Scenes with female characters in Sayan and Altaii rock art
Petroglyphic art of Sayan and Altai region contains a lot of brilliant scenes involving female characters. «Hieros gamos» scenes (the Bronze Age) are connected with the concepts of securing female fertility, reproduction, family, nature. «Women in labour» (the Bronze Age) are assumed to have been the images of deities-primogenitrices - they reveal striving at strengthening reproductive forces of human community and nature by means of magic. «Latticed shapes» (Eneolithic?) are quite problematic. They are rare in rock art (except for over 90 figures in Kalbak-Tash). One can interpret some couples of «birthing mothers» with neighbouring male phallic figures, or couples depicted as holding each other's hands, as married couples. With the help of some ethnographic drawings one can determine women's social status (e.g. only married adult Khakas women could wear two plates). «Generation pyramids» are «chains» of similar figures, which reflect female creational nature and the concept of endless generations. Female character and an ox / another animal (the Bronze Age). After Ja. Sher, paired combination «woman - ox» can be traced back to Proto-Indo-European mythology. V.D. Kubarev distinguished the scenes with female and goat figures, having related them to primeval beliefs of a goat as a fertility symbol. Female character with serpents could be depicted in many variants: with a serpent held in hands; serpent targeting female genitals. The plot with female character and an archer targeting an arrow at female genital area is close the former one. Connection to the fertility cult and miraculous birth. Plots of ritual character: female character in devotional attitude (the Bronze Age). Female deities: characters with long unfastened hair in Okunevo art. Long hair parted in the middle is connected with archaic concept of the head as a vessel of constructive vital force. In the Middle Ages - Umai, which is not completely correct, as personification of deities in old Turkic cults is not proved. Female characters in ethnic costume and adornments (folk art drawings). Attributing female characters is problematic, as contemporary criteria are not always applicable to them: long hair and plates are also typical of Turkic warriors; «skirts» can be elements of male armour; some head gear can be characteristic of both male and female characters. Their identification against a mass of anthropomorphic characters pertaining to various periods enhances our knowledge of women's position and role in various periods of historic development. Most of the plots listed above were created in the Bronze Age. The Scythian and following periods did not possess such a variety of scenes. Early plots are too «overt» and immodest for a contemporary spectator - they convey universal concepts of male and female creational natures in a realistic manner, which is typical of archaic thinking. Later characters are more «demure» - they wear clothes, adornments, hair style. In most plots, women of childbearing age represent striving at increasing childbearing power, female health, and fertility as a whole.
Keywords
наскальное искусство,
женские персонажи,
Саяно-Алтай,
Rock art,
Sayan and Altai region,
scenes with female charactersAuthors
Sovetova O.S. | Kemerovo State University | olgasovetova@yandex.ru |
Ladygina Yu.M. | Kemerovo State University | ladygi-nayulia@yandex.ru |
Всего: 2
References
Кубарев В.Д. Петроглифы Калбак-Таша I (Российский Алтай). Новосибирск: Изд-во ИАиЭт СО РАН, 2011. 444 с.
Вадецкая Э.Б. Женские силуэты на плитах из окунев-ских могильников // Сибирь и её соседи в древности. Новосибирск, 1970. С. 261-264.
Есин Ю.Н. Изображение «Богини-матери» в окунев-ском искусстве Минусинской котловины // Вестник НГУ. Сер. История, филология. 2010а. Т. 9, вып. 3: Археология и этнография. С. 111-122.
Есин Ю.Н. Тайны богов древней степи. Абакан: Хак-НИИЯЛИ, 2010б. 184 с.
Березницкий С.В. К вопросу о характере эротических сюжетов в древнем искусстве // Международная конференция по первобытному искусству: тез. докл. Кемерово, 1998. С. 145-147.
Горяев В.С. «Сцены соития» и историческая ситуация в степях Евразии // Международная конференция по первобытному искусству: тез. докл. Кемерово, 1998. С. 147-148.
Кубарев В.Д. Анализ петроглифов и комментарии // Jacobson E., Kubarev V., Tseevendorj D. Mongolie du Nord-Ooest Tsagaan Salaa/Baga Oigor. Vol. 6. Paris: De Boccard, 2001. P. 6084.
Швец И.Н. К вопросу типологии сцен совокупления в наскальном искусстве Центральной Азии // Археологический альманах. № 21. Изобразительное искусство в археологическом наследии. Донецк: ООО «Лебедь», 2010. С. 140-144.
Окладников А.П. Петроглифы Центральной Азии. Хобт-Сомон (гора Тэбш). Л.: Наука, 1980. 271 с.
Окладников А.П. Петроглифы Байкала - памятники древней культуры народов Сибири. Новосибирск, 1974. 124 с.
Советова О.С. Тема «священного брака» в наскальном искусстве // Древние культуры Евразии: матер. междунар. науч. конф., посвящ. 100-летию со дня рожд. А.Н. Бернштама. СПб., 2010. С. 246-251.
Полидович Ю.Б. Эротический сюжет в искусстве «звериного стиля» народов Центральной Азии // История и археология Семиречья. Вып. 4. Алматы: Фонд «Родничок», 2011. С. 144-157.
Леонтьев Н.В., Капелько В.Ф., Есин Ю.Н. Изваяния и стелы окуневской культуры. Абакан, 2006. 236 с.
Черемисин Д.В. Опыт интерпретации наскальной композиции из Кандзяньшимэньцзы (Синьцзян) // Международная конференция по первобытному искусству: тез. докл. Кемерово, 1998. С. 150-152.
Пяткин Б.Н., Мартынов А.И. Шалаболинские петроглифы. Красноярск: Изд-во Краснояр. ун-та, 1985. 192 с.
Ковалева О.В. Наскальные рисунки эпохи поздней бронзы Минусинской котловины. Новосибирск: Изд-во ИАиЭт СО РАН, 2011. 160 с.
Пяткин Б.Н., Советова О.С., Миклашевич Е.А. Петроглифы Оглахты-V (публикация коллекции) // Древнее искусство Азии. Петроглифы. Кемерово: Изд-во КемГУ, 1995. С. 86-108.
Дэвлет Е.Г., Дэвлет М.А. Мифы в камне: Мир наскального искусства России. М.: Алетейа, 2005. 472 с.
Советова О.С. Петроглифы тагарской эпохи на Енисее: (Сюжеты и образы). Новосибирск: Изд-во ИАиЭт СО РАН, 2005. 140 с.
Кызласов Л.Р., Леонтьев Н.В. Народные рисунки хакасов. М.: Наука, 1980. 176 с.
Рыгдылон Э.Р. Писаницы близ озера Шира // СА. 1959. Сб. ХХК-ХХХ. С. 186-202.
Savinov D. Steles de Khakassie // Repertoire des petroglyphes D'Asie Centrale. Paris, 1999. Fasc. № 4. Р. 53-72.
Семенов В.А., Килуновская М.Е., Красниенко С.В., Субботин А.В. Изображения на плитах тагарских курганов. СПб.: Изд-во ИИМК РАН, 2003. 121 с.
Хлобыстина М.Д. Древнейшие южно-сибирские мифы в памятниках окуневского искусства // Первобытное искусство. Новосибирск: Наука, 1971. С. 165-180.
Хлобыстина М.Д. Тотемно-космогонические образы в искусстве южносибирской бронзы // Первобытное искусство. У истоков творчества. Новосибирск: Наука, 1978. С. 155-163.
Шер Я.А. Петроглифы Средней и Центральной Азии. М.: Наука, 1980. 328 с.
Дэвлет М.А. Изображения матерей-родоначальниц на скалах Бижиктиг-Хая близ Кызыл-Мажалыка в Туве // Маргула-новские чтения: сб. матер. конф. Алма-Ата, 1989. С. 89-90.
Антонова Е.В. Очерки культуры древних земледельцев Передней и Средней Азии. М.: Наука, 1984. 266 с.
Есин Ю.Н. Проблемы выделения изображений афанасьевской культуры в наскальном искусстве Минусинской котловины // Афанасьевский сб. Барнаул: Азбука, 2010в. С. 53-73.
Антонова Е.В. Мургабские печати в свете религиозно-мифологических представлений первобытных обитателей юга Средней Азии и их соседей // Средняя Азия, Кавказ и зарубежный Восток в древности. М.: Наука, 1983. С. 13-31.
Голан А. Миф и символ. М., 1993. 376 с.
Дэвлет М.А. Петроглифы на дне Саянского моря (гора Алда-Мозага). М.: Памятники исторической мысли, 1998. 287 с.
Формозов А.А. Памятники первобытного искусства на территории СССР. М.: Наука, 1980. 136 с.
Мусеибли Н. Параллели петроглифам Гямигая на керамике эпохи верхней бронзы Азербайджана (вопросы хронологии) // Наскальное искусство в современном обществе. К 290-летию научного открытия Томской писаницы: матер. ме-ждунар. науч. конф. Т. 2. Кемерово: Кузб
Чиндина Л.А. Головные уборы в художественном металле кулайского времени // Труды международной конференции по первобытному искусству. Т. 1. Кемерово, 1999. С. 188-194.
Студзицкая С.В. Специфические черты мелкой пластики окуневской культуры // ОС 2. СПб., 2006. С. 217-227.
Кызласов Л.Р. К истории шаманских верований на Алтае // КСИИМК. ХХТХ. 1949. С. 48-54.
Длужневская Г.В. Еще раз о «кудыргинском валуне» (К вопросу об иконографии Умай у древних тюрков) // Тюркологический сборник 1974 года. М., 1978. С. 230-237.
СуразаковА.С. К семантике изображений на кудыргинском валуне // Этнокультурные процессы в Южной Сибири и Центральной Азии в I-II тыс. н. э. Кемерово, 1994. С. 45-55.
Мартынов А.И., Елин В.Н., Еркинова Р.М. Бичикту-Бом - святилище Горного Алтая. Горно-Алтайск, 2006. 346 с.
Худяков Ю.С. Об изображениях божеств древне-тюркского пантеона на памятниках искусства номадов Южной Сибири и Центральной Азии эпохи раннего средневековья // Древности Сибири и Центральной Азии. № 3 (15). Горно-Алтайск, 2010. С. 93-103.
Дэвлет М.А. Человек и его место в системе мироздания (по материалам петроглифов бассейна Верхнего Енисея) // Изобразительные и технологические традиции в искусстве Северной и Центральной Азии: тр. САИПИ. Вып. 9, Москва; Кемерово: Кузбассвузиздат, 2012. С.
Черемисин Д.В. Несколько наблюдений над граффити Горного Алтая // Древнее искусство в зеркале археологии. К 70-летию Д.Г. Савинова: тр. САИПИ. Вып. 7. Кемерово: Кузбассвузиздат, 2011а. С. 146-160.
Вайнштейн С.И., Денисова Н.П. Новые материалы по археологии и этнографии Тувы // Полевые исследования Института этнографии 1974 года. М., 1975. С. 196-205.
Дорж Д., Новгородова Э.А. Петроглифы Монголии. Улан-Батор: Ин-т истории АН МНР, 1975. 275 с.
Мухарева А.Н., Советова О. С. О некоторых сюжетах петроглифов горы Большой Улаз на Среднем Енисее // Изобразительные и технологические традиции в искусстве Северной и Центральной Азии: тр. САИПИ. Вып. 9. Москва; Кемерово: Кузбассвузиздат, 2011. С. 67-75.