Images-concepts in the perception of the Nanay fisherman's water space
The paper is purposed to reveal semantics of water space among the Lower Amur fishing people. The article considers a fisherman’s figurative range through his perception of natural environment. In the article, a wide range of information sources were drawn upon, including Nanay lexical (fishery and nature, names of places), folklore and physical (sacred objects related to water sphere) materials. Use of different forms of Nanay people cultural heritage allows to derive information, cultural codes of their social and cultural space. They have appeared as a result of the fisherman’s object-sensory perception of his habitat, and through economic and cultural borrowing from neighbors. The cornerstone of the fisherman’s primary experience was his associative series based on comprehension of the earthly realities, for the most part presented by the local reservoirs, that was reflected in his vocabulary and names of places. The idea of "water", "fishing" has laid in a whole group of terms, and becomes central to the development of conceptual-figurative series of view of the world, combining a series of the visual images with mnemonic function. They have been fixed in the oral folk art and ritual complex. Some of the images-concepts contain an autochthonous cultural core. They are associated with mythical characters in the form of an old man, an old woman, a multifaceted nature Temu, acting as patrons of fish wealth, assistants in navigation and creators of the world. Over time, the composition of the aqueous patrons was supplemented by images of the water bear (Mue-Duenteni), entities of marine life, snake (Simun), dragon (Puimur). They were imported from Siberia, Okhotsk sea coast, South-East Asia. The complexity of ritual-ceremonial complex among the Amur fishermen demonstrates that their values have changed and social and cultural space have extended from the river to the sea basin. In the water pantheon of images-concepts, placing the river ichthyofauna and salmon fish at the bottom of the hierarchy, and the open sea inhabitants at the top shows that the Okhotsk sea and the Pacific became a legendary outskirts, which is typical for communities of peripheral natural and cultural zones.
Keywords
the Nanay people,
fishing,
image-concept,
water spaceAuthors
Maltseva Olga V. | Institute of archeology and ethnography SB RAS | olymals@gmail.com |
Всего: 1
References
Леви-Брюль Л. Сверхъестественное в первобытном мышлении. М. : Педагогика-пресс, 1999. 608 с.
Леви-Строс К. Первобытное мышление. М. : Республика, 1994. 384 с.
Леви-Строс К. Тотемизм сегодня. Неприрученная мысль. М. : Академический проект, 2008. 520 с.
Эванс-Причард Э.Э. Нуэры: описание способов жизнеобеспечения и политических институтов одного из нилотских народов. М. : Наука, 1985. 236 с.
Аврорин В.А. Материалы по нанайском языку и фольклору. Л. : Наука, 1986. 255 с.
Киле Н.Б. Образные слова нанайского языка. Л. : Наука, 1973. 189 с.
Киле Н.Б. Образные слова в тунгусо-маньчжурских языках (отчет). 1977. 87 л. // Архив Института истории, археологии и этнографии наро дов Дальнего Востока. Ф. 6. Оп. 1. Д. 14.
Лебедева Е.П. О фольклоре нанайцев // Аврорин В.А. Материалы по нанайском языку и фольклору. Л. : Наука, 1986. С. 3-21.
Пропп В.Я. Исторические корни волшебной сказки. М. : Лабиринт, 2000. 336 с.
Попов А.А. Пережитки древних дорелигиозных воззрений долган на природу // Советская этнография. 1958. № 2. С. 77-99.
Киле Н.Б., Фетисова Л.Е. Фольклор нанайцев // Нанайский фольклор. Нингман, сиохор, тэлунгу. Новосибирск : Наука, 1996. С. 10-31.
Чаадаева А.Я. Древний свет : сказки, легенды, предания народов Хабаровского края. Хабаровск : Кн. изд-во, 1990. 240 с.
Пиаже Ж. Схемы действия и усвоение языка // Семиотика / ред. Ю.С. Степанов. М. : Радуга, 1983. С. 133-136
Гуссерль Э. Картезианские медитации / пер. с нем. В.И. Молчанова. М. : Академический проект, 2010. 229 с.
Гиренко Н.М. Социология племени. Становление социологической теории и основные компоненты социальной динамики. СПб. : Carillon, 2004. 512 с.
Оненко С.Н. Нанайско-русский словарь. М. : Русский язык, 1980. 552 с.
Бельды К.М. Водоворот. Тайны древнего Амура. Хабаровск : Хабаровский краевой краеведческий музей, 2005. 134 с.
Лопатин И.А. Гольды амурские, уссурийские и сунгарийские. Владивосток, 1922. 371 с.
Смоляк А.В. Этнические процессы у народов Нижнего Амура и Сахалина. М. : Наука, 1975. 232 с.
Аврорин В. А. Грамматика нанайского языка. М. ; Л. : Изд-во АН СССР. Т. 1. 1959. 283 с.
Аврорин В. А. Грамматика нанайского языка. М. ; Л. : Изд-во АН СССР. Т. 2. 1961. 296 с.
Суник О.П. Кур-урмийский диалект : исследования по нанайскому языку. Л. : Госучпедиз Минпроса РСФСР, 1958. 207 с.
Переверзева О.В. Центрированное и линейное освоение этнокультурного ландшафта (сравнительный анализ случаев Русского Поморья и Нижнего Амура) // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий : материалы Годовой сессии Института археологии и этнографии СО РАН 2004 г. Новосибирск : Изд-во Ин-та археологии и этнографии СО РАН, 2004. Т. X, ч. 2. С. 111-116.
Бельды Р.А. Памятные места и этнокультурные памятники нанайцев // Записки Гродековского музея. Хабаровск : Хабаровский краевой краеведческий музей, 2000. Вып. 1. С. 76-91.
Мальцева О.В. Контуры современного сакрального пространства амурских нанайцев // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий : материалы Годовой сессии Института археологии и этнографии СО РАН 2015 г. Новосибирск : Изд-во Ин-та археологии и этнографии СО РАН, 2015. С. 523-526
Смоляк А.В. Представления нанайцев о мире // Природа и человек в религиозных представлениях народов Сибири и Севера (вторая половина XIX - начало XX в.). Л. : Наука, 1976. С. 129-160.
Шаньшина Е.В. Традиционные представления о происхождении земли и человека у тунгусоязычных народов юга Дальнего Востока : автореф. дис.. канд. ист. наук. Владивосток, 1998. 28 с.
Самар Е.Д. Под сенью родового древа. Хабаровск : Хабаровское кн. изд-во, 2003. 211 с.
Смоляк А.В. Соотношение аборигенного и тунгусского компонентов в хозяйстве народов Нижнего Амура // Народы и языки Сибири. Новосибирск : Наука, 1980. С. 260-266.
Ритуальная скульптура нанайцев / сост. Т.А. Кубанова. Комсомольск-на-Амуре : Тип. АПО им. Гагарина, 1992. 187 с.
Тимохин В. А. Старое и новое в жизни нанайцев // Известия СО АН СССР. Сер. общественных наук. Новосибирск : Наука, 1966. Вып. 3. C.126-133.
Нанайский фольклор. Нингман, сиохор, тэлунгу / сост. Н.Б. Киле. Новосибирск : Наука, 1996. 478 c.
Erdoes R., Ortiz A. American Indian myths and legends. New York : Pantheon books, 1984. xv, 527 p.
Гаврилова Е.А., Табарев А.В. Молнии, плывущие друг за другом. Новосибирск : Изд-во Новосиб. гос. пед. ун-та, 2006. 124 с.
Шимкевич П.П. Материалы для изучения шаманства у гольдов. Хабаровск : Тип. канцелярии Приамурского генерал-губернатора, 1896. 133 с. (Записки Приамурского отдела Императорского Русского географического общества; т. II, вып. 1).
Мальцева О.В. Образ медведя в культовой скульптуре нанайцев // Записки Гродековского музея. Хабаровск : Хабаровский краевой музей им. Н.И. Гродекова, 2010. Вып. 22. С. 13-19.
Савельева В.Н., Таксами Ч.М. Нивхско-русский словарь. М. : Сов. энциклопедия, 1970. 536 с.