Banners of the Siberian Cossacks
The authors undertake the examination of the documentary evidence for patterns of symbolics and functions of Siberian banners and their role in the culture of Russians, who colonized Siberia. Banners of the Russian army have been known in Siberia since the last decades of the XVI-th century, the time of the legendary Ermak's campaigns. In the XVII and at the beginning of the XVIII century banners were essential and obligatory property in the expeditionary and military practices of Russian Cossacks. Almost every Siberian garrison had its own banner and as a rule all campaigns were supplied with banners. Russian pioneers moving through Siberian territory which was strange for them tried to sanctify it, in other words to raise symbolic points typical for their culture. A banner was the main thing which was associated with patron saints and Orthodox conceptualization of the space. In such a way a banner being a sacral identity marker helped to transform an alien space into a friendly one. The banner was of great importance for Russians in Siberia as it was ethnodifferentiative and ethnoconsolidative under the circumstances of the aboriginal people far outnumbering Russians. The importance of banners was recognized as a rule by both warring parties. Captured Russian banners sometimes became negotiable during peace talks with natives. Cossacks considered aboriginal banners to be provocative, so they tried to capture raised standards of revolt. The banner was a symbol of the rightful authority. It provided support of the social order and soldierly solidarity. The banner was a principal attribute which united Siberian Cossacks. From the ethnopolitical point of view Cossacks' banners were symbols of righteous tsar's authority and consolidation , they conferred legitimacy to any actions of those who were under the banners. In this context the meaning and significance of the banner in the paganish aboriginal surroundings were not only the symbol of power capacity but also had a missionary focus.
Keywords
Сибирь,
XVII в,
казаки-землепроходцы,
семантика,
знамена,
Siberia,
XVII century,
Cossacks,
semantics,
bannersAuthors
Berezikov N.A. | Institute of Archaeology and Ethnography of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences (Novosibirsk) | berezikov@archaeology.nsc.ru |
Lyucidarskaya A.A. | Institute of Archaeology and Ethnography of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences (Novosibirsk) | lucid@archaeology.nsc.ru |
Всего: 2
References
Арсеньев Ю.В. О знаменах с геральдическими изображениями в русском войске XVII века. Смоленск: Губернская типография, 1911.
Рабинович М.Г. Древнерусские знамена (X-XV вв.) по изображениям на миниатюрах // Новое в археологии. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1972. С. 174.
Вилинбахов Г.В. Всадник русского герба // Труды Государственного Эрмитажа. Вып. 21. Л., 1981. С. 117-122.
Вилинбахов Г.В. Легенда о «Знамении Константину» в символике русских знамен XVII-XVIII вв. // Труды Государственного Эрмитажа. Вып. 23. Л., 1983. С. 26-41.
Вилинбахов Г.В. Русские знамена XVII в. с изображением единорога // Сообщения Государственного Эрмитажа. Вып. 47. Л., 1982. С. 22-24.
Малов А. Знамена полков нового строя. Символика креста // Цейхгауз. 1980. № 16. С. 2-7.
Яковлев Л.П. Древности Российского государства, изданные по высочайшему повелению. Доп. к 3 отд-нию. Рус-ския старинныя знамена. М.: Типография Александра Семена, 1865.
Николаев Н.Г. Исторический очерк о регалиях и знаках отличия русской армии: Великокняжеский и царский периоды. Т. 1. СПб.: Гл. интендант. упр., 1898.
Висковатов А.В. Историческое описание одежды и вооружения российских войск. СПб.: Гл. интендант. упр., 1899.
Опись Московской оружейной палаты. Ч. 3, кн. 1. М.: Тип. Об-ва распространения полезных книг, 1884.
Шулдяков В. Знамя Ермака. Две тайны бесценной реликвии Сибирского казачьего войска // Тобольск и вся Сибирь. Кн. 10. Тобольск, 2008. С. 151. Н.А. Березиков, А.А. Люцидарская
Биркенгоф А.Л. Потомки землепроходцев. Воспоминания, очерки о русских поречанах низовьев и дельты р. Индигирки. М.: Наука, 1972.
Дюркгейм Э. Элементарные формы религиозной жизни // Мистика. Религия. Наука. Классики мирового религиоведения. Антология. М.: Канон+, 1998.
Бутанаев В.Я., Абдыкалыков А. Материалы по истории Хакасии XVII - начала XVIII в. Абакан: Хакас. гос. ун-т им. Н.Ф. Катанова, 1995.
Дополнения к Актам историческим, собранным и изданным Археографической комиссией. СПб.: Типография II отделения собственной Е. И. В. Канцелярии, 1846.
Колониальная политика Московского государства в Якутии XVII в.: сб. док. под ред. Я.П. Алькора и Б. Д. Грекова. Л.: Изд-во Ин-та народов Севера ЦИК СССР, 1936.
Памятники сибирской истории XVIII в. СПб.: Типография Министерства внутренних дел, 1882.
Акты исторические, собранные и изданные археографическою комиссиею. СПб.: Типография II отделения Собственной Е.И.В. Канцелярии, 1841.
Александров В.А. Материалы о народных движениях в Сибири в конце XVII века // Археографический ежегодник за 1961 год. М.: Наука, 1962.
Элиаде М. Священное и мирское. М.: Изд-во МГУ, 1994.
Сборник документов по истории Бурятии. XVII в. / сост. Г.Н. Румянцев, С.Б. Окунь. Улан-Удэ: Бурят. кн. изд-во, 1960.
Ремезовская летопись // Сибирские летописи / подгот. к изд. П.В. Павловым, Л.Н. Майковым. СПб.: Изд. Имп. ар-хеогр. комиссии, 1907.
Лотман Ю.М. Избранные статьи: в 3 т. Таллин: Александра, 1992.
Байбурин А.К. Ритуал в системе знаковых средств культуры // Этнознаковые функции культуры. Л.: Наука, 1991.