Themes of horses snake fighters from Elunino 1, Ust-Muta and Nizhnyaya Krasavka II | Tomsk State University Journal of History. 2013. № 3 (23).

Themes of horses snake fighters from Elunino 1, Ust-Muta and Nizhnyaya Krasavka II

The article deals with some visual interpretations of the main Indo-European myth: horses-snakefighters of Elunino and Pokrovka cultures. The comparison of Vedic, Avestan and Nart texts allowed to recreate the mythological "prototext" of Elunino, Ust-Meuta and Niznnyaya Krasavka representations of horse headed characters. The key symbol of all three compositions seems to be the divine hero snake-fighter embodied in his horse. Snakelike form or serpentomorphic ornamentation associated with non representable (taboo) snakefighter, symbolise the snakelike enemy of the solar hero or the god defeating the World Snake. The representation of the defeated snakelike enemy are similar to "semi-wheel" form on the Elunino I and Ust-Muta knives. The snakelike figure of the solar hero or god's defeated enemy is embodied in the radial form of Elunino horse covered the "broken wheel". The semantic meaning of snakelike three headed horse's neck-heads in form of radial triquetra on Pokrovka psalium dated XVII - XVI centuries BC, from the settlement Nizhyaya Krasavka II, reminds about Avestan three headed "Fire Snake" - Dahhak. Three headed Snake faces three headed horse-snakefighter, whose snakelike configurations symbolise the defeated enemy. The same idea is found in Avesta: the name of the three headed Snake defeater is ©raetaona which means "third". His prototype, Vedic Trita, with Indra's help also kills three headed Visvarupa, the prototype of the three headed Snake. The names of Trita and ©raetaona are associated with the third kingdom - underworld where they go to fight with the monster and overcome death connected with this fight. It explains the visual assimilation of Nizhnyaya Krasavka horse-snakefighter with the form of his defeated enemy from the underworld - three headed Snake. It is also proved by Nizhnyaya Krasavka triquetra orientation: three heads of snake-horses are left oriented representing the circle movement counterclockwise or against the sun. The movement against the sun of Nizhnyaya Krasavka "troika" is associated with the third - Lower World, World of the Dead, where the Vedic and Avestan heroes with "triadic" names go to fight with three headed monster that lives there.

Download file
Counter downloads: 381

Keywords

Нижняя Красавка-II, конь-змееборец, Трита, Трайтаона, Nizhnyaya Krasavka II, horse-snakefighter, Trita, Traetaona

Authors

NameOrganizationE-mail
Kovtun I.V.Institute of Human Ecology, Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences (Kemerovo)ivkovtun@mail.ru
Всего: 1

References

Иванов Вяч. Вс. Эстетическое наследие древней и средневековой Индии // Избранные труды по семиотике и истории культуры. Т. 3: Сравнительное литературоведение. Всемирная литература. Стиховедение. М.: Языки славянской культуры, 2004. С. 352-378.
Ковалевская В.Б. Конь и всадник: история одомашнивания лошадей в евразийских степях, на Кавказе и Ближнем Востоке. 2-е изд., испр. и доп. М.: КомКнига, 2010. 160 с.
Ардзинба В.Г. Нартский сюжет о рождении героя из камня // Древняя Анатолия. М.: Наука. Главная редакция восточной литературы, 1985. С. 128-168.
Лопатин В.А. Покровский культурный комплекс поселения Нижняя Красавка-II (по материалам исследований 2007-2009 годов) // Археология Восточно-Европейской степи. Саратов: ИЦ «Наука», 2010. Вып. 8. С. 126-156.
Авеста в русских переводах (1861-1996) / Сост., общ. ред., примеч., справ. разд. И.В. Рака. Изд. 2-е, испр. СПб.: «Журнал "Нева"», «Летний Сад», 1998. 480 с.
Macdonell A.A. Vedic mythology. Strassburg: Verlag von Karl J. Trubner, 1897. 189 p.
Эрман В.Г. Очерк истории ведийской литературы. М.: Наука. Главная редакция восточной литературы, 1980. 231 с.
Елизаренкова Т.Я. «Ригведа» - великое начало индийской литературы и культуры // Ригведа. Мандалы. I-IV. Приложения. М.: Наука, 1989. С. 426-543.
Топоров В.Н. Авест. 0rita, 0raetaona, др.-инд. Trita и др. и их индоевропейские истоки // Топоров В.Н. Исследования по этимологии и семантике. М.: Языки славянских культур, 2006. Т. 2: Индоевропейские языки и индоевропеистика. Кн. 2. С. 479-504.
Ригведа. Мандалы I-IV. М.: Наука, 1989. 767 с.
Ригведа. Мандалы IX-X. М.: Наука, 1999. 559 с.
Елизаренкова Т.Я., Топоров В.Н. Трита в колодце: ведийский вариант архаичной схемы // Топоров В.Н. Исследования по этимологии и семантике. М.: Языки славянских культур, 2010. Т. 3: Индийские и иранские языки. Кн. 2. С. 168171.
Лопатин В.А. Покровский культурный комплекс поселения Нижняя Красавка-II (по материалам исследований 2007-2009 годов) // Археология Восточно-Европейской степи. Саратов: ИЦ «Наука», 2010. Вып. 8. С. 126-156.
Махабхарата. Книга восьмая. О Карне (Карнапарва). М.: Наука. Главная редакция восточной литературы, 1990. 326 с.
Васильков Я.В. Прадакшина // Индуизм. Джайнизм. Сикхизм: Словарь. М.: Республика, 1996. С. 333.
Лелеков Л.А. Проблемы индоиранистики на современном этапе // НАА. 1988. № 6. С. 168-184.
Лелеков Л.А. Современное состояние и тенденции зарубежной авестологии // НАА. 1978. № 2. С. 189-207.
Елизаренкова Т.Я. Мир идей ариев Ригведы // Ригведа. Мандалы V-VIII. Изд-е втор., испр. Приложения. М.: Наука, 1999. С. 452-486.
Атхарваведа (Шаунака): в 3 т. / Пер. с вед., вступ. ст., коммент. и прил. Т.Я. Елизаренковой; Ин-т востоковедения. М.: Вост. лит., 2007. Т. 2, кн. VIII-XII. 293 с.
Миллер Всев. Очерки арийской мифологии в связи с древнейшей культурой. М.: Типография Ф.Б. Миллера, Покровка, Машков пер., соб. дом, 1876. Т. I. Асвины-Диоскуры. 356 с.
Кузьмина Е.Е. Распространение коневодства и культа коня у ираноязычных племен Средней Азии и других народов Старого Света // Средняя Азия в древности и средневековье (история и культура). М.: Наука, 1977. С. 28-52.
Кузьмина Е.Е. Конь в религии и искусстве саков и скифов // Кузьмина Е.Е. Мифология и искусство скифов и бактрийцев: (Культурологические очерки). М.: Рос. ин-т культурологии, 2002. С. 47-73.
Ковтун И.В. Каменные жезлы с фигурным зооморфным навершием эпохи бронзы Северо-Западной и Центральной Азии // Homo Eurasicus у врат искусства. СПб.: Астерион, 2009. С. 401-412.
Ковтун И.В. Конь и лыжник. Труды Музея археологии и этнографии Сибири ТГУ. Томск: ТГУ, 2012. Т. IV. 128 с.
Гамкрелидзе Т.В., Иванов В.В. Индоевропейский язык и индоевропейцы. Реконструкция и историко-типологический анализ праязыка и протокультуры. Тбилиси: Изд-во Тбил. гос. ун-та, 1984. 1328 с.
Гринцер П.А. Древнеиндийский эпос. Генезис и типология. М.: Наука. Главная редакция восточной литературы, 1974. 419 с.
Иванов В.В., Топоров В.Н. Исследования в области славянских древностей. Лексические и фразеологические вопросы реконструкции текстов. М.: Наука, 1974. 342 с.
 Themes of horses snake fighters from Elunino 1, Ust-Muta and Nizhnyaya Krasavka II | Tomsk State University Journal of History. 2013. № 3 (23).

Themes of horses snake fighters from Elunino 1, Ust-Muta and Nizhnyaya Krasavka II | Tomsk State University Journal of History. 2013. № 3 (23).

Download file