General education schools of Pacific Russia in the context of the reform of 1864 | Tomsk State University Journal of History. 2025. № 93. DOI: 10.17223/19988613/93/2

General education schools of Pacific Russia in the context of the reform of 1864

This article is devoted to an aspect of the history of education in the Pacific Russia region that has not been studied in Russian historiography - the reform of the general education school in 1864. The appeal to the historical experience of reforming the education system is determined by the active rethinking of the results of the school reform carried out in modern Russia. The retrospective view of this problem confirms the relevance of our research. The reform of the secondary school was an integral part of the modernization processes that took place after the abolition of serfdom. The reform gave impetus to the growth of the educational network, including the appearance of the first women's and men's secondary schools in Pacific Russia, as well as an increase in the number of students in primary public schools, comparable to the schools of the Ministry of Public Education. The opening of 427 new schools in the region is an undoubted success of the reform, which was achieved thanks to the consensus between the government and society. In the course of the study, the author identified at least three regional programs aimed at modernizing the education system in Eastern Siberia, including the Pacific Russia region. In the 1860s, along with the state authorities, such as regional and regional administrators and zemstvo authorities, the subjects of educational policy were Cossack and rural societies, church parishes, merchants and other entrepreneurs. Private initiatives played a crucial role in the reform, actively promoting school construction. At the same time, the vast majority of primary schools in the south of the region were opened on the initiative of the Cossacks. In the north-east of Pacific Russia, the leading position during the reform was occupied by the Russian Orthodox Church. It was the clergy who initiated the opening of rural parochial schools, stood at the origins of general education for the indigenous peoples of the region and adapted the methodology of bilingualism in the teaching process in national schools. Some reduction in the network of schools, recorded in the late 1860s, was associated with the sale of the territory of Russian America, as a result of which the region lost some of its educational institutions. The connection with the dependence on internal and external migrations associated with the specifics of the development of the territories of Pacific Russia, which played a dual role in school construction, is traced. The author declares no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 4

Keywords

education reform, primary and secondary schools, Pacific Russia, 1860s

Authors

NameOrganizationE-mail
Beloglazova Svetlana B.Institute of History, Archaeology and Ethnography of Peoples of the Far East, Far Eastern Branch of the Russian Academy of ScienceBeloglazov1@yandex.ru
Всего: 1

References

Днепров Э.Д. Российское образование в XIX - начале XX. М.: Мариос, 2011. Т. I: Политическая история российского образования. 648 с.
Сысоева Е.К. Школа в России. XVIII - начало XX вв.: власть и общество. М.: Новый хронограф, 2015. 512 с.
Белоглазова С.Б. Начальный этап истории казачьих войск в Забайкалье // Казачество Дальнего Востока России в XVII-XXI вв.: к 120-летию Уссурийского казачьего войска: сб. науч. ст. Хабаровск, 2009. Вып. 2. С. 172-183.
Коваленко А.И. Культура казачества восточных окраин России (XVII - начало XX вв.). Благовещенск, 2008. 208 с.
Константинова Т.А. История горнозаводского образования в Забайкалье. 1723-1917 гг.: дис.. канд. ист. наук. Чита, 2007. 216 с.
Федирко О.П. Очерки истории православного образования в дореволюционном Приамурье (1862-1918). Благовещенск: Изд-во Амур. гос. ун-та, 2003. 143 с.
Лынша О.Б. Деятельность православных миссионеров по развитию школьного образования среди коренных народов Нижнего Амура во второй половине XIX века // Русская Америка: материалы III Междунар. науч. конф. "Русская Америка" (Иркутск, 8-12 августа 2007 г.). Иркутск, 2007. С. 295-307.
Белоглазова С.Б. Из истории Новоархангельской семинарии // Историческая наука и историческое образование на Дальнем Востоке: сб. ст. Владивосток: Изд-во Дальневост. ун-та, 2009. С. 278-281.
Гаврилов С.В. Первые учебные заведения морского и рыбохозяйственного профиля на Дальнем Востоке России и Камчатке // Вопросы истории Камчатки. Петропавловск-Камчатский: Изд-во КамчатГТУ, 2005. Вып. 1. С. 275-318.
Захарова, Е. В. Женское образование в сибирской провинции (на примере Верхнеудинской прогимназии) / Е. В. Захарова // Педагогическое образование в России. - 2013. - № 6. - С. 265-268.
Мамкина И.Н. Женские гимназии Забайкальской области (по материалам государственных архивов Забайкальского края и Иркутской области) // Гуманитарный вектор. 2012. № 2 (30). С. 88-96.
Белоглазова С.Б. Начальный этап истории образования на юге Дальнего Востока // Россия и АТР. 2010. № 3. С. 42-53.
Севильгаев Г.Ф. Народное образование на Дальнем Востоке России, XVIII - 30-е годы XX в. Барнаул: Алт. полиграф. комбина", 2001. 516 с.
Всеподданнейший доклад о мерах и предположениях по устройству системы народного образования 5 марта 1856 г. // Сборник постановлений по министерству народного просвещения. Изд. 2-е. СПб.: Тип. В.С. Балашева, 1876. Т. III: Царствование императора Александра II, 1855-1864. С. 75-84.
Рождественский С.В. Исторический обзор деятельности министерства народного просвещения, 1802-1902. СПб.: Изд. М-ва народ. просвещения, 1902. 787 с.
Бесплатное первоначальное обучение // Журнал министерства народного просвещения (ЖМНП). 1864. Ч. CXXII, отд. VI. С. 79-80.
Публичные школы в Англии // ЖМНП. 1864. Ч. CXXII, отд. VII. С. 175-193.
Модзалевский Л. Съезд швейцарских учителей в Берне. 9-го и 10-го октября 1863 г. // ЖМНП. 1864. Ч. CXXII, отд. III. С. 1-51.
Проект Устава низших и средних училищ, состоящих в ведомстве Министерства народного просвещения // ЖМНП. 1860. Ч. CV, отд. I. С. 83-163.
Вахтеров В.П. Всеобщее обучение. М.: Тип. И.Д. Сытина, 1897. 216 с.
Государственный архив Иркутской области (ГАИО). Ф. 24. Оп. 9. Д. 148. К. 1740.
О переводе краткой священной истории на якутский язык, изданной в Якутске в 1867 г. // Якутские епархиальные ведомости (ЯЕВ). 1904. № 1. С. 6-8; № 2. С. 21-23.
Российский государственный исторический архив Дальнего Востока (РГИА ДВ). Ф. 1009. Оп. 3. Д. 3.
Краткая историческая записка о церковно-приходских школах за истекшее двадцатипятилетие с 1870-1895 год // ЯЕВ. 1895. № 16. С. 243-251.
РГИА ДВ. Ф. 87. Оп. 1. Д. 81.
РГИА ДВ. Ф. 1009. Оп. 3. Д. 36.
Труды православных миссий в Восточной Сибири / изд. Иркутского комитета православного миссионерского общества. Иркутск: тип. Н.Н. Синицына, 1883. Т. 1: 1862-1867 гг. 576 с.
Обзор русских колоний в Северной Америке капитан-лейтенанта Головина. СПб.: Тип. Морского министерства, 1862. 194 с.
Забайкальская православная миссия в 1870 году // Прибавление к Иркутским епархиальным ведомостям. 1871. № 45. С. 781-791.
Иванов Р. Краткая история Амурского казачьего войска. Благовещенск: Тип. Войскового правления Амурского казачьего войска, 1912. 221 с.
ГАИО. Ф. 24. Оп. 9. Д. 126. К. 1739.
ГАИО. Ф. 24. Оп. 9. Д. 227. К. 1742.
Менчуков И.А. Несколько слов о народном образовании в Забайкальской области (с приложением таблицы) // Памятная книжка Забайкальской области. Иркутск: Тип. Н.Н. Синицына, 1871. С. 116-121.
ГАИО. Ф. 24. Оп. 9. Д. 233. К. 1743.
ГАИО. Ф. 24. Оп. 9. Д. 111. К. 1738.
ГАИО. Ф. 24. Оп. 9. Д. 132. К. 1739.
ГАИО. Ф. 24. Оп. 9. Д. 141. К. 1739.
ГАИО. Ф. 24. Оп. 9. Д. 247. К. 1743.
РГИА ДВ. Ф. 704. Оп. 1. Д. 26.
РГИА ДВ. Ф. 704. Оп. 1. Д. 11.
ГАИО. Ф. 24. Оп. 1. Д. 543. К. 1477.
Отчет Российско-Американской компании за 1862 год. СПб.: Тип. А. Треймана, 1865. 64 с.
Положение о начальных народных училищах // ЖМНП. 1864. Ч. СXXIII, отд. I. С. 39-47.
РГИА ДВ. Ф. 1009. Оп. 3. Д. 18.
ГАИО. Ф. 24. Оп. 9. Д. 35. К. 1898.
ГАИО. Ф. 24. Оп. 10. Д. 130. К. 1659.
ГАИО. Ф. 24. Оп. 12. Д. 715. Оц. 962.
ГАИО. Ф. 24. Оп. 10. Д. 154. К. 1661. Оц. 809.
ГАИО. Ф. 24. Оп. 10. Д. 253. К. 1667.
ГАИО. Ф. 24. Оп. 9. Д. 28. К. 1897.
ГАИО. Ф. 24. Оп. 10. Д. 16. К. 2099.
Сборник постановлений по министерству народного просвещения. СПб.: Тип. Имп. акад. наук, 1870. Т. 4: Царствование императора Александра II. 1865-1870. 1017 с.
История Русской Америки (1732-1867): в 3 т. /отв. ред. Н.Н. Болховитинов. М.: Междунар. отношения, 1999. Т. III: Русская Америка от зенита к закату (1825-1867). 558 с.
ГАИО. Ф. 24. Оп. 10. Д. 131. К. 1659.
ГАИО. Ф. 24. Оп. 9. Д. 292. К. 2045.
ГАИО. Ф. 24. Оп. 10. Д. 213. К. 1665. Оц. 820.
Памятная книжка Якутской области за 1867 год / изд. Якут. обл. стат. комитета. СПб.: Тип. В. Безобразова и К°, 1869. 247 с.
Памятная книжка Якутской области за 1871 год / изд. Якут. обл. стат. комитета. СПб.: Тип. В. Безобразова и К°, 1877. 243 с.
ГАИО. Ф. 24. Оп. 9. Д. 78. К. 2034.
 General education schools of Pacific Russia in the context of the reform of 1864 | Tomsk State University Journal of History. 2025. № 93. DOI: 10.17223/19988613/93/2

General education schools of Pacific Russia in the context of the reform of 1864 | Tomsk State University Journal of History. 2025. № 93. DOI: 10.17223/19988613/93/2

Download full-text version
Counter downloads: 355