Anthropomorphic masks from burial ground Bederevsky Bor II
Sculptural images of human figures and masks are very rarely found in late medieval monuments of the Narym Ob Region. However, several of them have been found in some necropolises. Due to their location in specific archeological sites, this group of objects can be classified as sacred/ritual ones; they reflect beliefs of the autochthonous population about death and links between the living and the dead. Metal anthropomorphic masks have been found in the natural landmark Bederevsky Bor (Kargasoksky District of the Tomsk Region) in 1989-1990. It is located in the right bank of the River Tym (right tributary of the River Ob). Three burial grounds were established in this place in the Middle Ages. Masks were found only in one of them - in burial ground Bederevsky Bor II. Since XVII century this territory had been included in the area of settlement of the Selkup population. The monument is dated to XVII - XVIII centuries. More than 60 sepulchral cavities were registered within its area. Masks were found in two of 52 excavated graves. The burial rites for these graves are identical and featured by ground burial, secondary placement of remains in a grave and non-anatomical position of the skeleton within the grave, equal depth of graves and modest grave goods. In both cases the masks were put with men of the same age group - 40-50 years. The variation in location of the findings may reflect their special living status in the community, due to which they were entitled to some additional actions during the funeral. The presence of these masks in the necropolis demonstrates a special attitude to them as images of the dead - an ordinary man or, possibly, an ancestor spirit or a shaman's spirit. For example, a doll from burial No. 43, as concluded by analogy with previous ethnographic materials, was designed by its authors as a receptacle for the soul of the dead man - the so-called itterma. It was buried together with the deceased. A pair of masks from burial site No. 19 inserted to each other can be classified as shaman's protecting spirits. Variations in iconography of anthropomorphic faces made of tin may be associated with images of legendary ancestor heroes who are said to be featured by long sharp heads. Different designs of a head in the iconography of masks on tin plates may be attributed to gender differences. A living shaman was known to be able to take the appearance of a woman, which was associated with the common phenomenon of transvestism. When a shaman died, his spirit inherited this ability. Ethnography knows some cases of a special attitude to a dead man. If the dead was a shaman, an elder or a reputable old man, his itterma was ranked as family or ancestral protecting spirits. There is some evidence that a host and guardian of helping spirits left them on the sanctuary under the tree. Dolls that had left unattended for some reason were taken away to the forest. Masks from burial site No. 19 may be associated with such events.
Keywords
Тым,
Бедеревский Бор II,
селькупы,
антропоморфы,
личины,
иттерма,
духи-покровители,
Tym,
Bederevsky Bor II,
Selkups,
anthropomorphs,
masks,
itterma,
protecting spiritsAuthors
Bobrova A.I. | M.B. Schatiloff Tomsk Regional Museum | a_bobrova@bk.ru |
Torochchina N.V. | Tomsk State University | natator@mail.ru |
Всего: 2
References
Боброва А.И. Отчёт о полевых исследованиях Средне-обского отряда АЭ ТГУ на р. Тым в Каргасокском районе Томской области в 1989 г. // Архив Музея археол. и этногр. Сибири Том. гос. ун-та. Д. № 1057. 48 л. 121 рис.
Боброва А. И. Отчёт о стационарных работах Тымской экспедиции ТГУ в 1990 г. в Каргасокском районе Томской области // Архив МАЭС ТГУ. Д. № 1162. 42 л. 94 рис.
Павлинская Л.Р. Некоторые вопросы техники и технологии художественной обработки металлов // Материальная и духовная культуры народов Сибири: сб. МАЭ. Т. 47. Л., 1988. С. 71-85.
Гемуев И.Н., Сагалаев А.М., Соловьёв А.И. Легенды и были таёжного края. Новосибирск: Наука, 1989. 176 с.
Мурашко О.А., Кренке Н.А. Культура аборигенов Обдорского Севера в XIX веке. М.: Наука, 2001. 155 с.
Гемуев И.Н. Мировоззрение манси. Дом и космос. Новосибирск: Наука, 1990. 232 с.
Чиндина Л.А. Древняя история Среднего Приобья в эпоху железа. Томск: Изд-во Том. ун-та, 1984. 254 с.
Плетнёва Л.М. Томское Приобье в конце VIII - III в. до н.э. Томск: Изд-во Том. ун-та, 1977. 108 с.
Яковлев Я.А. Иллюстрации к ненаписанным книгам: Са-ровское культовое место. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2001. 274 с.
Чиндина Л.А. Могильник Релка на Средней Оби. Томск: Изд-во Том. ун-та, 1977. 193 с.
Чиндина Л.А. История Среднего Приобья в эпоху раннего средневековья (рёлкинская культура). Томск: Изд-во Том. ун-та, 1991. 184 с.
Черкасова Н. В. Средневековые тонгхи Западной Сибири // Духовная культура Урала: тез. докл. науч. конф. Свердловск, 1987. С. 22-25.
Карачаров К.Г. Антропоморфные куклы с личинами VIII-IX вв. из окрестностей Сургута // Материалы и исследования по истории Северо-Западной Сибири: сб. науч. тр. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2002. С. 26-52.
Боброва А.И. Берестяные свертки с куклами из Тис-кинского могильника // Пространство культуры в археолого-этнографическом измерении. Западная Сибирь и сопредельные территории: матер. XII Зап.-Сиб. арх.-этнограф. конф. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2001. С. 9-
Чернецов В.Н. Представления о душе у обских угров // Труды Ин-та этнографии АН СССР. Нов. сер. М.: Наука, 1959. Т. 51. С. 114-156.
Соколова З.П. Пережитки религиозных верований у обских угров // Религиозные представления и обряды народов Сибири XIX - начале XX века: сб. МАЭ. Т. 27. Л.: Наука, 1971. С. 239-247.
Пелих Г.И. Происхождение селькупов. Томск: Изд-во Том. ун-та, 1972. 424 с.
Хомич Л.В. О некоторых предметах культа надымских ненцев // Религиозные представления и обряды народов Сибири XIX - начале XX века: сб. МАЭ. Т. 27. Л.: Наука, 1971. С. 239-247.
Алексеенко Е.А. Домашние покровители у кетов // Религиозные представления и обряды народов Сибири XIX -начале XX века: сб. МАЭ. Т. 27. Л.: Наука, 1971. С. 263-274.
Соколова З.П. Иттерма. Мифология манси. (Энциклопедия уральских мифологий. Т. 2). Новосибирск: Изд-во Ин-та археологии и этнографии СО РАН, 2001. С. 59-60.
Бауло А. В. Домашние (семейные) святилища северных хантов // Археология, этнография и антропология Евразии. Новосибирск: Изд-во Ин-та археологии и этнографии СО РАН, 2004. № 1 (17). С. 89-101.
Кулемзин В.М., Лукина Н.М. Васюганско-ваховские ханты в конце XIX - начале XX в.: этнографические очерки. Томск: Изд-во Том. ун-та, 1977. 226 с.
Пелих Г.И. Материалы по селькупскому шаманству // Этнография Северной Азии. Новосибирск, 1980. С. 5-70.
Ураев Р.А. Материалы к шаманизму тымских селькупов (по данным экспедиции 1956 года) // Памятники истории, археологии и архитектуры Сибири: сб. науч. трудов. Новосибирск: Наука, 1988. Сер. истории, археологии и архитектуры Сибири. Новосибирск: Наука, 1988.
Ким А.А. Духи и души тымских селькупов (по заметкам этнографа Р.А. Ураева) // Земля каргасокская: сб. науч.-поп. очерков. Томск: Изд-во Том. ун-та, 1986. С. 140-147.
Вадецкая Э.Б. Таштыкская эпоха в древней истории Сибири. СПб.: Центр «Петербургское востоковедение», 1999. 440 с.
Боброва А.И, Максимова И.Е., Торощина Н.В. Погребение с шаманским комплексом вещей на р. Тым // Труды Музея археологии и этнографии Сибири им. В.М. Флоринско-го Томского государственного университета. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2002. Т. 1. С. 106-139.
Селькупская этнографическая коллекция Колпашев-ского краеведческого музея: Каталог / авт.-сост. А.А. Пихнов-ская. Томск: Ветер, 2007. 280 с.