The Oirats: ethnocultural component of politonym and modern ethnohistorical community outline
Last one and a half century there assembled a total combination of unsolved problems connected to the Oirat ethnonym origin and attribution. It is mentioned for the first time in Rashid-al-Din's «Compendium of Chronicles». Historians determined «Vosmirechye» (the Oirat settlement region) in different ways comparing it with the Enisey uppers and the Angara territory uniting these regions in one. There are four versions of the Oirat ethnonym origin. The first one says that the word «oirat» having Mongolian oir («nearby») as base means «a near one», «an ally» (N.Ya. Bichurin, A. Remyuza, and I.Ya. Shmidt). A second version (D. Banzarov) tells about oirat origin not from oir but from formation of two words oi-arat, that corresponds with Rashid-al-Din's oin irgen («forestdwellers»). A third version (G.I. Ramstedt) supposes oirat and oguz ethnonyms coming out from a general form ogizan/ogiz, so ethnonym itself is not translatable. A last version belongs to N.N. Ubushaev, who considers oirat ethnonym to have totem origin in the sense of «wolf». S.K. Hoit puts into Oirat group not only Mongolian speaking descendants of a medieval ethnopolitical consolidation but also some modern Turkic speaking ethnic communities (the Tuvinians, the Khotons, the Altai people). The last ones named itself the Oirats at certain stages of development. N.V. Ekeev includes only Mongolian speaking ethnic communities into Oirat cultural and linguistic formation. Modern ethnohis-torical Oirat consolidation consists of Western Mongolian ethnic groups subjected to assimilation least of all. Common historical memory was a source of united Oirat state revival idea in the conditions of centralized state power absence in the beginning of the 20
century. Eth-nopolitonym oirat was inherited by national elite and became ethno-uniting for various Turkic speaking groups of Sayano-Altai Russian part. This time Altai ethnopolitical environment shows establishing contacts with Oirat descendants living in China. N.A. Tadina reports that oirat is still an ethnopolitical symbol of medieval power in Altai everyday life. Thus ethnonym «oirat» can be useful to medieval consolidation exclusively, any attempt undertaken by national elite to unite all Turkic and Mongolian communities whose ancestors were members of «Derben Oirat» are completely constructivistic. Nowadays ethnonym «oirat» has become a historical fact extensively used in literature and ignored in state national political discourse of Mongolia. As a result of presented cogitations «the Oirat traditions» conception outlines appear. We understand it as different aspects of ethnocultural heritage of the Oirat medieval ethnopolitical consolidation and meet them among modern Turkic people and Mongolians of Sayano-Altai.
Keywords
ойраты,
этнокультурные трансформации,
традиции,
наследие,
the Oirats,
ethnocultural transformations,
traditions,
heritageAuthors
Terentyev V.I. | Museum-Reserve "Tomsk Pisanitsa" (Kemerovo) | vlad33@bk.ru |
Всего: 1
References
Златкин И.Я. История Джунгарского ханства 16351758 гг. Изд. 2-е. М.: Наука, 1983. 334 с.
Эрдниев У.Э. Калмыки: Историко-этнографические очерки. 3-е изд., перераб. и доп. Элиста: Калмыцкое книжное издательство, 1985. 282 с.
Екеев Н.В. К проблеме этнической истории ойротов-чоросов // Мир Евразии. Горно-Алтайск, 2008а. № 2. С. 37-41.
Екеев Н.В. Ойраты и алтайцы: этнические и этнокультурные связи и параллели // Проблемы этногенеза и этнической культуры тюрко-монгольских народов: Сб. науч. тр. / Редкол.: П.М. Кольцов [и др.]. Элиста: КалмГУ, 2008б. Вып. 2. С. 92-101.
Екеев Н.В. Проблемы этнической истории алтайцев (исследование и материалы). Горно-Алтайск: ОАО «ГорноАлтайская типография», 2011. 232 с.
Хойт С.К. Последние данные по локализации и численности ойрат // Проблемы этногенеза и этнической культуры тюрко-монгольских народов. Элиста: Изд-во КГУ, 2008. Вып. 2. С. 136-157.
Кукеев Д.Г. История ойратов до создания Джунгарского ханства (XIII-XVI вв.): автореф. дис.. канд. ист. наук. Санкт-Петербург: СПбФ ИВ РАН, 2006. 20 с.
Хойт С.К. Обзор ойратской истории [Эл. ресурс]. Режим доступа: http://www.hamagmongol.narod.ru/index_r.htm (дата обращения: 18.02.2013 г.)
Народы МНР // Народы Восточной Азии / Под ред. Н.Н. Чебоксарова, С.И. Брука, Р.Ф. Итса, Г.Г. Стратановича. М.; Л.: Наука, 1965. С. 697-788.
Очерки Западной Монголии / В.М. Кимеев, В.И. Терен-тьев, А.С. Акулова, Ю.В. Ширин, Лхагвасурэн Батсуурь. Кемерово: Примула, 2012. Т. 1: Традиции и современность. 206 с.
Зориктуев Б.Р. Об этимологии этнонима монгол // Восток. Афро-азиатские общества: история и современность. № 1. 2011. C. 47-57.
Рашид-аддин. Сборник летописей / Пер. с перс. Л.А. Хетагурова; ред. и примеч. проф. А.А. Семенова. М.; Л.: Изд-во Академии наук СССР, 1952. Т. 1, кн. 1. 220 с.
Владимирцов Б.Я. Общественный строй монголов. Монгольский кочевой феодализм // Работы по истории и этнографии монгольских народов / Редкол.: В.М. Алпатов (пред.) и др.; Сост. Г.И. Слесарчук. М.: Вост. лит., 2002. С. 295-488.
Нанзатов Б.З. Расселение и племенной состав номадов Центральной Азии в предчингисовское время (по данным летописей Рашид-ад-Дина) // Монгольская империя и кочевой мир: Мат-лы междунар. науч. конф. Кн. 3. Улан-Удэ: БНЦ СО РАН, 2008. С. 377-443.
Бичурин Н.Я. Историческое обозрение ойратов или калмыков с XV столетия до настоящего времени. СПб., 1834. 265 с.
Рамстедт Г.И. Этимология имени Ойрат // Сборник в честь семидесятилетия Г.Н. Потанина. Записки ИРГО по отделению этнографии. Т. XXXIV. СПб.: Типография В.У. Кир-шбаума (отделение), 1909. С. 547-558.
Сайт «Хамаг монгол» [Эл. ресурс]. Режим доступа: http://www.hamagmongol.narod.ru (дата обращения: 15.02.2013 г.).
Кычанов Е.И. История приграничных с Китаем древних и средневековых государств (от гуннов до маньчжуров). 2-е изд., испр. и доп. СПб.: Петербургское лингвистическое общество. 364 с.
Хун ам, орон сууцны 2010 оны улсын тооллогын ур дун (Результаты переписи населения и жилья Монголии 2010 года). Режим доступа: http://www.toollogo2010.mn
Монгуш М.В. Один народ: три судьбы. Тувинцы России, Монголии и Китая в сравнительном контексте // Senri Ethnological Reports 91. Осака: Национальный музей этнологии, 2010. 360 с.
Белокурова С. М. Формирование этнического мировоззрения как феномена культуры (на примере этногенеза ойратов) [Текст] // Мир науки, культуры, образования. Горно-Алтайск: Алтайская государственная академии культуры и искусств, 2007. №4. С. 35-38.
Кукеев Д.Г. К вопросу о новых тенденциях в современной китайской историографии по Джунгарскому ханству // Вестник Калмыцкого института гуманитарных исследований. Элиста: КИГИ РАН, 2011. №2. С. 7-11.
Шмыт З. Нация и этничность в Монголии // Этнографическое обозрение. М.: Наука, 2011. №6. С. 58-70.
Тадина Н.А. «Ойрот» как символ государственности в этническом сознании алтайцев: Материалы Международной научной конференции «Единая Калмыкия в единой России: через века в будущее», посвященной 400-летию добровольного вхождения калмыцкого народа в состав
Кимеев В.М., Терентьев В.И. Ойратская иллюзия: этнокультурные и этнополитические процессы в Южной Сибири и Западной Монголии в конце XIX - нач. XX в. // Археология Южной Сибири. К 80-летию А.И. Мартынова. Кемерово: Кузбассвузиздат, 2012. Вып. 26. С. 189-1