Old Believers-pilgrims in the context of civilizational approach to the Russian history. Reflections on the book of E.E. Dutchak | Tomsk State University Journal of History. 2011. № 4 (16).

Old Believers-pilgrims in the context of civilizational approach to the Russian history. Reflections on the book of E.E. Dutchak

This article analyses the monograph of E.E.Dutchak (From "Babylon" to "Belovodye": adaptive capacity of taiga communities of Old Believers-pilgrims (the 2nd half of the XIXth century- the beginning of the XXIst century), Tomsk, 2007). The authors examine the factors and conditions of self-preservation of radical religioustraditions denying social and cultural patterns of Empire, Soviet and post-Soviet Russia. The authors raise an issue of the use of term"civilizational alternative" in case of religious isolation. Based on T. Parsons concept they propose to consider the complexity degree ofisolated confessional system properties, harmonious functioning of the production/adaptation, goal setting, integration and "modelmaintenance" subsystems as the main indicator of "civilizational properties". The particular feature of Old Believers isolated confessionalsystem is domination of "model maintenance" subsystem, i.e. sacral (eschatological) knowledge. The thesis about physical rupture with the"world of Antichrist" could be an example of such knowledge. The basic concept of the "way" is a system idea because it substantiates thenotions about form and direction of the historical movement and it determines perception of modernization impulse. The ability of Old Believers-pilgrims to adapt to the modernization challenges is provided by "axial age" tradition elements such as idea of freedom of choice andpersonal responsibility for deeds, rationality in economic life. Old Believers-pilgrims propose their own version of goal setting function, i.e.the way of participation in political life. On the one hand, they deny the official state as "Antichrist"; on the other hand they appeal to thetraditions of peasant self-government and present themselves as invested with true sacral knowledge and so invested with true authority.Further research on radical and moderate confessional directions should answer the question: whether the Old Belief is civilizationalalternative or it is one of the variants of Russia's social and cultural integrity preservation.

Download file
Counter downloads: 271

Keywords

старообрядчество, модернизация, Е.Е. Дутчак, конфессия, Old Belief, confessional isolation, civilizational alternative, social system

Authors

NameOrganizationE-mail
Shemyakin Y.G.Latin American Institute of Sciencesy.shemyakin@ilaran.ru
Shemyakina O.D.M.V. Lomonosov Moscow State Universityshemyakinx3@gmail.com
Всего: 2

References

Геополитическая символика сквозь призму эсхатологии (Вопросы формирования социальной основы староверия) // Общественные науки и современность (ОНС). 2010. № 3. С. 163-172.
Дутчак Е.Е. Из «Вавилона» в «Беловодье»: адаптационные возможности таежных общин староверов-странников (вторая половина XIX - начало XXI в.). Томск, 2007.
Парсонс Т. Общетеоретические проблемы социологии. Социология сегодня. М., 1965.
Парсонс Т. Система современных обществ. М., 1998.
Парсонс Т. О социальных системах. М., 2002.
Parsons T. The Structure of Social Action. N.Y., 1937.
Parsons T. Essays in Sociological Theory. N.Y.; London, 1964.
Parsons T. The Evolution of Societies. Engleword Cliffs (N.Y.), 1977.
Parsons T. Politics and Social Structure. New York, 1969.
Parsons T. The Social System. N.Y., 1951.
Седов Л.А. К типологизации средневековых общественных систем Востока. Попытка системного подхода // Народы Азии и Африки. 1987. № 5.
Топоров В.Н. Об одном из парадоксов движения. Несколько замечаний о сверх-эмпирическом смысле глагола «стоять», преимущественно в специализированных текстах. Концепт пути в языке и культуре. М.: Индрик, 1996. C. 7-88.
Шемякин Я.Г. Европа и Латинская Америка: Взаимодействие цивилизаций в контексте всемирной истории. М., 2001. C. 218-221.
Логический анализ языка. Языки динамического мира. Дубна: Международный университет природы, общества и человека «Дубна», 1999.
Арутюнова Н.Д. Путь по дороге и бездорожью // Логический анализ языка. Языки динамического мира. Дубна, 1999. C. 3-17.
Щепанская Т.Б. Культура дороги в русской мифоритуальной традиции XIX-XX вв. М.: Индрик, 2003. С. 17-18.
Керов В.В. «Се человек и дело его.»: Конфессионально-этические факторы старообрядческого предпринимательства в России. М.: ЭКОН-ИНФОРМ, 2004. С. 228-232.
Керов В.В. Между традиционализмом и модернизацией (сакрализация повседневности и мирская аскеза староверов XVIII-XIX веков в сравнительно-исторической перспективе). Статья 1. Кризис русской духовной культуры XVII века и идея оцерквления жизни // ОНС. 2010
Керов В.В. Между традиционализмом и модернизацией (сакрализация повседневности и мирская аскеза староверов XVIII-XIX веков в сравнительно-исторической перспективе). Статья 2. Мирская аскеза, нормы поведения и предпринимательская деятельность старообрядцев
Тимофеев В.В. Старообрядческое предпринимательство в XIX-XX вв. Чебоксары, 2002.
Шахов М.О. Философские аспекты староверия. М., 1998.
Шемякин Я.Г., Шемякина О.Д. Соотношение веры и рацио в цивилизационном «пограничье»: российские параллели латиноамериканского опыта // Латинская Америка. 2007. № 11.
Вебер М. Избранные произведения. М., 1990.
Шемякин Я.Г. Вера и рацио в духовном космосе латиноамериканской цивилизации // Латинская Америка. 2007. № 3.
Шемякин Я.Г. Пограничные» цивилизации планетарного масштаба. Особенности и перспективы эволюции // Ла- тинская Америка». 2007. № 7.
Шемякин Я.Г. Россия в западном восприятии (Специфика образов «пограничных» цивилизаций) // ОНС. 2008. № 1.
Гайденко П.П. Социология Макса Вебера // Вебер М. Указ. соч. C. 23-24.
Карташев А.В. Смысл старообрядчества // Церковь. Старообрядческий церковно-общественный журнал. 1992. № 2. C. 20.
Топоров В.Н. Святость и святые в русской духовной культуре. Т. 1: Первый век христианства на Руси. М., 1995. C. 480.
Шемякин Я.Г., Шемякина О.Д. Россия - Евразия: специфика формообразования в цивилизационном пограничье. Статья 1 // ОНС. 2004. № 4. C. 115.
Шемякина О.Д. Концепция барочности Алехо Карпентьера и типы творческой активности российских предпринимателей // ОНС. 2009. № 4. C. 114-125.
Ясперс К. Смысл и познание истории. М., 1991.
Айзенштадт Ш.Н. The civilizational dimension of modernity // International sociology. L. etc., 2001. Vol. 16, №3. P. 320-340.
Шемякин Я.Г. В поисках смысла. Из истории философии и религии. М., 2003. С. 110-242.
Ионов И.Н. Цивилизационное сознание и историческое знание. М., 2007. C. 463-464.
Шемякин Я.Г. Граница (Процесс перехода и тип системности) // ОНС. 2009. № 5. C. 119-122.
Шемякин Я.Г., Шемякина О.Д. Пути и условия достижения целостности цивилизационной системы. Сопоставление исторического опыта России и Латинской Америки // Латинская Америка. 2009. № 9. C. 4-20; № 10. C. 82-101.
Агеева Е.А. Евфимий // Большая Российская энциклопедия. М., 2007. Т. 9. C. 570-571.
Мальцев А.И. Староверы-странники в XVIII - первой половине XIX в. Новосибирск, 1996.
Дутчак Е.Е. Геополитическая символика сквозь призму эсхатологии (Вопросы формирования социальной основы староверия) // ОНС. 2010. № 3.
Сочинения инока Евфимия (тексты и комментарии). Новосибирск, 2003.
Гурьянова Н.С. Крестьянский антимонархический протест в старообрядческой эсхатологической литературе периода позднего феодализма. Новосибирск, 1988.
Откровение Мефодия Патарского // Мильков В.В. Древнерусские апокрифы. СПб., 1999. С. 654-711.
Алексеев Н.Н. Идея «заметного града» в христианском вероучении // Путь. 1926. № 5. Октябрь-ноябрь. C. 21-29.
Бердяев Н.А. Ответ на письмо монархиста // Путь. 1926. № 3.
Бердяев Н.А. Царство Божие и царство кесаря // Путь. 1925. № 1. С. 24-39.
Алексеев Н.Н. Идея «Земного Града» в христианском вероучении // Путь. 1926. № 5. C. 15-31.
Большая российская энциклопедия. М., 2008. Т. 10. С. 442, 452-453.
Сокулер З.А. Столкновение или диалог цивилизаций? Современные цивилизационные исследования (Реферативный обзор) // Россия и современный мир. 2003. № 3 (40).
Петров Ю.А. Этноконфессиональный фактор в контексте московского предпринимательства, вторая половина XIX - начало XX в. // Старообрядчество в России (XVIIXX века). М., 2010. Вып. 4. С. 688-698
Уэст Дж. Л. Старообрядческое видение будущего России: утопический капитализм Павла Рябушинского // Старообрядчество в России (XVII-XX века). М., 2010. Вып. 4. С. 674-687.
Новая философская энциклопедия. М., 2001. Т. 4.
 Old Believers-pilgrims in the context of civilizational approach to the Russian history. Reflections on the book of E.E. Dutchak | Tomsk State University Journal of History. 2011. № 4 (16).

Old Believers-pilgrims in the context of civilizational approach to the Russian history. Reflections on the book of E.E. Dutchak | Tomsk State University Journal of History. 2011. № 4 (16).

Download file