Christianity and Liberalism: the synthesis of values in philosophy and political practices of the Siberian liberals at the beginning of the 20th century
The main question that the author focuses on is whether the ideals of liberalism and Christianity are compatible. The goal of the paper is to identify how the Christian and liberal values were interlinked in the belief system and political practices of the Siberian liberals at the beginning of the 20th century. As the primary sources for the research, the author uses published speeches, lectures, scientific, and scientific-journalistic writings of professors of Tomsk State University D. N. Belikov, I. V. Mikhailovsky, and P. A. Prokoshev, as well as the speeches of V. A. Karaulov, a deputy of the Third State Duma from Yeniseysk Governorate. Addressing the intellectual legacy of the liberal-minded professors allowed to reconstruct different versions of how the orthodox traditions could come together with the liberal ideas of individual freedom and make the basis for the civil order. Doctor of ecclesiastical history, a head of the department of theology, D. N. Belikov emphasized the ethical principles that were common for orthodox Christianity and liberalism. Lawyer, an expert in the field of theory and philosophy of law I. V. Mikhailovsky created an original concept of the state order based on the complementarity of the ideals of theocracy and liberalism. P. A. Prokoshev discussed the essence of the religious crisis in Western Europe and applied his professional expertise in canonical law to harmonization of the clerical and individual patters on the basis of freedom and love. In this paper, the synthesis of liberal and religious values in political practices is showed on the example of V. A. Karaulov’s work as the State Duma deputy. Being an active member of the church, faith and the Old Believer commissions of the State Duma, Karaulov was a staunch proponent of the principles of freedom of conscience, in particular, freedom of faith. In the whole, the research showed that among the Siberian liberals there were advocates of the Christian liberalism. They strongly believed that it is possible to naturally compile religious, national, cultural traditions with liberal values. The desire to use traditional religious and moral values as the foundation for a new model of the state order that would be based on the priority of individual freedom is the sign of the maturity of the liberal culture of appropriation. In the conclusion, the author formulates a hypothesis that it is possible to use the liberal-Christian synthesis as the ground for the all-national consensus based on the reconciliation of the core national values. The author declares no conflicts of interests.
Keywords
liberalism,
religion,
traditions,
ideology,
politicsAuthors
Kharus Olga A. | Tomsk State University | kharus-olga@sibmail.com |
Всего: 1
References
Российский либерализм: исторические судьбы и перспективы : материалы Междунар. науч. конф. М. : РОССПЭН, 1999. 568 с.
Кара-Мурза А.А., Жукова О.А. Свобода и вера. Христианский либерализм в российской политической культуре. М. : ИФ РАН, 2011. 184 с.
Жукова О.А. Национальная культура и христианский либерализм. Об актуальности наследия И.С. Аксакова // Вопросы культурологии. 2011. № 7. С. 82-89.
Кара-Мурза А.А. На пути к христианскому либерализму эволюция концепции «свободы» в трудах Г.П. Федотова // Политическая концепто логия. 2015. № 1. С. 187-208.
Кара-Мурза А.А. О национальных вариантах либерализма и русской модели в частности // Политико-правовые практики российского либе рализма в начале ХХ в. : материалы Междунар. науч. конф. XI Муромцевские чтения. Орёл: ОРЛИК, 2019. Ч. III. С. 20-30.
Швечиков А.Н. Либерализм как идеология секуляризации // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.Н. Гер цена. Общественные и гуманитарные науки. 2009. № 12 (89). С. 19-26.
Жукова О.А. К философии политической истории России: либерально-христианский синтез В.А. Караулова // Вопросы философии. 2011. № 6. С. 112-122.
Беликов Д.Н. Чудо как принадлежность откровения : публичная лекция. Томск, 1895. 31 с.
Беликов Д.Н. Речь, произнесенная в храме Императорского Томского университета 22 октября 1889 г. Томск, 1889. 6 с.
Шелохаев В.В. Дискуссионные проблемы истории русского либерализма в новейшей отечественной литературе // Российский либерализм в региональном измерении: идеи, структуры, тактики, лидеры. М. Рос. гуманитарный науч. фонд, 2008. С. 6-16.
Митрополит Томский и Сибирский григорианской ориентации Димитрий (Беликов) // Православное краеведение. Образование и православие. URL: http://www.orthedu.ru/kraeved/1868-10.html (дата обращения: 03.03.2022).
Михайловский И.В. Религия и народное образование. Новониколаевск : Русская польза, 1918. 8 с.
Михайловский И.В. Культурная миссия юристов. Правовые прелюдии к грядущей культуре. Томск, 1910. 27 с.
Леонтович В.В. История либерализма в России. 1762-1914. М. : Русский путь, 1995. 549 с.
Прокошев П.А. Религиозный кризис на Западе Европы. (Модернизм). Томск, 1911. 26 с.
Прокошев Павел Александрович // Профессора Томского университета: биографический словарь / отв. ред. С.Ф. Фоминых. Томск : Изд-во Том. ун-та, 1996. Вып. 1: 1887-1917. С. 199-201.
Харусь О.А. Революция в России: оценки и прогнозы либерала «вне политики» // Либералы и революция : Девятые Муромцевские чтения : сб. материалов Всерос. науч. конф., Орёл, 13-14 октября 2017 г. Орёл, 2017. С. 186-195.
Михайловский И.В. Очерки философии права. Томск, 1914. Т. 1. 625 с.
Кара-Мурза А.А. Василий Андреевич Караулов: «То, что я был каторжным, составляет мою гордость на всю мою жизнь..» // Российский либерализм: идеи и люди. М. : Новое изд-во, 2018. Т. II: XVII-XIX века. С. 77-96.
Селезнёв Ф.А. Судьба законопроекта о старообрядческих общинах (1905-1914) // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. 2008. № 1. С. 130-140.
Голос Сибири. Красноярск.
Григорьев В.Ю. К истории свободной народной партии // Центр хранения и использования документации новейшей истории Красноярского края. Ф. 64. Оп. 10. Д. 22. Л. 1-9.
Протоколы конференции партии народной свободы 14-15 ноября 1909 г. // ГАРФ. Ф. 523. Оп. 1. Д. 9.
Караулов В.А. Церковные нужды и церковная бюрократия // Третья Государственная дума. Фракция народной свободы в период 10 октября 1909 г. - 5 июня 1910 г. СПб. : Т-во «Екатерингофское печатное дело», 1910. Ч. II: Речи членов фракции. С. 51-57.
Караулов В.А. Земское представительство и положение духовенства // Третья Государственная дума. Фракция народной свободы в период октября 1909 г. - 5 июня 1910 г. СПб. : Т-во «Екатерингофское печатное дело», 1910. Ч. II: Речи членов фракции. С. 153-155.
Караулов В.А. Православная церковь и политика высшей иерархии // Третья Государственная дума. Сессия вторая. Фракция народной свободы в период 15 октября 1908 г. - 2 июня 1909 г. СПб. : Т-во «Екатерингофское печатное дело», 1909. Ч. II: Речи членов фракции. С.178-182.
Караулов В.А. Христианство и свобода совести // Третья Государственная дума. Сессия вторая. Фракция народной свободы в период октября 1908 г. - 2 июня 1909 г. СПб. : Т-во «Екатерингофское печатное дело», 1909. Ч. II: Речи членов фракции. С. 201-205.
Караулов В.А. Церковно-приходские школы и сельское духовенство // Третья Государственная дума. Сессия четвертая. Фракция народной свободы в период 15 октября 1910 г. - 13 мая 1911 г. СПб. : Т-во «Екатерингофское печатное дело», 1911. Ч. II: Речи членов фракции. С. 64-68.
Караулов В.А. Православная церковь и старообрядчество // Третья Государственная дума. Сессия вторая. Фракция народной свободы в период 15 октября 1908 г. - 2 июня 1909 г. СПб. : Т-во «Екатерингофское печатное дело», 1909. Ч. II: Речи членов фракции. С.178-182.
Третья Государственная дума. Сессия вторая. Фракция народной свободы в период 15 октября 1908 г. - 2 июня 1909 г. СПб. : Т-во «Екатерингофское печатное дело»", 1909. Ч. I: Отчет фракции. 59 с.
Третья Государственная дума. Фракция народной свободы в период 10 октября 1909 г. - 5 июня 1910 г. СПб. : Т-во «Екатерингофское печатное дело», 1910. Ч. I: Отчет фракции. 90 с.