To the question of the reflection of the social organization in the material culture of the ancient people
The article is devoted to the problems of manifestations in the structure of archaeological sources of the Ural-Siberian region social organization of the ancient people. Archaeological sources focused on the study of material culture, whereas the issues of social organization are solved in archaeology at reconstructive level. Researchers, seeking an explanation of certain phenomena in the archaeological cultures, turn to ethnographic data about the peculiarities of everyday life and the social structure of the Ob- Ugrs and Samodians, which is associated the idea of going deep in antiquity the origins of the formation of these peoples. In the social structure highlights the dualistic organization - marriage organisation of two genera/phratries; in a broad sense, this binary organization of society and its reflection in the spiritual culture. Ornamental traditions play a significant role in the allocation of archaeological cultures. Often a combination of the two ornamental traditions in ceramic complexes of archeological cultures is viewed as a reflection of dual-phratric structure represented by these cultures societies. In some cases, the layout of the settlement (for example, Tashkovo II, Chicha 1, Karagay Aul 1) and burial ground (for example, Chepkul 9) allows to make conclusions about the dual structure of the ancient society. Materials of the Middle Ob region of the middle ages VI - IX centuries Relkinskaya culture led to L.A. Chindina provide a hierarchical model of social relations: the family (large and small in accordance with the size of the ancient dwelling); the family community in the period of segmentation («...a large settlements, type Malget 7, with several housekeeping «nests»); group of family communities - like the genus. The similarity in the material culture and anthropology Relkinskaya culture with selkups allow researchers to draw conclusions in respect of the social structure. However, such examples are rare, when a genetic link between archaeological culture and specific ethnic group is established. This is due to the fact that a part of the territory of the Ural-Siberian region is not sufficiently investigated, the settlement and the burial complexes of many cultures are not sufficiently researched, and often burial is unknown. In general, the conclusions on the social structure of the ancient societies of different chronological periods are rather fragmentary and need to be further accumulation of facts for possible archeological-ethnographic comparison.
Keywords
археология,
этнография,
социальная организация,
archaeology,
ethnography,
social organizationAuthors
Zimina O.Y. | Institute of Problems of Development of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences (Tyumen) | o_winter@mail.ru |
Всего: 1
References
Савинов Д.Г. Об основных принципах археолого-этнографических реконструкций // Проблемы исторической интерпретации археологических и этнографических источников Западной Сибири. Томск: Изд-во Том. ун-та, 1990. С. 5-8.
Народы Западной Сибири: Ханты. Манси. Селькупы. Ненцы. Энцы. Нганасаны. Кеты. М.: Наука, 2005. 805 с.
Напольских В.В. Введение в историческую уралистику. Ижевск, 1997. 257 с.
Соколова З.П. Ханты и манси: взгляд из XXI в. М.: Наука, 2009. 756 с.
Чернецов В.Н. Фратриальное устройство обско-югорского общества // СЭ. 1939. Т. II. С. 21-42.
Чернецов В.Н. Древняя история Нижнего Приобья // МИА. 1953. № 35. С. 7-71.
Косарев М.Ф. Западная Сибирь в древности. М: Наука, 1984. 244 с.
Троицкая Т.Н. Завьяловская культура и ее место среди лесостепных культур Западной Сибири // Западная Сибирь в древности и средневековье. Тюмень: Изд-во Тюм. ун-та, 1985. С. 54-69.
Борзунов В.А. Зауралье на рубеже бронзового и железного веков (гамаюнская культура). Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 1992. 188 с.
Троицкая Т.Н. Керамика как носитель этнокультурной информации (по материалам Новосибирского Приобья) // Время и культура в археолого-этнографических исследованиях древних и современных обществ Западной Сибири и сопредельных территорий: проблемы интерпрета
Львов Ю.А. Болотный процесс как фактор среды обитания человека в Западной Сибири // Особенности естественно-географической среды и исторические процессы в Западной Сибири. Томск: Изд-во Том. ун-та, 1979. С. 12-18.
Соколова З. П. Социальная организация хантов и манси в XVIII-XIX вв.: проблемы фратрии и рода. М.: Наука, 1983. 325 с.
Головнев А.В. Социально-экономические аспекты не-нецко-угорских контактов // Социально-экономические проблемы древней истории Западной Сибири. Тобольск: ТГПИ, 1988. С. 86-101
Ковалева В.Т., Рыжкова О.В., Шаманаев А.В. Таш-ковская культура: Поселение Андреевское озеро XIII. Екатеринбург: Изд-во УрГУ, 2000. 160 с.
Зах В. А. Хроностратиграфия неолита и раннего металла лесного Тоболо-Ишимья. Новосибирск: Наука, 2009. 320 с.
Молодин В.И. Дуальная модель организации историко-культурного пространства на памятнике Чича 1 в Барабин-ской лесостепи // Культурно-экологические области: взаимодействие традиций и культурогенез. СПб., 2007. С. 58-67.
Молодин В.И. К вопросу о выделении берликской культуры // Интеграция археологических и этнографических исследований. Омск: Изд-во ОмГПУ; Изд. дом «Наука», 2008. С. 78-81.
Молодин В.И., Парцингер Г., Гаркуша Ю.Н., Шнеевайсс Й., Гришин А.Е., Новикова О.И., Чемякина М.А., Ефремова Н.С., Марченко Ж.В., Овчаренко А.П., Рыбина Е.В., Мыльникова Л.Н., Васильев С.К., Бенеке Н., Манштейн А.К., Дядьков П.Г., Кулик Н.А. Чича - городищ
Молодин В.И., Мыльникова Л.Н., Дураков И.А., Кобе-лева Л. С. Синкретичная керамика городища Чича 1 // Этнические взаимодействия на Южном Урале. Челябинск: Изд.центр ЧелГУ, 2009. С.73-78.
Зимина О.Ю., Зах В.А. Нижнее Притоболье на рубеже бронзового и железного веков. Новосибирск: Наука, 2009. 232 с.
Зах В.А., Зимина О.Ю. О дуальной организации древних обществ Западной Сибири (по археологическим материалам) // Актуальные проблемы археологии, истории и культуры: Сб. науч. тр. Новосибирск: НГПУ, 2005. Т. 1. С. 112-119.
Троицкая Т.Н., Мжельская Т.В. Керамика завьяловского типа в Новосибирском Приобье // Этнокультурные процессы в Верхнем Приобье и сопредельных регионах в конце эпохи бронзы. Барнаул: Концепт, 2008. С.115-121.
Пантелеева С.Е. Хроностратиграфия Павлинова городища (по результатам анализа керамики): автореф. дис.. канд. ист. наук. Екатеринбург, 2006. 22 с.
Чикунова И.Ю. Муллашиские Юрты 7 // Вестник археологии, антропологии и этнографии. 2009. № 11. С. 90-100.
Зах В.А. Курган 7 могильника Чепкуль 9 // Вестник археологии, антропологии и этнографии. 2009. № 9. С. 4-21.
Троицкая Т.Н. Кулайская культура в Новосибирском Приобье. Новосибирск: Наука, 1979. 125 с.
Головнев А. В. Говорящие культуры: традиции само-дийцев и угров. Екатеринбург: УрО РАН, 1995. 608 с.
Гемуев И.Н. Семья у селькупов (XIX - начало XX в.). Новосибирск: Наука, 1984. 156 с.
Шаховцов К.Г. К вопросу о выделении брачных классов в системе родства нарымских селькупов // Вестник ТГПУ. 2012. 1 (116). С. 144-148.
Волков Е.Н. Хронологические и территориальные индикаторы в орнаментике байрыкско-лыбаевской культуры Нижнего Притоболья // III Северный археологический конгресс: Тезисы докладов. Ханты-Мансийск; Екатеринбург: Чароид, 2010. С. 110-111.
Чиндина Л.А. Проблемы социологических исследований по археологическим источникам // Проблемы исторической интерпретации археологических и этнографических источников Западной Сибири. Томск: Изд-во Том. ун-та, 1990. С. 11-13.
Чиндина Л.А. История Среднего Приобья в эпоху раннего средневековья (релкинская культура). Томск: Изд-во Том. ун-та, 1991. 184 с.