Pegaya orda" is "strong people of the Big/Great Elk"
In the article the problems of etymology of the name "Pegaya Orda" know from Russian documents of the XV century are considered. The name belongs to one of large military and political Selkups' unions of the period of Siberian colonization. The union was headed by chieftain Vonya, who refused to owe allegiance to Russia. The XV-XVI centuries for the Selkups of Middle Priobye (the Ob river area) were the time of inner and outer struggle. This foreordained a necessity to strengthen of military might. Archaeological sources eloquently witness that. They allow to reconstructing an ideology, which educated fighting spirit and skills, glorified martial valor. A historiographic analysis of the problem is given. Weak validity and methodical unfoundedness of the approaches are shown. The matter of the issue is in the initial breach of one of the most important etymologic rules: a search of a word meaning shall be started with the native language of culture bearers, but not of foreign ones, i.e. not from the Russian word "pegiy", but with a translation of the documented term from Selkup language. The lexeme "Pegaya" is firmly translated from all the Selkup dialects as "an elk", "he-elk". Over ten dictionaries, lists of names of Narym and Taz dialects and of some local groups of the Selkups were observed. The root base is common: "paqqy", "pekk", "pangy", "pekky", "pekk". An elk was the most important game animal and had a great importance for Selkups vital activity. He personified strength, might, agility, momentary reaction on danger. An elk image in Selkup culture has an ancient and steady mythology. The Elk was patronized by Num, the god of sky. Changes of seasons and of day and night (he carries moon on his horns) were associated with the Elk. His cosmogonic role is reflected to the fullest in a myth about the sky hunt for the Sacred (Big/Great) Elk, who become a winner in it. The outcome of the hunt begot a myth about a formation of Sacred (Big/Great) Elk constellation (the Great Bear). The Sacred Elk image is organically in heroic mythology and is leading one. The Elk is a helper of the epic hero Iche (Ite), providing success in a battle. This theme is connected in agreement with the second part of the phrase: "Orda". In Selkup language there are words, which are consonant to a foreign perception: "ora", "oralyagda", "orfel" (mean 'strength, a fist', 'to catch'), "orfel-kup", "orpseyo-kup" (mean 'a strong man, hero'). According to Selkup historical and cultural, ethno-linguistic specificity a new version of meaning and translation of the name "Pegaya Orda" is offered; it is "Strong People of the Big/Great Elk" or "Strong Men (Heroes) of the Sacred Elk".
Keywords
Среднее Приобье,
Пегая Орда,
ономастика,
этнонимика,
мифология,
традиции,
Middle Priobye (the Ob river area),
Pegaya Orda,
onomastics,
ethnonimics,
mythology,
traditionsAuthors
Chindina L.A. | Tomsk State University | mariakreml@mail.ru |
Всего: 1
References
Вершинин Е.В., Шашков А.Т. Участие служилых остяков Кодского княжества в военных походах конца XVI - первой трети XVII в. // Западная Сибирь: прошлое, настоящее, будущее: Документы XVII века по истории Сургутского уезда // Материалы и исследования по исто
Буцинский П.Н. К истории Сибири. Мангазея, Сургут, Нарым и Кеток (до 1645 г.): Соч. в 2 т. Т. 2. Тюмень , 1999 (переиздание трудов 1893 г.). 328 с.
Бахрушин С.В. Научные труды. Избранные работы по истории Сибири XVI-XVII вв. М., 1955. Т. III, ч. 1, 2. 375 с.
Бояршинова З.Я. Население Томского уезда в первой половине XVIII в. // Труды Том. ун-та. Т. 112. Сер. история. Томск, 1950. С. 23-210.
Шашков А.Т. Вассалы Москвы // Очерки истории Коды. Екатеринбург: Волот, 1995. С. 95-111.
Летописи сибирские. Новосибирск: Новосиб. книж. изд-во, 1991. 272 с.
Миллер Г.-Ф. Описание Сибирского царства. М., 1998. Кн. 1. 416 с.
Оглоблин Н.Н. Обозрение столбцов и книг Сибирского приказа. М., 1895.
Наказ царя Фёдора Ивановича от 19 февраля 1594 г. о строительстве г. Сургута, Грамота от 31 августа 1596 г. об организации похода на Пегую Орду (РГАДА. Ф. 214. Кн. 1. Л. 7об. - 23об.), Наказ 31 января 1597 г. о необходимости похода на Пегую Орду (РГАДА. Ф
Миллер Г.-Ф. История Сибири. М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1937. Т. 1. 607 с.
Castren M.A. Worterverzeichnisse aus den Ostjakosamo-jedichen Sprachen. SPb., 1855. 404 s.
Кастрен М.А. Путешествие Александра Кастрена по Лапландии, Северной России и Сибири (1838-1844 и 18451849) // Магазин землеведения и путешествий. Георгафиче-ский сборник. Т. VI. Ч. 2. 1860. 495 с. (Об остяко-самоедах: С. 268-311).
Прокофьева Е.Д. Селькупы // Народы Сибири. М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1956. С. 665-686.
Долгих Б.О. Родовой и племенной состав народов Сибири в XVIII в. М., 1960. 623 с.
Пелих Г.И. Селькупы XVII в. (Очерки социально-экономической истории). Новосибирск, 1981. 176 с.
Вершинин Е.В. Восстание Тоньи-Киномы в письменных и фольклорных источниках // Материалы и исследования по истории Северо-Западной Сибири. Екатеринбург: УрГУ, 2002. С. 98-113.
Пархимович С.Г. Комментарии // К истории Сибири. Мангазея, Сургут, Нарым и Кетск (до 1645 г.): Соч. в 2 т. Т. 2: Тюмень, 1999 (переиздание трудов 1893 г.). С. 311-316.
Перевалова Е.В., Карачаров К.Г. Река Аган и её обитатели. Екатеринбург; Нижневартовск: УрО РАН, Студия «Графо», 2006. 351 с.
Малиновская С.М. Анторопонимика в этнокультурном воспитании (на материалах антропонимов нарымских селькупов). Томск, 2007. 46 с.
Головнёв А.В. Говорящие культуры. Традиции само-дийцев и угров. Екатеринбург: Изд-во УрО РАН, 1995. 606 с.
Даль В. И. Толковый словарь живого великорусского языка. Переизданиее в 2 т. 4-томника оригинала. Тверь: Роса, Б.г. Т. 2.
Плотников А.Ф. Нарымский край. СПб., 1901., 381 с.
Прыткова Н.Ф. Одежда народов самодийской группы как исторический источник // Одежда народов Сибири. Л., 1970. С. 3-99.
Тучкова Н.А., Глушков С.В., Кошелева Е.Ю., Головнёв А.В., Байдак А.В., Максимова Н.П. Селькупы. Очерки традиционной культуры и селькупского языка. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2011. 318 с.
Черемисина К.П. О сакральности цвета в хантыйской культуре // Археология и этнография Приобья: Материалы и исследования. Томск: ТПГУ, 2008. С. 234-240.
Nordselkupishhes Worterbuch von F.C. Mal'cev (1903) / Herausgegeben von E. Helimski und Ulrike Kahrs. Hamburg, 2001. (Рукопись в НБ ТГУ: Словарь русско-остяцкий. Составил туруханский мещанин Фёдор Гаврилович Мальцев. Май, 1903 г.)
Алатало Я. Селькупский словарь кетских людей. Максимкин Яр; Хельсинки, 1998. 147 с.
Казакевич О.А., Кузнецова А.И., Хелимский Е.А. Очерки по селькупскому языку. Тазовский диалект. М., 2002. Т. 3.
Быконя В.В. Шарватпленд шёшкуй шэндсэ! Говори по-шёшкупски! Русско-селькупский разговорник. Томск, 1999. 111 с.
Зуев Ю.А. Из древнетюркской топонимики по китайским источникам (бома, гуй, яньмо) // Тр. Ин-та истории, археологии и этнографии им. Ч.Ч. Валиханова АН КазССР. Алма-Ата, 1962. Т. 15. С. 103-122.
Савинов Д. Г. Государство и культурогенез на территории Южной Сибири в эпоху раннего Средневековья. Кемерово: Изд-во КемГУ, 1994. 215 с.
Кляшторный С.Г., Савинов Д.Г. Степные империи древней Евразии. СПб.: Изд-во СПбГУ, 2005. 346 с.
Илюшин А.М. Этнокультурная история Кузнецкой котловины в эпоху средневековья. Кемерово: Изд-во КузГТУ, 2005. 240 с.
Мифы, предания, сказки хантов и манси. М.: Изд-во восточной литературы, 1990. 568 с.
Ким А.А. Очерки по селькупской культовой лексике. Томск, 1997. 219 с.
Купер Ш., Пустаи Я. Селькупский разговорник (нарымский диалект) // Specimina Sibirica. 1993. T. III. 78 с.
Быконя В.В., Ким А.А., Купер Ш.Ц. Словарь селькуп-ско-русский и русско-селькупский. Томск: ТГПИ, 1994. 93 с.
Ким А.А., Кудряшова Т.К., Кудряшова Д.А. Селькупский праздник в пиль эд и культ Лося // Материалы и исследования культурно-исторических проблем народов Сибири. Томск, 1996. С. 219-212.
Мифология селькупов. Томск, 2004. 380 с.
Косарев М.Ф. Древние культуры Томско-Нарымского Приобья. М.: Наука, 1974. 216 с.
Косарев М.Ф. Основы языческого миропонимания. М.: Ладога-100, 2003. 352 с.
Чиндина Л.А. Древняя история Среднего Приобья в эпоху железа. Кулайская культура. Томск: Изд-во Том. ун-та, 1984. 256 с.
Чиндина Л.А. История Среднего Приобья в эпоху раннего средневековья (рёлкинская культура). Томск: Изд-во ТГУ, 1991. 184 с.
Чиндина Л.А. Изобразительная деятельность в кулай-ской культуре // Очерки истории Томской культуры. Томск: Рекламный дайджест, 2010. С. 10-16.
Чиндина Л.А. Изображения воинов из Среднего Приобья // Военное дело древних племен Сибири и Центральной Азии. Новосибирск: Наука, 1981. С. 87-97.
Полосьмак Н.В., Шумакова Е.В. Очерки кулайского искусства. Новосибирск: Наука, 1991. 91 с.