Cross in the traditional culture and landscape of the Russian North | Tomsk State University Journal of History. 2022. № 75. DOI: 10.17223/19988613/75/19

Cross in the traditional culture and landscape of the Russian North

For about two centuries «the Russian North» is not only the set expression that has incorporated the peculiarities of the Russian mentality, but a concept reflecting meanings important for the national culture. Rural cultural landscape is a system that embraces a settlement, landscape, planning and toponymal structure, folk architecture, as well as ethnos, economic activity, language and spiritual culture. The research determines the place of the cross in traditional culture, settlement, and the landscape of the northern and Arctic territories. The paper is based on archival, museum sources and field materials. The wooden crosses are typologically classified according to the following groups with regard of their meanings and the role they played: crosses of worship, promise, memorial, lighthouse, commemoration, protective crosses, cemetery, thanksgiving. The location of the wooden crosses could be as follows: in the place of the burnt church, by the roads, near or inside religious buildings, at the spring, outside a village, on a cattle pasture, in a forest, on a river bank, on a hill or a cape, among arable fields, in the peasant estates, at the entrance to the village, at the crossroads, on the seashore. The research gives examples of the most ancient, famous and revered crosses: Ignach cross (1238), Lyudogoshchinsky cross (1359) -Veliky Novgorod, the cross set up by Peter the Great in the Unska Bay on the White Sea coast (1694), the crosses of the Lower Volga region in Staraya Ladoga (XVII - beginning of the XVIII century), and new sacred objects: votive cross in the Zabor, the village of Kimza (1887), cemetery and promise crosses in the village of Kimzha, Mezen (end of the 19th - beginning of the 20th century), a cross in the village of Kushkopala, the Pinezhsky district (mid - second half of the 19th century), the cross of the village of Kozmogorodskaya, the Mezen district (1899), etc. The cross as one of the main symbols of Orthodoxy occupied a central place in the cultural landscape of the North. In the Arctic, where the Orthodox maritime culture took shape, it reflected the special conditions of life and was the center of the surrounding space, fulfilling a protective and sacred mission in it. Pomorye crosses set on the coast and islands of the White and Barents Sea make a separate group in the Russian North. The crosses are researched as monuments of architecture, Orthodoxy, objects of ritual practices, seafaring, navigational signs of Pomors, which were put on pilotage maps. It has been determined that votive offerings are gender-based. Female objects on crosses indicate the use of a sacred object by a female group. They were located in the settlement or in the immediate vicinity of it. Crosses controlled by the male group were devoid of cloth and other offerings and located far from villages, on islands or the seacoast.

Download file
Counter downloads: 46

Keywords

traditional culture, cultural landscape, wooden cross, Russian North, Arctic

Authors

NameOrganizationE-mail
Permilovskaya Anna B.Laverov Federal Center for Integrated Arctic Research of the Ural Branch Russian Academy of Sciencesannaperm@fciarctic.ru
Всего: 1

References

Пермиловская А.Б. Культурные смыслы народной архитектуры Русского Севера. Екатеринбург : УрО РАН ; Архангельск : Правда Севера ; Ярославль : ЯГПУ им. К.Д. Ушинского, 2013. 608 с.
Мильчик М.И. Обетные кресты Мезени // Декоративное искусство. 1974. № 2. С. 7-50.
Святославский А.В., Трошин А.А. Крест в русской культуре : очерк русской монументальной ставрографии. М. : Древлехранилище, 2000. 175 с.
Пермиловская А.Б. Деревянные кресты Русского Севера // Архитектурное наследство : сб. ст. М. : Стройиздат, 2009. Вып. 50. С. 179-193.
Ставрографический сборник : сб. ст. М. : Изд-во Моск. Патриархии ; Древлехранилище, 2001. Кн. I. 382 с.
Ставрографический сборник : сб. ст. М. : Изд-во Моск. Патриархии ; Древлехранилище, 2003. Кн. II: Крест в православии. 372 с.
Ставрографический сборник : сб. ст. М. : Изд-во Моск. Патриархии ; Древлехранилище, 2005. Кн. III: Крест как личная святыня. 700 с.
Гуреев Е.М. Поклонные кресты Русского Севера XVI-XVII вв.: обзор отечественной историографии // Вестник Православного Свято Тихоновского гуманитарного университета. Сер. II: История. История Русской Православной Церкви. 2018. Вып. 81. С. 11-23.
Голубкова О.В. Душа и природа: Этнокультурные традиции славян и финно-угров. Новосибирск : Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2009. 304 с.
Голубкова О.В. Этнокультурное взаимодействие северных коми-зырян и русских в сфере сакрального символизма // Археология, этнография и антропология Евразии. 2006. № 3. С. 101-111.
Петров Д. Д. Обетные кресты Лешуконья // Вестник антропологии. 2015. № 1 (29). С. 50-68.
Петров Д.Д. Сакральная география восточных районов Архангельской области : автореф. дис.. канд. ист. наук : 07.00.07. М., 2015. 30 с.
Шляпкин И.А. Древние русские кресты. СПб. : тип. И.Н. Скороходова, 1906. 38 с.
Сперанский М.Н. Придорожные кресты в Чехии и Моравии и византийское влияние на запад // Археологические известия и заметки Московского Археологического о-ва. 1895. № 12. С. 395.
Потравнов А.А., Хмельник Т.Ю. Безмолвные стражи прошлого. Монументальные каменные кресты. М. : Вече, 2018. 368 с.
НПЛ младшего извода. Комиссионный список // Новгородская первая летопись старшего и младшего изводов. М.-Л., 1950. С. 103-427.
Рыбаков Б.А. Русские датированные надписи XI-XIV вв. М. : Наука, 1964. 102 с.
Пермиловская А.Б. Уникальные памятники архитектуры в собрании АГМДЗНИ «Малые Корелы». Архангельск : Архангельск. печат. двор, 2001. 31 с.
Теребихин Н.М. Сакральная география Русского Севера: религиозно-мифологическое пространство севернорусской культуры. Архангельск : Изд-во Помор. междунар. пед. ун-та им. М.В. Ломоносова, 1993. 223 с.
Овсянников О.В., Ясински М.О. О деревянных крестах Русского Севера // Резные иконостасы и деревянная скульптура Русского Севера. Архангельск : Правда Севера, 1995. С. 26-74.
Архив Архангельского государственного музея деревянного зодчества и народного искусства «Малые Корелы»: № 809. Обмерные работы. Обетные кресты Мезенского и Лешуконского районов. 1989.
Архив Архангельского государственного музея деревянного зодчества и народного искусства «Малые Корелы». № 2376, 2377, 2378, 2379, 2389. Пермиловская А.Б. Паспорта на памятники архитектуры. Деревянные кресты Приморского района. 1989.
Архив Архангельского государственного музея деревянного зодчества и народного искусства «Малые Корелы». Пермиловская А.Б. Отчет по экспедиции в Приморский район, д. Верхняя и Нижняя Золотица. 2001. С. 1-8.
Архив Архангельского государственного музея деревянного зодчества и народного искусства «Малые Корелы». Пермиловская А.Б. Отчет по экспедиции в д. Кельчемгора Лешуконского района. 2002.
Орфинский В.П. Народное деревянное культовое зодчество Российского Севера: истоки развития // Народное зодчество : сб. науч. тр. Петрозаводск : Изд-во Петрозавод. ун-та, 1992. С. 51-53.
Дмитриева С.И. Фольклор и народное искусство русских Европейского Севера. М. : Наука, 1988. 240 с.
Пермиловская А.Б. Деревянные кресты Русского Севера // Ставрографический сборник : сб. ст. М. : Изд-во Моск. Патриархии ; Древлехранилище, 2001. Кн. 1. С. 236-258.
Минаева Т.С. Языческие и христианские традиции поморских промыслов на Шпицбергене в XVIII - начале XIX вв. // Рябининские чтения -2015 : : материалы VII конф. по изучению и актуализации культурного наследия Русского Севера. Петрозаводск, 2015. С. 95-97.
Борисов А.А. У самоедов. От Пинеги до Карского моря : Путевые очерки художника А.А. Борисова. СПб. : Изд-во А.Ф. Девриена, 1907. 104 с.
Ушаков И.Ф. Кольский крест // Наука и бизнес на Мурмане. 1997. № 2. С. 59-62.
Рейнеке М.Ф. Гидрографическое описание северного берега России. СПб. : Морская тип., 1843. Ч. 2: Лапландский берег. 363 с.
Шергин Б.В. У Архангельского города. Архангельск : Сев.-Зап. кн. изд-во, 1985. 286 с.
Самойлова Е.В. Группы обетных крестов Белого моря: прогностические и темпоральные аспекты обрядовых практик в с. Щуерецкое Беломорского р-на республики Карелия // Традиционная культура. 2017. № 1. С. 23-37.
Филин П.А., Фризин Н.Н. Крест в промысловой культуре Русского Севера // Ставрографический сборник : сб. ст. М. : Изд-во Моск. Патриархии ; Древлехранилище, 2001. Кн. 1. С. 166-198.
Фадеева Т.М. Образ и символ. Универсальный язык символики в истории культуры. М. : Новалис, 2004. 256 с.
Панченко В.Б. Деревянные поклонные кресты Поволховья. СПб. : Каламос, 2016. 64 с.
Панченко В.Б. Памятники неизвестной кресторезной мастерской XVII-XVIII вв. Обетные кресты из Староладожского музея // Ладога в контексте истории и археологии Северной Евразии. СПб. : Нестор-История, 2014. С. 354-367.
Лавров А.С. Колдовство и религия в России 1700-1740 гг. М. : Древлехранилище, 2000. 575 с.
Полевые материала автора. Пермиловская А.Б. Отчет по экспедиции в Мезенский район. 2004.
Полевые материала автора. Пермиловская А.Б. Отчет по экспедиции в Мезенский район. 2005.
Полевые материала автора. Пермиловская А.Б. Отчет по экспедиции в Мезенский район. 2006.
Полевые материала автора. Пермиловская А.Б. Отчет по экспедиции в Мезенский район. 2007.
Полевые материала автора. Информант Клавдия Алексеевна Митькина 1934 г.р., м.п. - с. Кимжа Мезенский район, запись 2007.
Полевые материала автора. Информант Евлалия Михайловна Дерягина 1921 г.р., м.п. - с. Кимжа Мезенский район, запись 2004.
Полевые материала автора. Информант Мишукова Александра Александровны 1932 г.р., м.р. и м.п. - с. Кимжа Мезенский район, запись 2007.
Пермиловская А.Б. Строительные традиции и обрядность северного деревянного зодчества // Вестник Томского государственного университета. История. 2019. № 58. С. 150-158. DOI: 10.17223/19988613/58/22
Полевые материала автора. Информант Сафонов Михаил Васильевич 1930 г.р., м.р. и м.п. - с. Кимжа Мезенский район.
Permilovskaya A.B. Memorial Cross of Promise on the Turn of the Century // 20-th Conference of the Association of European Open Museums. Hungary : Szentendre, 2001. P. 116-124.
Топоров В.Н. Крест // Мифы народов мира : энциклопедия. М. : Сов. энцикл., 1992. Т. 2. 719 с.
 Cross in the traditional culture and landscape of the Russian North | Tomsk State University Journal of History. 2022. № 75. DOI: 10.17223/19988613/75/19

Cross in the traditional culture and landscape of the Russian North | Tomsk State University Journal of History. 2022. № 75. DOI: 10.17223/19988613/75/19

Download full-text version
Counter downloads: 883