Evil Forces in Traditional Beliefs and Folklore of the Forest Yukagirs | Tomsk State University Journal of History. 2022. № 77. DOI: 10.17223/19988613/77/23

Evil Forces in Traditional Beliefs and Folklore of the Forest Yukagirs

The article deals with the formation of images of evil forces in the traditional culture of forest Yukagirs (selfname "Odul") for a long time. Oduls live in the North-East of Russia, in Verkhnekolymskiy ulus (district) of the Republic of Sakha (Yakutia). The chronological range of the study covers from the ancient period to historical modernity (late of XX century). They are attracted by data of archeology and ethnography, language, folklore, arts and crafts of Oduls. The work is written on the published materials and field data of the author, collected from the forest Yukagirs in the period 1996-2007. Classification of evil forces by category made V.I. Jochelson in early of XX century. It was the basis for comparison with the data obtained by us. The material of religious views and folklore reveals the semantics of evil images; causal patterns of their transformation in time. It is assumed that the initial formation of this category of external forces belongs to the pre-religious period. The oldest idea of the surrounding primitive man is not yet divided into cosmic forces and unnamed space, saturated with energy bipolar forces, revealed in the analysis of Yukagir concept Pon 'Something' (Rus. 'Nature'). There is no indication of the place of concentration of malicious forces in the mythopoietic graphemes of the two-level and early three-part Universe of the Neolithic-Bronze Age period. Malicious forces iuӨie are everywhere. Graphemes painted by red ocher on streamside rocks of Central Yakutia. The sign image of sky-father corresponds to the zoomor-phic image of the Earth-mother; at the same time there is an idea of the underworld of the dead. Graphemes are known in the jewelry of modern clothing of Oduls. With the addition of the shamanic three-part picture of the world images of evil forces are concentrated on its third level - in the underworld. This picture of the world with the concentration of evil forces of a class of kukul in the world of the dead is seen in religious and mythological views of Oduls and folklore. Hunters and fishermen of the Upper Kolyma who are now leading the economy, shamanistic views were received from the alien peoples. The article compares and contrasts the changes that have occurred in the views of Oduls on malicious forces within 100 years (XIX-XX centuries). The images of ancestors on the maternal (Solomina-Cherv’) and paternal (Ostrogolovy dedushka) lines inverted in evil are considered. Were wolves of these and other evil characters of mythology and folklore (Luna-ludoed. Myphichesky staric) are noted. In general, at the late of XX century there was a weakening of emotional tension in the perception by the evil forces of the surrounding world by forest Yukagirs and transformation of previous images into the field of etiological myths and folklore. We believe that one of the main causes of re-meaningimages are atheistic policy of the state. The author declares no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 33

Keywords

Northeast Asia, Yukagirs, worldview, ancestors

Authors

NameOrganizationE-mail
Zhukova Lyudmila N.Yakut Scientific Center SB RASzjukova@mail.ru
Всего: 1

References

Токарев С.А. Религия в истории народов мира. М. : Политиздат, 1986. 575 с.
Иохельсон В.И. Юкагиры и юкагиризированные тунгусы / пер. с англ. В.Х. Иванова и З.И. Ивановой-Унаровой. Новосибирск : Наука, 2005. 675 с.
Окладников А.П., Мазин А.И. Петроглифы бассейна реки Алдан. Новосибирск : Наука, 1979. 152 с.
Окладников А.П., Запорожская В.Д. Петроглифы Средней Лены. Л. : Наука, 1972. 271 с.
Жукова Л.Н. Очерки по юкагирской культуре. Новосибирск : Наука, 2012. Ч. 2: Мифологическая модель мира. 360 с.
Жукова Л.Н. Очерки по юкагирской культуре. Новосибирск : Наука, 2009. Ч. I: Одежда юкагиров: генезис и семантика. 152 с.
Willerslev R. (Р. Виллерслеф). Духи, «находящиеся рядом с нами» // Антропологическая теория. Лондон, 2004. Т. 4. С. 395-418.
Спиридонов Н.И. (Тэки Одулок). Одулы (юкагиры) Колымского округа. 2-е изд. Якутск : Северовед, 1996. 80 с.
Иохельсон В.И. Материалы по изучение юкагирского языка и фольклора, собранные в Колымском округе. Якутск : Бичик, 2005. 270 с.
Жукова Л.Н., Николаева И.А., Демина Л.Н. Фольклор юкагиров Верхней Колымы. Якутск : Изд-во Якут. ун-та, 1989. Ч. 1. 161 с.; Ч. 2. 89 с.
Окладников А.П., Запорожская В.Д. Петроглифы Забайкалья. Л. : Наука, 1969. Ч. 1. 219 с.; 1970. Ч. 2. 363 с.
Лунное лицо : сказки юкагиров / сост. и обраб. Л.Н. Жуковой, О.С. Чернецова. Якутск : Кн. изд-во, 1992. 124 с.
Жукова Л.Н. Декоративно-прикладное искусство лесных юкагиров : альбом. Якутск : Якутский край, 2011. 25 с.
Жукова Л.Н. Образ человека в пиктографическом письме юкагиров // Язык-миф-культура народов Сибири. Якутск : Изд-во Якут. ун-та, 1988. Вып. 1. С. 126-147.
Кочмар Н.Н. Писаницы Якутии. Новосибирск : Изд-во ИАиЭ СО РАН, 1994. 263 с.
Окладников А.П., Мазин А.И. Писаницы реки Олекмы и Верхнего Приамурья. Новосибирск : Наука, 1976. 190 с.
Кистенев С.П. Новые археологические памятники бассейна Колымы // Новое в археологии Якутии. Якутск : Изд-во ЯФ СО АН СССР, 1980. С. 74-87.
Кистенев С.П. Родинкское неолитическое захоронение и его значение для реконструкции художественных и эстетических возможностей человека в экстремальных условиях Крайнего Севера // Археологические исследования в Якутии. Новосибирск : Наука, 1992. С. 68-83.
Гринцер П.А. Умирающий и воскресающий бог // Мифы народов мира. М. : Сов. энциклопедия, 1982. Т. 2. С. 547-548.
Шалугин В.Г. Рассказы для детей (на юк. и рус. яз.). Якутск : Изд-во Якут. ун-та, 2004. 34 с.
Прокопьева П.Е. Отражение мифологического мышления в юкагирском фольклоре. Новосибирск : Наука, 2009. 142 с.
Жукова Л.Н. Лосиная тема и культ личинок в монументальном и мобильном искусстве аборигенов Якутии (к постановке вопроса) // СевероВосточный гуманитарный вестник. 2021. № 4. С. 34-46.
Жукова Л.Н. Юкагирско-китайские фольклорно-мифологические параллели (к постановке вопроса). СПб. : Свое издательство, 2022. 76 с.
 Evil Forces in Traditional Beliefs and Folklore of the Forest Yukagirs | Tomsk State University Journal of History. 2022. № 77. DOI: 10.17223/19988613/77/23

Evil Forces in Traditional Beliefs and Folklore of the Forest Yukagirs | Tomsk State University Journal of History. 2022. № 77. DOI: 10.17223/19988613/77/23

Download full-text version
Counter downloads: 390