Formation of the Regional Transport System in the Urals during the Third (Pre-war) Soviet Five-year Plan
The aim of this paper is to analyze the Ural regional transport system formation process during the third (prewar) Soviet five-year plan, immediately prior to the Great Patriotic War and partially carried out in the outbreak of World War II, which is insufficiently covered in the academic literature. The sources investigated in the present study include regulatory documents of the party and state bodies, archival holdings, statistical data, and the materials of the periodical press. Unlike the studies of other researchers, whose focus has always been on one type of transport, as a rule, railway transport, the author focuses on the formation of a unified transport system of different modes of transport using the example of the Ural - one of the most developed industrial regions of the country. The reconstruction of railway and water transport which started in the first and second five-year plans continued during the third five-year plan. New modes of transport (road, air, and pipeline) were being deployed and the interaction between them was growing. Railway transport was predominant in passenger and goods transportation, whereas road transport was recorded as having the highest growth rates. Serving industrial enterprises and construction sites, road transport was also gradually accumulating the experience of the industry. In the author’s view, the role of animal-powered transport is unjustly underestimated in the published literature. The conducted research gives grounds to conclude that the Soviet state’s direction towards the progressive formation of a single national transport system was valid and in accordance with the agenda of the world transport policy. The author declares no conflicts of interests.
Keywords
transport system,
Ural,
third five-year plan,
historical experienceAuthors
Klimov Ivan P. | University of Tyumen | 207633@mail.ru |
Всего: 1
References
Захарова Е.Г. Железнодорожное строительство на Урале в годы восстановления народного хозяйства (1921-1925 гг.) // Деятельность КПСС по социалистической реконструкции и развитию промышленности Урала. 1917-1950. Свердловск : Изд-во Урал. гос. ун-та, 1984. С. 18-27.
Колабухов Д.М. Магистраль Южного Урала за годы советской власти // Железнодорожный транспорт. 1957. № 10. С. 81-82.
Исторический путь Свердловской железной дороги / под ред. М.Т. Крючкова. Екатеринбург : Изд-во УрГУПС, 2011. 512 с.
Стрельцов А.Я. Башкирская парторганизация во главе строительства железной дороги к Ишимбаевским месторождениям нефти // Ученые записки Башкирского университета. 1970. Вып. 39. С. 82-95.
Стоянова Т.А. Деятельность партийных организаций по развитию железнодорожного транспорта Урала в годы социалистического строи тельства (1933-1937 гг.) : дис.. канд. ист. наук. Свердловск, 1981. 226 с.
О директивах по состоянию пятилетнего плана народного хозяйства // Коммунистическая партия Советского Союза в резолюциях и реше ниях съездов, конференций и пленумов ЦК (1898-1971). Изд. 8-е. М. : Политиздат, 1970. Т. 4. С. 31-51.
Двадцать третий съезд КПСС // Коммунистическая партия Советского Союза в резолюциях и решениях съездов, конференций и пленумов ЦК (1898-1971). Изд. 8-е. М. : Политиздат, 1972. Т. 9. С. 15-100.
Третий пятилетний план развития народного хозяйства СССР (1938-1942 гг.) // Коммунистическая партия Советского Союза в резолюциях и решениях съездов, конференций и пленумов ЦК (1898-1971). Изд. 8-е. М. : Политиздат, 1971. Т. 5. С. 335-366.
История народного хозяйства Урала (1917-1945). Свердловск : Изд-во Урал. гос. ун-та, 1988. Ч. 1. 256 с.
Государственный архив Свердловской области (ГАСО). Ф. Р-65. Оп. 3. Д. 1507. Л. 8.
Наша область: прошлое и настоящее Свердловской области. Свердловск : Свердловское кн. изд-во, 1938. 95 с.
Лукьянин В. Больше века на службе России. Екатеринбург : СВ-96. 352 с.
ГАСО. Ф. Р-88. Оп. 1. Д. 3922. Л. 51.
Страницы истории России : сб. науч. тр. Уральского университета путей сообщения. Екатеринбург : Изд-во УрГУПС, 2009. Вып. 69 (152). 204 с.
Объединенный государственный архив Челябинской области (ОГАЧО). Ф. Р.-485. Оп. 5. Д. 444. Л. 88.
Климов И.П. Становление гражданской авиации на Урале (20-30-е гг. XX в.) // Вестник Тюменского государственного университета. 2006. № 1. С. 188-195.
Российский государственный архив экономики (РГАЭ). Ф. 9527. Оп. 7. Д. 1325. Л. 10 об., 34-36.
Центр документации общественных организаций Свердловской области (ЦДООСО). Ф. 4. Оп. 14. Д. 918. Л. 52.
ЦДООСО. Ф. 4. Оп. 9. Д. 146. Л. 77;.
ЦДООСО. Ф. 4. Оп. 9. Д. 689. Л. 273.
Рубец А.Д. История автомобильного транспорта России. 2-е изд. М. : Academia, 2004. 299 с.
История социалистической экономики СССР / отв. ред. И.А. Гладков. М. : Наука, 1978. Т. 5. 565 с.
Решения партии и правительства по хозяйственным вопросам : сб. документов / сост.: К.У. Черненко, М.С. Смиртюкова. М. : Политиздат, 1967. Т. 2. 789 с.
Орлов Б.П. Развитие транспорта СССР. 1917-1962 : историко-экономический очерк. М. : Изд-во АН СССР, 1963. 396 с.
Восемнадцатая конференция ВКП(б) // Коммунистическая партия Советского Союза в резолюциях и решениях съездов, конференций и пленумов ЦК (1898-1971). Изд. 8-е. М. : Политиздат, 1971. Т. 5. С. 459-474.