The evolution of the funeral rites of the Kyrgyz people | Tomsk State University Journal of History. 2022. № 75. DOI: 10.17223/19988613/75/18

The evolution of the funeral rites of the Kyrgyz people

It has become a widespread problem for most residents of the country to buy a spot at local cemeteries for the burial of the dead relatives, which is mainly due to the high price for the piece of land. Additionally, these lands are decreasing in size, as the new lands are not being ascribed for this purpose. As this becomes one of the popular topics to be discussed by the people in Kyrgyzstan, some are considering the possibility and expediency of reviving the old tradition of Yenisei Kyrgyz - cremation. Some experts are voicing positive opinions regarding the cremating practices as a more environmentally friendly funeral ritual. Considering the above mentioned, authors of this article decided to research this social phenomenon from historical and ethnographic perspectives with the involvement of written sources as well as archaeological and ethnographic materials. The article examines the issue of the evolution of funeral rites of the Kyrgyz people from ancient times to the beginning of the XX century. Authors are trying to address the problematics of how certain rituals became widespread among the Kyrgyz people and track changes that happened to the most consistent and conservative rituals in the life cycle of a human. Such factors as migration, religious beliefs, ethnic relations with other groups have prompted mutual and multilateral borrowing of the many cultural elements and lifestyles. The gradual transition from the ritual of cremating of the deceased towards burial of the body of the Yenisei Kyrgyz is analyzed in the context of ethnogenetic processes. During the first millennium A.D. the Yenisei Kyrgyz continued cremating traditions of the ancient population of that region (Andronovo epoch). As a result of long-term ethnocultural connections with Turkic steppe tribes of Altai and of Irtysh river in the second half of IX - mid XI century Kyrgyz people gradually transitioned to inhumation of the deceased. The analysis of the data gathered by travelers in XVI century uncovers questions related to other forms of burials: ‘aerial’ and temporarily keeping of the body of the dead during the period when Altai Kyrgyz were moving to the territories of Tian-Shan. A certain attention is given to burial rituals with the use of a horse. The article brings example of how widowed wives self-harmed themselves after the death of their husbands. The practice of cleaning bones from the flesh most likely goes far back to ancient times, rooting in Zoroastrian burial traditions. The article also addresses the issue of how these traditional rituals were combined with Islamic norms.

Download file
Counter downloads: 47

Keywords

Kyrgyz people, funeral rituals, cremation, inhumation, ‘aerial funeral’, temporarily keeping the body, scratching the face, cleaning the bone

Authors

NameOrganizationE-mail
Mokeev Anvarbek M.Kyrgyz-Turkish Manas Univercityanvar.mokeev@manas.edu.kg
Zhaparov Amantur Z.Kyrgyz-Turkish Manas Univercityamantur.japarov@manas.edu.kg
Всего: 2

References

Алиев А.В. В Кыргызстане тоже надо переходить к кремации усопших. URL: http://www.gezitter.org/society/75223/ (дата обращения: 10.12.2018).
Кремация в Кыргызстане. URL: http://www.akipress.org/news:1487995?f=cp (дата обращения: 26.12.2018).
Кляшторный С.Г., Султанов Т.И. Государства и народы евразийских степей. СПб. : Петербургское Востоковедение, 2009. 432 с.
Чебодаев П.И. История Хакасии (с древнейших времен до конца XIX в.). Абакан : Хакас кн. изд-во, 1992. 160 с.
Мокеев А. Кыргызы на Алтае и на Тянь-Шане. Бишкек : Кыргызско-турецкий ун-т «Манас», 2010. 280 с.
Кюнер Н.В. Китайские известия о народах Южной Сибири, Центральной Азии и Дальнего Востока. М. : Изд-во вост. лит., 1961. 391 с.
Бартольд В.В. <Извлечения из сочинения Гардизи «Зайн ал-ахбар»> : приложение к «Отчету о поездке в Среднюю Азию с научною целью. 1893 - 1894 гг.» // Собрание сочинение. М. : Наука, Глав. ред. вост. лит., 1973. Т. VIII. С. 23-62.
Бутанаев В.Я., Худяков Ю.С. История енисейских кыргызов. Абакан : Изд-во Хакас. гос. ун-та им. Н.Ф. Катанова, 2000. 272 с.
Савинов Д.Г. Народы Южной Сибири в древнетюркскую эпоху. Л. : Изд-во Ленингр. гос. ун-та, 1984. 174 с.
Митько О.А. Особенности погребальной обрядности енисейских кыргызов в контексте индоевропейской культурной традиции // Вестник Новосибирского государственного университета. Сер. История, филология. 2003. Т. 2, вып. 3: Археология и этнография. С. 64-74.
Кляшторный С.Г., Савинов Д.Г. Степные империи древней Евразии. СПб. : Филол. фак. С.-Петерб. гос. ун-та, 2005. 346 с.
Бехджат ат-таварих // Собрание рукописей Института восточных рукописей РАН.
Sharaf al-Zaman Tahir Marvazi on China, the Turks and India : Arabic text (circa A.D. 1120) with an English translation and commentary by V. Minorsky. London : Royal Asiatic Society, 1942. 170, 53 р. (James G. Forlong Fund; vol. XXII).
Кумеков Б.Е. Государство кимаков IX-XI вв. по арабским источникам. Алма-Ата : Наука, 1972. 156 с.
Токарев С.А. Символика огня в истории культуры // Этнографическое обозрение. 1999. № 5. С. 36-42.
Кубарев Г.В. К этнополитической ситуации на территории Алтая в VI-XI вв. н.э.// Сибирь в панораме тысячелетий. Новосибирск : Ин-т археологии и этнографии СО РАН, 1998. Т. I. С. 290-298.
Дашковский П.К. Кыргызы на Алтае в контексте этнокультурных процессов в Центральной Азии. Барнаул : Изд-во Алт. гос. ун-та, 2015. 224 с.
Троицкая Т.Н. Погребения с трупосожжением конца I тыс. н.э. на р. Уени Новосибирской области // Археология Южной Сибири. Кемерово : Кузбассвузиздат, 1977. С. 121-130.
Баялиева Т.Д. Доисламские верования и пережитки у киргизов. Фрунзе : Илим, 1972. 170 с.
Молдобаев И.Б. Эпос «Манас» как источник изучения духовной культуры киргизского народа. Фрунзе : Илим, 1989. 293 с.
Табалдиев К.Ш. Курганы средневековых кочевых племен Тянь-Шаня. Бишкек : Айбек, 1996. 256 с.
Шер Я.А. Памятники алтайско-орхонских тюрок на Алтае // Советская археология. 1963. № 4. С. 158-166.
Худяков Ю.С. Основные проблемы изучения древнетюркского культурного феномена в Центральной Азии // YчYHЧY мин жылдыктын босогосунда турк цивилизациясы. Бишкек : Изд-во Кыргызско-турецкого университета «Манас», 2003. С. 35-43.
Бичурин Н.Я. (Иакинф). Собрание сведений о народах, обитавших в Средней Азии в древние времена : соч. монаха Иакинфа. Алматы, 1998. Ч. I. 471 с.
Айдаров Г. Язык орхонских памятников древнетюркской письменности. Алма-Ата : Наука, 1971. 380 с.
Сагалаев А.М., Октябрьская И.В. Традиционное верование тюрков Южной Сибири. Знак и ритуал. Новосибирск : Наука, Сиб. отд-ние, 1990. 200 с.
Токарев С.А. Погребальные обычаи, их смысл и происхождение // Этнографическое обозрение. 1999. № 5. С. 42-47.
История таджикского народа. Душанбе : Ин-т истории, археологии и этнографии им. А. Дониша, 1999. Т. II: Эпоха формирования таджикского народа. 790 с.
Землеведение К. Риттера. География стран Азии находящихся в непосредственных отношениях с Россиею / пер. с присовокуплением критических замечаний и дополнил по источникам, изданным в течение последних тридцати лет В.В. Григорьев. СПб., 1869. Восточный или Китайский Туркестан. X, 560, VIII, 525 с.
Валиханов Ч.Ч. Собрание сочинений : в 5 т. Алма-Ата : Глав. ред. Казахской сов. энцикл., 1985. Т. 2. 416 с.
Джумагулов А. Некоторые обычаи и обряды дореволюционной киргизской семьи // Известия Академии наук Киргизской ССР. 1959. Т. 1, вып. 1 : История. С. 79-92.
Загряжский Г. Киргизские очерки. Аш или тризна по умершим // Туркестанские ведомости. 1873. № 1.
Солтоноев Б. Кыргыз тарыхы. Бишкек : АРХИ, 2003. 448 с.
Төлеубаев Ә.Т. Қазақ халқы этнографиясының мәселелері // Проблемы этнографии казахов. Алматы : Service Press, 2013. Т. 2. 495 с
Ситнянский Г.Ю. О происхождении древнего киргизского погребального обряда // Среднеазиатский этнографический сборник. М., 2001. Вып. IV. С. 175-180.
Грачева Г.Н. Погребальные сооружения ненцев устья Оби // Религиозные представления и обряды народов Сибири в XIX - начале XX века. Л. : Наука, Ленингр. отд-ние, 1971. С. 248-262.
Early Voyages and travels to Russia by Antony Jenkinson and other Englishmen / ed. by D. Morgan, C.H. Coote. London, 1886. Vol. 1. 176 с.
Английские путешественники в Московском государстве в XVI веке / пер. с англ. Ю.В. Готье. Л. : Полиграфкнига, 1938. 313 с.
Бартольд В.В. Киргизы : исторический очерк // Сочинения. М. : Изд-во вост. лит., 1963. Т. 2, ч. 1. 1020 с.
Сабитов Ж.М. К вопросу о происхождении кимаков // Молодой ученый. 2015. № 10 (90). С. 961-964.
Абрамзон С.М. Киргизы и их этногенетические и историко-культурные связи. Л. : Наука, Ленингр. отд-ние, 1971. 403 с.
Соколова З.П. Пережитки религиозных верований у обских угров // Религиозные представления и обряды народов Сибири в XIX - начале XX века. Л. : Наука, Ленингр. отд-ние, 1971. С. 211-238.
Шатинова Н.И. Семья у алтайцев. Горно-Алтайск : Горно-Алт. отд-ние Алт. кн. изд-ва, 1981. 182 с.
Токарев С.А. Ранние формы религии. М. : Изд-во полит. лит., 1990. 622 с.
Фиельструп Ф.А. Из обрядовой жизни киргизов начала ХХ века / отв. ред. Б.Х. Кармышева, С.С. Губаева. М. : Наука, 2002. 300 с.
Манас : вариант С. Орозбакова : VIII-IX кн. Бишкек : Турар, 2014. 800 с.
Яблонский Л.Т. Переход к зороастрийскому обряду у скотоводов Хорезма // Древние культуры Евразии : материалы междунар. науч. конф., посвящ. 100-летию А.Н. Бернштама. СПб. : Инфо-ол, 2010. С. 252-258.
Шкода В.Г. Погребальный обряд зороастрийцев // Митра. 2009. № 10 (14). URL: www.zoroastrian.ru/en/node/1371 (дата обращения: 10.12.2018).
Абрамзон С.М. «Тул» как пережиток анимизма у киргизов // Белек С.Е. Малову. Фрунзе : Изд-во КиргФАН СССР, 1946. C. 5-9.
Басилов В.Н., Кармышева Дж.Х. Ислам у казахов (до 1917 г). М. : ИЭА РАН, 1997. 161 с.
Липец Р.С. Отражение погребального обряда в тюрко-монгольском эпосе // Обряды и обрядовый фольклор. М. : Наука, 1982. С. 112-136.
Губаева С.С. Путь в зазеркалье (похоронно-поминальный ритуал в обрядах жизненного цикла // Среднеазиатский этнографический сборник. М. : Наука, 2001. Вып. IV. С. 164-174.
Ярлыкапов А.А. Похоронно-поминальный обряд степных ногайцев в прошлом и настоящем (XIX - 80-е годы XX века) // Среднеазиатский этнографический сборник. М., 2001. Вып. IV. С. 182-197.
Kochkunov A.S. Religious Practices in the Modern Ceremonial Lives of the Kyrgyz Peuple // Anthropology of the Middle East. 2018. Vol. 13, № 1. P. 43-54.
Кармышева Б.Х. Архаическая символика в погребально-поминальной обрядности узбеков Ферганы // Древние обряды, верования и культы народов Средней Азии. М. : Наука, 1986. С. 139-181.
Кочкунов А.С. Поминальный цикл // Кыргызы / отв. ред. А. Асанканов, О.И. Брусина, А.З. Жапаров. М. : Наука, 2016. С. 335-356.
Jacquesson Sv. The Sore Zones of Identity: Past and Present Debates on Funerals in Kyrgyzstan // Inner Asia. 2008. Vol. 10. P. 281-303.
 The evolution of the funeral rites of the Kyrgyz people | Tomsk State University Journal of History. 2022. № 75. DOI: 10.17223/19988613/75/18

The evolution of the funeral rites of the Kyrgyz people | Tomsk State University Journal of History. 2022. № 75. DOI: 10.17223/19988613/75/18

Download full-text version
Counter downloads: 884