The postal technology and the peculiarities of post and goods transportation in Siberia in the 19th - at the beginningof the 20th century
The major transport artery that linked Siberia with the European part of Russia wasfor a long time the Moskovskii trakt that appeared in the 17th century. The oldest trades of the Siberians who lived along this road werecoaching, carrier's trade and the maintenance of eating-houses, inns and shops where carriages were made and repaired.A number of factors made the transportation of post and merchandise in Siberia especially complicated: the geographic specifics of differentparts of Siberia, huge distances, long non-stop spans between stations, the need to spend much time in the open air and to travel atnight as well as by day.The most widespread means of transportation by land was a carriage. In winter a sledge, a carriage without wheels, was used. In the 19thcentury there were a few kinds of sledges in Siberian households. For protection against robbers coachmen armed themselves with bludgeons.In winter travelers put on knee-high felt-boots, ear-flapped fur hats, fur, leather or knitted mittens, sheepskin coats or high-collaredcoats made of deer, roe or dog skins. The overcoat was girded.Those who lived in the European Russia were astonished to see how quickly Siberians rode. It was due to the stamina of Siberian horsesand the coachmen's skilful treatment of them. As a rule, they did not spend much time to feed horses. At stations horses were unharnessed,they drank and took a rest and ate on the road. On every cart there was a bucket of oats and snow (in wintertime) and a small haycock. Insummertime the forage was moistened. The hind horse ate forage put on a cart or a sledge in front of it. These tricks were used to make thecarts move faster.Despite the construction of the electric telegraph and the Trans-Siberian railway, the horse carriages were for a long time (in the southof West Siberia - up to the mid-20th century) the only means of communications and transport between remote settlements. Cartage prevailedover transportation by water. A high degree of dependence on climate and geographic conditions, the low numbers of post stations onthe long way and the lack of means to ameliorate roads made a negative impact on the timeliness of the delivery of correspondence and othergoods. It exacerbated the hard working conditions of coachmen, required great physical efforts, robust health, patience and endurance. At thesame time, these very conditions helped the Siberian coachmen to develop specific skills, to adjust the postal technology to severe conditions,and to develop appropriate clothing and special ways of preparing horses for long-distance travels. Despite difficulties, coachmen wereable to deliver goods and mail quickly and timely.
Keywords
почта,
почтовая техника,
Сибирь,
ямщики,
post,
postal technology,
Siberia,
coachmenAuthors
Morev V.A. | Tomsk State University | morevv@sibmail.com |
Всего: 1
References
Миль А.А. Кто стучится в дверь ко мне? (Очерк по ис- тории отечественной почты). М.: Связь, 1978.
История дорожного дела в Томской области / Б.К. Андрющенко, В.А. Бузанова В.Г. Зыкова и др.; под ред. В.П. Зиновьева. Томск: Изд-во Том. ун-та, 1999.
Кудрявцев А.С. Очерки истории дорожного строительства в СССР (дооктябрьский период). М.: Дориздат, 1951.
Казимиров В.Н. Великий Сибирский путь. Иркутск: Восточно-Сибирское книжное изд-во, 1984.
Томск. История города от основания до наших дней / отв. ред. Н.М. Дмитриенко. Томск: Изд-во Том. ун-та, 1999.
История Сибири с древнейших времён до наших дней: в 5 т. Л.: Наука, 1968. Т. 3.
Пивень С.Н. Историко-краеведческий аспект использования туристских ресурсов территории Западной Сибири вдоль бывшего Московского тракта в рамках проекта «Чайный путь». Томск: Изд-во Том. ун-та, 2004.
Григорьев А.Д. Устройство и заселение Московского тракта в Сибири с точки зрения изучения русских говоров // Известия Института исследования Сибири. Томск, 1921. № 6.
Ожегов С.И., Шведова Н.Ю. Толковый словарь русского языка. М.: АЗЪ, 1994.
Кеннан Д. Сибирь! СПб., 1906. Т. 1.
Большая советская энциклопедия (БСЭ). 3-е изд. М.: Советская энциклопедия, 1975. Т. 20.
Бойко В.П. Томское купечество в конце XVIII-XX вв. Из истории формирования сибирской буржуазии. Томск: Водолей, 1996.
Чукмалдин Н.М. Записки о моей жизни. М., 1902.
Лебедева А.А. Мужская одежда русского населения Западной Сибири (XIX - начало XX вв.) // Проблемы изучения материальной культуры русского населения Сибири. М.: Наука, 1974.
Катионов О.Н. Трудовые традиции в извозном промысле крестьян Сибири во второй половине XIX века // Трудовые традиции сибирского крестьянства (конца XVIII - начала XX в.): Сб. науч. тр. Новосибирск: Новосиб. гос. педагогич. институт, 1982.
Хозяйство русских в коллекциях Омского государственного исторического и литературного музея. Томск: Изд-во Том. ун-та, 1993. Прил.
Завалишин И. Описание Западной Сибири. Томская губерния. М., 1865. Т. 2.
Яковлев Я.А., Рассамахин Ю.К. Рассказы о томской почте. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2003.
Соколова Г. Из истории почты в России // Наука и жизнь. 1973. № 9.
Евреинов К.А. Путевые реликвии старинных сибирских ямов (Приложение) // Труды Томского областного краеведческого музея: Сб. статей / отв. ред. Я.А. Яковлев. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2000. Т. X.
Материалы по истории связи в России XVIII - начало XX вв. Л., 1966.
Чехов А.П. Из Сибири // Сочинения. М.: Наука c(, 1987. Т. 14-15.
Томск от А до Я: Краткая энциклопедия города / под ред. д-ра ист. наук Н.М. Дмитриенко. Томск: Изд-во НТЛ, 2004.
Письмо Тобольского губернатора начальнику Омского почтово-телеграфного округа от 15 февраля 1911 г. // Государственный архив Омской области (ГАОО). Ф. 120. Оп. 1. Д. 92.
Проект контракта о перевозке почты (1916-1918 гг.) // Государственный архив Томской области (ГАТО). Ф. 219. Оп. 1. Д. 34.
Пивень С.Н. Влияние Московско-Сибирского тракта на жизнь населения Западной Сибири в XVIII - XIX вв.: дис. … канд. ист. наук. Томск, 2005.
Кеннан Д. Сибирь и ссылка. Путевые заметки (1885- 1886 гг.). СПб.: Русско-Балтийский инф. центр БЛИЦ, 1999. Т. 1.
Залогина Е. Ямщина // Красное знамя. 1994. 22 сент.