The semantics of clothes in the culture of the Ob-ugrians
National costume is a polysemantic element of a traditional culture and its components such as ornament, decoration, tailoring can tell about the social status of the owner, his life period and where the craftswoman, who has made it, comes from. In culture costume is a thing and a sign at the same time. It performs the whole range of functions - ethnic, aesthetic, practical, magic, erotic, age, professional, religious, etc. Ritual doll, container of the soul of the deceased, was earlier replaced by the clothes of the dead person. Belt and scarf play an important role in sex and age distinction. In sacred myths transformation is performed through these items of clothing, they act as mediators between the sacred guest and the audience at the Bear's Feast. During the whole life of a person its different periods require specific attitude towards the clothes and have different restrictions. The newborn baby wears nappies, made from his parents' worn clothes, which had soaked their vital force - the greatest protection from the evil. Also, to serve the aim of protection, children's clothes was the most decorated. Maiden's clothes were the brightest and made from the best materials and had a lot of decorations. There are certain regulations for wearing clothes and requirements during the realization of sacred rituals such as birth, wedding, funeral, mourning, etc. It concerns colour of cloth, decoration, ornament. Old, worn-out clothes were also exposed to certain regulations. Clothes are the closest to a human body and evil spirits can penetrate into the soul through them. As an exception clothes could replace the human body if a person was considered dead but body was not found. In this case they were put into the coffin and buried. Another important item of clothes is footwear. It also wrapped by legends, restrictions, beliefs. Thus clothes reflect the rich evolutional history of religious beliefs of the Ob-Ugrians, the development of the art of clothes making and changes in technologies.
Keywords
национальная одежда,
функция,
традиция,
декор,
цвет,
national clothes,
function,
tradition,
decoration,
colourAuthors
Cheremisina K.P. | Tomsk Polytechnic University | cheremisina_kp@mail.ru |
Всего: 1
References
Семенова В.И. Мифологика мира мертвых (по мифологическим и археологическим источникам Западной Сибири. Тюмень: Изд-во ИПОС СО РАН, 2008. 213 с.
Мифы, предания, сказки хантов и манси. М.: Наука, 1990. 568 с.
Богатырев П.Г. Вопросы теории народного искусства. М.: Искусство, 1971. 542 с.
Южанинова М.В. Хантыйский сах // Модель в культурологии Сибири и Севера. Екатеринбург, 1992. С. 104-109.
Головнев А. В. Говорящие культуры: традиции самодийцев и угров. Екатеринбург: УрО РАН, 1995. 606 с.
Молданова Т.А. Архетипы в мире сновидений хантов. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2001. 351 с.
Полевые материалы автора, собранные в пос. Новый Васюган Каргасокского р-на Томской области, 2009 г.
Карьялайнен К. Ф. Религия югорских народов: в 3 т.; пер. с нем. Н.В. Лукиной. Томск: Изд-во Том. ун-та, 1994. Т. 1. 152 с.
Гондатти Н.Л. Следы языческих верований у маньзов. М., 1888. 91 с. (Тр. этногр. отдела о-ва любителей естествознания, антропологии и этнографии при Моск. ун-те; кн. 7).
Чернецов В.Н. Представления о душе у обских угров // Труды Института этнографии им. Н.Н. Миклухо-Маклая. Нов. серия. М.; Л., 1959. Т. 51: Исследования и материалы по вопросам первых религиозных верований. С. 114-156.
Карьялайнен К.Ф. Религия югорских народов: в 3 т.; пер. с нем. Н.В. Лукиной. Томск: Изд-во Том. ун-та, 1994. Т. 3. 264 с.
Попова С.А. Обряды перехода в традиционной культуре манси. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2003. 180 с.
Соколова З.П. Ханты и манси: взгляд из XXI в. М.: Наука, 2009. 756 с.
Богордаева А.А. Традиционный костюм обских угров. Новосибирск: Наука, 2006. 239 с.
Лукина Н. В. Записи бесед с хантами и манси. г. Ханты-Мансийск, февраль, 1987 // Архив Музея истории, археологии и этнографии Сибири. Томск: Том. гос. ун-т. № 987.
Рындина О.М. Орнамент. Томск: Изд-во Том. ун-та, 1995. 640 с. (Очерки культурогенеза народов Западной Сибири; Т. 3).
Гемуев И.Н. Религия народа манси. Новосибирск: Наука, 1986. 192 с.
Глушкова Т.Н., Дудкина С.А. Роль ткани и тканой одежды в обрядовой практике обских угров // Археология, этнография и антропология Евразии. 2003. № 3 (15). С. 112-121.
Миненко Н.А. Северо-Западная Сибирь в XVIII -первой половине XIX в. Новосибирск: Наука, 1975. 306 с.
Лукина Н.В. Ханты от Васюганья до Заполярья: источники по этнографии: в 5 т. Томск: Изд-во ТГУ, 2004. Т. 1. 336 с.
Песикова А. С. Взгляд изнутри культуры. Ханты-Мансийск: Полиграфист, 2006. 98 с.
Лукина Н.В. Нижнеобской этнографический отряд проблемной лаборатории истории, археологии и этнографии Сибири Томского университета в Приуральский район Ямало-Ненецкого автономного округа Тюменской области, август -сентябрь, 1987 // Архив Музея истории, ар
Материалы по фольклору хантов. Томск: Изд-во Том. ун-та, 1978. 216 с.
Лар Л.А. Культовые памятники Ямала Хэбидя я. Тюмень: Изд-во ИПОС СО РАН, 2003. 173 с.
Jordan P., Filtchenko A. Continuity and Change in Eastern Khanty Language and Worldview // Rebuilding Identities: Pathways to Reform in Post-Soviet Siberia / ed. by E. Kasten. Berlin, 2005. P. 63-89.
Патканов С.К. Сочинения: в 2 т. Тюмень: Изд-во Ю. Мандрики, 1999. Т. 1: Остяцкая молитва. 400 с.
Федорова Е.Г. Материалы к погребальному обряду северных манси: Материалы полевых этнографических исследований 1990-1991 гг. СПб., 1993. С. 77-97.
Соколова З.П. Погребальная обрядность: ханты и манси // Семейная обрядность народов Сибири: опыт сравнительного изучения. М., 1980. С. 125-143.
Зибарев В.А. Юстиция у малых народов Севера (XVII-XIX вв.). Томск: Изд-во Том. ун-та, 1990. 206 с.
Старцев Г.А. Остяки: социально-этнографический очерк. [Л.], 1928. 152 с.
Кулемзин В.М. Материалы этнографической экспедиции в пос. Октябрьском и пос. Нарыкоры Тюменской области, 1979 г. // Архив Музея истории, археологии и этнографии Сибири / Том. гос. ун-т. № 780.
Лапина М.А. Этика и этикет хантов. Томск: Изд-во Том. ун-та, 1998. 115 с.