of external educational migration on the example of Tomsk State University

The main research field of this article is some key features of the organization of the educational process for educational migrants who came to study at the National Research Tomsk State University (TSU) through the prism of sociocultural processes in the Russian segment of the international educational services market. The paper briefly describes the main compliance parameters with international standards of educational migration for the Russian Federation and Tomsk in particular, as a local educational center. The historical and statistical justification of the vast external educational flows of Tomsk is also given, as well as the main characteristics of the social portrait of an educational migrant who want to study in Tomsk universities. The second part of the paper consists of a questionnaire analysis conducted among foreign students of TSU about the educational process organization (for example of the faculty of historical and political sciences). The aim of the study was to elucidate the main aspects of the educational process that are significant for this category of students, as well as to identify the reasons and motives for their admission. It was also found that most surveyed students are satisfied with the organization and quality of the learning environment. Among the significant issues are the following: the set of offered courses, the optimal number of hours for learning the Russian language, as well as an individual approach to the learning process. On the other hand, the study showed that the educational activities of educational migrants are often not limited only to the academic field, it covers the main aspects of life and contributes to the comprehensive development of the student’s personality. In this case, about half of the respondents noted that teachers are limited solely by their course and do not conduct any adaptation or educational work with students. Nevertheless, this fact does not mean that the moral and ethical aspect is missing in the educational process at the university: the work of curators and volunteers is quite developed in TSU, which helps students successfully adapt to new realities. The faculty itself also has several special courses closely related to professional and intercultural communication, where students are immersed in the study of everyday socio-cultural environment. Thus, the educational process at TSU for educational migrants covers all the basic aspects of students’ life and is generally aimed at the harmonious development of personality and professional growth of a future specialist.

Download file
Counter downloads: 37

Keywords

educational migration, internationalization, higher education management

Authors

NameOrganizationE-mail
Kosheleva Elena Yu.Tomsk State Universitykey7@mail.tsu.ru
Samofalova Elena I.Tomsk State Universityalyonchik83@mail.ru
Andreeva Tatiana L.Tomsk State Universityinterdeptsu@gmail.com
Mastryukova Anastasiya A.Tomsk State Universitymastryukovaa@mail.ru
Всего: 4

References

Soderqvist M. Internationalisation and its management at Higher Education Institutions. Applying conceptual, content and discourse analysis. Helsinki : Helsinki School of Economics Print, 2007. 285 р.
Письменная Е.Е. Социальные последствия учебной иммиграции в Россию (Вопросы теории и методики исследования) : дис.. д-ра социол. наук. М., 2009.
История обучения иностранных студентов в России. Иностранные студенты в России: 1950-1990 годы. URL: http://ru.education.mon.gov.ru/articles (дата обращения: 31.05.2021).
От Проекта 5-100 к Приоритету-2030 // Сайт Проекта 5-100. URL: https://www.5top100.ru/news/147715/(дата обращения: 31.05.2021).
Project Atlas. Russia. URL: https://www.iie.org/Research-and-Insights/Project-Atlas/Explore-Data/Russia (accessed: 20.12.2019).
Гузарова Н.И. Петровская Т.С. Риски интолерантности в международной академической среде российского университета // Формирование толерантности межэтнических отношений в процессе образовательного взаимодействия. Томск : Томский ЦНТИ, 2010. С. 209-213.
Гузарова Н.И., Петровская Т.С. Интернационализация высшего образования и региональные вузы России в конце XX - начале XXI вв. (на материалах г. Томска) // Сибирское общество в период социальных трансформаций XX в. : материалы Всерос. науч. конф. Томск, 2007. С.289-294.
Гузарова Н.И., Кашкан Г.В. Отановление и развитие программы предмагистерской подготовки выпускников зарубежных университетов: из опыта подготовительного отделения Томского политехнического университета // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2015. № 5-4. С. 660-665.
Баловнева А.Н., Берестнева О.Г., Фисоченко О.Н. Влияние личностных особенностей иностранных и российских студентов на результаты обучения // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 2-1. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=17166 (дата обращения: 07.03.2020).
Булатова Т.А., Глухов А.П. Факторы привлечения образовательных мигрантов (на примере сибирских вузов) // Вестник Российского университета дружбы народов. Сер. Социология. 2019. Т. 19, № 1. С. 40-52.
Рахимов Т.Р. Особенности организации обучения иностранных студентов в российском вузе и направление его развития // Вестник Томского государственного университета. Язык и культура. 2010. № 4 (12). С. 123-136.
Дементьева С.В., Гиниятова Е.В. Учебная миграция в Томский политехнический университет: механизмы и практики эффективной адаптации // Известия Томского политехнического университета. 2012. Т. 321, № 6. С. 187-190.
Марухина О.В., Берестнева О.Г., Мокина Е.Е. Прогнозирование оценки успешности обучения студентов как аспект адаптации к академической среде вуза // Математические методы в технике и технологиях (ММТТ). 2016. № 2 (84). С. 186-188.
Kosheleva E.Y., Samofalova E.I., Holtman C., Kopotilova Y.E. Chinese students in Russia: causes of migration and basic educational behavioral tenets // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015. Т. 215. С. 38-42.
Кошелева Е.Ю., Самофалова Е.И. Обучающиеся из зарубежных стран в томских вузах: стратегии и практики адаптации. Томск : Изд-во Том. политехн. ун-та, 2019. 88 с.
Кошелева Е.Ю., Самофалова Е.И., Пак И.Я., Шевель Е.А., Ишутина И.А. Миграционные установки китайских студентов // Международный журнал экспериментального образования. 2015. № 6. С. 14-16.
Погодаев Н.П. Формирование личного и социального капитала студентами из Таджикистана в Томске: возможности и барьеры // Вестник Томского государственного университета. 2018. № 436. С. 106-117.
Мещерякова Э.И., Ларионова А.В., Покровская Е.М. Особенности самореализации мигрантов в поликультурном пространстве города // Вестник Томского государственного университета. 2015. № 398. С. 202-210.
Кужелева-Саган И.П., Глухов А.П., Ахметова Л.В. и др. Социальная сеть как пространство дискурса идентичности и квазиинститут этничности центральноазиатских мигрантов. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2017.
Садырин А.А., Нам И.В. Из Казахстана в Томск: учебные мигранты на пути к знаниям // Образовательная миграция. Школы, вузы, музеи России как агенты адаптации и интеграции / под ред. Е.Ю. Кошелевой. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2019. С. 169-193.
Best Student Cities 2019. URL: https://www.topuniversities.com/city-rankings/2019 (accessed: 25.09.2020).
Доклад о реализации государственной политики в сфере образования в Томской области (2018 г.) Томск : Администрация Томской области, 2019.
Итоги проекта «5-100». 2013-2020 гг. // Томский государственный университет. URL: http://www.tsu.ru/upload/medialibrary/fa3/ TSU_презентация общ. итоги 5-100.pdf (дата обращения: 01.06.2021)
Эмбрехт Р.В. Роль образовательной миграции в демографическом развитии Томской области (2000-2009 гг.) // Вестник Томского государственного университета. Демография. 2011. № 348. С. 76-79.
Коджаспирова Г.М., Коджаспиров А.Ю. Педагогический словарь : для студентов высш. и сред. пед. учеб. заведений. М. : Академия, 2000. 176 с.
Организация учебного процесса в вузе. URL: https://studfile.net/preview/5866027/page:3/(дата обращения: 17.01.2020).
Болонский процесс: результаты обучения и компетентностный подход : (книга-приложение 1) / под науч. ред. В.И. Байденко. М. : Исслед. центр проблем качества подготовки специалистов, 2009. 536 с.
Портрет образовательного мигранта. Основные аспекты академической, языковой и социокультурной адаптации / науч. ред. Е.Ю. Кошелева. Томск : РАУШ-МБХ, 2011. 204 с.
Система образования в разных странах мира: «календарь полдников» и отсутствие дневников. URL https://findmykids.org/blog/ru/sistema-obrazovaniya-v-raznykh-stranakh (дата обращения: 03.01.2020).
Kosheleva E.Yu., Pak I.Ya., Chernobilsky E. Learning in culture and culture of learning: socio-psychology of Chinese students' learning behaviours // The Online Journal of New Horizons in Education. 2014. Vol. 4, № 2. P. 68-71.
 Organization of the educational process in the field of external educational migration on the example of Tomsk State University | Tomsk State University Journal of History. 2021. № 73. DOI: 10.17323/19988613/73/23

Organization of the educational process in the field of external educational migration on the example of Tomsk State University | Tomsk State University Journal of History. 2021. № 73. DOI: 10.17323/19988613/73/23

Download full-text version
Counter downloads: 318