Promotion of historical knowledge in museum practices (using the example of Museum Complex named after I.Ya. Slovtsov) | Tomsk State University Journal of History. 2025. № 93. DOI: 10.17223/19988613/93/1

Promotion of historical knowledge in museum practices (using the example of Museum Complex named after I.Ya. Slovtsov)

The author of the article explores the issue of the promotion of historical knowledge in the museum practices. The introductory part analyzes the forms of scientific knowledge (mainly on the national history) representation in the modern media landscape and the impact of this knowledge on the formation of historical memory. Taking into account the fact that not only historians are involved in this process, we further develop an idea of popularization of scientific knowledge among wider public. This idea is usually considered in the framework of science and mass media cooperation, meanwhile the options for the popularization are much wider. Thus, one can act via culture: cinema, theater and, of course, museums. In contrast with academic institutions, the former imply a wider range of emotional stimulation for different categories of museum goers. The main body of the article dwells on the forms of the promotion of historical knowledge and describes other ways of presenting it used in Museum Complex named after I. Ya. Slovtsov. These ways are implemented in the framework of exhibitions and expositions, excursions and other forms of cultural educational activity. Simultaneously, specific peculiarities of the Museum complex are described. The Museum carries out scientific research, realizes projects in collaboration with higher educational institutions: topic-based research and practical conferences, monograph presentations, discussions. The Museum collections are historical resources themselves. Specialists study them and this is in fact the first step towards the promotion of historical knowledge. In the past the access to the Museum collections was granted mainly to professional researchers. Today everyone can get free online access to the State Catalogue of the Museum. During the high-alert period all museum content was transferred online, the museum interacted with visitors online, thus, the popularization of history was carried out. Furthermore, the author provides examples of the projects created specifically to be posted on the Internet. In conclusion, vulnerabilities and perspectives of the promotion of historical knowledge in museum practices are analyzed. The author considers a number of issues: the development of the expertise of the museum workers; interaction with Universities; searching for the balance between spectacularity and scientificity, i.a. in the frameworks of participatory projects; dealing with the consequences of the technological breakthrough connected with representation of historical information; co-relation between history and media; “virtualization of history”. The author considers the cooperation between representatives of museum community, professional historians, IT and other kinds of specialists and also visitors of the museum to be perspective. Such a cooperation might contribute to the creation of a quality product that will not only popularize historical knowledge, but will just be popular. The author declares no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 8

Keywords

museum, Museum Complex named after I.YA. Slovtsov, promotion of history, scientific communication, participation projects, online

Authors

NameOrganizationE-mail
Ankusheva Kseniya A.Tyumen Museum-Education Organizationank-kseniya@yandex.ru
Всего: 1

References

Могильницкий Б.Г., Николаева И.Ю., Ким С.Г., Мучник В.М., Карначук Н.В. Историческая наука и историческое сознание. Томск: Изд-во Томского университета, 2000. 234 с.
Синицина Н.А. Историческая память как регулятив современной культуры: социологический анализ: автореф. дис.. канд. социол. наук. Майкоп, 2008. 24 с.
Дмитриева О.О. Историческая память и механизмы ее формирования: анализ историографических концепций в отечественной науке // Вестник Челябинского государственного университета. 2015. № 6 (361). История. Вып. 63. С. 132-137.
Шевелева А.П. История: академическая, популярная, публичная // Артикульт. 2013. № 3 (11). С. 4-8.
Ильина И.Н. Популяризация российской науки и культуры (наука и СМИ) // Документальное наследие России: теория и практика сохране ния и использования научных фондов: сб. науч. ст. к 60-летию Научного архива Коми НЦ УрО РАН. Сыктывкар, 2013. С. 307-319.
Барканова Е.В. Популяризация истории как медийная проблема // Ученые записки Новгородского государственного университета. 2015. № 2. С. 1-4. URL: https://www.novsu.ru/file/1165965 (дата обращения: 27.04.2021).
Тарумова Н.Т. Популяризация культурно-исторических знаний в сети Internet // Ярославский педагогический вестник. 2015. № 4. С. 342-346.
Румянцева М.Ф. Музейный предмет и музейная экспозиция в структуре актуального исторического знания // Роль музеев в информацион ном обеспечении исторической науки: сб. ст. М.: Этерна, 2015. С. 70-78.
Roussou M., Pujol L., Katifori A., Chrysanthi A., Vayanou M. The museum as digital storyteller: Collaborative participatory creation of interactive digital experiences // The Annual Conference of Museums and the Web. Chicago, 2015. URL: https://mw2015.museumsandtheweb.com/paper/the-museum-as-digital-storyteller-collaborative-participatory-creation-of-interactive-digital-experiences/(accessed: 27.04.2021).
Ростовцев Е.А., Сосницкий Д.А. Направления исследований исторической памяти в России // Вестник Санкт-Петербургского университета. 2014. Сер. 2, вып. 2. С. 106-126.
Об утверждении Основ государственной культурной политики: Указ Президента РФ от 24.12.2014 № 808 // Гарант: информационноправовой портал. URL: https://base.garant.ru/70828330/(дата обращения: 27.04.2021).
Как науку делают популярной: о популяризации науки во ВШЭ // Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики". URL: https://okna.hse.ru/news/364415684.html (дата обращения: 27.04.2021).
Медведева С.М. От научного творчества к популяризации науки: теоретическая модель научной коммуникации // Вестник МГИМО-Университета. 2014. № 4. С. 278-286.
Тюменское музейно-просветительское объединение. URL: museum72.ru/ (дата обращения: 27.04.2021).
Фугелова Т.А., Шанина М.А. Формирование исторического сознания у детей младшего школьного возраста посредством включения в музейную деятельность (на примере Исторического парка "Россия - Моя история") // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2020. № 38. С. 264-275.
Шуклина Е.А., Каменский С.Ю. Партисипативный музейный проект: опыт конструирования и изучения // Известия Уральского федерального университета. Сер. 1. Проблемы образования, науки и культуры. 2015. № 2 (138). С. 154-164.
Археологический Музей-Заповедник // ВКонтакте. URL: https://vk.com/amz72 (дата обращения: 27.04.2021).
Дунаева Ю.В. Популяризация истории: проблемы и проекты. (сводный реферат) // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Сер. 5. История: реферативный журнал. 2012. № 3. С. 203-211.
В Тюмени состоялась презентация книги "Народная память" // Тюменская область сегодня. URL: https://tumentoday.ru/2020/02/21/v-tyumeni-sostoyalas-prezentaciya-knigi-narodnaya-pamyat-sozdannoj-zhurnalistami-gazety-tyumenskaya-oblast-segodnya-video/(дата обращения: 27.04.2021).
Артефакт - гид по музеям России // Artefact. URL: https://ar.culture.ru/(дата обращения: 27.04.2021).
Определенов В.В. Цифровая трансформация и институты памяти (актуальные ИТ-тренды и их отражение в сфере культуры) // Трансформация музеев-библиотек-архивов и информационное обеспечение исторической науки в информационном обществе: сб. ст. по материалам науч.-практ. семинара / авт.-сост. Е.А. Воронцова; отв. ред. И.В. Зайцев. М.: ИНИОН РАН, 2017. С. 121-131.
О практической подготовке обучающихся: приказ Минобрнауки России № 885, Минпросвещения России № 390 от 05.08.2020 (ред. от 18.11.2020) // КонсультантПлюс. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_362126/ (дата обращения: 27.04.2021).
Экштут С. "Историю надо писать не скучно, а живо и элегантно.". // Родина. 2021. 3 марта. URL: https://rodina-history.ru/2021/03/03/ekslibris-rodiny-istoriiu-nado-pisat-ne-skuchno-a-zhivo-i-elegantno.html (дата обращения: 27.04.2021).
Новиков А.С. Где граница, на которой надо остановиться? Рецензия на сборник статей "Роль музеев в информационном обеспечении исторической науки" (авт.-сост. Е.А. Воронцова; отв. ред. Л.И. Бородкин, А.Д. Яновский. М., 2015) // Ярославский педагогический вестник. 2016. № 4. С. 312-314.
Гмызина Э.В. Репрезентация истории в эпоху цифровых медиа // Интерактивная наука. 2017. № 9 (19). С. 17-19.
Лапина-Кратасюк Е. Репрезентация истории в цифровую эпоху. URL: https://postnauka.ru/video/50343 (дата обращения: 27.04.2021).
Соловьева Д.Ю. Новый историзм и репрезентации истории в цифровой среде // Вестник Московского университета. Сер. 10. Журналистика. 2018. № 4. С. 26-54.
Ланца Д. К вопросу о документе как коммуникационном канале // Научный вестник Крыма. 2019. № 3 (21). URL: https://nvk-journal.ru/index.php/NVK/article/view/485/pdf (дата обращения: 27.04.2021).
 Promotion of historical knowledge in museum practices (using the example of Museum Complex named after I.Ya. Slovtsov) | Tomsk State University Journal of History. 2025. № 93. DOI: 10.17223/19988613/93/1

Promotion of historical knowledge in museum practices (using the example of Museum Complex named after I.Ya. Slovtsov) | Tomsk State University Journal of History. 2025. № 93. DOI: 10.17223/19988613/93/1

Download full-text version
Counter downloads: 355