About Manichean-gnostic complex in scientific discourse and confessional texts | Tomsk State University Journal of History. 2013. № 1 (21).

About Manichean-gnostic complex in scientific discourse and confessional texts

The author discusses the cultural, landscape and climatic context of the creation of the hard dualism in cosmological schemes of Manichaeism and Gnosticism, analyzes the possible causes of the Gnostic-Manichaean influence on the premised knowledge of researcher, forms a hypothesis about possible causes of migration of the values orientations of the researcher on the texts of traditional culture. For the solution of worded problems the author is turned to the conceptosphere of natural language. Key concepts of Russian Spiritual Culture, Good and Evil, considered from the point of view of their importance and evolution in the traditional culture and elite culture (T.I.Vendina), suggests reasons for the migration of the axiosphere of the researcher on the texts of traditional culture. In the context of the problems raised, the author considers warranted inclusion in the structure of the confessional text not only texts of written and oral culture, but the rhythms of everyday life that are emerging at the intersection of different practices, given by sacred calendars.

Download file
Counter downloads: 244

Keywords

манихео-гностический комплекс, предпосылочное знание, культурный контекст, духовные практики, социальные практики, природопользовательные практики, Gnostic-Manichaean complex, premised knowledge, cultural context, spiritual practices, social practices, nature use practice

Authors

NameOrganizationE-mail
Shemyakina O.D.M.V. Lomonosov Moscow State University shemyakinx3@gmail.com
Всего: 1

References

Яковенко И.Г. Манихео-гностический комплекс русской культуры // Россия как цивилизация. Устойчивое и изменчивое. М., 2007.
Якимович А.К. Эпоха сокрушительных творений. Из истории искусства и мысли XX века. М., 2009.
Трофимова М.К. Гностицизм как историко-культурная проблема в свете коптских текстов из Наг-Хаммади // Aequinox (Равноденствие). MCMXCIII. М., 1999.
Вендина Т.И. Из кирилло-мефодиевого наследия в языке русской культуры (концепты Добро и Зло) // Славянский альманах 2003. М., 2004.
Франкфорт Г. и Г. А. Освобождение мысли от мифа // Франкфорт Г., Франкфорт Г.А., Уилсон Дж., Якобсон Т. В преддверии философии. М., 1984.
Шемякина О.Д. Разрыв и преемственность в русской культурной традиции: опыт диалога // Общественные науки и современность. 2011. №5.
Мильков В.В., Милькова С.В. Апокрифическое выражение мифологических воззрений // Древняя Русь: пересечение традиций. М., 1997.
Смолич И.К. Русское монашество. М., 1997.
Соколова В.К. Весенне-летние календарные обряды русских, украинцев и белорусов. М., 1979.
Морозов И.А., Слепцова И.С. Круг игры. Праздник и игра в жизни северорусского крестьянина (XIX-XX вв.). М., 2004.
Пастернак Б. Охранная грамота // Собрание сочинений: в 5 т. М., 1991. Т. 4.
Шишкин М. Русская Швейцария. Литературно-исторический путеводитель. М., 2006.
Тюпа В.И. Креативный палимпсест как диахронное пограничье культур: Доклад на конференции «Цивилизацион-но-культурное пограничье как генератор становления мировой культуры/литературы. Москва ИМЛИ, 4-6 июня 2012.
 About Manichean-gnostic complex in scientific discourse and confessional texts | Tomsk State University Journal of History. 2013. № 1 (21).

About Manichean-gnostic complex in scientific discourse and confessional texts | Tomsk State University Journal of History. 2013. № 1 (21).

Download file